ik heb een aantal vragen over een 10-jarige merrie die ik nu rij.
Ze is een maand niet onder het zadel geweest, en heb haar eerst
een week gelongeerd voordat ik er op ging rijden.
Ik ben zelf net weer begonnen met rijden, heb al 2 jaar niet gereden, dus
voor mijzelf is het ook nog erg wennen!
Het begint al bij het stappen.
Als ik begin met rijden, is ze erg voorwaarts. Opzich niks mis mee, maar ze zit dan al bijna tegen de draf aan.
Nu rij ik best wel veel (kleine) volte's etc maar misschien zijn er andere tips?
Ook is ze erg sterk, en houdt ze voor mijn gevoel best vaak haar bit vast. Als ik dan een volte met haar rij
buigt ze niet mee, en gaat ze er als het ware er als een plank doorheen .. dus als er tips zijn?
Als ik linksom een volte maak, dan speel ik met mijn linkerteugel en heb dan mijn linkerbeen erbij.
Ook merk ik dat ze best vaak struikelt. Ben gisteren bijna plat op mijn plaat gegaan met haar omdat ze struikelde,
en zo naar voren viel met mij, maar ze krabbelde gelukkig weer overeind en bleef ik gelukkig zitten ..
Dit is denk ik omdat ze erg op haar voorhand loopt en ook niet erg oplet. Dus als er ook daar tips voor zijn?
Vandaag had ik ook weer op haar gereden en viel het me op dat ze na een half uurtje wel wat meer begon na te geven.
Ze loopt dan aan de teugel, maar soms doet ze dat te diep met gevolg dat ze dan gaat trekken, en dan weer met haar hoofd omhoog gaat. Hoe houdt ik haar dan op het goede punt, dus gewoon aan de teugel?
Ook viel me op dat op het moment dat ze nageefelijk is, dat ze dan erg gaat knarsetanden. Waarom doet ze dit?
Ik rij trouwens zonder zweep en sporen!
Als ik op haar rij heeft ze een dubbelgebroken bitje, en verder geen 'poespas'
Als ik iets niet goed/onduidelijk heb uitgelegd, roept u dan maar!
En ja, het zijn veel vragen ..
Zoek iemand met verstand van zaken, die jou en je paard gaat helpen.