Cassi@work in de avondzon!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Cassi@work in de avondzon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 22:29

Eerst even een linkje naar mijn vorig topic uit juli: [RT-HAW] Combinatie waar werk aan is
Dan kan je zien waar we vandaan komen :)
Cassarah is (in mijn ogen) een top-paard, ik ben echter geen top-ruiter (verre van zelf) Op dit ogenblik probeer ik vooral ontspanning te zoeken bij het paard, en een correcte houding bij mezelf. Truukjes en foefjes komen later wel, eens die basis goed zit, het paard rechtgericht en in balans loopt en ik op de juiste manier de hulpen kan doorgeven zonder er als een zoutzak bij te zitten!

Even wat verdere info:
Cassarah zal in december een jaar van mij zijn, dus we zijn nog steeds naar elkaar aan het toegroeien. Ik ontdek nog elke dag nieuwe knopjes en karaktertrekjes ;) Cassarah zelf is een 14 jaar oude Rheinlander merrie. In haar jonge jaren heeft ze parcours gelopen van 120m, daarna heeft ze gediend voor de schoolopleiding van haar nieuwe eigenaar, heeft ze ook een veulen gekregen en is ze uiteindelijk terecht gekomen op een kleinschalige manege. Na een jaar op die manege moest ze weg, op het ogenblik dat ik de stallen binnen liep op zoek naar een paard. Ik kwam er voor een ander paard, maar ben met Casje naar huis gegaan. Tenslotte zijn we begin oktober verhuisd naar de stal waar ze nu staat. Ze heeft dus al een redelijk bewogen leven gehad.
Cassi is mijn eerste eigen paard. De enige andere rij-ervaring die ik had, was die van op de manege... dus een teugel-trek, stamp-in-de-buik ervaring :o Het is pas met mijn mooie rosse dat ik heb leren rijden. En daar zijn we nog geen jaar mee bezig. Hou daar dus ook rekening mee als je een reactie geeft. Ik weet dat ik nog een lange weg te gaan heb :j

De stal waar we nu staan, bestaat nog maar sinds begin oktober, en is op dit ogenblik nog een halve bouwwerf. Dit zal je waarschijnlijk ook nu en dan zien op de achtergrond. Het fijne is dat mijn paard nu jaar in jaar uit in een kudde leeft, binnen en buiten kan wanneer ze wil en 24/7 ruwvoer ter beschikking heeft. Dus als je een bol buikje ziet, tis een gezond hooi-buikje :+

Over de foto's:
- De foto's zijn genomen door mijn vader, die voor het eerst mijn spiegelreflex in handen heeft gehad, en voor de eerste keer een bewegend paard moest fotograferen :7 Er zijn dus veeeeeel foto's genomen, maar er zijn er niet veel bruikbaar ;)
- Mijn houding is niet goed, maar doorgaans wel iets beter als op deze foto's (qua rechtop zitten) Ik heb echter 2 weken geleden een hoef tegen mijn ribben gekregen, wat nog steeds behoorlijk pijn doet.
- De foto's zijn van een half uurtje rijden... langer hield ik het niet vol met mijn pijnlijke ribben. Veel verder dan de warming-up zijn we dus niet geraakt vandaag, maar ik vond het toch al een fijn beeld geven.

Aandachtspuntjes:
- Ik moet meer rechtop zitten en voor me kijken.
- Voeten mogen niet zo ver in de beugels!
- Mijn stijgbeugels mochten een gaatje langer (zaten nog kort door de wandeling vorige week)
- Opletten dat ik niet te streng ben met mijn handen. Doe ik dit wel, dan steekt ze haar tong uit en verkrampt ze in de nek.

De foto's:
1. Afbeelding
Eerst even warm lopen. We beginnen met stap en draf aan een lange teugel, eens de spieren warm zijn ga ik overdreven binnen en buiten stelling vragen om haar nek los te krijgen. Doe ik dit niet, loopt ze een uur als een plank door de piste. Ik kan dit van haar vragen met losse teugels, dus ik ros haar niet in de bek! Eens ze los is, zakt ze in de hals, en weet ik dat ik kan beginnen.

2. Afbeelding
Naar draf en wat bochtjes nemen. volte, slangenvolte, vaak van hand veranderen zodat die rug wat los wordt.

3. Afbeelding
Hetzelfde in galop: grote volte, kleine volte, terug op de hoefslag,...

4. Afbeelding
En dan krijgen we stilletjes aan een ontspannen beeld met een mooi achterbeen :9 Het ziet er uit alsof ik hard ben met mijn handen... maar dit kan ik me niet herinneren. Doorgaans heb ik amper iets in mijn handen tijdens de galop?

5. Afbeelding
Weer draf, mooi ruim, maar wel wat op de voorhand?

6. Afbeelding
Even een lossere teugel geven. Ik probeer dan altijd om haar hoofd te laten zakken, maar dit lukt niet altijd. Als ik meer been geef om naar mijn hand te drijven, gaat ze enkel vlugger lopen.

7. Afbeelding
Ik ben erg blij met dit beeld, hoewel ik mijn hakken meer moet uitdrukken. Bij stap is ze erg moeilijk nageeflijk te rijden.

8. Afbeelding
Weer terug in draf (met tegenlicht :roll: ) maar een ontzettend fijn beeld!
Dit is op dit ogenblik mijn streefdoel. Ik mag wel nog meer rechtop zitten.

9. Afbeelding
Dan hebben we nog wat bochtjeswerk gedaan. Vraag me alleen niet waar mijn been heen gaat?

10. Afbeelding
Om tenslotte uit te stappen aangezien ik te veel last kreeg van mijn ribben. Als ze zo haar hoofd laat zakken, weet ik dat ik goed gereden heb :D

Echter... de fotograaf wilde meer actie :roll:
"Wanneer doe je nu eens iets leuk???" *zucht* dus papa ook zijn pleziertje gegund en iets leuks gedaan ~~}>

We beschikken namelijk over een paar leuke natuurlijke hindernissen!

11. Afbeelding
Eerst in stap door de waterplas, even de diepte checken met die regen van afgelopen week

12. Afbeelding
Leuk was het in ieder geval, ik heb een smile van oor tot oor :D

13. Afbeelding
Om dan in galop er door te vlammen! Paard vind het ook leuk denk ik :+ (en dan te bedenken dat ze op wandeling niet door een plasje wil }:0 )

14. Afbeelding
Op het gemak ook nog even "de berg" beklommen.

15. Afbeelding
En genieten van het uitzicht...

Uiteraard heb ik daarna nog verder uitgestapt in de piste, maar daar zijn geen foto's meer van.

Commentaar, tips, uitleg,... alles is welkom, zolang het met het nodige respect gebeurd! Ik ben geen top-ruiter en zal er ook nooit één zijn. Ik wil enkel, dat hoewel ik recreatief rij, mijn paard haar lichaam juist gebruikt, zodat ze nog lang van het leven kan genieten.

Brand los!

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:36

wauw, jij bent al vooruit gegaan zeg! Het ziet er vooral vriendelijk uit, vind ik :)
Waar je vooral aan moet werken vind ik je houding. Je hebt een behoorlijke stoelzit en je zit heel ver achterin je zadel. Probeer het diepste punt van je zadel op te zoeken, daar te zitten en je benen recht naar beneden te laten hangen. Ook je voeten iets minder ver in de beugels steken :)
Verder ziet het eruit of jullie heel veel plezier hebben, ook leuk dat je lekker met haar 'speelt' in de waterbak en op de berg! Jullie komen er vast nog wel!

simoneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:39

Ten eerste wát een stoer paard en gaaf dat je over zulke natuurlijke hindernissen beschikt!
Je rijden ziet er erg vriendelijk uit. Zou alleen je beugels niet langer maken, eerder een gaatje korter of op deze lengte houden. Misschien dat je dan ook beter je hakken uit kunt drukken. Lekker veel figuren en overgangen rijden, dan komt de ontspanning vanzelf!

katoo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:39

mooi paardje
je mag je voeten iets minder in de beugel zetten, je voet wat meer naar beneden drukken en je tippen wat meer naar binnen draaien. in draf mag je wat meer knikken in je ellebogen. voor de rest rij je wel mooi en je paard loopt ook goed vindt ik :Y

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:42

Wow, ook net even je vorige topic bekeken. Dat ziet er echt al een stuk fijner uit! En met die 'natuurlijke hindernissen' zit je zelf ook echt te genieten :) En daar draait t natuurlijk ook om!
Als tip: Ga eens wat zonder beugels rijden. Dan heb je zoveel minder steun aan je beugels dat je wel beter moet gaan zitten.
Succes!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 22:54

Bedankt voor de reacties :) ik ben blij om te horen dat het er vriendelijk uitziet :j
De stoelzit is minder wanneer ik mijn beugels een gaatje langer doe. Ze zaten hier nog op "wandel-lengte". Ik ben vergeten ze aan te passen. Mijn hakken uitdrukken lukt ook beter met de beugels een gaatje langer, omdat mijn benen dan rechter onder mij zitten. Ik heb echter de vervelende gewoonte om te drijven met mijn hakken en niet met mijn kuiten (restantje van mijn manege-tijdperk) waardoor ik ze ook vaak vergeet uit te drukken.

Zonder beugels, zonder zadel, zonder bit, zonder hoofdstel,... zijn allemaal dingen die regelmatig eens gebeuren. Ik probeer 2 keer in de week behoorlijk piste-werk te doen, 1 keer longeren aan de pessoa, 1 keer een wandeling en 1 keer "iets nieuws". Dus vooral veel afwisseling en lol met je knol :D Ik heb het geluk dat mijn topknol zo'n geweldig karakter heeft dat ze al mijn fouten en geklungel vergeeft, maar ze krijgt er veel voor terug :j

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:06

Je bent zeker vooruitgegaan, proficiat!

En dat hooi buikje zie ik niet echt hoor, dan moet je eens naar de mijne komen kijken, lol :-)

Je moet idd proberen je benen mooi onder je te laten hangen, zo ga je vanzelf ook direct 'rechter' gaan zitten. Die stellingsoefeningetjes doen wonderen he, beetje plooiwerk is altijd goed voor de ontspanning, zolang je het ook maar afwisselt uiteraard. Maar je ziet dat ze op sommige momenten al echt naar beneden wil komen met haar hals, prima!
Je handen geef je ook meer mee zo te zien aan de nieuwe foto's, ook een puntje extra en een wortel voor Cassi <:)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 20:15

Die stellingsoefeningetjes zijn inderdaad geweldig :j sinds ik die erbij genomen heb tijdens de training, zijn we met sprongen vooruit gegaan. En die stelling is echt gewoon op mijn pinken, met een los teugeltje te vragen.

Als ik te hard word met mijn handen laat ze het gelukkig meteen weten. Dan zwaait haar staart alle kanten uit en voel ik haar helemaal verkrampen. Ik ga dan even stil staan, even goed zuchten, schouders losdraaien en terug vertrekken. En weer goed tegen mezelf zeggen: "rijden met je benen, niet met je handen"

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 20:29

Kan iemand mij misschien een paar tips geven hoe ik haar wat meer richting het stofzuigen kan rijden als ik een langere teugel geef? Als ik meer been geef, gaat ze enkel sneller lopen. Dus naar mijn hand drijven lukt niet echt op die manier.

zaralover

Re: Cassi@work in de avondzon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:02

leuk paardje !! je mag je hakken meer uitdrukken en je tenen iets meer naar binnen toen alleen moet je wel oppassen dat je been dan niet naar voren steekt, zoek het diepste punt van je zadel en probeer naar achteren te zitten. ik vind het er heel leuk uitzien !!:D dat gaat wel goed komen ;)

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:05

om der goed te laten hals strekken moet die eerst goed nagevelijk lopen. misschien moet je iets meer vragen ?? en als die komt ook meegeven en niks doen ,gaat die weer omhoog vraag je weer en laat je weer los ,dit kan wel even duren maar op een gegeven moment gaat dat wel lukken, omdat die dan het nagevelijk lopen het fijnst vind . Ook moet je hem echt aan je been rijden dan dus niet adat die sneller gaat lopen maar gwn op jouw tempo gaat lopen.ook met hals strekken gaat dat dan beter ;) al vond ik jouw foto helemaal niet slecht !!

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:50

Je bent erg vooruit gegaan! Je noemt eigenlijk overal wel wat er mis is aan de foto en als je veel blijft oefenen gaat het vanzelf goed komen!

Ik weet niet of je al les hebt, maar misschien is dat een optie?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 21:53

Les heb ik op dit ogenblik niet meer... begin oktober ben ik verhuisd van stal. Van een manege naar een privé-stalling. Er is hier dus geen vaste lesgever, terwijl ik vroeger maar 1 van de lesgevers van de manege hoefde aan te spreken.
De andere stalgenootjes zijn vooral wandelruiters en nemen ook geen les. Dus ik kan niet via hen aan een instructeur geraken.

Ik zou graag terug les hebben, maar ik vind het moeilijk om een instructeur te vinden die dicht genoeg woont en les geeft op de manier dat ik het zou willen...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:09

Foto 15 vind ik zo'n prachtige foto, jullie zien er zo close uit. En foto 13 is echt leuk om te zien. Jullie genieten echt samen!
Ik heb je vorige topic ook gezien, en ik vind je super vooruit gegaan. De puntjes waar je nog aandacht aan wil geven, die kan ik hier wel herhalen, maar die zijn hierboven ook al genoemd.

Ik denk dat het voor jou heel fijn is om les te krijgen. Je bent verschrikkelijk leergierig, en het zal je zo verschrikkelijk goed doen. Lastig om een goede instructeur te vinden. Hoop dat je er gauw een tegenkomt.

Veel rijplezier!

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:37

Leuk beesie !!

Let op dat je goed contact blijft houden met 2 bitringen, je kan goed zien op de foto's dat je dat om sommige momenten niet heb.

en dat je niet op te veel je armen draagt, maar op sommige momenten moet je weer wat meer je armen/handen draagen, vooral als je lange teugel geeft.

Let op je huiding

Verder ziet het er erg goed uit !

Dekje staat er leuk :D

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:54

Contact houden met het bit is inderdaad ook een aandachtspuntje. Vooral op een volte durf ik mijn buitenteugel te lossen, terwijl ik die net nodig heb om te begrenzen. Gelukkig loopt ze wendingen vooral op zit- en been-hulpen. Maar je hebt gelijk!

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:03

Ja je kan idd beter je binnenteugel wat losser hebben en met je binnenbeen naar je buitteugel drukken en het opvangen met je buitenteugel..

Succes
ben benieuwd naar foto's over een poosje.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:15

Je aandachtspunten:
Je beugels zijn al lang
Dat je voeten af en toe te ver in de beugels zitten, is niet erg
Je bent niet streng genoeg met je handen
Je zit genoeg rechtop
Je kan een nog leukere combinatie worden met de juiste les.
Niet zo aan je zelf twijfelen.

NoowNoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:23

't Ziet er heel ontspannen uit! :D
Soms moet je je hakken meer uitdrukken.
Soms iets meer naar achter.
Soms moet je wat minder in je teugels hangen.
Maar jullie zijn op de goede weg!
En je hebt een positieve instelling. :D

peerties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 11:59

ik gahelemaal mee met het bovenstaande commentaar, het ziet er netjes uit.

ZaZoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 09:25

Foto 12 en 15! Plezier springt er van af. Ben heel blij dat je vader heeft gevraagd om nog wat 'actiefoto's' want daaruit vind ik echt jullie als combinatie van het scherm spetteren. Erg leuk om te zien!
Rest van het technische commentaar is volgens mij al gegeven. Goed naar voren kijken en vooral lekker doortrainen samen.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:49

Je paardje loopt al best lekker, alleen vind ik dat je heel raar zit.
Rug recht, niet naar voren vallen, en je beugels hoeven helemaal niet langer...je moet alleen je hakken uitdrukken.
Het lijkt of je je uit het zadel laat trekken door je paard, ga wat naar achteren zitten dan lukt het al veel beter.
Ook vind ik dat je paard iets meer mag inbuigen.
Die laatste foto's zijn heel gaaf zeg! :)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:21

Ashkerlon schreef:
Kan iemand mij misschien een paar tips geven hoe ik haar wat meer richting het stofzuigen kan rijden als ik een langere teugel geef? Als ik meer been geef, gaat ze enkel sneller lopen. Dus naar mijn hand drijven lukt niet echt op die manier.

Contact houden!! Je hebt je teugels helemaal los, geen wonder dat je paard dan sneller gaat lopen!
Als je je teugels langer doet moet je áltijd contact houden, zodat je de impuls die je met je been opwekt kan opvangen en dan kan moet je haar met je hand naar beneden vragen, niet je teugels los gooien :)

maaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:05

je moet inderdaad veel aan je houding gaan werken.
rechtop, voeten niet te ver in de beugel, hakken omlaag en dat soort dingen
ook contact houden met de mond, dus je teugels niet losgooien.

Succes!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 18:22

IloveMickey schreef:
Ashkerlon schreef:

Contact houden!! Je hebt je teugels helemaal los, geen wonder dat je paard dan sneller gaat lopen!
Als je je teugels langer doet moet je áltijd contact houden, zodat je de impuls die je met je been opwekt kan opvangen en dan kan moet je haar met je hand naar beneden vragen, niet je teugels los gooien :)

Bedankt voor de tip! Volgende keer zal ik er op letten, want ik heb eigenlijk geen idee wat ik nu doe... eerst teugels lang, en dan weer contact laten zoeken, of geleidelijk aan langer laten en contact proberen te bewaren?

Jammer genoeg ligt het pistewerk nu eventjes volledig stil... de buitenbak is keihard bevroren en dus onbruikbaar. Maar wanneer het weer begint te dooien heb ik waarschijnlijk wel een goeie instructeur op het oog. Ik moet alleen nog achterhalen of ze ook op verplaatsing les geeft.