Armpositie verlichte zit, leunen op hals @ springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cocodox

Armpositie verlichte zit, leunen op hals @ springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 17:20

:Y) Heejj Bokkers!

Als je springt en je gaat in verlichte zit...
Je leunt niet op de hals maar je geeft mooi mee!
Maar dan ... <:)
Dan moet ik weer van die eigenwijze teentjes en armpjes en weet ik veel wat hebben.
Moet je je armen in de verlichte zit nou naar voren brengen, of ligt dat ook aan hoe hoog je springt?
En zo ja hoe ver dan? Tot onder je hoofd zegmaar?
En jaja, nog een vraag jongens .. :(:)
Hoe leer je dat af, dat op de hals leunen tijdens verlichte zit?!
Grrr... Wat is paardrijden toch lastig, maar oh zo leukk *D

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 18:33

Niemand? :o

Don_Zhivago

Re: Armpositie verlichte zit, leunen op hals @ springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:43

het belangrijkste is meegaan op de sprong..

wanneer jij op de hals leunt kan dit een hindering zijn voor je pony..
Verlichte zit vang je op met je benen..
oefen..oefenen..

En hoever je je armen "onder je hoofd beweeg" ligt ook wel een beetje aan de hoogte vd sprong...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:37

ik zie altijd graag dat de handen richting de mond gaan, dan kun je het mooiste meegeven zonder je handen extreem naar voren te gooien. Je kunt dan ook minder op de hals steunen.
Persoonlijk vind ik het op de hals steunen niet zo storend. Als je geen 200 kilo weegt heeft je paard daar ook geen last van.
Je handen moeten zo ver naar voren als hij z'n hals strekt. Het contact moet heel licht blijven.
Het is ook belangrijk dat je je handen tot in de landing naar voren blijft houden, dus niet in de mond trekken als het paard nog niet geheel geland is.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 14:39

Ah ja, dus bij hogere sprongen komen je armen ook verder naar voren toch?
Ik zie op bokt hier heel veel mensen die hun handen hooguit 5 cm voor het zadel houden, maar dat leek me niet echt fijn voor je paard?
Het leunen op de hals... Ja, misschien niet zo storend, maar je zal het wel af moeten leren toch?
Zijn daar tips voor :o ?

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:42

stroomdraadje over de hals? nee grapje ;) Ik zou het niet weten maar lees wel even mee

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:56

Wel mee naar voren met je handen, maar wel in contact blijven met de mond. Kijk eens naar een springwedstrijd (op tv) of bij een springles hoe anderen het doen.
Verlichte zit kun je ook oefenen wanneer je gewoon aan het rijden bent, in het bos of dressuur, het is dan wel handig als je beugels een gaatje korter zijn natuurlijk. Meeveren doe je vanuit de knieën en enkels.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 15:33

Hihi ik keek daarom al heel goed op bokt naar de foto's en filmpjes...
maar de meesten die hielden hun handen dus bijna letterlijk op de schoft, en sommige die deden hun handen goed naar voren.
Ik dacht al wel dat het aan de hoogte van een sprong zou liggen, maar je handen boven de schoft houden is veel te weinig ruimte voor je paard toch?

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:40

Na mijn ervaring is het bij elk paard weer een beetje anders hoeveel je moet meegeven boven de sprong, en dat wordt natuurlijk ook bepaald door de hoogte. Je moet zo meegeven, dat je minder druk op je teugels hebt, maar dat je nog wel contact hebt met de mond. Dus als je voelt met springen dat je paard/pony meer ruimte nodig heeft van voor, dus dat je hem echt omhoog voelt gaan in je teugels zeg maar, dan moet je meer meegeven. Over het algemeen kan je dit wel aardig voelen boven de sprong, dus in de beweging van je paard. Als jij niet goed meegeeft of juist teveel, kan je dat merken aan de sprong of aan de landing. Het belangrijkste is dus dat je meegeeft, maar zo dat je teugels nog wel in een rechte lijn lopen, dus zonder een boogje.

Verder kan je dat leunen op de hals het beste dressuurmatig oefenen, of met kleine sprongetjes. Ga tussen het rijden door is in de verlichte zit zitten, en herinner jezelf er dan aan dat je niet op de hals mag leunen. Probeer dit steeds een beetje op te bouwen. Dat kan je natuurlijk ook doen met een laag kruisje, dan kan je wat minder aan je afstand denken, maar juist aan het niet leunen op de hals. Misschien helpt het ook om een tijdje iemand bij je te hebben met springen, die je voor de sprong nog even attend maakt op het niet leunen. Als je constant tegen jezelf blijft zeggen dat je niet moet gaan steunen op de hals, en dit vaak genoeg herhaald en volhoud, komt het vast goed. Je moet het jezelf gewoon weer gaan afleren, ookal duurt het lang. Succes ;).

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 20:38

Ahh daar heb ik veel aan :D!
Dankjewel!!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:20

Ik heb wel een foto waar het volgens mij wel goed gaat
(ik ben geen springer en heb geen springpaard maar volgens mij ging dit wel netjes :P)

contact met de mond maar wel genoeg ruimte voor het paard..
Afbeelding
Als ik ernaast zit hoor ik het ook graag ;)

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 16:32

Volgensmij kan je iets meer meegeven nog (handen), of zie ik dat dan weer scheel :o

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:33

volgens mij valt dat wel mee, hij heeft zn neus er netjes uit..
(voor een dressuur paard :P) haha

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 16:35

Ohja nu je het zegt :o
Whaha ik zie echt scheel volgensmij lol xD

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:46

Geeft niet. ik ben absoluut geen kenner in het springen hoor.. ik deed het weleens voor de afwisseling omdat mn paardje het zo leuk vond (ik stiekem ook wel) helaas mag hij het nu niet meer :(

Dacht, laat ik eens een foto plaatsen en kijken wat het commentaar is, misschien dat jij daar ook wat van kan leren..
Ik als leek dacht dat deze foto wel goed was met de verhouding ruimte geven/ contact houden.. maar de echte springers kunnen dit natuurlijk veel beter zien/zeggen dan ik als dressuur muts :P haha

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 19:06

Haha, ach ik vind het zowiezo al knap dat je zo springt hoor, als je eigenlijk meer in de dressuur zit zegmaar.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:20

Nou hoog :P nee hoor..
Ik kan wel springen, maar heb er niet zoveel verstand van als dressuur (rijtechnisch zeg maar)
Ik heb met de moeder van dit paard 1.30 gesprongen, voor het leuke zeg maar..

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 19:23

Ik heb van beide niet zoveel verstand, maargoed :P

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:27

DewiRox schreef:
Na mijn ervaring is het bij elk paard weer een beetje anders hoeveel je moet meegeven boven de sprong, en dat wordt natuurlijk ook bepaald door de hoogte.

En ik denk ook dat de manier waarop je paard spring er mee te maken heeft. Als ze mooi krommen boven de sprong en goed voorwaarts er over heen gaan kan je makkelijker meezitten dan als ze er kort voor komen en recht omhoog springen (ipv voorwaarts). Je moet wel contact houden boven de sprong, anders kan je niet meer sturen als je landt :+

In mijn profiel staat een springfoto, maar dan zie je dat ik wat meer naar voren zit, omdat die van mij wat meer omhoog komt boven de sprong (ipv mooi kromt, dat moet ie nog leren (meer rugspiergebruik en zijn bouw is niet ideaal om mee te springen) :+ )

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 19:49

Ohh ja, nou vandaag ging het rijden dus niet door, eigenaresse en ik beide ziek :+.

Zucht, wat heb je toch aan dit weer ...
Ik zal het volgende week goed gaan proberen, want ik ben altijd zo bang dat ik in de teugels ga hangen tijdens de landing en het springen zelf...
Maar ik heb nog maar 3x gesprongen en het is een pony die dressuur echt saai vind en springen hartstikke leuk, dus daar gaat ze echt als een speer op af :):)
Dus ik moet haar terug krijgen voor de sprong, behoorlijke klus is dat :9 !
En dan moet ik zorgen dat ik haar meer ruimte geef tijdens de sprong.
En ik ben bang dat ik haar te weinig ruimte geef waardoor ze haar hals niet goed kan strekken en dus niet goed kan basculeren.
Ofzo. xD

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:52

Heb je les? Dan kan iemand je helpen :) En je moet er niet te veel over nadenken, je moet het op gevoel doen :)

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 19:56

Ik heb geen les op een manege, maar de eigenaresse geeft me les - vooral op dressuur gebied natuurlijk.
En ja, op gevoel, ik deed dat de allereerste keer niet en je merkt het verschil wel moet ik zeggen.
De eerste keer dacht ik echt "Wow.." en toen vloog ik bijna van Saartje af :+
En toen ik onbewust bijna in verlichte zit ging zitten dacht ik .. "Oh my god dit is cool :D "

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:58

Paardrijden is voelen, niet denken :)

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 20:13

Daar heb je echt helemaal gelijk in :D