Rij te veel op mijn binnenteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diegoislief

Rij te veel op mijn binnenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 19:22

Hi,
Ik heb altijd op een manege gereden (niet dat dat verkeerd is). Daar heb ik het mezelf aangeleerd om verkeerd te sturen. Nu pas later wordt ik er op gewezen. Nou vindt ik het dus echt lastig om zo te rijden. Vindt het ook zo zielig voor mijn verzorgpaardje. Het gaat steeds beter maar hebben jullie misschien tips zodat ik het nog beter ga doen...?
Thanx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:27

Yep, gewoon niet meer doen :D
Tipje om het te onthouden:
Binnenhand wijst aan: Dáár wil ik heen, en buitenhand zegt: OK is goed en stuurt ook daadwerkelijk, in combi met been en zit.

Diegoislief

Re: Rij te veel op mijn binnenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 19:28

Zoals op de fiets??? Zo'n beweging...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:29

Nee want dan gaat je binnenhand mee naar achteren. Binnenhand van de hals, niet naar achteren.

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 19:31

Oke zal ik onthouden...
Thanx :D

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:31

lekker lesnemen ;)

en sturen zoveel mogelijk met been, dus niet aan je teugels alleen als extra hulp. binnenteugel mag losser en buitenteugel langs de hals bij figuren en sturen met je been

LauraDokter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:33

Heb niet echte tips maar veel les nemen en bij elke wending bewust na gaan denken hoe je aan het rijden bent! Wat ook wel helpt om tijdens een volt een paar keer met je binnenhand over de hals te strijken.

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 19:34

Jenny_S schreef:
lekker lesnemen ;)

en sturen zoveel mogelijk met been, dus niet aan je teugels alleen als extra hulp. binnenteugel mag losser en buitenteugel langs de hals bij figuren en sturen met je been

Ja, dat is dus het probleem. Ik heb 2x in de week les van een (proffesionele) rijinstructeur. Maar die zegt er wel eens iets van maar niet hoe ik het dan moet doen! Daardoor heb ik het dus verkeerd geleerd. Nu heb ik een ander paardje en wil het bij hem echt goed doen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:15

dat moet je duidelijkheid vragen, desnoods even stoppen en dan door haar laten zien hoe het moet
gewoon zeggen "snap het niet" haha
vind soms ook moeilijk als ze het alleen maar zeggen en niet laten zien

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:16

gelijke druk op beide teugels en been eraan houden, zelfs bij overgangen van draf naar stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:21

Diegoislief schreef:
Ik heb 2x in de week les van een (proffesionele) rijinstructeur. Maar die zegt er wel eens iets van maar niet hoe ik het dan moet doen! Daardoor heb ik het dus verkeerd geleerd. Nu heb ik een ander paardje en wil het bij hem echt goed doen.

Een goede instructeur roept niet alleen wat er niet klopt, maar vertelt je ook hoe je het dan WEL moet doen.
Confronteer hem/haar daar gerust mee.
Overigens vind ik het zorgwekkend dat een instructeur niet ZIET dat jij de aanwijzing niet begrijpt, want jij kunt het dus ook nooit na een aanwijzing daarna ineens WEL goed doen. Dus waarom pakt hij/zij niet DOOR?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 08:14

Sonja schreef:
Diegoislief schreef:
Ik heb 2x in de week les van een (proffesionele) rijinstructeur. Maar die zegt er wel eens iets van maar niet hoe ik het dan moet doen! Daardoor heb ik het dus verkeerd geleerd. Nu heb ik een ander paardje en wil het bij hem echt goed doen.

Een goede instructeur roept niet alleen wat er niet klopt, maar vertelt je ook hoe je het dan WEL moet doen.
Confronteer hem/haar daar gerust mee.
Overigens vind ik het zorgwekkend dat een instructeur niet ZIET dat jij de aanwijzing niet begrijpt, want jij kunt het dus ook nooit na een aanwijzing daarna ineens WEL goed doen. Dus waarom pakt hij/zij niet DOOR?

precies en jij bent toch echt de betalende klant, lekker makkelijk verdiend zo
gewoon doorvragen meid

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 18:19

Thanx, heb woensdag weer les dus ga ik zeker doen. Lekker lastig vallen met mijn vragen :D

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:09

les nemen en een x proberen als je jezelf er weer op betrapt je binnenhand op je dekje te doen en dat hij er niet vanaf mag.
en zoveel mogelijk met je lichaam sturen en je buitenhand moet bechrenzen

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:51

Om wat meer "teugelgevoel" te krijgen, zou ik je willen adviseren om tijdens het rijden te controleren of je even veel druk hebt op beide teugels. Als je veel met je binnenteugel werkt, dan heb je daar meer druk op staan. Iedere keer als je dat voelt ontspan je je binnenhand, en zorg je dat je op beide teugels weer evenveel druk voelt.

Ik vind het wel vreemd dat je instructeur hier niets over zegt.
Mijn instructrice wordt echt boos op me, als ze ziet dat ik aan de binnenteugel zit te sturen. Ik heb dit ook verkeerd geleerd in het verleden en ik moet hier zelf ook nog heel bewust mee bezig zijn. Het is lastig om af te leren. Daarom is het ook zo belangrijk dat je instructeur je hier goed bij begeleidt!

Succes ermee

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 21:24

Thanx

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:26

Denken als superman :D De vliegt ook altijd met 1 arm naar voren, dat is je binnenhand en 1 hand naar achter dat is je buitenhand. Alleen niet zo overdreven dan natuurlijk ;)

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 19:25

SuperPONY!!! :D

GRANDEUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:59

Er is een filpje op youtube te zien, waarin zij aan de hand van een clinic het een en ander uitlegt over de rollkur, op een gegeven moment verteld zij heel kort iets over sturen. Haar woorden: als ik mijn hand naar links doe dan gaat hij naar links (of rechts, dat weet ik niet meer) een geen gedoe met buienhand buitenbeen en dat soort dingen, tenzij daat iets misgaat.

simone26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:44

heb je je binnenteugel ook korter vast dan debuitenteugel?
dan kan je eventueel een wit tape bandje om je teugel doen op de juiste lengte,
dan zie je constant of je m goed vast hebt,
of dat je m weer te strak smokkeld...

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 14:54

Dat is echt een goeie tip! Thanx

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:30

Je binnenteugel lichtjes laten doorhangen en je paard sturen op je benen en je buitenteugel misschien?