al die jaren vekeerd gereden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SmmY__

al die jaren vekeerd gereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 08:28

Hoi allemaal..

Ik heb gister mijn 3e les gehad bij een nieuwe manege. Ik heb al die tijd een verzorgpaard gehad waar ik gewoon heel "relax"mee reed en eigenlijk niet rijtechnisch.

Toen van mijn 8e tot mijn 19e heb ik gereden op maneges, wel soms met een stop ertussen vanwege verhuizingen etc.. Ik heb eigenlijk in feite 3/4 jaar niet meer intensief gereden. Gister had ik dus les en het ging echt heel erg slecht, de instructrice vertelde dat ik veel meer voor in het zadel moest gaan zitten en me voeten recht naar voren ik steek ze dus teveel naar de zijkant, ze pakte me voeten en zette me zo hoe ik moest rijden ... Zo heb ik echt nooit gezeten dit was echt compleet nieuw voor me. Het lukt me niet elk rondje probeerde ik het weer maar elke x floepte me voeten weer naar buiten (niet extreem) maar ik kreeg ze alleen in stap recht naar voren en me hakken mooi uitgedrukt maar zodra in draf leefde me voeten weer een eigen leven. Wat kan ik hier aan doen? Kan ik b.v ook thuis oefeningen doen?

Ik werd zo zenuwachtig en onzeker dat ik veel meer foute maakte waardoor er volgens mij irritaties ontstonden in de groep, ik had het gevoel dat ik in de wegliep en dat ik absoluut niet kon rijden. Einde van de les hoorde ik ze ook smoezen .. en dan denk ik f**** jullie ik ga gewoon door ! ik laat me niet wegjagen.

Maar toch ik baalde ontzettend van mezelf en heb het gevoel dat ik al die jaren verkeerd heb gereden

Ik hoop dat jullie goeie tips hebben

Liefs, SmmY

HorseTopShop

Re: al die jaren vekeerd gereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:31

Je moet eens weten hoeveel mensen met de tenen naar buiten rijden.
Ik heb het ook gedaan. Gewoon blijven oefenen en de hele les denken: "tenen naar binnen". Uiteindelijk zal je zien dat het makkelijker gaat.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:33

Mss kun je de rest van de week op een stoel oefenen? Dus je benen om de stoel heen en dan tenen naar voren.
Ik rij recreatief en ik krijg eerlijk gezegd erg last van mijn enkels als ik rij 'zoals het hoort'....dus doe ik gewoon waar ik zin in heb. Goed van je dat je door zet. Laat die meiden maar smoezen!

Xnikita1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:34

Rij gewoon hoe jij wil, ik rij altijd met schouders, heup en hak op één lijn!
;)
succes!

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:35

Je gaat lessen om te leren, niet zo onzeker zijn en laat die mensen maar gewoon smoezen.
Als je het vaak genoeg doet heb je het zo onder de knie en iedereen leert!
Niemand op de manege is klaar met leren. ;)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:37

Nou, zij hebben het toch ook ooit moeten leren en misschien ook wel opnieuw moeten leren neem ik aan. Ik zou me inderdaad om te beginnen niks van hen aantrekken.
Ik weet niet of je het fijn vind, maar misschien dat je je gevoel eventueel met de instructrice kunt delen, misschien niet in de woorden zoals je hierboven hebt gedaan ( ;) ), maar misschien wel even aan haar laten weten dat je echt overnieuw moet beginnen omdat er in al die jaren foutjes ingeslopen zijn. Dan weet zij dat in ieder geval en gaat de rest dan klagen, dan kan zij misschien het verhaal uitleggen aan je groepsgenoten. Dan kan ik me niet voorstellen dat ze daar geen begrip voorhebben, anders zijn het wel echt horken :P.
Het hoeft niet zo'n probleem te zijn wat dat betreft denk ik.

Daarnaast ken ik je probleem helemaal, ik heb ook pas echt goed en met gevoel leren rijden op de stal waar ik nu ruim 4 jaar sta met mijn paard. En dat is vervelend, maar als je nu een goed gevoel hebt en bereid bent keihard te werken om dingen af te leren, want dat is moeilijker dan dingen aanleren, dan komt het helemaal goed hoor!

wat bij mij ontzettend helpt is zoals horse top shop zegt... Jezelf coachen, constant tegen jezelf zeggen waar je op moet letten, en het vooral ook van jezelf aannemen :)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:39

Weet je, een nieuwe manege is altijd even wennen.
Ze doen het vaak toch net even iets anders dan wat je gewend bent.

Ik heb bijvoorbeeld 14 jaar op een manege gereden, waar ik leerde dat ik iedere pas aan moest drijven.
Toen ik naar een andere manege ging, kreeg ik te horen dat ik alleen aan moest drijven als het paard sneller moest.

Dat is dan echt flink wennen. Vooral omdat die paarden op de nieuwe manege ook echt gewend waren niet iedere keer aangedreven te worden. (en ik me maar afvragen waarom het paard zo snel ging :+ )

Gewoon lekker meiden laten gaan en zelf plezier hebben in het rijden.
Je zal zien dat het even wennen is, maar dan gaat het je echt wel lukken hoor.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:43

Overdreven hakken uitdrukken en tenen naar binnen is ook niet goed, dan druk je je onderbenen naar voren en ben je niet meer in balans ;)
Hakken onder je heupen, tenen onder je knieën, voeten evenwijdig aan de grond. Kan je thuis oefenen door te gaan staan met je voeten een stuk uit elkaar en dan door je knieën zakken, bovenlichaam recht zodat je stevig staat. Balans zoeken door afwisselend rechts en links meer te belasten en je bekken te kantelen en weer terug.
Dit kan ook met een grote fitnessbal, wiebelen, balans zoeken, steeds met je benen in paardrijhouding.

Zenuwachtig maken voor een les is niet nodig, je bent daar om wat te leren, het is geen wedstrijd!

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:45

Tja je benen en je voeten dus ook nemen de stand aan die voor je lichaam het prettigst is, door je voeten teveel te moeten forseren om ze recht vooruit te kunnen houden zou je wel eens flinke knieproblemen kunnen krijgen. "vroeger" waren ze erg gefocust op rechte voeten, tegenwoordig is dat echt het belangrijkste niet meer. En zolang je tenen niet niet achter wijzen is het zoerg toch ook allemaal weer niet ;) succes ermee en trek het je niet teveel aan!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:48

Ik heb morgen mijn eerste les met Silence op een nieuwe manege en ik vrees ook dat ik flink op m'n donder ga krijgen :j
Ben er al lang achter dat iedereen die lesgeeft een andere houding en ander plaatje wil zien. En tja ik heb niet de meest mooie houding van Nederland ;) maar er is bij iedere doorsnee ruiter wel iets op te merken lijkt me.

Super dat je jouw insteekt hebt hoor, laat ze maar.
Je komt er wel ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:51

mijn voeten steken ook naar buiten....ik loop zelfs met mijn voeten naar buiten :o
Dat is nu iets waar het paard weinig last van heeft lijkt mij....alleen ziet het er niet uit. ;)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:16

wat denk jij dat je paard het liefste heeft: iemand met een geforceerde houding of iemand met een onstpannen houding op zijn rug ;) Zolang je geen sporen draagt valt het wel mee.
Ik heb ooit een meisje weten rijden op mijn pony, ze stak dr tenen loodrecht naar buiten. Zodra ze ging forceren, was de pony niet meer te rijden. We zijn langzaamaan begonnen met de tenen te draaien vanuit de heup, anders was haar been te getorseerd en dan kreeg je weer die geforceerde houding. Nu is het al pakken beter, alleen als ze gaat klemmen dan schieten die weer naar buiten.
Ga na of jij ontspannen zit, dat je niet klemt met je bovenbenen en je knieen netjes langs het zadel liggen. Want als je knieen gedraaid zijn, draait je voet mee.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:23

Och, Edward Gal rijdt ook met zijn tenen naar buiten, dus geen paniek...

Ik ben van mening dat alles wat je geforceerd doet (dus rijden in een bepaalde houding omdat het 'moet'), je paard niet ten goede komt.
Als jij met een bepaalde, gedwongen, spierspanning zit kan je minder goed met je paard meebewegen lijkt me, want dan ligt je focus ergens anders...
Ik hoop dat je veel leerzame lessen kunt meemaken nog, laat je niet gek maken door medelessers en instructrices die zeggen dat het anders moet. Jij doet je best, vindt je eigen weg in wat goed voelt!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:27

Niet bang en onzeker worden hoor! Paardrijden is leuk en is je hobby! Daar moet je van proberen te genieten!
Probeer het als een uitdaging te zien. Een kans om beter te leren rijden. En het duurt een tijd voordat je van oude gewoontes af bent hoor! En dat is helemaal niet erg.
Als je gespannen gaat worden, dan wordt het rijden alleen maar moeilijker. Volgende keer gewoon goed je best doen, maar verder vooral heel erg veel plezier hebben. Je bent op les om te leren, en niet om alles al te kunnen...

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:27

Trek je maar niets aan van wat anderen van je vinden tijdens de les. Over het algemeen wordt er op maneges sowieso wel wat geroddeld en flauw gedaan, hoe minder jij je er iets van aantrekt hoe minder leuk het voor hen is. Ik zit toevallig in een les waarbij iedereen wat volwassener is en er niet flauw tegen elkaar wordt gedaan maar in de les voor mij ;) hehe ben blij dat ik daar niet rij.

Daarnaast... ik ben ook een echte en al jaren een 'manegeruiter' en hierdoor is mijn houding ook niet goed. Er sluipen gewoon heel veel foutjes in die door de lesgever niet worden gecorrigeerd. Ik zit er echter wel ontspannen op, behandel de paarden eerlijk en heb er veel plezier in. Dan maar liever iets minder mooi zitten dan prachtig kunnen rijden en er nooit echt van genieten omdat het nooit goed genoeg zou zijn. Of is het je nooit opgevallen hoe sommige meiden, die in principe aardig kunnen rijden, sjachereinig erop zitten?
Over het probleem met de tenen naar buiten, is lastig maar wel te corrigeren. Probeer diep in het zadel te zitten (in het diepste punt) en niet met je kont op de lepel. Als je dit doet komen je voeten al meer onder je heup te hangen, dat is goed. Waarschijnlijk kun je, je beugels iets langer maken nu, ook goed. Ga nu oefenen om het gewicht niet op je grote teen te plaatsen want daardoor kiepen je tenen naar buiten en je hakken naar binnen. Plaats het gewicht meer op de zijkant/kleine teen, als vanzelf kiept hierdoor je voet naar binnen/hakken naar buiten. Dan plaats je, je hak iets naar beneden maar niet te ver want dan gaan je benen te ver naar voren steken. Als je dit doet gebruik je andere spieren dus houdt er rekening mee dat zeker in draf en galop je dit veel zult moeten oefenen. Geef jezelf de tijd en blijf genieten, dat is waar het op draait.
Wat ik wel ook even moet zeggen (heb ik ook vaak meegemaakt) dat als je op een manege op een veelzijdigheidszadel rijdt inplaats van op een dressuurzadel het lastiger is om de juiste houding aan te nemen en deze ook te behouden. Ook zijn de zadels vaak slecht onderhouden waardoor het diepste punt van het zadel niet meer voorin ligt maar meer naar achteren is verschoven. Dat kan het ook lastiger maken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:29

Joh maak je zowieso niet zo druk om die Eendjesvoetjes :')
Ik heb pas geleden zelfs nog Z ruiters zo zien rijden :)
Niemand is perfect ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:34

Xnikita1 schreef:
Rij gewoon hoe jij wil, ik rij altijd met schouders, heup en hak op één lijn!
;)
succes!

Dan zit jij dus in de juiste houding en dat is nu net wat TS verkeerd heeft aangeleerd.
Maar lekker door blijven rijden TS! ER is niets zo moeilijk dan je oude fouten te herstellen w.b.t je houding!
Zolang je instructeur er maar op blijft hameren ( en dat is best wel eens vervelend) dan komt het van zelf wel.
In het begin is het 40 keer in een les uur, de volgende keer 30 enz. enz.
IK geef al jaren les ook aan manege klanten die nu een eigen paard hebben b.v en weet hoe moeilijk het is om dingen af te leren die er door de jaren heen zijn ingeslopen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:39

Mijn houding word ook heel slecht als ik lang geen les heb hoor. Maar na een paar maanden wijzen mijn tenen al weer recht vooruit en zit ik niet meer met mijn ellebogen naar buiten en mijn knieen naar binnen, nu mijn hoofd nog recht en op mijn kont zitten :Y) . Het is gewoon net als nagelbijten, het is irritant als iemand je telkens op je fouten wijst (of je het constant tegen jezelf moet denken) maar uiteindelijk ben je blij dat je er vanaf bent ;) .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:42

Tja, toen ik voor de trektocht in Wales de instructies kreeg was de opdracht juist tenen (beetje) naar buiten. Zo vallen je benen nl meer om je paard en dan zit je steviger. Ik kan mij om de details niet zo druk meer maken. Belangrijkste is dat je je paard niet in de weg zit, hoe dat er voor een toeschouwer uitziet is niet belangrijk.

Verder is het teveel om op te letten als je elk lichaamsonderdeel apart in een houding moet zetten. Dus wie heeft de simpele tips om correct te zitten zonder 26 dingen tegelijk te moeten?
Bijv. : hoofd optillen en gewicht op kleine teen. Wat er tussen zit volgt dan vanzelf.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:48

Ik heb laatst geleerd om in de bochten ook met mijn schouders wat in te draaien (of een beetje overdreven als het paard bedenkt dat het een andere kant op wil) ipv alleen met mijn hoofd welke kant ik op kijk. Dan merk je imo ook wel snel of je scheef zit. (Want dan kan je met je buikspieren echt niet comfy draaien).

Ik vind je in de houding laten zetten trouwens ook helemaal niet verkeerd voel je ook even hoe het hoort te voelen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:22

Joh, je hebt toch les om bij te leren, dus niets mis mee, dat je iets moet leren toch?
Iedereen heeft wel dingetjes die niet helemaal oke zijn, hebben we tenminste iets om aan te werken.

Laat de rest maar smoezen.

Overigens spreekt hier een gelukkige pinguin :+ , zou graag mijn voeten anders zien :o ,
maar op de een of andere manier zijn die heel eigenwijs :Y) .

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:32

Zoals hiervoor al gezegd, je hebt les om te leren.
Ga boven de anderen staan, het is het niet waard om je het aan te trekken wat hun denken. Jij neemt de moeite om te leren en dat is harstikke super!
Iedereen moet nieuwe dingen leren, en je blijft je hele leven nieuwe dingen leren en soms heb je het anders aangeleerd. Die je indien je er zelf ook achter staat zult moeten veranderen. Dat heeft tijd nodig en dat komt vanzelf, geloven injezelf dat je het kan.
Wanneer de instructeur of mede lessers geïriteerd doen is dat niet jouw ding, jij doet je best. :)

Even een technische vraag, hoe heeft ze je voeten anders gelegd? Heeft ze alleen aan je voet gezeten of heeft ze je been iets verplaatst vanuit je heup.
En je moest verder naar voren zitten in het zadel kreeg je daar ook advies in hoe je dat moest doen, of werd dat gewoon gezegd en dat was het?

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:17

fietsen.. proberen je tenen naar binnen te doen en hakken uitdrukken.. zo leer je ook voldoende druk op je voeten te houden..

bij mij gaan me tenen ook niet wel naar buiten hoor.. maar komt eigenlijk meer vanuit mijn knie..

gewoon door gaan.. na een paar lessen gaat het een stuk beter joh..succes verder

SmmY__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 07:05

Allereerst heel erg bedankt voor jullie tips !! hier heb ik echt wat aan en natuurlijk ook weer motivatie om gewoon door te blijven gaan. Ik snap dat niet hoor waarom mensen moeten smoezen zegt al veel hoe ze in het leven staan (A) ma goed...

De instructrice heeft me gezegd dat ik meer voor in het zadel moest gaan zitten en niet in de lepel, nou dat deed ik maar voor mijn gevoel gleed ik weer net zo hard terug .. daarna pakte ze me onderbeen en plaatse hem naar achteren naar me tenen recht naar voren alleen in stap hield ik het vol zodra ik in draf ging me hele lijf spande zich samen ( nu natuurlijk spierpijn )

speedy_cindy schreef:
Zoals hiervoor al gezegd, je hebt les om te leren.
Ga boven de anderen staan, het is het niet waard om je het aan te trekken wat hun denken. Jij neemt de moeite om te leren en dat is harstikke super!
Iedereen moet nieuwe dingen leren, en je blijft je hele leven nieuwe dingen leren en soms heb je het anders aangeleerd. Die je indien je er zelf ook achter staat zult moeten veranderen. Dat heeft tijd nodig en dat komt vanzelf, geloven injezelf dat je het kan.
Wanneer de instructeur of mede lessers geïriteerd doen is dat niet jouw ding, jij doet je best. :)

Even een technische vraag, hoe heeft ze je voeten anders gelegd? Heeft ze alleen aan je voet gezeten of heeft ze je been iets verplaatst vanuit je heup.
En je moest verder naar voren zitten in het zadel kreeg je daar ook advies in hoe je dat moest doen, of werd dat gewoon gezegd en dat was het?

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 09:17

Ik weet niet hoe je op het paard zit dat kan ik vanaf hier natuurlijk niet beoordelen.
Maar mijn ervaring is dat wanneer je onderbenen tever naar voren, naar buiten oid. dat dat vanuit je heupen 'gecorrigeerd' moet worden.
Wat je zou kunnen doen is je beugels uit doen en dan je hele been iets optillen, iets naar voren, iets opzij, dan naar achteren en dan weer tegen het zadel aanleggen. Dan heb je nml. je hele been goed gelegd vanuit je heupen. Het is gemakkelijker als een ander dat even voor je doet.
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

Wanneer je je tenen naar buitendraait komt dat ook vanuit je heupen/knieën. Ga je alleen je teen naar binnen draaien zonder dat de rest van je been goed gelegd wordt, krijg je ontzettend veel spierpijn en je knieën worden daar ook niet blij van.

Wanneer je te ver naar achteren in het zadel zit, kun je je benen voor het zadel leggen en je lijf naar voren schuiven zo kom je precies in het midden van het zadel te liggen.
Wat ook een goede is om in de verlichte zit te gaan zitten en dan door je knieën te buigen weer gaan zitten, kom je ook in het midden van het zadel te zitten. Wel moet de verlichte zit goed zijn maar dat voel je zelf wel.
Ook moet het zadel goed liggen, als het middenpunt te ver naar achteren ligt, ga jij automatish ook te ver naar achteren zitten.

Ik hoop dat je er iets mee kunt.