Groffe tegengestelde hulpen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_D

Groffe tegengestelde hulpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 12:14

Hallo Bokkers,

Dressuur rijd ik niet, en ik snap er eigenlijk niets meer van.
Ik kijk op meerdere maneges naar de mensen die rijden met hun eigen paarden, zowel in de les of gewoon zelfstandig.
Ik zie namelijk bijna iedereen bij ongeveel elke pas aanprikken met de spoor en een ophouding geven, zegmaar zagend.
Dus links spoor, links ophouding. Rechts spoor rechts ophouding. En vele variaties hierop. (vaak ook nog eens flink grof !)

Ik zelf ben absoluut geen topruiter, en deze mensen rijden vaak hoog in de dressuur.
Is dit dan normaal is de dressuur wereld ? Want anders komen ze toch niet zo ver neem ik aan.
Ik heb namelijk geleerd dat je een paard nooit zulke tegengestelde hulpen mag geven, en dat sporen ter verfijning zijn van de beenhulpen.

Graag jullie meningen over deze manier van paardrijden.
Groetjes Eva

blue_kim

Re: Groffe tegengestelde hulpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:25

Dit is ook niet echt mijn manier van rijden nee....
Ik ben zoiezo niet van het aan de teugel 'vragen' van je paard.
Ik houdt mijn handen gewoon stil en met een lichte constante druk en als mijn paard nageeft en gaat zakken gaat de druk van de teugels af.
Verder knijp ik met mijn benen dus mijn voet komt niet eens in de buurt van mijn paard zijn buik, dus al zou ik met sporen rijden zou die spoor de buik niet raken. Een spoor is ook niet bedoeld om je paard voorwaarts te rijden, maar om hulpen te verfijnen, voor bv zijgangen e.d.
Maar mijn manier van rijden, zouden ze denk ik ook niet graag in een wedstrijdring zien, dan zou ik denk ik als comentaar krijgen, teugels korter!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:30

Dit is NIET normaal in de dressuur, alleen gebeurd het zoveel dat mensen het als normaal zijn gaan zien lijkt het wel... :n

Mystiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:32

Tsja er zijn meerdere wegen die rijden naar Rome en of al die wegen zo goed zijn?
Soms vraag ik me af of die mensen er wel plezier in hebben?

Maargoed op de manege waar ik heb leren rijden moest je ook je paard naar voren schoppen en als ie naar het midden even flink aan de teugels trekken. Nu pas besef ik me hoe slecht ik ben begonnen met rijden..

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:42

Ik kom dan misschien op de verkeerde plekken, maar ik zie dit eigenlijk nooit. Ik zie alleen mensen die het beste met hun paard voorhebben en hun best doen om zo goed mogelijk te rijden. :Y)

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 12:47

Ja het gekke vind ik dat het er niet 1 is maar bijna allemaal !
Ik vind het zelf best sneu voor die paardjes eigenlijk...

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:46

ik zie het ook vaak. Ik hou m'n muil maar, want als je d'r wat van zegt krijg je (vaak) toch een grote bek terug. Wel verschrikkelijk jammer voor die paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:47

Waar de kennis ophoudt begint grofheid :j

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:54

Joolien schreef:

amen! :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:56

Naja_naja schreef:
Joolien schreef:

amen! :)

Mee eens! Maar ga jij het ze allemaal aan het verstand peuteren? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:00

Dat is dus het probleem, het is vaak moeilijk over te brengen.

Ik zit hier nu in het Twenteland en zie door gebrek aan dressuurkennis veel springruiters slecht rijden. Echt vervelend om te zien soms.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:16

Tja dat is iets wat de laatste jaren echt toeneemt ook mensen die M of Z rijden twijfel ik nog weleens behoorlijk hoor. Niveau zegt daarom in mijn ogen ook totaal niets. Het echt aan de teugel zagen zie ik iets minder maar ik zie wel vaak overmatig been/spoor gebruik en daar kan ik me echt behoorlijk aan ergeren mensen die echt constant bij elke pas drijven of prikken en dat paard reageert totaal niet tja dan is er toch iets mis lijkt me ik zie het hier op bokt ook best vaak bij de mensen die voornamelijk wedstrijden rijden dat ze hun benen toch niet echt stilhouden maar goed bij bepaalde top ruiters zie je ook erg veel beweging bij de onderbenen ze maken dan misschien wel niet echt contact met de buik maar het is net of ze enorm zitten te wiebelen en dat lijkt me nu ook weer niet de bedoeling vaak wordt er juist bij beginners op gehamerd dat ze hun benen stil moeten houden is wel erg tegenstrijdig als je sommige hoog geklasseerde mensen ziet rijden.
Maarja dat is misschien hun manier van rijden ofzo?
Mijn doel is namelijk met zo min mogelijk hulpen dat mijn paard reageert tuurlijk lukt dat niet altijd zoals ik wil hoor maar niemand is perfect maar ze mogen er wat mij betreft echt wel een stuk beter op gaan letten.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 08:55

Volgens mij is het in veel gevallen meer onkunde dan onwil. Om hele stille hulpen te geven moet je al aardig veel controle over je eigen lichaam hebben en echt onafhankelijk kunnen zitten.
Doordat de timing van de hulpen zo slecht is krijg je een paard dat slecht aan de hulpen staat, en zo kom je een beetje in een vicueze cirkel terecht.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:41

Grove hulpen is inderdaad nooit de bedoeling nee, maar ook ik denk dat dit niet in alle gevallen bewust wordt gedaan hoor.

Tegengestelde hulpen daarentegen is maar net hoe je het bekijkt. Op een driejarige moet je niet gas geven en remmen tegelijk nee, niet handig. Echter wil je een paard serieus verzamelen zal je hem toch echt wel op moeten sluiten, en merendeel van de paarden is nou niet zo talentvol dat je die niet bij hoeft te drijven hoor...dus dat vind ik niet zo zwart-wit als jij nu stelt.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:47

_Esther_87_ schreef:
Tegengestelde hulpen daarentegen is maar net hoe je het bekijkt. Op een driejarige moet je niet gas geven en remmen tegelijk nee, niet handig. Echter wil je een paard serieus verzamelen zal je hem toch echt wel op moeten sluiten, en merendeel van de paarden is nou niet zo talentvol dat je die niet bij hoeft te drijven hoor...dus dat vind ik niet zo zwart-wit als jij nu stelt.

Als de ruiter zijn hulpen goed kan timen, en je hebt zelf goed genoeg ontwikkeld oog om dat ook te herkennen ( }:0 ) dan zie je dat deze "tegengestelde hulpen" vaak heel kort ná elkaar worden gegeven, en elkaar dus niet tegenwerken maar wel inspelen op haarscherpe reacties van het paard. Er is een op internet compleet verguisd filmpje van Anky op Idool in passage waar je dat heel erg mooi kunt zien, als je het tenminste kunt/wilt zien. De meeste mensen zagen alleen maar dat ze hem af en toe een por gaf als hij niet op haar hele subtiele hulp reageerde en vonden het allemaal heeeeel sielugh.

Maar ik ben het wel met je eens dat je op landelijk M/Z niveau best veel onkunde ziet. Nou moet je ook bedenken dat op de schaal van B naar Grand Prix een M ruiter nog maar helemaal aan het begin staat. Goed paardrijden is best wel moeilijk hoor!

margriet78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:50

Ja en je hebt nu eenmaal goede en slecht ruiters in alle klassen.
Daarom kan je niet alle dressuurruiters of springruiters over een kam scheren.
Dressuurruiters prikken en een paardje van een springruiters is niet dressuurmatig goed aangereden. blah blah blah

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:00

Tja. Meerendeel van de ruiters doet het toch, en tja. wat doe je er aan? :)

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:59

Nee,echt niet normaal hoor,geprikt getrekt links/rechts.
Zijn dus niet goed bezig :(

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:11

Helaas is dit volgens mij bijna normaler in de dressuur wereld dan echt goed dressuur rijden. Je paard zou op eigen benen moeten kunnen lopen en dus niet elke pas aansporing nodig hebben, al helemaal niet met sporen!
Zo heb je ook 'aan de teugel' rijden. Dit geeft al aan dat het niet klopt. Het paard zou zijn gewicht vanuit achter moeten dragen, wat hem de mogelijkheid geeft z'n rug te ontspannen waardoor het hoofd naar beneden komt. Van hieruit kun je hem oppakken zodat ie hem op de goeie hoogte houdt. Helaas wordt er vaak alleen gekeken of dat hoofd er wel goed uitziet en wordt er dus flink gezaagd, want dat is de makkelijkste optie.

Helaas zijn er veel instructeurs en jurys die het verkeerde leren en naar het verkeerde kijken. Ik heb de eerste 7 jaar van mijn paardrijden ook verkeerd gereden. Daarna weer goed leren dressuren en ondertussen rij ik nu het laatste jaar/2 jaar weer anders (Parelli-style + een beetje van Maggi).