Hieronder komt een lang verhaal te staan, maar zo hoop ik duidelijk te maken wat ik bedoel !
Ik rij op een 5-jarige haflingermerrie. Ze is ontzettend aanhankelijk, maar met rijden heel voorwaarts. Ik heb gewoon priveles en we zijn al veel vooruit gegaan, ook qua controle. We trainen thuis in een buitenbak of op de manege in een binnenbak (met of zonder andere paarden erbij). Er is dan geen stress te bekennen.
Ons grootste probleem is de galop. Ze vindt het erg moeilijk om dan verzameld en rond te blijven. Ze gaat dan heel erg in de teugels hangen -> duikelt op de voorhand. Inmiddels is haar achterhand wat sterker door de oefeningen en dit wordt dus steeds beter.
Op haar 4e zijn we begonnen met officiele B wedstrijdjes te rijden. Op concours was ze altijd enorm druk, maar dat was ze toen thuis ook nog regelmatig.
Na een aantal wedstrijden hebben we even niks meer ingeschreven, om nou eens goed op die controle te trainen. Met fijn resultaat (: Dus nu weer een aantal wedstrijden gereden, B + 3 inmiddels maar de laatste 5 wedstrijden alleen maar rond de 170 pnt. gereden.
Vandaag had ik dus weer concours. Dik een half uur/drie kwartier ingereden, om haar rustig te krijgen, even naar alles te laten kijken etc etc. Ze liep lekker ontspannen, ik heb gewoon met mn zit en benen gereden dus net zoals altijd denk ik na het losrijden: mm wat loopt ze heerlijk ontspannen.
Ik kom de ring in, die was in dezelfde rijhal, met hekjes afgezet. Wat deurtjes en het juryhokje waren even spannend, maar daar liep ze toch nog langs. Ik draafde aan en ze wil me toch hard zeg, ik probeer haar weer rustig te krijgen door terug te rijden met mn zit en te praten. Dat helpt voor een paar passen, maar daarna negeert ze me gewoon volkomen! en ja, dan zit je in een proef en dan moét je op een gegeven moment aangalloperen. dat ging dus de mist in, zoef zoef zoef. Na de galop krijg ik haar vaak niet meer rustig, door praten enz blijft ze wel bij me, maar zodra ik mijn benen aan wil leggen om stelling te vragen gaat het weer mis.
Resultaat: 170 en 165 pnt. Met commentaar als: ''te gehaast'' ''pony veel te gespannen''
Ik weet precies waar het fout gaat, nl dat ze zo gevoelig is als ze de ring in stapt, maar ze is té gevoelig. klint misschien raar
Ik ben vrijwel niet zenuwachtig voor een wedstrijd, en ik let er ook heel erg op dat ik in de ring niet anders zit/doe dan thuis of bij het losrijden. Ook oefenen we de onderdelen uit een proef regelmatig. Er gaat gewoon een 'knop' op zodra ze de ring in gaat: rennen rennen rennen.
Wie herkent dit en weet hier wat oefeningen voor?Ik dacht: hoe vaker we het oefenen (dus vaak op wedstrijd gaan/andere omgevingen), hoe beter het wordt. maar zo langzamerhand denk ik dat ik toch een andere oplossing moet zoeken. En ik vind mijn paardje nog steeds helemaal geweldig, maar er moet toch iets zijn waardoor we lekker ontspannen een proef kunnen rijden?