Inrijden kleine pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiVita

Inrijden kleine pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 14:59

Hallo,

Ik ben al een hele tijd een stille meelezer hier maar heb nu toch een probleem waar ik niet uitkom, waarvoor graag wat advies.

Ik heb namelijk 2 jaar geleden als gezelschap voor mijn merrie die bij ons aan huis staat een welsh veulen aangeschaft.
Oorspronkelijk is deze aangeschaft als puur gezelschapspaardje, maar omdat ik zelf zwanger ben nu is het idee bij ons gekomen dat hij misschien wel een ideale kinderpony kan worden later. Echter zou het wel fijn zijn mocht het beestje bereden kunnen worden.

Maar hoe doe je dat nou met inrijden met zo'n kleine pony (+- 1m30). Zelf heb ik reeds 2 paarden ingereden (onder professionele begeleiding) dus dit is niet echt een probleem. Maar ik ben zelf 1m68 en weeg +- 55kg, dus zie mezelf nog niet direct op zo'n kleine pony kruipen. Heb al gedacht aan een klein ruitertje voor hem vinden maar dat blijkt in deze streek niet zo gemakkelijk.

Hij heeft ook een redelijk korte rug, dus hoe zit dat dan met keuze van een zadel en zo?

Sowiezo wordt er tot volgende zomer nog niets mee gedaan aangezien ik zelf momenteel zwanger ben dus hij krijgt zeker wel voldoende tijd om uit te groeien ed.

Mocht er iemand tips of advies hebben hierover, hoor ik het graag!

Grt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:01

Ik ben 1.72 en heb afgelopen zomer nog eentje van 1.32 ingereden...
Ik woog toendertijd zo'n 67 kilo. Diertje had hier geen moeite mee.
Scheelde dat deze al wat ouder da 3 was. Deze was binnen een paar weken ingereden en toen reden de manegekindjes erop weg. :) Dus was ook echt maar tijdelijk.

Je moet zelf echt even kijken of het nog past.
Goed kijken naar het dier.

MiVita

Re: Inrijden kleine pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 15:38

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:35

Ziet er best stevig uit hoor, ik denk dat ie er niet zoveel problemen mee heeft.

Mag ik vragen waar je woont :o ?
Mag met PB.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:40

Hmm lastig.. Ik zou eigenlijk zelf liever een kind regelen voor er op, want het is toch wel een erg kleine pony..

Wij hebben zelf ook een kleine pony (1.37 en nog niet uitgegroeid, maar erg rank), en die wordt voor mijn zusje (zusje = 1,5 / pony is bijna 2), dus dat zou mooi kunnen qua leeftijd. Maar dan moet ik natuurlijk wel eerst iemand hebben die hem inrijdt. Ik denk dat dat niet zo'n probleem gaat worden hier in de omgeving. Genoeg pennymeisjes die het met liefde zouden willen doen denk ik.
Nouja ik zou als ik jou was toch nog even goed gaan zoeken naar een klein, licht ruitertje..

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:40

Ziet er idd wel uit als een leuke kinderpony :j
Misschien nog 1 of meerdere jaren wachten, (hoe oud is ze nu?), dan is ze sterker en kun je haar denk ik wel zelf beleren ;) Je kunt al wel lekker beginnen met longeren en allerlei andere oefeningen (als je dit nog niet doet)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:43

Tja, die van mij ga ik als 'volwassene' (1.68) ook zelf inrijden, doorrijden en verder mee rijden. Dit is een C pony (zie link in onderschrift), zal tussen de 1.35 en 1.40 uitgroeien. Maar goed, dit is ook een ras dat erop gebouwd is.

Denk zeker dat het wel kan, zeker voor de lichtgewichtruiters.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:44

En waar woon je ongeveer? :)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:45

Kan je geen advertentie ophangen, zoekertje op i-net... ?
Ik zou er niet zelf opkruipen, je zal zowiezo ook moeilijk een zadeltje vinden dat voor jou en voor hem past.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:45

renske_13 schreef:

Ik of TS?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:47

wij hebben een welsh a merrie een paar weken geleden zadelmak gemaakt ze is al wat ouder dus we gaan ze niet intensief rijden dagelijks of wat dan ook. Heb dat zelf gedaan ben 1.70 weeg ong. 70 kg en ze heeft totaal geen moeite mee

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:47

Ik denk dat je een beetje overdrijft, is de pony stevig gebouwd? Zo ja, dan zou het echt wel moeten kunnen! Ik ben zelf een Exmoorliefhebber en daar stap ik met een lengte van 1,69 en precies jouw gewicht ook op. Die zijn rond de 1,23. Mensen hebben vaak de grootste mond over zo'n combi, maar als ze de foto's eenmaal zien... Dan 'valt het inderdaad erg mee'. Ik kom er zelf niet eens onderuit.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:49

hier heb ik 2 van zo'n pony's lopen enkel en 2 span heb onze hengst pas ook zadel mak gemaakt aan de longeerlijn deed er niet raar door.pas ben ik er op gaan zitten en weg gestapt en gedraaft dit vind hij prima de pony's zijn 130cm en ik ben 165cm en 52kg.dus je kunt het best zelf doen zadel mak maken en kijken hoe hij reageerd op een ruiter,dan kan erna altijd een kleine ruiter er op als je die vind(of je spant hem in erg leuk).

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:51

@Rosa__ .. Kijk de link die de TS erin heeft gezet ;)
Ik vind hem best wel stevig gebouwd, maar kan het ook verkeerd zien.

Ik wil wel helpen, maar ik woon vast niet in de buurt whaha, en ik heb niet echt ervarin :+.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:00

Ik zou er zelf niet opstappen, vooral niet aangezien het een jonge pony is.
Waarom laat je hem niet voor de kar beleren en ga je er lekker mee mennen, dan leert hij alvast een heleboel, kan hij ook mooi wat conditie en spieren krijgen. Als je hem dan voor de kar lekker een jaartje rijd kan er daarna waarschijnlijk zo iemand op gaan zitten omdat hij praktisch alles al kent en als hij wat sterker is zou hij het misschien ook kunnen hebben als je er zelf op stapt, maar dat moet je dan zelf goed bekijken.
Ik vind het mennen ontzettend leuk om te doen en ook al wordt het een kinderpony zo kan je de pony zelf ook lekker doortrainen en het is ook leuk om met het gezin lekker ritjes met de kar te maken.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:54

Juangi schreef:
renske_13 schreef:

Ik of TS?

TS ;)
Sorry, beetje onduidelijk :o

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:56

Dochter van de fokker van mijn poown rijdt ze ook altijd zelf in hoor, de Welshjes :) En die is ook gewoon van jouw lengte/gewicht. Als je t doet om de knoppen erop te zetten hoeft t echt geen probleem te zijn :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:03

Hangt natuurlijk ook deels van het ras af.. Zoals een flinke Welsh of een kleine, smalle New Forest (om maar een voorbeeld te noemen). De oerpony''s (Garrano, Ijslander, Exmoors, Welsjes) zijn er beter op gebouwd dan de doorgefokte (lees: uit oerponys verder gefokte) ponys. De oerponys worden al vanaf het begin door volwassenen gereden en zijn hier kwa bouw ook op voorbereid.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:21

Effe een nota dat de Ts geloof ik zwanger is, dus dat het misschien niet ideaal is om een pony zadelmak te maken.
ik zou ook kijken voor een leuk verzorgstertje, die kan de pony dan fijn enkele jaartjes doorrijden, vooraleer je eigen kindje erop gaat ;)

Silver88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:25

Je kunt wel zelf longeren met zadel ect. Voor het echte rijden zul je dan wel iemand anders moeten zoeken. Maar voorbereiding kun je wel zelf doen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:35

Ik zou zelf wachten tot 'ie helemaal uitgegroeid is, ook de botten. Hij ziet er mischien stevig uit, maar nu zijn de groeischijven nog niet dicht, dus je kunt toch veel schade veroorzaken. Stel je zou met 5, of zelfs 6 beginnenen, dan is de pony lichamelijk en geestelijk meer klaar. Betekend een veiligere situatie en een langer en gezonder leven voor de pony.
Want: Met 5 hebben ze toch al eventjes wat meer gezien. Je kunt nog een paar jaartjes voorbereiden, bijvoorbeeld schriktraining doen. Als je enge wapperende plastic dingen op je rug durft te hebben, en een zadel oké vind, een opblaadkrokodil ook (zag ik ooit een bokker mee) dan is een ruiter een eitje. Geen stress, en een pony die gewoon graag voor je wil werken omdat het leuk is.

Plus, een baby heeft toch niks aan een ingereden pony voor zichzelf. Voor dat rondje stappen op de paardenrug terwijl mama vasthoud is je eigen paard zowiezo geschikter dan zo'n jong ding dat nog vreemd kan reageren.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:38

rienne schreef:
wij hebben een welsh a merrie een paar weken geleden zadelmak gemaakt ze is al wat ouder dus we gaan ze niet intensief rijden dagelijks of wat dan ook. Heb dat zelf gedaan ben 1.70 weeg ong. 70 kg en ze heeft totaal geen moeite mee

Sorry, maar ik vindt dit echt te ver gaan hoor... 70 Kilo een een A-welsh?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:50

Ik zou lekker wachten tot de pony 3 jaar is (sorry ik kan nergens de leeftijd terug vinden).
Is er geen manege in de buurt waar je een ruitertje kan zoeken?
Of kijk eens naar andere meiden/jongens die niet te lang of te zwaar zijn die rijden op (verzorg) pony's. Ze willen er vaak wel 1 bij of wisselen naar een grotere pony of weten wel een ander.

Zelf de pony stuurwijs maken met lange teugels of mennen is inderdaad een goede start voor je pony. Als ze dat goed kunnen en reageren op de stem is een ruiter erop vaak nog maar een kleine stap zonder al te veel problemen.

Je zadelkeuze kan ik niet bij helpen. Ik zou starten met een niet al te duur goed passend zadel aangezien de pony nog groeit en veranderd waardoor het eerste zadel vaak niet meer goed past.
Zou boomloos een optie zijn?

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:03

Ik zou haar voor zover mogelijk beleren van de grond. Lange lijnen, longeren, zadeltje op, enz. Daarna zou ik een goed ruitertje zoeken. Ik zou zeggen......Begin maar vast met zoeken! Het is zo moeilijk om een goed klein ruitertje te vinden.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:06

Waar woon je precies TS?