Afstand inschatten met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miekemuis_

Afstand inschatten met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 23:24

Heey!
ik heb een heel goed springpaard, hij kan af en toe gek uit de hoek komen en is zeker niet de gemakkelijkste maar we schieten goed op.
We springen op wedstrijd 1m parcours en hebben toch al een mooi aantal rozetten en ook 1 beker verzameld op 1 seizoen tijd :D

maar ik heb 1 probleem. De afstand. Mijn paard zal nooit stoppen als de afstand niet goed komt, maar hij slaat de laatste pas over en maakt een MEEEEGAAAAAAA hoge en grote sprong als de afstand niet klopt. Lijntjes en dubbel of driesprongen mogen gerust om 1m20 of 1m30 staan, daar huppelen we vrolijk over, maar als ik naar een alleenstaande oxer of steilsprong moet rijden slaat mijn hart over..
ik zou graag terug met een gerust hart naar een steilsprong van 1m of 1m10 kunnen rijden, en (ongeveer) zeker zijn dat er een mooie sprong van komt. met een voetbalk (zeggen ze hier, eigenlijk heet het grondbalk geloof ik) is er ook weer geen probleem.

Mijn lesgever krijgt me altijd zover, en meestal lukt het ook wel, maar toch moet ik elke keer de stap zetten..

Kunnen jullie me tips geven om de afstand keer op keer te laten uitkomen?

Oreo

Re: Afstand inschatten met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:29

Balkjes op de grond galopperen en heel heel veel oefenen.....

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 23:33

Heb wel geoefend op 1 balk op de grond, om echt mooi in het midden van de galopsprong over de balk te kunnen gaan. maar mijn paard was het na 4 of 5 keer al zo beu.. dan galloppeert hij scheef en trekt naar de sprong..

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:49

Leg her en der verspreid over de bak wat balken, er was een heel goed topic over, ik zal het voor je zoeken....

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:51

Ik weet niet hoe ik je die link moet sturen maar als je zoekt op dufour kom je gelijk bij dat topic, het is helaas gesloten nu.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:14

Inderdaad, oefenen met lagere hindernissen, en als het goed gaat ga je hoger. Je paard moet een afstand inschatten, en daar kan jij verder vrij weinig aan doen. Ik heb het probleem ook, en ik ben nu helemaal vanaf het begin weer opnieuw begonnen, maar ik denk dat het voor jou wel helpt om lager te gaan en dan heel heel veel te oefenen :)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:24

Oreo schreef:
Balkjes op de grond galopperen en heel heel veel oefenen.....

Inderdaad, balkjes kunnen je echt een pak helpen. Niet gewoon één balk, en niet gewoon erheen rijden en erover huppelen uiteraard. Het moet met een doel blijven gebeuren. Gewoon eens twee balken (of kleine kruisjes) op de grond leggen, op een 'normale' zes/zeven galopsprongen. En in dat lijntje ga je dan varieeren. Eerste keer spring je het in gewoon zeven galopsprongen. Gewoon aanrijden, gewoon tempo. Volgende keer ga je datzelfde lijntje springen in 6galopsprongen. Hier moet je zorgen dat je er een steviger tempo op hebt staan, dat je kort op je eerste sprong komt en ver van je laatste sprong afblijft. Volgende keer, zelfde lijntje in 8 galopsprongen. Verzamelen, ver afzetten op de eerste, zorgen dat je heel kort op de tweede kan komen.
Als je aangeeft dat twee/driesprongen niet het probleem zijn, dan zorg je gewoon dat de 'normale' afstand groot genoeg is (maar wel in de mate dat je nog kan meetellen). Hoe groter die afstand, hoe makkelijker je ook kan varieeren. Een 'normale' 8galopsprongen, kan je in zes doen. Een normale vier galopsprongen kan je niet in twee doen.

Door dit soort lijnen te trainen, krijg je net dat ietje meer gevoel op je sprong. Je leert beter aan te voelen wanneer je moet terugrijden/vooruit rijden, je leert afstanden in te schatten, ver/kort onder de sprong te komen,... Je begint hier ook gewoon met balken/lage kruisjes, maar dat kan je na verloop van tijd ook uitbereiden natuurlijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:27

Leg maar eens een heel parcours met balken op de grond en probeer in een ritme passend bij elke balk te komen. Dat valt nog vies tegen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:28

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:28

:j cavaletti's galopperen. Plat, iets hoger, en vooral werken aan je tempo-controle. Deze fout ligt namelijk ook voor een aanzienlijk deel bij de ruiter!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:32

afstanden leren zien kan alleen maar door oneindig veel oefenen. Aangezien het geen goed idee is om elke dag hoog te springen, kun je het beste veel oefenen op balkjes, zoals al eerder beschreven.

Het is ook belangrijk dat je de galopsprong beter aan leert voelen, door mee te tellen als je naar de sprong rijd. Als je telt zul je merken dat je eerder de afstand gaat zien.

Het is verder heel belangrijk dat je steeds in hetzelfde tempo blijft rijden. Op die manier maak je het jezelf makkelijker om een afstand te gaan zien en je maakt het voor je paard makkelijker om zich te redden. Als je geen afstand ziet, probeer dan ook niets te veranderen in het tempo en ga altijd mee als je voelt dat ie afzet.