Vragen over 10jarige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janna_M

Vragen over 10jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 23:37

Hallo,

ik heb een aantal vragen over een 10-jarige merrie die ik nu rij.
Ze is een maand niet onder het zadel geweest, en heb haar eerst
een week gelongeerd voordat ik er op ging rijden.

Ik ben zelf net weer begonnen met rijden, heb al 2 jaar niet gereden, dus
voor mijzelf is het ook nog erg wennen!

Het begint al bij het stappen.
Als ik begin met rijden, is ze erg voorwaarts. Opzich niks mis mee, maar ze zit dan al bijna tegen de draf aan.
Nu rij ik best wel veel (kleine) volte's etc maar misschien zijn er andere tips?

Ook is ze erg sterk, en houdt ze voor mijn gevoel best vaak haar bit vast. Als ik dan een volte met haar rij
buigt ze niet mee, en gaat ze er als het ware er als een plank doorheen .. dus als er tips zijn?
Als ik linksom een volte maak, dan speel ik met mijn linkerteugel en heb dan mijn linkerbeen erbij.

Ook merk ik dat ze best vaak struikelt. Ben gisteren bijna plat op mijn plaat gegaan met haar omdat ze struikelde,
en zo naar voren viel met mij, maar ze krabbelde gelukkig weer overeind en bleef ik gelukkig zitten .. :+
Dit is denk ik omdat ze erg op haar voorhand loopt en ook niet erg oplet. Dus als er ook daar tips voor zijn?

Vandaag had ik ook weer op haar gereden en viel het me op dat ze na een half uurtje wel wat meer begon na te geven.
Ze loopt dan aan de teugel, maar soms doet ze dat te diep met gevolg dat ze dan gaat trekken, en dan weer met haar hoofd omhoog gaat. Hoe houdt ik haar dan op het goede punt, dus gewoon aan de teugel?

Ook viel me op dat op het moment dat ze nageefelijk is, dat ze dan erg gaat knarsetanden. Waarom doet ze dit?

Ik rij trouwens zonder zweep en sporen!

Als ik op haar rij heeft ze een dubbelgebroken bitje, en verder geen 'poespas'

Als ik iets niet goed/onduidelijk heb uitgelegd, roept u dan maar!
En ja, het zijn veel vragen .. :+

Kendra

Re: Vragen over 10jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:45

Hoe is het paard gereden voordat jij haar kreeg?
Staat ze nog op haar vertrouwde stal of op een nieuwe stal?
Zijn er verder dingen veranderd?
Is het paard helemaal gezond?
Gaf ze wel na ana de longen?
Je hebt 2 jaar niet op een paard gezeten, maar hoe/wat reed je daarvoor?

Het kan aan het paard liggen...aan jou...en aan de combi...en aan de omstandigheden. Ik begrijp ook niet waarom je voltes rijdt - en met je linkerhand 'spelen' terwijl je linksaf wilt is ook niet echt logisch als je wilt dat ze gaat buigen - je zult moeten drijven met je binnenbeen, maar begrenzen met je buitenteugel - de rechter dus. Dat ze struikelt en op de voorhand loopt kan komen omdat ze niet goed bekapt is of iets met haar voorbenen heeft, maar ook omdat jij niet goed rijdt, of omdat ze niet goed is getraind.
Kortom: weet goed waar je mee bezig bent en hoe het zit, pas dan kun je de problemen gaan oplossen. Een oog vanaf de grond (les dus) is misschien ook niet verkeerd.

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 23:54

Ze staat op een 'springstal' en ik weet niet hoelang ze daar staat, ze is in ieder geval niet nieuw.
Ze gaat volgende week naar de hoefsmit, dus wie weet hoe ze daarna loopt.

Ik 'speel' met mijn teugel omdat en geef dan been bij. Dit omdat ze al erg sterk is wil ik zo min mogelijk 'trekken'
omdat ze daar alleen maar sterker van wordt. (ik vind het wel erg moeilijk om het uit te leggen, dus sorry als het niet echt duidelijk is)

Ik heb om de dag les van iemand die ik ken van stal en die veel rijervaring heeft.
Zelf doe ik ook niet 'zomaar wat'. Als ik er niet uit kom, vraag ik gewoon aan iemand of die me wil helpen.

Zoals ik al in mijn eerste bericht heb gezegd, ik doe eerst rustig aan met haar en doe niet gelijk 'moeilijke' dingen
want ik moet zelf natuurlijk ook wennen aan het rijden.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 00:49

Maar net wat Kendra zegt, spelen met je linkerteugel?
Je vouwt haar in principe om jouw binnenbeen heen, en begrenst met je buitenteugel.
Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat je jouw linkerhand wat naar binnen (van de hals af) brengt om betere stelling te krijgen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 01:16

Sorry heel kortaf maar het eerste wat ik denk is goed les nemen! Bokt kan je niet helpen op deze manier. :n Zoek iemand met verstand van zaken, die jou en je paard gaat helpen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:46

Aanvulling: een paard dat wat loperig is, niet goed wil buigen, moeilijk nageeft en knarst met de tanden heeft nogal eens last van de rug, bijvoorbeeld door een slecht passend zadel. Het lijkt alsof ze zich toch ergens aan onttrekt namelijk, dus misschien goed om dat soort zaken eerst te controleren voor je andere dingen gaat doen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:10

Ik ga mee met Kendra. Ergens zit er iets niet goed bij dit dier, misschien is het iets in de rug of de tanden, misschien is het de combinatie. Van wat ik uit je berichtje opmaak is dat je best streng met je handen bent (hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn, maar komt zo op mij over). Een volte zou je moeten kunnen rijden met losse binnenteugel.
Struikelen kan inderdaad aan te lange hoeven etc. liggen, maar ook als je haar te weinig begeleiding geeft. Sommige paarden zijn onzeker en hebben duidelijkere leiding nodig, de onzekerheid uit zich vaak in struikelen en almaar harder willen. Je moet niet strakker worden in je handen, maar wel rustig en consequent in je hulpen zijn.
Vanaf het internet is het natuurlijk heel moeilijk om te beoordelen, wat zegt je instructeur van je hand houding en hoe je de hulpen geeft?

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 22:32

Bedankt voor alle reacties!

Zou vandaag weer op haar rijden, maar ben er toch maar afgestapt en gaan longeren.
Heb het erover gehad met iemand waar ze van is en we gaan waarschijnlijk langs de fysio.

@Kendra
Dat denken wij waarschijnlijk ook, dus eerst maar langs de fysio en tot die tijd maar longeren ..