Deze kanjer is nu vier maanden onder het zadel. Grootste werkpunt is op dit moment de rem. Thigor is heel braaf, behalve met stoppen. Lopen is bij hem lopen, en ho ontbreekt nog enigzins in zijn woordenboek. In de loop van het uur ging het vandaag steeds beter, daar ben ik erg blij mee. Uiteindelijk moet deze heer echt mee de hei op, en dan is een rem wel van levensbelang. Een ander puntje is het wenden. Thigor vindt het nog erg lastig om onder het zadel zijn balans te houden wanneer hij op de volte loopt. Soms mede door zijn tempo, maar ook als hij rustig loopt wil het nog niet altijd lukken om netjes tussen mijn benen te blijven lopen, waardoor we soms bij de kanten een beetje in de knoei komen met de ruimte.
Zelf heb ik ook een aantal puntjes waar ik aan moet werken. Ten eerste vooruit blijven kijken. Ondanks dat de instructrice voortdurend riep kijk door die volte heen, blijf kijken waar je heen gaat, zie ik toch op de foto's dat ik nog best vaak naar de lieve oortjes van Thigor zit te staren. Daarnaast wil ik nog wel eens mijn handen iets te lang vast zetten. Omdat Thigor graag door mijn hand heen douwt moet ik soms best strenge ophoudingen maken, maar ik moet echt op passen dat ik ze niet vast blijf houden.
Maar gelukkig gaan er ook een hoop dingen wel goed. Vanaf het begin ben ik al verbaasd geweest over de goede galop die Thigor heeft. De meeste (jonge/groene) Tinkers die ik zie hebben best wel wat moeite om zowel onder de man zowel aan de longeerlijn op beide kanten goed aan te springen en mooie sprong te houden. Bij Thigor is het been geven, en hup hij gaat.
Bij mezelf vind ik het totaal plaatje al een stuk verbeterd tov een jaar geleden. Toen was zowel doorzitten als galop uitzitten drama's, ik klemde vreselijk met mijn onderbenen (tenen naar buiten), en een stoelzit kwam ook nog wel eens voor. Door veel zonder zadel te rijden (buitenritten van enkele uren) is er een heleboel verbeterd, behalve mijn vastzettende hand (waar ik overigens eigenlijk alleen bij Thigor last van heb) ben ik best blij met dit totaalplaatje.
Ondanks dat ik eigenlijk behoor tot het type "bossloffer" begin het wedstrijden rijden met deze heer ook wel te kriebelen. Helemaal nadat ik van de eigenaresse hoorde dat Thigor ook keurig over de weide-omheining kan springen had ik zoiets van wie weet komt hier op den duur wel wat meer van dan buitenritjes. Maar laten we maar eens rustig beginnen. Niet alleen met rijden, maar vooral met een band krijgen.
Vandaag was het de tweede keer dat ik op Thigor reed, en de eerste keer les. Ik hoop dat wanneer Thigor hier op stal staat deze instructrice ons wil blijven begeleiden. Ik was erg tevreden over de manier van lesgeven en het resultaat. Ook wil ik de eigenaresse van Thigor bedanken voor de foto's, ben er echt onwijs blij mee!
1. Opweg naar de les, instructrice woont drie huizen verderop, dus heerlijk te paard

2. Instappen

3.

4. Draven, ik zie dat er maar een foto van rechtsom is, dit is toeval, natuurlijk is er op beide kanten goed gedraafd.

5.

6.

7. Galop, zelden zo stabiel op een Tinker kunnen galopperen in een bak

8.

9.

10.

11. Halt houden

12.

13. In de loop van het uur begon hij steeds meer naar beneden komen, al ben ik daar nog niet mee bezig.

14.

15.