een jonge ap hengst (M) van iemand anders te beleren.Hij is van april 2007 (nu dus ruim 3,5 jaar jong).
Als veulen is er weinig tot niets mee gedaan.
Ik denk nu een maand of 2 a 3 geleden zijn we voorzichtig begonnen met longeren met zadel op. Steeds een stapje verder. Aan de longe is hij een voorbeeldig paardje. Stap op commando, draf op een klikje, galop op een kusje, en stilstaan als ik mn vinger omhoog steek. Super.
Maar het zadelwerk... We gaan imo erg langzaam en bij elke kleine stap vooruit gaan we er 2 terug...
Na bijna 3 maanden zijn we nog steeds kort aan de longe aan t werk. Veelal stappend. Dit gaat een keer of 3 goed. De 4e keer flipt ie om niets. Een verkeerde kleur grassprietje, een zuchtje wind, gewoon hele normale dingen die ik niet eens bemerk. Of met de teugels eraan vast doen, omdat hij western ingereden wordt rij ik dus met split-reins. De ene keer klik ik ze aan t bit en "sla" de teugels over zijn hals of zadel naar de andere kant en hij verblikt of verbloost niet en de keer daarop flipt ie als ik dat doe.
Als ie flipt krijg ie een waas voor zn ogen en wil alleen maar weg en dat probeert ie met allerlei manieren voor elkaar te krijgen. Ik ben er zelf nog niet afgevallen (klopt af), we zijn 1x samen onderuit gegaan.
Ik zat erop en mijn vriend liep naast hem aan de longe. M kwam wat naar binnevallen, dus ik stuurde terug met mijn been en mijn vriend duwde voorzichtig zijn elleboog uit om hem iets weg te duwen. Gevolg --> compleet flippen dus M wil er tussenuit naaien. Terwijl hij weg wil springen slaat ie zn voorbeen tegen de enkel van mijn vriend, waardoor M over zijn eigen benen struikelt en gewoon als een schip kapseisd.
Vandaag ook weer feest, er was werkelijk niets om bang voor te zijn, toch flipt ie weer ergens van (nb in stap!) en peert er tussenuit. Zowel ik als mijn vriend probeerden hem terug te krijgen, dat lukte, maar niet voordat ie weer half viel (hij zat op zn kont). Tijdens het longeren leek ook al of hij heel veel onbalans heeft en in elke bocht die hij zelf te scherp neemt onderuit gaat.
Als ie dan eenmaal geflipt is en je hebt m weer rustig en gaat weer terug naar de basis grijpt hij alles aan weer te flippen. Zo kan je bv niet eens je neus ophalen en hij peert m.
Nu heb ik een aantal hersenspinsels (heb verder geen ervaring met appies, dus appie kenners kom maar op!)
- Zijn appies over het algemeen moeilijker te beleren dan niet appies? Weet dat niet alle paarden even snel zijn, maar tegelijkertijd met deze ben ik ook begonnen met een net zo oude haflingerruin en met hem stap, draaf en galoppeer ik los door de hele bak. Hij stuurt als een zonnetje, loopt achteruit, etc. Deze is dus in dezelfde tijd vele malen verder. We zijn met de ap hengst na 3 maanden nu op het punt waar we met de haf in 3 weken zaten....
- Hij heeft vanwege een medische reden zoveel onbalans (maar dat verklaart niet zijn extreme paniek om alles)?
- Nu laten staan tot het voorjaar, dan ruinen en dan opnieuw oppakken?
- Wat me ook bezig houdt, en ik weet niet of dat bij paarden aan de orde is, opa van dit paardje aan moederskant is exact dezelfde als opa aan vaderskant. Ik weet dat zo'n combi bij mensen inteelt is en soms in de hersenen iets niet goed is gegaan bij het vormen ervan, maar weet niet of dat bij paarden ook mogelijk is.
Kortom, paardje heeft gewoon extreme last van paniek om niets en is na een paniekaanval een brok dynamiet onder je wat nauwelijks meer te sussen is.
De hierboven gegeven voorbeelden zijn er slechts 2 van de keren dat ie geflipt is. Je zou logischerwijs moeten denken dat het steeds beter gaat (hoe langzaam dan ook), maar het blijft behelpen en elke keer maar weer afwachten of ie flipt en wat m dan laat flippen...
Wie o wie herkent er wat in en kan op afstand meedenken?

Is geen optie hoor, ik hoef niet zonodig dit paard rijklaar te hebben, dat is een wens van de eigenaar. Ze kan hem ook gelijk bij een dure trainer wegzetten ipv mij erop te zetten...