Buitenrijden> vlot Bakwerk> lastiger aan het been. Rede??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Buitenrijden> vlot Bakwerk> lastiger aan het been. Rede??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 21:16

Hallo bokkers ;)
Het gaat super met Meranti en mij op buitenrit.
Ze is erg vrolijk en erg voorwaarts (wel te hanteren als je weet hoe ze ''werkt'')

alleen eerst was ze nog erg druk met rijden etc
Nu heeft ze eindelijk de rust gevonden en loopt ze verder super ,maar...

Ze is soms echt niet aan het been.
Dan bedoel ik 2 dingen mee.

1) Als ik been geeft volgt er soms bijna geen reactie.
Hier reageer ik altijd op door wat meer been , nog geen reactie? Spoor en dan als ze dan geen reactie geeft , strenger spoor.
Eerst zei ik vooral erbij nog : Lettttt op! dan tegelijk been , nu inmiddels hoef ik geen let op meer te zeggen.
Dit probleem is dus al goed opgelost ,maar nu 2)

2) Ze is tijdens de draf bijv. niet goed aan het been , dan als ik in de hoek van A wil aangaloperen is het soms zo erg dat ik pas halverwege B in galop zit!
Terwijl als we gewoon volgens probleem 1 ) handelen (been , harder been , spoor -Bij geen reactie natuurlijk) het wel goed gaat ,maar ..

Waarom doet ze dit?
Medisch is het denk ik niet , ze is nagekeken en er mankeert niets aan , op buitenrit is ze gewoon super
op het begin als we in de bak rijden gaat het ook goed ,maar ze zakt dan af terwijl op les (met vreemde paardjes etc) ze een uur lang makkelijk volhoud (en dan heeul enthousiast etc)

Ik denk dat het zowieso komt doordat ze het warm heeft (word deze week geschoren) ,maar ze krijgt nu ook krachtvoer dus heb ik zo het idee dat het toch niet zo erg moet zijn ?

Wat kan dit zijn ?? Ik sta voor al jullie tips open ,maar van te voren zeg ik het al als je heel negatief reageert zou ik dat niet zo leuk vinden. Ik stel hier een vraag waarom mijn pony bij veel dingen enthousiast is maar lastig aan het been wil als ze in de bak rijd en je mag me ook een PB sturen als je denkt dat je reactie ''rell wekkend'' is ,want als het toppic gesloten word en iedereen nog dingen wou zeggen zijn we ook niet blij toch ? ;)

Alvast bedankt !

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:25

Bij het voorwaarts vragen moet je wel ook geven met je handen zodat ze voorwaarts kan gaan.
Bij het aangalopperen speelt het kruis aantrekken een belangrijke rol en je moet er voor zorgen dat de hulpen op het goede moment gegeven worden en in samenwerking met elkaar. Daarbij moet je denken dat galop vragen niet hetzelfde is als tempo verhogen/sneller gaan. De galop kan feitelijk langzamer dan draf. Galop is een andere gang, niet persee een snellere. Laat je paard dan ook niet weglopen bij het aanspringen. Als het niet op het punt aanspringt waar je wilt, neem haar dan terug, liefst helemaal tot stap. Dan weer rustig aandraven en in een hoek proberen aan te springen.
Beloon als het goedgaat zodat ze weet wat je wilt.

"Afzakken" zoals je dat noemt, kan heel goed komen omdat je zelf enthousiasme verliest en verwacht dat ze wel blijft lopen.
Jew moet zelf actief blijven rijden en soms is dat meer met de zit en minder been. Als een paard loopt, hoef je niet te blijven drijven. Alleen als het terugvalt in tempo of als je meer actie wilt weer drijven.
Dit betekent dat je dus niet de hele les door maar moet drijven of de hele les door niks moet doen, maar moet drijven indien nodig. Dus blijven rijden, blijven voelen waar je mee bezig bent en wat je nu eigenlijk vraagt.
En GEVEN op de goede tijden. Een paard waarvan je bv "de kin op de borst" trekt heeft geen enkele reden om lekker voorwaarts te blijven, je vraagt immers toch juist het tegenovergestelde met je handen?

Ik zeg niet dat jij dat doet, ik heb geen foto's van je (zou wel handig zijn) en ken je verder niet, maar is maar een voorbeeld waarom sommige paarden afzakken in een les.

Elin_

Re: Buitenrijden> vlot Bakwerk> lastiger aan het been. Rede??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 21:52

Oke bedankt voor je goede uitleg!
De ruimte geef ik zeker :j voor het weggaan.
Weet dat van de galop , snap wat je bedoelt idd!
Ja ik ben zelf in de les de hele les actief doordat zij zo actief is (moet ook actief zijn ,als ik niet actief ben gaat ze naar de paarden kijken , staken en druk doen)
Als we in debak zelf rijden (geen les) dan ben ik natuurlijk alleen en denk ook dat dat de rede is.

Ze mag bij mij niet eens met kin op deborst idd ;) Ik laat haar op het begin mooi laag lopen dat ze helemaal ontspant en later pak ik haar wat hogerop (somsook niet als ik vind dat ze gewoon heerlijk loopt)

Bedankt voor de tips!
Maar denk je dus niet dat het ligt aan voeding?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:13

Nee. Ligt niet voor de hand, tenzij je denkt dat ze bv te mager of te dik is.
Ik denk dat je zult merken dat ze na het scheren een stuk levendiger wordt... Om zich warm te houden, worden ze meestal loperiger.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 19:17

Oké
Ja ze zit nu op de 2 handen vol krachtvoer
en vandag vond ik haar niet zO voorwaarts bij de buitenrit
Wel levendig ,(dus denk niet dat ze medisch iets mankeert) maar niet voorwaarts zoals we normaal weleens een heul klein rengalopje (het is geen gewone galop , harder ,maar ik noem nooit wat snel rengalop dus noem ik het maar klein rengalopje :P)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:58

Wat krijgt ze naast dat krachtvoer?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 20:00

Gras en kuil
en normale brok .
Zoiweso normale en als ze gewerkt heeft of de volgende dag hard moet werken krijgt ze die dag Sport erbij

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:15

Kan het niet liggen aan de voorkeur van het paardje... Wat die zelf echt leuk vindt om te doen?

Mijn pony is in de bak gewoon ook "slomer"/minder actief. En in het bos hoef ik maar mijn kuiten aan te spannen en is ie weg. Merk gewoon dat ie daar meer van geniet. Dat rondje in de bak kent ie wel bij wijze van spreken (tis niet dat ik alleen domweg rondjes ga rijden :p maar daarbij moet ik veel actiever rijden dan in het bos.. Was eerst echt dag en nacht verschil.)

Niet constant drijven, maar drijven wanneer het nodig is, is trouwens wel echt van belang... Dat scheelt zo veel. Wat Lusitana zegt, klopt, maar je geeft zelf al aan dat dat waarschijnlijk niet het probleem is.

Dat ze in de les met andere paarden wel actiever is, is misschien omdat er dan "andere paarden" zijn en ze daarop reageert.