Paard liever lui dan moe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Paard liever lui dan moe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 21:13

Hallo :)

Ik heb een enorme lange tijd gesukkeld met mijn 5 jarige ruin, veel te vaak een zware dip gehad enz. lang verhaal, al veel met dit paard meegemaakt ;)
Nu zijn we de laatste maanden eindelijk wat beter bezig, pas na 2 jaar onder het zadel te zijn beleerd komt er vooruitgang in.
Hij begint eindelijk fijner in de hand te komen (was daarvoor gewoon een hele baksteen die je in je handen had) en er komt ontspanning, hij gaat zijn rug ed beter gebruiken.

Maar wat nog steeds is gebleven, is dat hij zó passief is !
Van zichzelf heeft hij helemaal geen gangen om 'wauw' tegen te zeggen.
In stap gaat 'ie nog goed, maar in draf sleept 'ie z'n benen gewoon vooruit (je hoort 'm zo de hele piste rond 'sloffen')
Hij reageert de laatste tijd gewoon NIET MEER op mijn been, ook niet op de volte om 'm mooi rond m'n been te buigen.
Als ik tik met de zweep geef gaat 'ie in protest en duwt 'ie z'n rug gewoon weg, ik rijd altijd met sporen maar daar reageert hij dus al helemaal niet op, met dus gevolg > continu, een hele les lang, met m'n been aan 'm zitten, omdat 'ie anders gewoon stil valt..

Ik ben echt ten einde raad, het is gewoon niet meer leuk zo, om zo'n tam beest onder je kont te hebben dat nauwelijks moeite doet om te willen werken (ja, hij werkt hélemaal niet graag, hij werkt alleen graag als 'ie in zijn eigen houding mag lopen, als 'ie aan het werk wordt gezet gaat 'ie vanalles zoeken om er maar tussenuit te knijpen)

Iemand dus ervaring met zo'n paarden en tips voor mij ?

Alvast bedankt.

bertusjmandy

Re: Paard liever lui dan moe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:22

ik heb het ong. hetzelfde probleem gehad met mijn paard en heb het opgelost met buiten trainen ( als hij verkeersmak is ) op een veld ofzo of waar je wilt en dat ging op zich wel goed heb hem ook op muslie gezet met haver en daar is hij ook heel goed gaan op reageren qua werkwilligheid want hij wilde zijn energie kwijt ( hij reageerde er best heftig op ) en ik heb het op die manier opgelost met afwisselen in de bak en is het werk veel leuker gaan vinden door meer afwisseling zoals balkjes lopen buiten rijden ed misschien kan je dat proberen

veel succes !

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:43

Les nemen en zelf leren rijden op een technisch goeie manier.
Een paard is niet liever lui dan moe , maar gaat tegen de druk in als jij die fout geeft, of gaat er idd van tussen uit als hij geen goede leiding krijgt, elk paard kan lopen, maar als de ruiter verkeerde signalen door geeft dan zal het een er langzamer voor gaan en de ander gaat er voor rennen.
Dus werk aan jezelf en leer en lees waarom dit gebeurd en neem les.
Het is zo makkelijk het paard de schuld te geven maar meestal ligt het gewoon aan de ruiter.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 09:17

Hoe is dit paard op een buitenrit?
Voor de rest ben ik het wel met midgie eens.
Zoek een goed instructeur/trice als je er al een hebt moet toch echt gaan overwege om een andere te zoeken die op dit gebied meer ervaren is en je beter en gericht kan helpen.

Mystiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:15

Een spoor is niet bedoeld om je paard vooruit te schoppen. Reageert hij op je been? Of beter geformuleerd is hij wel goed ingereden? Snapt hij wat je bedoelt met beenhulpen?

Zoek een goede instructeur, rijd veel (schijn)overgangen en hou de afwisseling erin!

Als je hem bijvoorbeeld aan de longe hebt, is hij dan ook zo of actiever?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:32

Wissel je het werk ook wel eens af met hem? ik bedoel dus, rij je elke dag in de bak of doe je bv om de dag bak en dan ook eens naar buiten, of losgooien of balkjes lopen, grondwerk etc.
Je hebt vaak als je wat meer afwisseling doet met je paard dat hij het al wat leuker gaat vinden om in de bak te rijden.
Verder zal je je paard moeten leren om op het been te reageren, hierbij kan je het beste een goede instructeur zoeken die jou daarmee kan helpen. Misschien is er toch wat mis met hoe jij hem rijdt, wat jij zelf niet door hebt, waardoor hij zo traag loopt en reageerd.
En verder zou ik je sporen echt af doen, een spoor is om een hulp te verfijnen, als jij nu de hele les met je benen aan je paard zit te rommellen, wordt hij dus elke keer met die spoor geprikt, uiteindelijk zal hij ook niet meer daar op reageren.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 13:45

Ik heb altijd al les met hem gehad, ik ga geen andere instructrice zoeken want degene die ik nu heb is heel goed & ik ben hier heel tevreden over :)
Ze helpt me er ook mee hoe ik hem actiever kan krijgen ed maar hij wordt er gewoon niet beter op.

Ik rijd altijd dressuur in de bak met hem en ikzelf vind dat ongeloofelijk saai & hij volgens mij ook maar het is zo dat ik van mijn ouders niet met hem naar buiten mag of andere dingen doen.

Op buitenrit fleurt hij eigenlijk helemaal op & zit 'ie bomvol energie (tis eigenlijk ook eerder een endurance paard)
Maar bakwerk steekt hem echt tegen lijkt mij.

Hij reageert gewoon helemaal niet meer op mijn been, ik ben er 100% van overtuigd dat hij de hulpen zeker wel kent maar hij negeert ze gewoon.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:25

Ja als jij het bakrijden al niet leuk vind dan zul je miss toch daar aan moeten werken, je instructeur kan jou als het goed is leren hoe je het paard moet gaan rechtrichten en geloof me dat is alles behalve saai als je er ook de theorie van gaat leren snappen, dan word het juist steeds leuker en uitdagender en je paard word er ook beter van.

Dus je hebt gene lui paard , maar zelf ben je niet gemotiveerd, wat wil je dan dat het paard zelf zijn oefeningen gaat doen, dan kun je lang wachten.

Als jou instructrice jou geen goeie begeleiding kan geven , want je zegt dat het er niet beter van word, zou ik toch een ander zoeken , want juist een instructrice zou jou moeten kunnen helpen om het dressuur juist leuker te maken voor jou en je paard.

Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl daar staan heel veel tips en theorie, miss heb je er wat aan om wat meer te gaan snappen wat dressuur nu werkelijk inhoud.

Rensjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:45

Dat heeft de mijne ook.
Ik heb sinds kort een instructeur en hij zegt: Als je je benen stil houdt en niks doet, dan drijf je eigenlijk toch al omdat je met de beweging van het paard mee gaat.. ik doe altijd veel te veel.. :Y) Op het moment dat het GOED gaat geef je hem een schop of tikje, ook al reageert hij/zij niet, niet vaker schoppen, je laat het bij 1x. Niet gaan schoppen als ze al niet fijn loopt want dan gaan jullie samen vechten.

Ik hoop dat het helpt. Het is echt moeilijk omdat tie in het begin gewoon stil zal gaan staan maar als je volhoudt helpt het echt, bij mij tenminste wel ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:48

Heb je wel eens gecheckt of je paard misschien ergens in z'n lijf vastzit of ergens een blokkade heeft?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:26

Citaat:
Ze helpt me er ook mee hoe ik hem actiever kan krijgen ed maar hij wordt er gewoon niet beter op.

Misschien een idee om af te wisselen met je instructrice dus die je nu hebt en een andere erbij zoeken en dan de ene de ene week en de andere de andere week.
Je instructice zal vast goed zijn maar ze je kan je hier blijkbaar toch niet mee helpen en dus zul je meer baat hebben bij iemand die je wel kan helpen met dit probleem.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 20:44

KarinvdM schreef:
Heb je wel eens gecheckt of je paard misschien ergens in z'n lijf vastzit of ergens een blokkade heeft?

Daar zat ik ook al aan te denken, maar het is zo duur om een osteopaat langs te laten komen, als er nu juist geen blokkade zou zijn ?
Kan je nog voor de osteopaat betalen :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:47

Dan heb je dat uitgesloten en dan weet je dat er niet iets lichamelijks is. :)
Ik ben ook wel eens "voor niks" met een paard naar Rodinde geweest. Ik was wel €50 kwijt, maar ik wist toen wel dat hij oké was.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:42

Wanneer alle medische en voertechnische oorzaken uitgesloten zijn, en hij negeert je been, dan heeft hij vrees ik te weinig respect voor jou.
Ik train altijd vanuit het principe dat als jij íéts doorgeeft aan je paard (benen, teugel, gewichtshulp) dit een signaal is voor je paard, en daar moet áltijd een reactie op volgen. Geef je 100 keer een signaal, en wordt er 1 keer niet gereageerd, dan kun je opnieuw beginnen omdat er "verstomping" optreedt.
Zaak is dus om heel nauwkeurig en consequent te zijn. Het is dus zinloos om een halfuur met je benen te blijven duwen, je paard weet dan immers al lang dat jij toch wel blijft duwen. Beter is om éénmaal te duwen, geen reactie, dan moet er een "ernstigere straf" volgen. Je paard moet de volgende keer namelijk liever die ene duw hebben dan wat erna volgt. Meestal is dat een tik met de zweep.

Reageert je paard ook niet op een tik met de zweep, dan is hij behoorlijk bomproof als hij zich daar niet door laat opjutten. Dan moet je kijken door welk signaal hij wel geprikkeld wordt.

Door consequent te zijn kom je uiteindelijk in een situatie waarbij je een voorwaarts paard hebt zonder dat je beenhulpen geeft/blijft geven. Wil je iets veranderen aan de situatie van je paard, dan kun je dat door een miniem signaal direct bewerkstelligen. Ideaal.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:47

"Reageert je paard ook niet op een tik met de zweep, dan is hij behoorlijk bomproof als hij zich daar niet door laat opjutten. Dan moet je kijken door welk signaal hij wel geprikkeld wordt."

Wat je bv. kan doen is je zweep zo dragen als in de academische rijkunst,
Dus de lucht in laten steken, bij geen reactie een zwieper in de lucht geven...

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:53

Nog nooit geprobeerd, maar inderdaad het proberen waard. :j Paarden kunnen ook op het geluid reageren inderdaad.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:54

mijn volbloed heeft het ook een periode erg gehad, buiten is ze erg fris en vooruit, maar van zodra ze dressuurmatig aan het werk moet, zet ze de rem erop. Eerst had ik ook de neiging om steeds meer been te gaan geven en gebruikte ik sporen zonder zweep omdat ze van de zweep altijd zo springerig werd.
nu moet ik van m'n instructrice "zonder" been rijden en als m'n paard echt te traag begint te lopen, moet ik kort en krachtig been geven zodanig dat ze vooruit "springt" en indien dit niet helpt de zweep tot ze reageert (gaat ook vnl om het geluid bij mijn paard). hoe haar hoofdhouding wordt maakt op dat moment niet uit en ik mag ze ook niet storen in de mond, ze moet gewoon weten dat been "vooruit" betekent en als ze dit terug accepteert, dan pas je hulp gaan doseren en proberen de verbinding met de mond in stand te houden...
veel aangenamer rijden, nu moet ik ze tijdens de opwarming alleen maar even "wakker" te maken en daarna reageert ze fijn op de hulpen

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:02

Ik heb ook een paard wat weinig looplust heeft en slecht reageerd op been
en zweep.
Tijdens buitenrit werd hij wel vlotter,maar zelfs de laatste maanden werd
dit minder.
Ik heb bloed laten afnemen en wat blijkt.....mijn paard heeft bloedarmoede
Dus sluit eerst dit uit voordat je verder gaat.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 22:05

@SanderD: zo heeft mijn lesgeefster het eerst ook uitgelegd, eerst benen geven, als er geen reactie is, dan een tik met de zweep.
Maar als je hem een tik met de zweep geeft gaat zijn kont in de lucht of gaat hij zich helemaal 'opkroppen', of hoe moet ik het precies uitleggen, dan gaat hij nog trager lopen en z'n rug wegduwen (gaat 'ie zo'n beetje huppelen zeg maar).
Dus mss idd iets anders zoeken waar hij op moet reageren als hij niet op mijn been reageert.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:14

Even een stipje, loop momenteel tegen hetzelfde probleem aan...geen reactie op been, zweep of wat dan ook

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:27

bertusjmandy schreef:
heb hem ook op muslie gezet met haver en daar is hij ook heel goed gaan op reageren qua werkwilligheid want hij wilde zijn energie kwijt ( hij reageerde er best heftig op ) !

Kijk en dat heet nu VECHTEN tegen voer en dat heeft dus NIKS met rijerij te maken!
Van haver en al die onzin wordt een lui paard alleen maar vervelender en niet sneller!
Ze zijn het van nature of niet en anders zul je dat in je rijerij in orde moeten gaan brengen!
En niet op de BOKT manier,geef hem nog maar een snoepje :Y)

Elk paard kan simpelweg op onderhoudsbrok en hooi presteren!
Voor extra vitamines en mineralen kun je muslie geven NA het rijden goed voor het tegen gaan van verzuring van de spieren.
Laatst bijgewerkt door vivana op 25-11-10 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:28

hey!
Ik heb precies het zelfde probleem (gehad).
Ik heb 4 maanden geleden een 7 jarige ruin gekocht die niet echt voorwaarts was, dacht... dat rijd ik er zo uit... maar nee!! op een gegeven moment waren al mijn trucjes op, en was hij nog uiterst lui en traag. (reageert niet meer op been, en de zweep dee hem ook niets, en sporen daar wil ik liever niet aan)
Maar.... ik heb een hele goede instructrice gevonden, en ik heb nu 5 lessen gehad, en het gaat al stukken beter.
De eerste les heeft ze me geleerd om kleine tikjes met de zweep te geven, heel zacht, in het ritme van het lopen, en pas stoppen als hij doorloopt. (kan soms een rondje duren)
En dat elke keer maar weer.
Het gaat nu heel goed, alleen dat hij nu soms wel heel heftig reageert op de zweep met een bok, maar dan moet ik hem meer om mijn been buigen ( want schijnt hij zijn benen niet kwijt te kunnen) maar ik ben blij dat hij in iedergeval reageert. En als hij eenmaal warm is, dan loopt hij echt perfect!
Ik probeer minimaal 1x in de week ook buiten te rijden.. dat is denk ik ook mede de oorzaak dat het goed gaat, lekkere lange stukken rechtuit zonder moeilijk te buigen etc.
Oh en het schijnt ook dat je paard tekort kan hebben aan vitaminen enzo, daar heb je ook allerlei dingen voor.. heb ik nog niet geprobeerd, maar schijnt ook te helpen... moet je even naar zoeken op bokt

Ik wens je heel veel succes, en een goede instructrice doet wonderen.. want je trucendoos is een keertje leeg.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:35

Ik ben zelf ook niet zo'n bakrijder en hou dan meestal na 15 min op. Ik heb er dan zelf ook geen zin meer in en natuurlijk doet mijn paard het dan ook niet zo goed als ze kan. Dus ik rij soms zonder teugels, ga vaak grondwerken of maak een keer een sprongetje. Wissel eens wat af, jullie moeten er allebei plezier in hebben!

Gebruik je de sporen om voorwaarts te rijden? Je instructrice zou toch moeten weten dat dat ABSOLUUT NIET de bedoeling is. Natuurlijk reageerd je paard niet op je been, hij is al afgestompt.

Dus hup! die sporen uit en ga voor jezelf maar eens een motivator zoeken. Vind je het na 10 min. al leuk geweest? Hou dan ook op en ga wat doen wat jullie allebei leuk vinden. Misschien mag je van je ouders wel een rondje buiten aan de hand doen?

Doe je wel eens wat grondwerk? Ik sta meer naast mijn paard dan dat ik erop zit, rijden is maar een heel klein onderdeel van wat je kunt doen met je paard.

Zoek anders een NH-instructrice, die kunnen je oneindig veel grondwerkoefeningen geven.

Het grootste probleem is dat jullie het allebei niet meer leuk vinden, zoek het plezier op!

Rensjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:07

je zegt dat een osteopaat heel duur is maar die waar wij altijd heen gaan (heeft zo goed geholpen bij mijn pony, ze heeft nog nooit zo lekker doorgelopen.) zegt dat ze binnen 10 minuten kan zien/voelen of ze er iets aan kan doen. Kan ze dat, dan kost het €65,- , kan ze dat niet dan kost het je niks ;) ik weet niet waar je woont en of je mogelijkheid tot komen met een trailer hebt, ik weet niet hoeveel ze kost als ze bij je komt. Ze zit in een kliniek in vorden ;)

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:31

Die van mij doet dit ook in de bak. Buiten rijden geen probleem. Dan hoef ik soms maar aan galop te denken en mevrouw dendert vanuit stilstand er vandoor zonder meer te remmen. Maar in de bak............ dan kan ik in galop aan halt denken en we staan abrupt stil (en dus niet omdat ze zo gehoorzaam is maar omdat ze niet vooruit wil). DUs precies het tegenovergestelde. Aan energie ontbreekt het haar niet want anders zou ze buiten niet zo hard rennen. In het land kan ze er ook wat van. Ben nu samen met instructrice bezig om haar in de bak toch aan het lopen te krijgen. Het val tniet mee. Zorg voor genoeg afwisseling. Probeer nu echt benen stil te houden. Als er wat moet gebeuren geef ik been, geen reactie tik, dan nog geen reactie nog een hardere. Dan komt er vaak een bok en dan gaan we vooruit en dan beloon ik haar daar ook voor. Het gaat wel steeds beter. Wat ze ook heel flauw doet is als ze dan loopt bijvoorbeeld in galop dan steeds bij het hek willen stoppen. Zeker als er iemand staat. Dan galoppeert ze normaal naar het hek, eenmaal bij het hek wil ze stoppen, dan geef ik been, komt er een bok en galloperen we uiteindelijk wel door. Er zit wel vooruit gang is maar het is erg moeizaam.
Ik probeer wel zoveel mogelijk af te wisselen. Balkjes lopen, sprongetje (dan wordt ze opeens erg wakker), buiten rijden, longeren, lekker losgooien in de bak, we gaan ook naar de manege 1x in de week. Genoeg te doen. Staat hele dagen buiten met de groep.

En mijn paard mankeert echt niks. Ben zelf dierenarts, zadel is in orde, tanden zijn ok, ze is gekraakt en alles, krijgt goed voer.
Ik zou als ik jou was toch ook proberen om echt af te wisselen. Er zijn genoeg paarden die het wel gezien hebben steeds dezelfde rondjes in de bak. Het is alleen wel zo dat als je zelf niet gemotiveerd bent het ook echt wel moeilijker wordt. Dan kom je in een cirkeltje terecht. Probeer je plezier terug te krijgen. Maar probeer dat ook te doen door andere dingen dan steeds maar die rondjes te rijden in de bak.