Help, hoe krijg ik haar onder controle?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaik007

Help, hoe krijg ik haar onder controle?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 17:40

Eerst wat informatie over mij:
Ik ben Maaike, 22 jaar oud en op mn 5e begonnen op de manege.
Toen ik 12 was kreeg ik mn eigen paardje, een KWPN'er waar ik een ontzettend fijne tijd mee gehad heb.
Met haar heb ik jarenlang prive lessen gereden en in de tijd met haar heb ik enorm veel geleerd.
Samen zijn we M2 geworden. Op mijn 17e moest ik haar weg doen ivm tijdgebrek en sinds die tijd heb ik zo nu
en dan gereden, maar natuurlijk niet wat ik gewend was. Mijn paardrijd 'kunsten' zitten er dus wel in, alleen onder een laagje stof ;)

Een meisje uit mijn dorp (11 jaar) heeft voor haar verjaardag een pony gekregen. Dit is de 6 jarige haflinger Luna, die volgens mij nog niet al te lang onder het zadel is (dat weet ik niet zeker). Volgens de vorige eigenaar is het een super braaf beestje, je zou er zo 'de laan mee uit kunnen'. Na wat moeilijkheden (het meisje heeft anderhalf jaar op de manege gereden en dat is een halfjaar geleden) hebben ze mijn hulp ingeroepen. Nou dat heb ik geweten.. :P

Afgelopen zondag is de Luna pas hierheen gekomen, dus het is logisch dat ze nog moet wennen. Ook waren het zadel en hoofdstel niet echt perfect (bandjes van het hoofdstel sloten niet lekker aan, zadel leek mij nogal groot en er zaten 2 dekjes onder). Zo hebben ze het bij de pony gekregen en dit was ook het tuig waarmee de pony ingereden is (dat heeft de oude eigenaar verteld in elk geval). Deze week krijgen ze een nieuw zadel en in heb ze aanbevolen ook een nieuw hoofdstel te halen, aangezien de dubbele neusriem veel te los zit.

Maar goed, vandaag ging ik er dus voor het eerst heen. Het meisje van wie de pony is wilde graag dat ik eerst reed, zij was er gister namelijk af gevallen (bij het opstappen al). Nadat ik opgestapt was begreep ik waarom! Ik zat nog maar amper op mijn kont of daar gingen we! Luna croste in volle galop door het (natte!) weiland heen, bokkend en al. Er zat geen rem en geen stuur op! Het enige wat ik kon doen was blijven plakken op mijn billen. Uiteindelijk kreeg ik het voor elkaar om haar tegen een hek op te sturen waardoor ze wel moest stoppen. Het uur daarna heb ik me constant afgevraagd of ik nog wel kon paardrijden, haha :')
Luna reageert enorm gevoelig op het been. Ik hoefde mijn been maar aan te leggen of ze schoot al naar voren. Ook liep ze zo scheef als wat, maar als ik haar recht probeerde te stellen door haar bijvoorbeeld met mijn buitenbeen te begrenzen schoot ze er weer vandoor. Op de volte rijden en een beetje buiging vragen was dus ook bijna onmogelijk. Ze voelde zo gespannen als een veertje! Toen de stap beter ging en ze wat rustiger en meer ontspannen aanvoelde ging ik een drafje proberen. Maar daar hoefde ik al helemaal niet aan te beginnen, dan zat er geen stuur meer op en duurde het amper een minuut voordat ze in galop er vandoor ging en ze helemaal onhandelbaar werd. Ik probeerde haar terug te rijden op mijn zit, maar het lijkt alsof ze dan compleet op slot gaat en zich afsluit voor alle hulpen. Een volte rijden lukt niet en doordat het tempo compleet uit de hand loopt wordt het nogal gevaarlijk in een nat weiland. Met heel veel pijn en moeite kreeg ik haar dan weer bij dat hek, waardoor ze weer stopte. Uiteindelijk ging de stap goed, ze ontspande steeds meer, liet het bit meer los en reageerde beter op me. Ik reed met de teugels iets langer als normaal en dan wilde ze ook gewoon halthouden op mijn zit. Wel bleef ze de hele tijd zo gevoelig voor het been. Ik heb het bij stappen gehouden omdat dat wel goed ging en dat graag zo wil houden. Maar hoe pak ik dit verder aan?
Het meisje heeft er nog even op gezeten met mij ernaast, omdat de stap uiteindelijk wel goed ging. Maar zonder hulp kan ze niks met deze pony.

Voor de volgende keer dat we gaan rijden gaan we eerst longeren, hopelijk helpt dat. Al heb ik niet het gevoel dat het 'frisheid' is, Luna staat in de wei en is verder hartstikke rustig. Ze vind het heerlijk om gepoetst en geknuffeld te worden en loopt aan het halster heel rustig met je mee. Ook was ze compleet buiten adem na zo'n wild stuk galopperen, heb niet het idee dat ze een enorme conditie heeft. Is het omdat ze nieuw is? Of zou er iets anders achter kunnen steken? Ik kan ik elk geval alle hulp gebruiken, voel me net weer een beginner bij deze pony! :o Vrijdag ga ik er weer heen, hopelijk gaat het dan beter!

brandneweyes

Re: Help, hoe krijg ik haar onder controle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:06

misschien eens een osteopaat naar laten kyken ?
of een dierenarts ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:11

Weet je zeker dat ze (goed) is ingereden?...
Ik zou gewoon van voren af aan beginnen, dan merk je snel genoeg wat ze al kan denk ik..

Maaik007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 19:25

Nou daar begin ik inderdaad aardig aan te twijfelen..
Ik heb me nog nooit zo hulpeloos gevoeld op een pony! (letterlijk en figuurlijk, haha! :') )
Van voren af aan beginnen lijkt me een goed plan, maar of dit dan een goede pony voor dat meisje is.. >;)

Misschien moeten ze verder zoeken en het meisje er ook op laten rijden voordat ze een pony kopen..!

Een controle van de dierenarts is misschien ook geen overbodige luxe, al heb ik zelf niet het idee dat het iets medisch is..

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:37

heey

ik heb ongeveer hetzelfde probleem
gehad toen ik mijn paard kreeg heb ik zeker de
eerste 2 weken niet kunnen rijden het paard luisterde
niet naar me ik mocht niet met haar aan de hand lopen enz
ik heb het toen heel rustig aangedaan en in het begin ook niet gereden.
dat heeft wel geholpen ik wilde mijn paard eerst beter leren kennen
mijn paardje werd steeds rustiger en na ongeveer 2 weken kon ik op haar rijden. ik denk dat je het de eerste 2 weken heel rustig aan moet gaan doen en even niet rijden gewoon lekker gaan borstelen of gaan wandelen
en bij haar zijn in de wei. zo zal ze ook rustiger met rijden worden.
dan kent ze jullie al beter.

heeel veel succes!

Ainsley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:37

Ik zou er zeker even door een osteopaat naar laten kijken!
Als je zeker weet dat hij geen last van z'n rug heeft, zou ik helemaal opnieuw beginnen en proberen het vertrouwen in het rijden terug te brengen. Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:52

idd even nakijken door osteo of fysio kan nooit kwaad, en er is altijd wel iets dat ergens knaagt, maar dan kom je er toch al zeker achter of het echt iets ernstig is, dat merken die mensen wel heel snel op hoor, dit is ook iets dat wel betaalbaar blijft, kost ong 50,00euro, nadien dan idd weer opnieuw beginnen alsof het een groen en onbeleerd paard betreft.
Je zal wel heel vlug merken dat het dan toch sneller gaat want ze kent al wel een paar dingen natuurlijk.
Wat moet een paard als basis kennen ?
voorwaarts en stop en achterwaarts
voorhand verzetten, achterhand verzetten, wijken voor het been
nageeflijk op het bit, dit is zeker één van de meest belangrijke dingen, als je dit niet klaarkrijgt vergeet dan al de rest , eerst nageeflijk dus,
voetjes geven , zowel voor als achter,
longewerk, en ook het werk aan de dubbelelle lijnen,
laterale buiging (links - rechts)
vertikale buiging
sacking out, desensybiliseren,
beetje schriktraining, ......
Al deze dingen horen gekend te zijn bij het paard, en uiteraard nog niet perfekt maar het moet zeker gedaan zijn en redelijk ook uitvoerbaar zijn.
Waarschijnlijk zijn er bij het beleren heel wat dingen overgeslagen en dus niet aangeleerd, dit kan je dus nu nog wel gaan opnieuw aanleren , dit is nu corrigeerwerk dan, maar of het ooit helemaal goed komt das nog maar de vraag, tis net ook daarom dat het basis opleiden iets is wat je eigenlijk door een instructeur/trainer zou moeten gebeuren.
Normaal gesproken zou zoiets moeten kunnen binnen ongeveer een tijdspanne van ongeveer 2maanden, dit om heel mijn lijstje min of meer ingeoefend te krijgen.

Maaik007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 23:01

@babslovertje Ik heb niet het idee dat het heel erg komt omdat ze onwennig is ofzo, want verder is ze wel heel braaf. Het kan natuurlijk wel meespelen en we geven het zeker nog eventjes de tijd, maar in stap en aan de hand gaat het wel heel goed..

@Ainsley Dat is zeker een optie, niet te duur en dan ben je zeker dat het in elk geval geen lichamelijke klachten zijn. Zal het overleggen met de eigenaren! ;)

@ aeolusnr1 Ja ik denk inderdaad dat het beleren half werk is geweest, of even snel tussendoor ofzo..
Ik woon in Friesland, dus dat is niet echt in de buurt van Belgie helaas!
Bovendien gaat het om een pony voor een meisje van net 11, die anderhalf jaar les gehad heeft. Ik zou dus zeker de energie er wel in willen steken en van voren af aan beginnen, maar er zijn bij mij inmiddels twijfels over hoeveel zin dat heeft als er een meisje van 11 op moet gaan rijden..
Want op dit moment is vrijwel niets van bovenstaande redelijk uitvoerbaar, behalve het stappen en stoppen.. Daarbij komt een beetje nageeflijkheid op het bit, maar zodra het sneller gaat dan stap is dat compleet verdwenen, samen met elk stukje ontspanning dat er was. Buiging is ook erg moeilijk, mede door de enorme gevoeligheid voor het been.

Ik zal even overleggen met de eigenaren of zij het waard vinden om al deze training erin te stoppen of het paardje toch te verkopen aan een meer ervaren iemand. Hun dochter kan dan eerst echt goed leren paardrijden op een meer ervaren paard.
Vrijdag post ik nog wel even wat er verder gaat gebeuren!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:37

misschien heeft de pony bang onder het zadel misschien kun je voor je opstapt een join-up doen zodat ze je vertrouwt en ze u goed toelaat op haar rug