bakspoken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rowan133

bakspoken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 20:55

mijn pony ziet alleen maar bakspoken,hij wil niet eens meer normaal langs de bakrand lopen, wie weet wat je hiermee moet doen? consuquent ben ik wel maar als je hem dan eindelijk een normaal rondje door de bak rijd en ontspant dan neemt hij weer een loopje met je en schrikt weer... wie weet hier raad mee???

zodiacje

Re: bakspoken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:23

Stap 1 is nagaan of hij écht spoken ziet (maw bang wordt) of dat hij doet alsof
om een loopje met jou te kunnen nemen.
Imo moet je hier wel rekening mee houden bij het oplossen van je probleem.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:28

Hoe reageer jij op het moment dat hij bang is?

Mijn paard heeft ook van die plekjes waar ze schrikt. Omdat dit 'vaste' plekjes zijn, ga ik iets voor de plek al inhouden en de teugels wat strakker nemen. Hiermee bevestig ik voor haar alleen maar dat 'er iets zit'. Wanneer ik er langs rij en doe alsof er niets is (laat met opzet de teugels wat losser, wel zo dat ik haar snel op kan pakken), loopt ze er zelf langs alsof er niets aan de hand is.
Herken je hier iets in?

En anders veel herhalen, conditioneren, dat er niets zit. Gewoon steeds maar weer langs. Of met een ander paard?

annlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:52

zodiacje schreef:
Stap 1 is nagaan of hij écht spoken ziet (maw bang wordt) of dat hij doet alsof
om een loopje met jou te kunnen nemen.
Imo moet je hier wel rekening mee houden bij het oplossen van je probleem.

Dat is inderdaad het begin.
Als hij een loopje met je neemt moet je 'm aanpakken.
Als hij oprecht bang is kan je beter blijven ontspannen, en hem vertrouwen geven. Vaak helpt het inderdaad als jij doet alsof er niks mis is en het heel normaal is, maar als dat niet werkt zet 'm er dan voor en laat hem het zelf verkennen. De meeste paarden zijn nieuwsgierig van aard en willen toch kijken wat er is. Dus neem dan de tijd zodat hij alles zelf kan zien :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:06

Goed de binnenteugel eraan houden en je buitenbeen. Zo begrens je je je pony. Meestal is een losse binnenteugel de oorzaak dat een paard ervandoor schiet (dan geef je 'm de ruimte). Probeer zo veel mogelijk stelling aan te nemen zodat je pony niet naar de enge hoek/plek kijkt. Gaat het wel goed, blijf belonen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:08

Laat je paard maar een los in bak lopen kijken of dat die spoken er dan ook nog zitten zo niet is de kans groot dat het grotendeels met je eigen gedachte/houding te maken heeft.
Als jij al denkt dat het paard gaat schrikken dan veranderd je houding en bevestig je dat er iets zit, er zal ooit een iets geweest zijn waardoor die schrok en nu zit dat misschien in jouw gedachten en ben je zelf gedeeltelijk de oorzaak.
Als je paard los is en hij doet gewoon normaal dan weet je dat het aan jezelf ligt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:10

SmmY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:21

ik heb dat probleem ook gehad met mijn vz paard
in de hoek van de bak schrok ze steeds elke x opnieuw ik ben toen gaan longeren ben toen in het midden begonnen en ik liep steeds meer naar de hoek en ik nam haar korter ze schrok een paar x maar uiteindelijk loopt ze er nu rustig voorbij

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:52

Die van mij heeft dat ook weleens. oplossing: aan het werk zetten zodat ze geen tijd hebben om na te denken over die spoken haha
en idd wat andere soms schrijven... is het niet een beetje uitproberen
lekker doorwerken ;)

simone26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:54

eis constant zn aandacht op,
praat tegen m, en houd m bezig,
overgangen, voltes, en schakelen...
je zal zien dat ie weinig tijd meer heeft voor casper t spookie..

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:47

Gooi inderdaad je paard eens los in de bak, dan zie je gauw genoeg of ie echt bang is van die plek of niet.
Als ie echt bang is, dan zal je hem moeten laten weten dat die plek niet eng is, door veel rust en vertrouwen over te brengen op je paard. Dus niet gaan verstijven, of spanning en druk op je teugels zetten.
Wel zorgen dat je hem goed begrensd heb.
Maar eerlijk gezegt twijfel ik een beetje of het echt schrikken is.
Denk meer dat het paard reageert op jou houding en daardoor doer alsof het schrikt. En als dat het geval is moet je hem voor zijn, zodat hij niet weg kan springen, leg desnoods je zweepje op zijn binnen schouder, zodat je hem daar bij kan tikken als hij naar binnen wilt komen, en geef eens een brul als hij wegspringt. Als hij je in de zeik neemt, moet je hem laten weten dat je daar niet van gedient ben.
Maar er eerst dus achter komen of ie bang is of niet.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:36

Hou 'm bezig, grote voltes, kleine voltes, slangevoltes, linksomkeert, rechtsomkeert, afwenden, gebroken lijn, handveranderen, door een s van handveranderen, overgangen, verruimen, verzamelen.
Noem het maar op! :)

mijn paard heeft er ook behóórlijk last van _O-

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:23

Ik ben een keer in volle galop door de bak gevlogen met m'n paard vanwege 'de tijger' in de bosjes naast de bak. Ik dacht dat hij echt schrok, wat bleek, hij nam gewoon een loopje met me. De instructrice ging ernaast lopen en 'ineens' was het niet eng meer :')

Volgende dag heb ik 'm aan de longe gezet aan de kant van de bak waar bosjes waren. Probeerde ie t weer. Gewoon in volle galop er vandoor gaan. Ik heb 'm laten galopperen, maar 'm wel steeds die hoeken in laten gan (die sneed ie steeds af). Uiteindelijk liep ie in rustige galop erlangs, heb ik 'm laten draven. Sprong ie weer in galop aan. Weer een rondje laten galopperen, weer in draf. Ging in draf ook al snel goed. Heb 'm laten stappen. Ging ie in de hoek weer ineens rennen. Weer alles herhaald. (Tot vervelens toe xD) Het resultaat: Ik kon 'm daarna zonder problemen de hoek in krijgen, en ook de dag erna was de tijger ineens weg uit de bosjes _O-

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:53

haha , dat ken ik xd
mijne peert m ook vlakbij de A. _O-
nu gaat t beter, ik houd m gewoon bezig in dat gebied bij de A.
en nu gaat ie er makkelijk langs gelukkig <3

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:56

ik dacht ook heel lang dat er in de ene hoek een bakkabouter zat tot ik dr aan de hand maar langs ging lopen met dr.
en wat bleek uit de bosjes stak een stuk drainage slang uit en die pruttelde een beetje...

ik heb een half uur gestaan met een stuiterbal daarna werd ze rustig.

nu loop ik de bak in die hoek in en laat dr kijken stap daar op en rij eerst daar een paar rondjes en nu is t goed!

sylblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:27

het kan zijn dat jij anders gaat zitten en dat voelt het paard aan niet altijd ligt het aan het paard maar ook aan de gene die erop zit...

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:28

bij mijn paard helpt het heel erg als ik hem met een orenmutsje rijd :)

Mandiiy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:21

Als je er zelf al naartoe rijd, met zo'n gevoel van 'hij gaat zo wegspringen' is de kans groot dat ie dat ook gaat doen.
Als je probeert er heen te rijden met een gevoel van 'er is niks aan de hand' zal je paard dat ook eerder van jou aannemen.

Deesjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:44

flink aan het werk zetten idd.

_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:10

ik heb geleerd van mijn instructrice om hem aan het werk te houden zodat ze afgeleid zijn van wat ze eng vinden, n ga hem er ook niet rcht op af sturen dan vind hi het alleen maar enger. bijv als een paard iets eng vind bij de A ga je op het midden op de volte en rij hem steeds iets groter totdat je weer op de hoefslag zit, vaak heeft een paard het dan niet eens meer door. waar je ook op moet letten is dat je zelf niet gespannen bent ofzo en steeds zit te denken daar komt dat hoekje weer waar ie van schrikt, je paard voelt dit aan en wordt er alleen maar banger van. als jij gewoon ontspannen bent za hij op jou gaan vertrouwen, van als jij het niet eng is dan zal het ook wel niet eng zijn.

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:46

Hangt ook een groot deel van je paard af natuurlijk :) Veel paarden willen graag even kijken, maar dat helpt bij de mijne bijvoorbeeld niet. Die loopt gewoon wat te klieren en als ik haar negeer en gewoon doorrijd alsof er niets aan de hand is vind ze er op den duur ook niets meer aan ;)

Wonto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:39

En ik altijd maar denken dat het kabouters waren maar het zijn dus spoken! Maar goed, even on topic. Ik heb er som ook wel eens last van, ik los het op door gewoon aan het werk te gaan. Even langs de spoken links laten liggen en steeds iets meer d'r langs. Op een gegeven moment lopen we er weer gewoon langs. Maar ieder paard is anders..

Myrna_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:40

Veel spoken zien kan ook een indicatie van pijn/ongemak zijn.