hoe dubbel sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hlcca

hoe dubbel sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 14:28

Hoi!
ik had een vraag over de dubbelsprong,

zelf heb ik vroeger op mijn eerste wedstrijd best wel wat mee gemaakt met "de dubbel sprong"
ik vond en vindt springen zo leuk! alleeen mijn verzorgpony toen eigenlijk helemaal niet, ik heb haar geleerd om springen leuk te vinden :D
alleen helaas niet zo leuk om wedstrijden te rijden, ik zelf zeker wel alleen haflingerpoy lissy niet...
alleen kwam ik daar helaas pas achter naar mijn eerste springwedstrijd met haar.
we moesten de dubbelsprong springen :D de eerste hadden we gesprongen in volle gallop en de tweede kwam ze tot stil stand en ook zo dat ik keihard in de balken viel en terecht kwam...
uitgebeld door val tweede parcour was ik dus zelf gespannen en uitgebeld door weigeringen,

Nu heb ik mijn eigen pony <3 :D de superrr veel van springen houdt! :D

zelf hebben we laatst aan een oefenparcour mee gedaan om te kijkenhoe dat ging :D
echt superrr goed! :D
alleen je raad het al de dubbel sprong!

dit is misschien wel een heel verhaal
alleen mijn vroeg is eigenlijk hoe kan ik de dubbelsprong gaan springen?

misschien daat mijn pony ook wel aanvoelt van o baas is gespannen dan is er vast iets niet goed dan ga ik er wel even omheen.

Hoe laat ik mijn pony weten dat het leuk is om ook een dubbelsprong te springen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: hoe dubbel sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:40

Veel oefenen en goed les nemen. Alleen dan kan de angst voor de dubbel verdwijnen.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:42

En vooral laag :) Desnoods alle balken op de grond, veel tijd nemen en zorgen dat je pony niet alles alleen moet doen, rijd dus wel overtuigend, goed been eraan en overtuig je pony dat er niks engs/raars aan de dubbelsprong is!

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:43

Het doen is inderdad de enige oplossing. Begin laag, bijvoorbeeld twee kruisjes waar je paard zo overheen kan stappen, en ga pas hoger als je 100% comfortabel bent! Dan krijg jee r vanzelf weer plezier in zonder gespannen te zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:54

Ik denk dat je fout bij jouzelf ligt. Omdat je zelf een keer een slechte ervaring hebt gehad, rij je m niet goed naar de sprong toe.
In principe staat een dubbelsprong zo gebouwd dat als je op die eerste goed uitkomt je altijd goed bij de tweede komt. Probeer dus rustig aan te rijden, wel met wat druk, maar niet er harder op aanrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:19

hlcca schreef:
Hoe laat ik mijn pony weten dat het leuk is om ook een dubbelsprong te springen?

Door eerst het eerst zelf te MENEN dat dubbelsprongen springen leuk is ;)

Pak het speels aan bij het oefenen. Zet die tweede sprong eens niet direct achter de eerste, maar bouw een bocht in.
Of (als je dat leuk vindt, nuttig is het in ieder geval!) ga eens lekker aan de slag met inuitjes. Gewoon makkelijk en laag, lekker huppelen.
Neem een keer een springles bij een instructeur die het vooral leuk vindt om jou hierbij te helpen, en die ook eens buiten de reguliere kadertjes kan denken. Ben je d'r zo vanaf ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:21

Voorgaande tips + vooral niet in volle galop naar de dubbel. Controle en ritme, als je dat hebt, is een dubbel niks anders als een enkele sprong.

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 21:19

alvast bedankt voor de tips ;)
maar ik heb zelf ook al springles (A)
en als ik juist TE zacht ga dan springt ze de eerste en de tweede stop misschien dat ik wat te zacht aanrijdt dat kan natuurlijk ook :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:23

Dat komt omdat je er dan niet genoeg aan blijft rijden. Springen draait om ritme. Als je niet éen tempo galoppeert moet je continu het aantal galopsprongen aanpassen door te verkorten en te verruimen. Uiteindelijk, om goed een parcourtje te kunnen springen, moet je dan sowieso kunnen. Gewoon veel oefenen.

Na de landing van de eerste sprong ga je zitten en geeft been om hem weer in het ritme te krijgen, dan heb je nog 1/2/3/4 galopsprongen voor de tweede hindernis, en die zal hij alleen springen als je hem dan voorwaarts genoeg rijdt en tussen 2 benen en 2 teugels opsluit.

Dit moet je instructie dan ook kunnen vertellen.

babettiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:28

Ik denk dat de fout bij jou zit, jij bent in een dubbelsprong van je pony afgevallen, dan vind je dat altijd wel spannend, maar als je weet dat jou paard het leuk vind, het wel wilt, alleen jij moet willen, jij moet niet gespannen zijn.
Dus ik zou springles nemen, en gewoon als je gaat springen gewoon veel dubbel sprongen rijden, zo krijgt het paard vertrouwen in jou en jij in je paard:D

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:33

Leg eerst gewoon de balkjes op de grond, en ga er een aantal keer in draf en galop overheen.
Dan doe hang je het laatste balkje op in de staanders, op een hele lage stand.
Ga je er weer een aantal keer overheen in draf en galop.
Dan hang je de eerste er ook in, zodat ze allebei heel laag staan, dan gewoon lekker eroverheen.
Liever wat harder dan je tempo terugnemen. Als je je tempo terugneemt merkt je pony dat je wat angstig bent.
Succes! :)

stuifpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:58

bij ons in de les leggen we eerst altijd de balkjes op de grond en eerst de ene kant een stukje hoger en als we dat hebben gehad dan de andere kant er ook op en telkens een stukje hoger

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:58

Ik zou niet teveel commentaar van SaarSaar aannemen. Te hard een lijntje doorrijden is NOOIT goed, hoe maak je dan de galopssprongen passend? Als jij door een dubbel rijdt, het eerste kruisje/steiltje heb je gehad, je landt gaat in het zadel zitten zegt met 2 handen HO! een ophouding maken dus, om er vervolgens gelijk met het been naartoe te rijden dat hij ritme behoudt en voldoende op de sprong aanrijdt en dan kun je makkelijk door naar het tweede kruisje/steiltje/oxer!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:05

RT-D-->RT-P