zara springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zaralover

zara springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 22:58

hallo,
Mijn pony zara is 6 bijna 7 jaar oud en sinds kort (ongeveer 3 maanden misshcien iets langer) ben ik met haar aan het springen. Ze is 1,42 hoog, maar ik als 19 jarige kan er nog goed op ;) . Ik heb nu een aantal keer 4 x dacht ik springles gehad en dat doet ze eigelijk heel goed, alleen vind ze nieuwe hindernissen altijd 1 keer eng :P. En ik heb nu 1 keer een oefenwedstrijdje in schijndel gereden wat ze ook heel goed deed (foutloos en 57 sec.) ik heb haar zelf ingereden toen ze 3 jaar oud was, wel met hulp want echt heel makkelijk was ze niet. Nu rijd ik haar veel meer en doet ze het heel goed. Ook op mijn eigen houding moet ik letten, ook met springen maar het gaat goed vooruit *D . Ik heb vandaag wat foto's gemaakt van springen , alleen was het jammer genoeg al wel donker. Dus de foto's zijn niet super. Maar ik ga wel deze week of volgende week nieuwe foto's maken als het wel licht is :o :D. Ik vind het wel jammer dat ik te oud ben want anders zou ik zo wedstrijd gaan springen, ik heb ook wat foto's van een meisje die haar wel uit wil brengen met springen , en ze sprong er vandaag de eerste keer mee wat heel goed ging. En dat terwijl ze er pas 2 keer op heeft gezeten. En zara behoorlijk moeilijk is bij andere mensen, ging het echt super :D .Alleen was ze vandaag wel wat drukker.(sneller voor en na de sprong)
En nu maar over op de foto's ;) owja even tussen haakjes het zadel past niet echt , hij glijd naar voren, maar die gaat van de week weg en ik koop dan een echt springzadel (die wel past)!!

een stijltje *D
Afbeelding

oxer , boven de sprong , alleen zit ik te recht (ik moet rechter blijven omdat ik vaak te veel naar voren ga zitten)
Afbeelding

ik zit heel stom |(
Afbeelding

foto van achter, (sorry dat die zo onduidelijk is)
Afbeelding

in de sprong :P
Afbeelding

ik vind hem wel leuk *D
Afbeelding

en toen uitstappen
Afbeelding

en dat waren ze , tips enzov. altijd welkom :D
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 23-11-10 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast naar regels RT-HAW

kollee3

Re: zara springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:02

Hier valt eigelijk niks te zeggen, de puntjes die er zijn geef je zelf al aan. Probeer alleen je handen net een klein beetje meer mee te geven.

Succes verder!

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 23:04

dat viel mij ook op ja , bij deze foto's ;) dat zal denk ik zijn gekomen omdat ik het niet zo gewend ben dat ik haar moet terug houden voor de sprong :P

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:29

Heel leuk :p alleen zou ik toch iets meer proberen meegeven.. met de woordne van mijn lesgever: Je moet je paard laten wachten op jou, jij bepaald zelf wanneer hij welke pas zet en wanneer hij mag afzetten. dus je mag hem vasthouden, je moet zelfs, anders vlieg je door de sprong. maar op het moment van de sprong, als je zegt "nu mag je springen" moet je uit zijn rug en uit zijn mond zijn. je zegt: ja, nu mag je springen, dus nu laat ik je los en doe ik je geen pijn". alleen zo krijgt je paard echt vertrouwen en plezier in het springen
Succes op wedstrijd!

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 23:38

ja idd je hebt helemaal gelijk wij moeten het allebei nog goed leren dus kan ik het beste goed meegeven. vandaag was even wennen omdat ze normaal echt heel rustig blijft en vandaag schoot ze naar voren steeds :P
misschien ga ik morgen op oefenwedstrijd daar leerd zij ook weer van, alleen jammer genog kan ik niet meer als dat doen dus dan maar voor de fun :D, alleen wil ik het wel goed leren ;)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:07

Voor drie maandjes bezig gaat het al best leuk. volgens mij moet je nu alleen weer juist wat meer naar voren gaan zitten, want op veel foto's kom je achter je zadel aan. ook met je handen meer meegeven. je stijltje gaat het mooiste als ik op de foto's afga, zou daar nog meer in verbeteren voor je meer met oxers aan de gang gaat, maar miss is dat de foto selectie en niet wat je tijdens het rijden hebt gedaan :)
verder, niet om vervelend te zijn maar: koop bij je nieuwe zadel ook een leuke cap en schoenen met een hak. Stukken veiliger :)
veel succes!

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 00:11

laarzen en schoenen heb ik genoeg maar had koude voeten dus dacht doe die aan :P , met cap rijd ik thuis eigelijk nooit :oo vind ze zo irritant zitten #) . ja ik merkte zelf ook zegmaar als ze afzetten ging ik meenaar voren maar zodra ze boven de sprong was was ik zegmaar te laat en te rechtop, ofja gwn helemaal rechtop en achter het zadel. ik hoop dat als ik een passend zadel heb dat ook wel beter word.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 00:14

het verschil was meer de stijltjes zijn de foto's meer voor de sprong en de oxer erboven. want opzich is zara beter in oxers dat zegt eigelijk iedereen ook mijn lesgever, dan springt ze netter zegmaar. het is vooral dat ik veel moet bijleren want zara doet het heel netjes ook parcourtjes alleen lijntjes vind ze nog best moeilijk maar de rest doet ze heel goed.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:14

tja, koude voeten is ook naar :P ben ik het mee eens :Y)
probeer een beetje te spelen met je houden en goed te bedenken wat je deed als je wel goed in je (nieuwe) zadel blijft zitten. probeer misschien eens extra naar voren te gaan, je handen eens ergens anders neer te zetten (zolang je pony nog maar genoeg begeleiding krijgt van jou natuurlijk) en kijk eens of je dan meer controle krijgt over je houding :)
succes!

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 00:16

ja idd ik ga mijn best doen ;) en er zullen dan nog wel foto's volgen

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:42

Ik snap niet waarom je gaat rijden met een zadel datniet past?
Veder leuk beestje!!:D

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 17:44

ik heb ff niks anders als alleen dressuur zadels, en dat springt ook voor geen meter. deze gaat naar voren glijden met springen , met gewoon rijden gaat het wel mja ik krijg die gwn nie goed aangesingeld dus moet een nieuwe ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:25

Ik vind het er niet zo prettig uit zien, maar de foto's zijn ook een beetj k.u.t. genomen :+
Maar omdat je niet meegaat zit je de pony erg in de weg. Ga eerst wereken aan je eigen houding door lekekr laag inuitjes te springen en laag werk te doen, dan pas de hoogte in. En misschien een keer een lesje nemen, dat is altijd prettig voor een goede basis.
Tja en cap is eigen verantwoording maar ik vind het dom :+

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:45

als je spring moet je eigenlijk wel echt naar voren gaan zitten hoor anders houd je hem tegen boven de hindernis & dat is niet zo fijn voor het paardje.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 21:39

ik ben les !! lees maar mijn tekst. ik ga in het begin naar voren maar ga te snel naar achter zitten , dat moet ik nog goed leren. alleen moet ik van mijn lesgever ook wel iets rechter bliujven in het begin ging ik te veel mee en viel ik er bijna voor over af zegmaar. maar omdat dat zadel schuift durf ik ook niet helemaal mee te gaan zegmaar. gelukkig was dat de laaste keer met dat zadel. een laag hindernisje is niet zo goed voor mijn pony dat springt ze beetje raar en onvoorspelbaar als ze hoger moet springt ze veel beter. alles springt ze goed gooit en niks af en wijgerd alleen als ze 1 hindernis voor het eerst ziet, dus bij mij eigen hindernissen nooit. Ze vind het heel leuk, als ze het echt niet fijn zou vinden had ze waarschijnlijk wel gewijgerd. ik spring ook zonder sporen en een zweep het ik pas sinds kort in mijn handen maar doe ik niks mee (ik moest een zweep van mijn lesgever, in de les was ze soms langzaam)

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 21:39

ik heb troouwns een nieuwe cap besteld ;)

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:16

Op de eerste foto vliegen je benen alle kanten uit, op de tweede zit je kaarsrecht in plaats van mee naar voren te komen, op de 5de en 6de kom je bijna achter je zadel terecht.
De rest is onduidelijk getrokken...
Nog veel werk aan je houding dus!

Ik ga met Jolien mee, ik zou alleen laag springen tot dat goed is. Als ze dan rare sprongen maakt is dat toch omdat je afzet niet op de juiste plaats gebeurd, dat kan je gemakkelijker maken door grondbalkjes ervoor te leggen. Ik zou in plaats van 1 hoge hindernis te zetten een reeks cavaletti achter elkaar plaatsen op de goede afstanden en je dan echt op je houding concentreren. Eventueel zelfs zonder stijbeugels oefenen, dan moet je je benen er wel aan houden of je ligt ernaast ( en een cap dragen! ).

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 13:24

zonder beugels is wel een goede alleen kan ik naar nie egt mee gaan met de sprong he :? , lage sprong haald niks uit en ze moet leren in gallop er over heen te gaan dus een draf balk ervoor is dus ook geen optie ja ff in het begin ja maar daarna haal ik die weg. en nogmaals mijn pony doet het super goed ik alleen niet dus waarom zou ik het dan voor haar moeilijker en lager gaan maken als het aan mij ligt ;) en een ander zadel die niet voor over klapt zal ook wel helpen ;)

bij de eerste foto gaan mijn benen niet alle kanten uit dat lijkt zo omdat ik mijn tenen (kapstokken ) naar buiten steek dat doe ik altijd maar daar ben ik nog op aan het oefenen (iemand die het me iederen 5 sec aan herinderd , dat zal hopelijk uit eindelijk wel werken ;) dat is mijn verkeerd aan geleerd op de manege vroeger, ga daar maar kijken doen ze het allemaal :P

ik oefen eerst altijd wel met balken lopen enzo en lage hindernissen hoor ;) maar na een paar keer gaat die hoger. die eerste is trouwns ook niet hoog
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 30-11-10 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, de edit knop zit er niet voor niets.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:01

Let op dat je niet recht in je zadel blijft zitten, in de landing van de sprong.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 12:26

ja idd , als goed is krijg ik morgen over over morgen een nieuw zadel en dan ga ik nog eens foto's maken, hopelijk gaat het dan ook al wat beter met mijn houding (dat ik mee durf naar voren te blijven zitten zegmaar) dat zadel waar ik mee spring is in iederen geval al weg :P. gelukkig al zit ik zo slecht , geef ik toch goed aan hoe of wat ze moet springen ;)

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 12:29

ik zal trouwns even vertellen hoe dat komt, ik let erop ook weer niet te veel naar voren te zitten, maar nu zit ik eigen weer veel te recht en kom soms achter mijn zadel,. dat is fijn van foto's maken dan kun je zelf ook zien hoe je het doet he;) maar ik had 1 keer dat was mijn 2 de springles , toen zat ik steeds veel te veel naar voren ook al te vroeg en na de sprong nog, toen moest ik een parcourtje springen en toen vloog ik er mooi boven de sprong af terwijl zara niks fout deed , maar gewoon omdat ik te veel naar voren bleef en dat zadel ook geweldig mee werkte :P , dat was ik eigelijk vergeten te zeggen, dus ik meot een tussen weg zoeken , of het moet met het nieuwe zadel wel kunnen dan komt dat wel goed ;)

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 12:43

ik heb hem al Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:22

Dat is toch een Merano (zadelmarkt)?
Zou niet mijn keuze zijn, maargoed dat doet er niet toe.

Ik zou als ik jou was veel op je verlichte zit oefenen, gewoon in draf en galop,
over lage hindernisjes etc. Hoe meer je het doet hoe beter je het onder de knie krijgt.
Over knieën gesproken, die kun je wat meer tegen je zadel drukken :d

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:48

Tja ik weet dat het gezien wordt als gezeur, maar een cap zou leuk zijn!
Ben nog geen 4 jaar geleden bij het ziekbed geweest van een vriendin
met een verbrijzelde schedel, terwijl zij wel een cap op had!
Bedenk je dan maar wat er gebeurt zou zijn als ze deze niet op had!
Geen moeite en met dit weer ook nog lekker warm :D
Verder leuke pony :9

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 17:59

ja ik denk wel van zadelmarkt , maar zeker weten doe ik dat niet, mja ik heb der goede ervaringen mee dus dan maakt dat nu ook niet uit (ik heb dressuur en westernzadel, heb ook een merkzadel dressur en mij maakt het niet zoveel uit op welke ik rijd(al moet ik zeggen die van zadelmarkt blijft mooier)) mja het belangerijkste is dat die past ;). heb net buitengereden en toen ging ik met mijn dressur zadel :P over een berg bladeren springen en ging eigelijk best goed haha