Mijn paard Tornado (5jaar) is echt ontzettend sloom!
Ik heb echt van alles geprobeerd maar niks helpt!
Ik had hem eerst op 2kg basis brok per dag staan, en heb hem nu op 1kg sportbrok staan en 1kg prestatiebrok, maar nog steeds word hij niet wat drukker en sneller.
Ook heb ik muslie´s en granen mix met haver geprobeerd.
Ik rij veel afwisseling met hem dus het kan er niet aan liggen dat hij het saai vind.
Soms gaat het goed, en is hij redelijk voorwaarts, maar dan heeft die weer een tijd dat hij ZOOO sloom is:(
Heeft iemand een idee? Graag reacties waar ik wat aan heb;)
is hij slecht aan je hulpen of ligt zn tempo gewoon laag? Reageerd hij wel als je been geeft? Kun je schakelen in alle gangen zonder te hoeven 'schoppen'?
Er zijn nu eenmaal flegmatieke paarden die je hoe je zo ook voert of lekker bezig houd nooit echt heel erg voorwaarts zullen worden.
Ik heb hier ook zo'n flegmatieke merrie, toch is zij goed aan het been, vrolijk en doet wat er gevraagd wordt maar ze zal nooit een stap te veel zetten.
Nee hij is geschoren, zijn longen zijn goed, want hij ishelemaal gekeurt, ik ben ook consequent genoeg, en ik hou hem ook niet tegen tijdens het aan drijven.
Ontzettend offtopic, maar ik vind het supergrappig dat dit paard Tornado heet
Calanddra
Geplaatst: 24-11-10 21:57
Veel brok geven heeft niet altijd zin...
Ik heb mijn pony op een gegeven moment ook sportbrok gegeven voor meer pit, maar hij werd steeds langzamer. Reden was dat hij die extra energie ed niet nodig had en dus de afvalstoffen werden opgeslagen in zn spieren waardoor hij alleen maar stijfer en slomer werd.
Ik kan je helaas geen tips geven, mijn pony is nog steeds niet de snelste dus ik lees even mee
max_ruiter
Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-10 21:58
Haha, hij kan trouwens wel goed bokken, dus mischien daarom Tornado.
petitparis
Geplaatst: 24-11-10 21:59
drijf je veel? of onbewust bijna continu?
anders met veel minder beenhulpen gaan rijden en als je een beenhulp geeft, eerst een aantal keer kort en krachtig inkomen en vooruit doorlaten om daarna de hulp beter te doseren.
max_ruiter
Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-10 22:02
[quote="petitparis"]drijf je veel? of onbewust bijna continu?
anders met veel minder beenhulpen gaan rijden en als je een beenhulp geeft, eerst een aantal keer kort en krachtig inkomen en vooruit doorlaten om daarna de hulp beter te doseren.[/quote
Nee ik deed dat eerst wel ( toen ik hem net had) Maar ik heb het afgeleerd, en aan gewerkt samen met mijn instructeur:D
BlueStar
Geplaatst: 24-11-10 22:03
Dit zou ik dus een heerlijk paard vinden, je zult niet bang hoeven te zijn voor rare uitspattingen ook niet tijdens het buitenrijden. In je profiel zie ik dat je veel verschillende dingen doet, is hij altijd zo rustig? Of alleen als je een weekje binnenbak heb gehad. Misschien wil jou paardje wat meer afwisseling kan je hem loswerken? Ik bedoel zonder lijn aan het werk zetten? Beetje het NH gebeuren, ik merk aan onze pony dat hij dat de fijnste manier van werken vindt samen met lange teugel werk (Piet Bakker gebeuren)
Ik begreep dat je het niet kan veranderen is de soorten voer. Misschien is het een optie om eens te kijken naar het soort voer. Sommige merken hebben weinig restproducten voor het lijf en wordt sneller omgezet in energie en gaat er geen energie verloren is het verwerken van afvalstoffen.
Als je paardje voor de rest gezond is dan kan het goed zijn dat je een super lief en rustig bomproof paardje heb. Er zullen dan mensen erg jaloers op je zijn.
ESSIE70
Geplaatst: 24-11-10 22:05
Heb je ook z'n bloed laten onderzoeken? Mijn paard vertoonde dezelfde dingen als jouw paard en die heeft nu bloedarmoede.
max_ruiter
Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-10 22:06
oke bedankt voor je reactie!
Het kan idd heel fijn zijn, maar niet als je de springsport in wilt...
max_ruiter
Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-10 22:16
ESSIE70 schreef:
Heb je ook z'n bloed laten onderzoeken? Mijn paard vertoonde dezelfde dingen als jouw paard en die heeft nu bloedarmoede.
Als het een flegmatiek paard is dan is er weinig aan te doen. Je zou het voer goed kunnen bekijken wat erin zit, wat meer olie geeft al meer energie.
Maar als hij overal en altijd rustig is ook met buitenritten en op de wei dan zal er niet zo heel veel aan te doen zijn. Zeker niet als zijn bloed is onderzocht en hij gezond is. Karakter is moeilijk te veranderen.
simone26
Geplaatst: 29-11-10 13:58
ik denk dat je gewoon een flegmatieke vent hebt, het zit er gewoon niet in, kan een neurologische oorzaak hebben, dus na laten kijken, mankeert hij niks? dan is t gewoon n coole dude, neem er genoegen mee, en accepteer het, of verkoop hem aan een bange geit, die zal er super blij mee zijn! en is het paard ook op zn plaats, lijkt me niks aan om de hele tijd maar aangespoord te worden, iedere keer als ie jou om de hoek ziet komen op stal, zal ie wel denken... dar hebben we vrouw por-stra weer... bah..
Hier heb ik er ook eentje Beestje staat sinds een jaar veel buiten vond er eerst nooit wat aan brak uit en ging in de stal staan Elk jaar een algehele keuring incl bloedtrekken gewicht enz
Sinds die tijd is hij wat sloom Had altijd sport en prestatie brok
Tegenwoordig voer ik haver 4 kilo op een dag Paard is een wereld van verschil is lekker actief en reageert beter als ooit tevoren Teveel voeren kunnen ze indd ook behoorlijk sloom van worden
Mijn andere paard kreeg toen in nog intensief 6 keer in de week trainde 8 kilo brok op een dag daar deed hij het perfect op
Maar als ik die 8 kilo aan het bovenstaande paard geef word die denk ik heel erg sloom
Ik zou even alles nagaan en de DA bloed laten trekken enz de kraker of chiropater laten komen zadelmaker alles laten uitsluiten en dan een voederdeskundige laten komen
mvg
_Dune_
Geplaatst: 29-11-10 18:42
Bied je je paard veel afwisseling, zoals een keer een sprongetje of een buitenrit? Zo ja, hoe is hij dan? Ik zou ook veel overgangen rijden. Mijn paard wordt daar altijd lekker voorwaarts van. Ook van een sprongetje, balkjes lopen en regelmatig naar buiten, of juist weer even terug naar de bak als ik veel buiten heb gereden houdt hem alert, vrolijk en voorwaarts. Kilo's brok erin lijkt me ook niet de oplossing. De 8 kilo die Gentlegiant noemt, zou ik toch niet zo snel proberen. De mijne loopt prima voorwaarts op een kwartje muesli. Verder goed belonen als hij gelijk actief vertrekt als je been geeft. Hij moet weten dat dát het juiste antwoord is.
misschien ligt het gewoon aan het paard zelf misschien is hij nou eenmaal zo en kan je er niets aan veranderen.
Iris_Buck
Geplaatst: 30-11-10 19:35
Ik heb er ook zo een!
maar ook wel beetje voor gekozen destijds, omdat mijn dochter er ook op rijdt!
Hij heeft heel veel afwisseling, rijdt 3 keer per week in duin en 2 keer in de bak (of zo) en ook af en toe springen. Alleen achter de billen van zijn vriendjes aan wil hij doorlopen.
Het is idd super veilig. Als hij schrikt gaat hij stil staan Ik neem het voor lief (want hij is zoooo lief), maar wat ik wel belangrijk (en dus heel lastig met dit soort paardjes) vind is dat hij wel goed moet lopen: de achterhand eronder en niet te veel op de voorhand. Daarvoor moet hij toch een beetje met impuls lopen en daardoor ben je toch steeds geneigd weer aan te drijven. Dat is eigenlijk mijn belangrijkste zorg!!
Lotje77
Geplaatst: 04-12-10 16:04
Ik zou ook eens proberen met heel veel overgangen te rijden. En telkens echt heel kort stukjes in dezelfde gan, maar een paar pasjes. Ik vind dat dat helpt tegen zowel lome als hyperactieve paarden. Mijn 'lome' merrie wordt daar actiever en frisser van en mijn 'hyper' merrie wordt er rustiger van.
Volgensmij is dit gewoon zijn basistempo. En dat zal je jammer genoeg moeten acsepteren.. & Het lijkt me geen goed idee om hem zo veel kracht voer te geven. Omdat hij niet zo veel energie nodig heeft voor het oefenen toch? En waarom moet het paard zich aan jou aanpassen? Jij moet je juist aan je paard aanpassen.