bitringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

bitringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 16:31

eerst even een verhaaltje hoe het in elkaar zit met daarna de vraag.
Frids(niet mijn paard) rij ik al iets langer dan 3 jaar. de laatste 4maanden heb ik heel erg het probleem dat hij zo ontzettend vast zit op zijn rechterkant(na een half uur rijden heb ik gewoon pijn in mijn schouder).
Ik wilde daar graag iemand bijhalen, evt op mijn kosten, maar de eigenaar was het er niet mee eens. dit probleem word erger en erger. wat ik nu met rijden doe is heel veel aandacht besteden aan het rechtrichten, loslaten op het bit en soepel houden in zn wendingen
(voor mij is het nu al heel lastig om door S van hand te veranderen als ik met de rechterbocht begin)
Frids was al vanaf begin afaan heel hard in zn mond(is niet bij ons ingereden voor de kar en daar is dat gebeurt)
mijn instructrice en stalgenootje hebben dr ook mee gereden om te kijken of het aan mij ligt, maar ook hun hadden dit probleem. voor mij is nu dus ook de lol eraf omdat ik zelf gewoon pijn heb.
ik rij zn 4x in de week, waarvan 2x dressuurmatig, 1x bos en 1x longeer ik hem met passoa(mijn ervaring is dat hij daar normaal erg los van word)

wat goed te zien is als ik een wending maak naar rechts, is dat Frids zich heel sterk maak en daardoor komt mijn bitje(dubbel gebroken watertrens) gedeeltelijk uit zijn mond. denk nou niet dat ik zn bit door zn mond trek of dat je het tussenstuk ziet, nee, ik bedoel zn 1a2cm. hierdoor ben ik ook een keer na de jury geroepen einde van een proef. haar het probleem uitgelegd en zij begreep mij toen.

nu is mijn vraag, voordat ik het ga uitproberen, zouden bitringen mij kunne helpen met dit probleem om het bitje wat rechter in zn mond te kunnen houden.

dus voor de duidelijkheid, paard zit ontzettend vast en in wendingen komen daardoor zn rechterkant iets uit zn mond 1a2cm. dit gebeurt alleen wanneer hij zich sterk maakt doordat iets spannend is of hij er lol in heeft en in wendingen. ga me nu niet uitmaken voor dierenbeul of weet ik veel wat, dit is ons probleem en ik zoek na een oplossing.

aerdenhout1

Re: bitringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:36

Nee, bit ringen gaan je niet helpen dit probleem op te lossen.
Goed les nemen zodat je paard weer los word in zijn lijf, en dat is een lange weg!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 17:12

goed les heb ik, met mijn oude instructeur kwam dit probleem elke keer terug en dan erger. nieuwe instructrice erbij gehaald en is het probleem al minder maar nog niet hoe het dus was

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:14

Ben je zeker dat je bit niet wat te groot is? Anders kan je gaan voor een bustrens met grote ringen, in een half (of heel) maatje kleiner. Bitringen heb ik zelf niet zo'n goede ervaring mee (ze scheuren, en schuren als ze nat worden) ;)

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 18:13

nee me bit is zeker niet te groot. ik had eerder een bit groter maar door dit probleem heb ik me bit al een half maatje kleiner genomen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:16

Allereerst bestaat er geen "wonder"middel waardoor dit probleem 1-2-3 is opgelost. Wat je vooral ook niet moet doen is meer kracht zetten op de vaste kant, dit vergergert het probleem alleen maar. Loslaten is het devies: pakt hij vast, laat jij los. Sturen met je buitenbeen en buitenteugel, stelling vragen met je binnenbeen, niet met je binnenteugel. Wel contact houden op de vaste kant, maar niet trekken of kracht zetten...LOS! Heel moeilijk, maar dat is de enige weg.

Qua bitje zou je eventueel nog een goed passende kneveltrens kunnen proberen, die ligt mooi stil in de mond en blijft stabiel. Maar goed (leren) rijden is het allerbelangrijkste! Succes!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 19:21

rijerrijere: mag je met een kneveltrens starten? wij starten L2
voor mij gaat het er alleen om dat het bit stiller komt te liggen in zn mond. daardoor wilde ik bitringen proberen. gaat niet om een wonder middeltje ofzo, alleen om een stiller bit

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:37

Waarschijnlijk is het bit dan inderdaad te groot, of ligt hij wel gewoon mooi in de mond als je niet rijd? Ik denk dat je toch ergens hulp moet zoeken om hem los te krijgen, want alleen lukt het je niet (?) en waarschijnlijk heeft het paard er dan ook niet veel lol aan.
Probeer hem anders eerst aan de longe, en dan rijden, want je denkt dat hij aan de longe veel losser is? Misschien daarna ook wel als je rijd :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:46

Bitringen zorgen er wel voor dat het bit stiller in de mond ligt, tenminste je kan hem niet meer door de mond 'trekken' zeg maar. Maar of dit nou de ideale oplossing is... het kan inderdaad gaan schuren als het nat wordt.

Is het paard wel lichamelijk helemaal in orde? niks mis met het gebit? geen last van nek, hals, rug (wervels)? soms kan pijn in de rug ook een oorzaak zijn waardoorhij zich vast zet.

Wat je kan proberen thuis, is inderdaad een kneveltrensje, kijken of je er verschil mee merkt. Maar daarmee verdoezel je het probleem eigenlijk alleen maar, je moet de oorzaak vinden en dat oplossen....

horseys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:01

Bitringen zullen altijd wel iets helpen, maar het probleem wegnemen van het vastzitten op de rechterhand niet.
Misschien kun je proberen om een tijdje te longeren met een bijzetje eraan, zodat ie door de rug moet komen

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:52

misschien kan je bitloos gaan rijden, dan heb je het probleem ook niet en kan het paard meer ontspannen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:54

suusje89 schreef:
misschien kan je bitloos gaan rijden, dan heb je het probleem ook niet en kan het paard meer ontspannen.

Dat ligt aan het paard, daarnaast mag je ook niet op wedstrijd starten bitloos. ;)
Dus in mijn opinie niet echt de ideale oplossing.

Misschien is het een optie om inderdaad een kneveltrensje te proberen. :)

Of zijn mond nog even een keer op te meten.
Heeft hij geen last van zijn tanden oid dat hij vasthoudt op rechts?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:02

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:15

Een kneveltrens inderdaad :-) Dat zou wellicht kunnen werken om het bit stiller in zn mond te houden :-)

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:42

ok thqs voor haar topic maar denk dat die te klein is. heb nu een 14,5 cm bit

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:38

Waarom wil de eigenaar er niemand bij halen? Ik zou ook denken aan het gebit en anders een lichamelijk probleem. Als je de oorzaak niet weg haalt dan zal het probleem ook blijven, of steeds terug keren. Maar dan moet je de eigenaar wel over kunnen halen.
Ik heb goede ervaringen na het behandelen door een osteopaat of chiropractor, naast de tandarts.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:42

Mag ik vragen waarom bitringen hier zo worden afgeraden? :)

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:49

Het was niet mijn bedoeling om bitringen af te raden :P Gebruik ze zelf ook en heb geen last van scheuren of schuren!

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:50

Het was ook niet specifiek op jou reactie gericht hoor ;)
Vooral op eerdere reacties in dit topic, gewoon omdat ik me afvraag waarom sommige mensen de bitringen afraden :)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:51

Bitringen zijn dan idd symtoombestrijding. Zoals ik het lees is je paard ENORM links gebogen. Zo erg dat hij de bocht naar rechts niet eens kan maken. Ik weet niet hoe jij rechtricht, maar dat is wel het enigste wat rijtechnisch helpt. Idd je rechterteugel loslaten (maar dan ook helemaal los, gewoon bij de gesp pakken) en zorgen dat hij links gaat nemen. Ben je ook meteen van de pijn in je schouder af ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:54

http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en ... trens.html kun je vragen welke maat ze heeft

ben het wel met vonnie eens
het is absoluut niet goed voor jou en je paardje dat jij pijn in je schouder krijgt van het rijden
rijden moet imo nooit heel veel kracht kosten, het gaat er om dat je paard begrijpt wat jij bedoelt
dan kun je ze zelfs op je pinken rijden!

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:58

(weet ik hoor :)))
Het is toch wel heftig als hij die bocht niet kan maken en jij er zelf pijn van krijgt in je schouder. Daarom zou ik iemand naar je paard laten kijken. De bitringen kunnen het wel ondersteunen denk ik!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 08:38

Bitringen houden het bid net iets meer op zijn plaats, maar dit is idd soms ook lastig om het bit aan te doen (je moet er alsd het ware handig mee worden) en bij echt trekken van je paard kan het idd soms ook schuren.
Kneveltrens is wat dat betreft veel beter, geeft een veel duidelijkere hint aan het paard, maar al deze dingen lossen het probleem niet op, je moet dus echt wel dieper gaan graven en echt zoeken hoe je dit kan gaan oplossen.
Allereerst tanden laten nakijken, dan zeker een fysio erbij halen, als er dingen vastzitten is het bijna onmogelijk om dit te gaan losrijden , zonder de nodige kennis hieromtrend, dus fysio is echt een must.
En tjaaaa dan is het rijtechnisch meer en beter gaan paardrijden, dus goede privéles kan je hierbij helpen.
Je zegt dat je net gaat starten met L, op een moment als dit is dit echt niet mogelijk, los eerst het probleem op ( Fysio ) dan rijtechnisch beter rijden en zo tot een soepel en nageeflijk paard komen, dan pas kan je gaan denken om proefjes te gaan rijden.
Met een raceauto waar versleten banden onder liggen en waarvan de vering aan één kant doorzakt, daar kan je toch ook geen race op een parcours gaan rijden.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 13:14

Amable_Chica schreef:
Waarom wil de eigenaar er niemand bij halen? Ik zou ook denken aan het gebit en anders een lichamelijk probleem. Als je de oorzaak niet weg haalt dan zal het probleem ook blijven, of steeds terug keren. Maar dan moet je de eigenaar wel over kunnen halen.
Ik heb goede ervaringen na het behandelen door een osteopaat of chiropractor, naast de tandarts.

tja dat is een hele goeie vraag. hij geloofd neit in osteopaten/chiropractoren. dat is allemaal hocusspocus volgens hem. het stomme is dat voor een poosje terug zijn andere paard niet helemaal zuiver liep. en dan staat dr meteen een dierenarts op de stoep. net als mijn zadel(nu heb ik zelf een andere gekocht) hij had een oud springzadel liggen(op een fries) dat, is toch een zadel, daar kun je toch mee rijden? hoezo moet een zadel goed liggen dan? beetje oudegarde werk noem ik het altijd maar. wel heel erg vervelend hoor. ik heb ook al voorgesteld om de chiro te laten komen en dan op mijn kosten(this ook neit dat hun het niet kunnen betalen ofzo hoor, stikken in het geld)maar dan moet hij zn paard een paar dagen laten staan om ;''bij te komen''. daar heeft die ze neit voor, het zijn gebruiksvoorwerpen. :o
als zijn instructeur van het mennen had gezegt van joh, haar dr eens iemand bij, dan doet die dat ook. mennen is heilig, onder het zadel is niks.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:41

idee om die meninstructeur het eens te laten voelen? kan me niet voorstellen dat hij dit voor de kar niet doet?