Tinker Thigor op les

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Tinker Thigor op les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 21:52

Thigor is een 6-jarige Tinkerruin (v. O'Mally). Vanaf december lease ik hem. Hij komt bij mij op stal, en ik mag alles met hem, maar moet dan ook alles betalen. Eigenlijk een eigen paardje dus, alleen met een back-up achter de hand. Over 1 a 1,5 jaar gaat hij (als het zolang goed gaat) weer terug naar zijn eigenaresse. Dan heeft zij d'r ritme met twee kindjes waarschijnlijk wel weer gevonden, en is "mijn" Tinkerjaarling bijna drie jaar, dus dan kan ik me volledig daarop richten.

Deze kanjer is nu vier maanden onder het zadel. Grootste werkpunt is op dit moment de rem. Thigor is heel braaf, behalve met stoppen. Lopen is bij hem lopen, en ho ontbreekt nog enigzins in zijn woordenboek. In de loop van het uur ging het vandaag steeds beter, daar ben ik erg blij mee. Uiteindelijk moet deze heer echt mee de hei op, en dan is een rem wel van levensbelang. Een ander puntje is het wenden. Thigor vindt het nog erg lastig om onder het zadel zijn balans te houden wanneer hij op de volte loopt. Soms mede door zijn tempo, maar ook als hij rustig loopt wil het nog niet altijd lukken om netjes tussen mijn benen te blijven lopen, waardoor we soms bij de kanten een beetje in de knoei komen met de ruimte.

Zelf heb ik ook een aantal puntjes waar ik aan moet werken. Ten eerste vooruit blijven kijken. Ondanks dat de instructrice voortdurend riep kijk door die volte heen, blijf kijken waar je heen gaat, zie ik toch op de foto's dat ik nog best vaak naar de lieve oortjes van Thigor zit te staren. Daarnaast wil ik nog wel eens mijn handen iets te lang vast zetten. Omdat Thigor graag door mijn hand heen douwt moet ik soms best strenge ophoudingen maken, maar ik moet echt op passen dat ik ze niet vast blijf houden.

Maar gelukkig gaan er ook een hoop dingen wel goed. Vanaf het begin ben ik al verbaasd geweest over de goede galop die Thigor heeft. De meeste (jonge/groene) Tinkers die ik zie hebben best wel wat moeite om zowel onder de man zowel aan de longeerlijn op beide kanten goed aan te springen en mooie sprong te houden. Bij Thigor is het been geven, en hup hij gaat.
Bij mezelf vind ik het totaal plaatje al een stuk verbeterd tov een jaar geleden. Toen was zowel doorzitten als galop uitzitten drama's, ik klemde vreselijk met mijn onderbenen (tenen naar buiten), en een stoelzit kwam ook nog wel eens voor. Door veel zonder zadel te rijden (buitenritten van enkele uren) is er een heleboel verbeterd, behalve mijn vastzettende hand (waar ik overigens eigenlijk alleen bij Thigor last van heb) ben ik best blij met dit totaalplaatje.

Ondanks dat ik eigenlijk behoor tot het type "bossloffer" begin het wedstrijden rijden met deze heer ook wel te kriebelen. Helemaal nadat ik van de eigenaresse hoorde dat Thigor ook keurig over de weide-omheining kan springen had ik zoiets van wie weet komt hier op den duur wel wat meer van dan buitenritjes. Maar laten we maar eens rustig beginnen. Niet alleen met rijden, maar vooral met een band krijgen.

Vandaag was het de tweede keer dat ik op Thigor reed, en de eerste keer les. Ik hoop dat wanneer Thigor hier op stal staat deze instructrice ons wil blijven begeleiden. Ik was erg tevreden over de manier van lesgeven en het resultaat. Ook wil ik de eigenaresse van Thigor bedanken voor de foto's, ben er echt onwijs blij mee!

1. Opweg naar de les, instructrice woont drie huizen verderop, dus heerlijk te paard
Afbeelding

2. Instappen
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Draven, ik zie dat er maar een foto van rechtsom is, dit is toeval, natuurlijk is er op beide kanten goed gedraafd.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Galop, zelden zo stabiel op een Tinker kunnen galopperen in een bak
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. Halt houden
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. In de loop van het uur begon hij steeds meer naar beneden komen, al ben ik daar nog niet mee bezig.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 24-11-10 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's weer werkend gemaakt en slotje verwijderd

Caily

Re: Tinker Thigor op les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 22:01

Hij zit ook heerlijk :)
Ik gok hem rond de 1m55, hij is nog nooit precies gemeten.
Ik ben zelf 1m77.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:18

Wat ziet dat er leuk uit lot! :D Ik wist niet eens dat je hem leasde.
probeer wel een beetje op je handen te letten (rechtop),
en je tenen naar binnen! :) veel plezier nog met hem! :D

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:26

''13. In de loop van het uur begon hij steeds meer naar beneden komen, al ben ik daar nog niet mee bezig.''
Waarom niet? Het ziet er netjes en ontspannen uit, en het is ook beter voor de spieren en de rug van je paard.. ;)
Voorderest: leuke tinker hoor, je rijd er netjes mee verder.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:28

Wat een leuke tink!
Leuk dat je hem een tijd kan leasen.
Ik vind dat je hem netjes rijdt. Als ik de foto's bekijk dan lijkt het dat Thigor af en toe uitnodigt tot een trekspelletje. Maar dat komt misschien wel door zijn voorwaartse gang die je in je OP beschrijft. Is leuk en nuttig om hier aan te werken. Met name de "HO" bereiken door terug te rijden op zit en misschien ook nog even een stemcommando erbij. Lekker veel overgangen rijden, paar pasjes voorwaarts, paar pasjes terug etc. Dan wordt ie wat sterker in zijn achterhand, en dan gaat het terugrijden vanzelf wel wat makkelijker.

Heel veel plezier met deze kanjer!!

Edit: typvout verweidert
Laatst bijgewerkt door Akecheta op 21-11-10 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 22:37

@44Myrthe44, Omdat ik zelf nog nooit mn energie heb gestoken in het rond rijden van een paard, altijd gewoon buiten rijden en soms voor de afwisseling een keer in de bak. Met hem wil ik het op den duur wel, maar ik wil eerst dat hij geen moeite meer heeft met stabiel lopen op de volte en vooral het terug rijden goed beheersd. Want als ik er wel mee naar buiten wil is dit toch echt wel een must. Als ik les blijf volgend wil ik hier best aandacht aan besteden, maar ik ga er zelf niet aan knutselen. Wel ga ik hem ook geregeld longeren met bijzet en pessoa.

@Gooya, hij nodigt idd wel eens uit, en dan ga ik dus vast zetten. Terug trekken doe ik dan weer niet, ik weet dat ik dat toch niet win. Voorwaarts vind ik onwijs leuk om te rijden, zolang ze maar terug te rijden zijn, en daar ontbreekt het nog wel eens aan. Maar ik weet zeker dat dat wel goed gaat komen, vertrouw hem volledig en ben er ook echt niet angstig door. Op den duur wil ik hem volledig op mijn stem kunnen rijden, dus ook daar ga ik ook keihard mee aan het werk. En overgangen rijden, ja, dat heb ik vandaag ook heel veel gedaan, en dat hielp erg goed, hou dat er zeker in.

@Haha Pien, dat zie je goed :j
Eigenaresse woont drie huizen verderop, dus ja, nu nog bij Yvonne thuis, maar als Thigor einde van de maand naar Assen komt moet ik of iemand anders zoeken, of ik hoop, heel erg eigenlijk, dat Yvonne naar Assen wil komen. (Ff offtopic, ik het te toevallig vandaag met Thigors eigenaresse over jouw Tinkers, ze vond Romy erg leuk om te zien)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:30

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Britsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:29

Ziet er al netjes actief uit, enkel nog de aanleuning.. Ik zou er idd wel al mee beginnen! Je handen vind ik persoonlijk wel goed, enkel je tenen mogen meer naar binnen! Succes!

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:05

Wat een leuk beestje :)
Wat betreft commentaar ga ik mee met Gooya. Heb zelf ook de ervaring dat tinkers nog wel eens willen 'trekken' maar probeer dan om je hand goed te blijven openen. Ik zie persoonlijk liever een ontspannen teugel dan een strakgetrokken teugel. Probeer je been ook constant bij alles wat je doet erbij te houden, misschien lijkt het zo maar wanneer ik een 'trekkende situatie' op de foto's zie, heb ik ook het idee dat je je been er niet genoeg aanhoud. Rijd wat meer op je zit in plaats van alleen op handen. Hij is nog jong dus nog kneedbaar.

Veel plezier met dit leuke ding :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 11:00

Bedankt voor alle tips :)
Been eraan, ja een klein beetje. De dosering moet nog afgestemd worden, been reageert Thigor zeer heftig op, en teruggereden vind hij er lastig om naar te luisteren.

Thigor komt zondag deze kant op, dus als het weer mee zit kan ik vanaf dan volop aan het werk met deze kanjer, en vooral heel veel van hem genieten!

MichelleFl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:43

leuk om te lezen (en zien) dat het zo goed gaat!
je werkt ook aan jezelf! TOP!
Ik heb zelf altijd dat wanneer ik op een Tinker zit, het voelt alsof zn hoofd zoo zwaar is! en dat wordt dan steeds minder wanneer je er vaker en langer op rijd, best apart!
heel veel plezier en succes nog! je doet t goed

xxx'

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:30

leuke tinker
idd let op je handen, doe ze maar eens overdreven hoog en dan op t juiste plekje. en je voeten ja dat snap ik als ie loperig is wil je die eraf houden.
misschien longeren en dan ook met HO dan ie dan stil moet staan. denk dat dat wel helpt.
grondwerk is een leuke afwisseling.

veel plezier

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 08:46

wauw, wat een dier ! :~
vind jullie nu al een leuke combi, en het ziet er voor de 2e keer (endan ook nog een 'jong' paardje) zeker goed uit! :)
denk dat het helemaal goedkomt met jullie, veel plezier nog met hem Lotte, dat verdien je !