Sturen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

speedy_cindy

Sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 21:08

Ik heb een vraag/ discussie punt:

Hoe sturen jullie je paard?

Iedereen stuurt zijn paard op een andere manier, de een op gewicht de ander op teugel.
Iemand die op teugelhulpen stuurt kan ook weer sturen op zijn binnenteugel, terwijl een ander alleen op de buitenteugel stuurt.
Sommigen hebben een mix van vanalles.

Kijken waar je heen gaat draaien met je hele lijf enz..
Je kant het zo gek niet bedenken en overal hoor en zie je weer wat anders.

Dit topic bedoel ik niet om elkaars manier van sturen commentaar op te geven ik vindt het gewoon ontzettend interessant hoe verschillende mensen sturen, wat het effect is enz. Of je ooit op een andere manier gestuurd hebben en ineens of misschien langzamerhand veranderd zijn in je methode en wat het effect hiervan was.

En voor degene die lesgeven, hoe leren jullie het je lesklanten?

Ik ben benieuwd. :)

SuusBN

Re: Sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:08

Zelf doe ik het meeste met mijn evenwicht, en een soort gevoel, ik geef het gevoel door dat ik bv een volte ga rijden...

Alleen bij het jonger paard dat ik rij doe ik meer met de teugels, dit simpelweg omdat we elkaar nog niet zo goed aanvoelen...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:08

vroeger stuurde ik echt puur op mijn teugels, had niet anders geleerd...
Stuurde dan overigens wel met 2 teugels en niet 1 zoals je veel ziet.
Dus de ene hand nam wat in en de ander gaf wat mee (zoals een fiets zeg maar als je stuurt).

Sinds ik mijn eigen paard heb, ben ik me daar eigenlijk pas bewust van geworden, want die werd dus helemaal gek als je teveel met dr mond bezig was.
Bij haar ben ik dus ook bewuster gaan sturen met me zit en beenhulpen.
Ik kijk nu van te voren waar ik heen wil, waardoor ik me gewicht al een beetje die kant op laat gaan. Vervolgens leg ik wel wat druk op me binnenhand en geef met mijn buitenhand wat mee.
Tevens leg geef ik met mijn benen ook een hulp (kan me nu alleen even niet bedenken hoe ik dat doe :P ) waaroor de weet dat ze moet gaan inbuigen.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 20:14

Tnx voor de reacties leuk!
En hoe reageerde het paard blue_kim toen je langzamererhand ging veranderen van de manier van sturen? Reageerde hij toen ineens heel fijn of eerst helemaal niet?
Ik ben benieuwd.

Ik zal even mijn eigen vertellen.

Ik heb eerst op een manege leren paardrijden en daar leerde ik aan je linker teugel trekken(zo vertelden ze het ook) is naar links en aan je rechter teugel naar rechts. Twee teugels tegelijk is halt.
Dat heb ik natuurlijk jaren gedaan op de manege. Toen kreeg ik verzorgpony's en deze deden dat ook redelijk, vaak ging [naam] toch wel onder mij weg rennen. Logisch weet ik nu..

Een jaar of 3 geleden heb ik langzamerhand anders leren sturen. Door te draaien met je bekken en automatisch ook met je bovenlijf in de richting die je heen wil.
Tegenwoordig lukt het op mijn eigen merrie heel klein met een beetje gewicht op links of rechts en ik probeer een plaatje te maken hoe ik wil dat het eruitziet rechte lijn naar links oid. (dit is natuurlijk een wisselwerking)

Mijn leskids leer ik eerst gewicht/zwaartepunt op links dan draaien met je lijf naar links, automatisch gaat je rechterbovenbeen dichter tegen de paarden aan en gaan ze heel fijn door de bochten.

Eerder deed ik dit anders en nam ik het gewicht niet mee, vaak deden de paarden het wel maar het zag er minder soepeltjes uit. Nu wel.

Leuk je blijft nieuwe dingen ontdekken, en het grappige is wat ik merk. Zodra je iets nieuws hebt geleerd doet het paard het ook niet meer als je dat nieuwe dingetje er niet in mee neemt! Hoe ervaren jullie dat?

Ik merk trouwens ook dat een lespony(Olivier) ontzettend goed op gewicht reageert. Als een van de kinderen het gewicht maar ietsjes verplaatst bam dan is hij de bocht al om. Erg leuk te merken. Terwijl een andere pony daar weer minder op reageert. (minder gevoelig misschien?)

Met teugels doen wij eigenlijk zo min mogelijk, deze gaan mee wanneer we ons lijf iets draaien. Soms wanneer het niet gelijk lukt zeg ik nog wel eens doe je linker deurtje maar open. Vanuit elleboog zegmaar :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:19

ik gebruik een combi van alles
hoe jonger het paard hoe simpeler ik het hou (dan is bv naar links, simpelweg de linkerteugel openen, hier leg ik wel al mijn benen goed, zodat ze het gevoel leren kennen)
de twee doorgeleerde paarden probeer ik te rijden zoals het hoort.
dus bij de inzet van de wending eerst stelling vragen,, daarna met behulp van men benen buiging, en daarna met behulp van de buitenteugel en men gewicht (kijken in de richting waar ik wil) ze daadwerkelijk doen afwenden.
door in fases te rijden kan ik iedere oefening ook apart rijden, dus stelling zonder veel buiging, wat buiging op de rechte lijn, en dan uiteindelijk de wending

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:13

Het was voor zowel mij als het paard erg wennen, maar ik merkte dat mijn paard veel eerder begreep wat ik bedoelde. In het begin bleef ze soms ook stug rechtuit lopen hoor, en dan moest ik echt een beetje overdreven naar binnenleunen, zag er niet uit, maar dat hebben we steeds meer verfijnd.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:10

Ik draai mijn hoofd + schouders in de richting waar ik heen wil. Hoe scherper de bocht, hoe meer je meekijkt. Dus als ik een flauwe bocht naar links wil, dan draai ik eigenlijk alleen mijn hoofd iets naar links, maar als ik een kleine volte rijd, dan draait hoofd+schouders veel meer mee.
(Onderlichaam blijft hetzelfde, dus bekken blijft gewoon recht.) Dan leg ik mijn buitenbeen achter de singel en ook neck-reining, dus kort gezegd buitenteugel tegen de hals, binnenteugel er ietsjes af.

emilybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:04

ik draai mijn lichaam in de gewenste richting en stuur bij met de teugels.

Joscaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:43

Ik kijk de kant op waar ik heen wil, gebruik mijn benen en een beetje mijn handen. :j

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:05

Toen ik nog niet zolang reed, stuurde ik veel met m'n teugels. Nu is het meer op zit- en beenhulpen en ben ik zachter met teugelhulpen, ik kijk beter waar ik heen ga. Ik stuur nu dus meer met mijn hele lichaam dan eerst, maar in het begin was ik ook meer bezig met balans vinden en mee gaan met de bewegingen van het paard. Toen ik dat meer onder de knie had kon ik mezelf steeds meer verbeteren (nu nog steeds trouwens, je bent nooit uitgeleerd als het om paarden gaat) en ik merk wel dat paarden dan een stuk fijner lopen :j

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:06

Ik vraag met mijn hand stelling.ZOdra deze is aangenomen neem ik de druk weg zodat hij zélf stelling behoudt, buiging vraag ik met mijn benen en afwenden wordt dan een combinatie van dit alles, gepaard met kijken en meedraaien bovenlijf.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:11

Ik stuur met mijn zit, en geef de grenzen aan met mijn handen en benen. Bij een volte stuur ik de volte dus in met mijn houding en geef ik met mijn teugel- en beenhulpen aan waar ik wil dat hij zijn benen neer zet. Niet al te letterlijk natuurlijk, maar wat betreft buiging en stelling.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:20

-
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 31-07-22 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 02:08

Ik heb vroeger ook geleerd dat links trekken linksaf en rechts trekken rechtsaf is.

Gelukkig denken mijn huidige lesgever en mijn paard daar wat anders over. Natuurlijk heb ik hem weleens omgesleurd (volte halve meter naar rechts als hij er van tussen wil werkt wonderbaarlijk goed, maar ik vouw mijn paard natuurlijk niet zo dubbel als er niets aan de hand is)

Dit is hoe ik stuur:
Met zit: schouders en hoofd met de bocht meedraaien, je binnenheup iets naar voren en iets meer gewicht op binnenbeugel.
Benen: binnenbeen om impuls te bewaren, in een bocht vertraagt een paard en je wil dat hij in hetzelfde tempo doorloopt. Dus altijd binnenbeen wakend en gebruiken wanneer nodig. Buitenbeen gebruik ik wanneer de kont uitzwiept. Ik heb een tijdje les gehad op een merrie waarbij het heel goed werkte om je buitenknie wat tegen het zweetblad te duwen.
Stem: niet op de paarden van mijn lesgever maar wel op mijn eigen paard is "deeeeeeze kant" voor rechts en "draaaaaaaien" voor links.
Teugels: begrenzen met buitenteugel zodat het paard niet over de schouder wegwandelt (dus rijden van binnenbeen naar buitenhand) Binnenhand steeds vragen en geven (hand naar voren. Niet opzij, hand opzij is voor zijgangen of voor sturen op jonge paarden)

En deze hulpen dan allemaal tegelijkertijd, en het is ook nog eens afhankelijk van op welk paard je zit hoe je stuurt natuurlijk. Bovenstaande is een soort basishulpen die je moet aanpassen aan hoe het paard op je reageert.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 02:22

Een combi
Vraag eerst wat stelling en dan met behulp van me benen vraag ik de buiging dan ga ik zitten en kijken in de richting waar ik heen wil en open mijn buiten teugel wat meer zodat mijn paard gaat afwenden.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:23

Op de manege altijd geleerd naar rechts is rechter teugel,
toen kreeg ik mijn eigen paard moest ik leren op op mijn buitenteugel te sturen wat niet zo makkelijk bleek.
Nu stuur ik vooral op mijn zit en als hij daar doorheen loopt been ietsjes aanleggen en eventueel iets buitenteugel erbij en hij weet het dan wel

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:30

Dit is best interssant allemaal. Ik lees even mee, heb de laatste tijd wel beetje dipje met mijn merrie. Ik ga dit een proberen!

yosfunprints

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:49

met je gewicht en een DUWENDE teugel en niet een TREKKENDE teugel.
hiermee bedoel ik iets op het been leunen van de kant waar je heen wilt en met je andere been iets aanleggen. je buitenteugel tegen de hals en je binnenteugel iets ruimte zodat hij daarheen kan gaan.
en alles op ontspanning;) succes

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:00

Ik stuur met mijn schouders, draaien naar links is naar links, draaien naar rechts is naar rechts. Daar komt wel bij dat ik mijn teugels niet langer of korter laat worden. Dus als ik naar links draai dan neem ik mijn linker teugel mee, en wordt mijn rechter wat langer. Daarin vraag ik dus stelling.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:07

Stelling vraag je alleen niet door je binnenhand naar achteren te bewegen. Dat is ook nergens voor nodig, je armen kunnen onafhankelijk van je romp bewegen gelukkig.

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:16

Ik draai meestal met mijn bekken en schouders :)
Paardje reageert hier (redelijk) goed op, wat wel handig is als ik haar vanvoor even volledig los wil laten omdat ze gaat hangen of het bit vastneemt.
Heeft ze niets meer om op te hangen maar loopt ze toch niet stuurloos de bak rond ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:17

xJuce schreef:
Paardje reageert hier (redelijk) goed op, wat wel handig is als ik haar vanvoor even volledig los wil laten omdat ze gaat hangen of het bit vastneemt.
Heeft ze niets meer om op te hangen maar loopt ze toch niet stuurloos de bak rond ;)

Hoe draai je je bekken en schouders dan?

Hangen of bit vastnemen los je niet op door niets meer met je teugels te doen. Maar door te drijven en ervoor te zorgen dat je paard het contact met je hand wel wil accepteren, resp.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:29

hestejente schreef:
Stelling vraag je alleen niet door je binnenhand naar achteren te bewegen. Dat is ook nergens voor nodig, je armen kunnen onafhankelijk van je romp bewegen gelukkig.

Nee, maar dat is wel hoe ik stuur. Ik geef ruimte rechts, vraag links en vraag daarin zowel stelling als buiging als dat ik ga vragen om spieren los te laten. Natuurlijk komt het niet alleen vanuit mijn hand. Maar het is logischer om je armen wél met je lichaam mee te draaien dan om ze statisch op rechtuit te houden.

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 08:01

hestejente schreef:
xJuce schreef:

Hoe draai je je bekken en schouders dan?

Hangen of bit vastnemen los je niet op door niets meer met je teugels te doen. Maar door te drijven en ervoor te zorgen dat je paard het contact met je hand wel wil accepteren, resp.

Ik denk meestal al waar ik heen wil gaan, waardoor ik voel dat mijn bekken in die richting draaien (gewicht verplaatsen).

Off-topic: Voorwaarts rijden doe ik ook, maar ik kan moeilijk blijven doorgaan tot ik in rengalop zit, toch? :) En terugtrekken daar begin ik niet aan..
Als ze echt gewoon koppig blijft vasthouden laat ik haar volledig los, rijd ik haar even door tot ze rustig is en neem haar dan langzaamaan weer op.

(Ik krijg momenteel geen les, dus tips zijn zeker welkom hestejente :) Ik merk wel dat rijden op zit goed lukt en dat als ik goed contact neem, ik meer met mijn handen in de weer ben. Dan ben ik geneigd meer met mijn teugels te rijden ipv zit en benen. Als ik dat merk van mezelf (meestal wanneer Afro vervelend wordt en gaat hangen/vastnemen) laat ik haar voor los zodat ik mezelf ook verplicht om op mijn zit te rijden, en niet meer met mijn handen :) )

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 20:07

Leuk dat er zoveel reacties zijn.
Wat doet iedereen het ook anders hè?! Interessant!

@xJuce: Ik denk dat je zelf heel goed kan aanvoelen wat werkt, en dat het voor een ander moeilijk is om daarover te oordelen. Als het jou helpt om je teugels wat losser te laten zodat je meer op je zit gaat rijden zal dat op dit moment wel gewoon nodig zijn. Misschien gaat hij daarom wel hangen en het bit vastnemen. Om aan te geven aan jou dat je meer op je zit mag gaan rijden i.p.v. op je teugels.