Dit is mijn probleem: Als je een paard wil laten wijken voor je been moet je met je buitenbeen duwen, linkerteugel strak houden en rechterteugel in kneepjes geven. Maar het lukt mij maar niet. Ik heb al allerlei dingen geprobeerd met beenoefeningen voor mijzelf maar het lukt gewoon niet. De pony zelf kan het wel. Heeft iemand tips?
Welke kant wil je nu opwijken dan? ik zou zowiezo geen knijpjes geven in welke teugel dan ook, de buitenkant begrenzen en de binnenkant netjes in contact houden meer niet...
__PSM__
Geplaatst: 16-11-10 15:41
Oh en kijken waar je heen wil
Dressuurgek
Geplaatst: 16-11-10 15:50
Ik zou het om het jezelf iets makkelijker te maken, na A afwenden en naar de hoefslag te wijken. Vanaf de hoefslag kan natuurlijk ook maar dan zou ik 5 meter naar binnen wijken en weer terug naar de hoefslag, of weer een stukje rechtuit en weer verder wijken etc. Beetje spelen ermee en niet meteen de bak over willen steken
Ik zou op de binnenhoefslag gaan rijden en m dan proberen zijwaarts naar de hoefslag te drukken en tegelijk aan de buitenkant begrenzen. Als ondersteuning kun je een zweepje tegen het binnenschouder houden (werkt bij die van mij prima). Gaat ie wel helemaal opzij en valt ie over de schouder dan wordt ie niet genoeg begrenst, dan kun je t zweepje ook tegen de buitenschouder houden. Als ie het opzij gaan 1 pasje snapt kun je het uitbreiden naar 2 stapjes en dan steeds wat verder van de hoefslag af. Succes!
Urielle
Geplaatst: 16-11-10 19:39
Bij wijken voor het linkerbeen, opzij zetten met je linkerbeen. Kijken in de lijn waar je wilt wijken, zodat je houding en zit ook aangeven dat je wilt wijken. Dan bekijken wat er nodig is aan teugelhulpen: ofwel valt je paard wat over de schouder weg en zul je de zijkant moeten begrenzen, ofwel bied je met je buitenhand door hem te openen juist ruimte aan de schouder om mee opzij te komen. Je rechterbeen ligt in wakende positie voor het geval je de evt. voorkomende achterhand moet begrenzen. Als je paard het nog niet kan of je wilt het wat gemakkelijker maken dan kun je gelijk vanuit de wending wijken, zonder rechtstellen zoals in de proef moet. Daarna pas oefen je het eerst rechtstellen. En de laatste stap is ook vanaf de hoefslag naar de middellijn wijken. Dat kun je dan uitbreiden door bijv. zigzagwijken, scherpe hoeken maken en dat soort oefeningetjes. Bepalend voor de kwaliteit van je wijken is het afwenden, je ziet aan het afwenden al of een combinatie straks goed zal gaan wijken. Dus valt hij over de schouder weg, valt hij tegen het binnenbeen, gaat de takt verloren, komt je paard tegen de hand of noem maar op dan kun je beter verder rijden en eerst het afwenden oefenen tot je dat voor elkaar hebt.
3uitenbeen
Geplaatst: 16-11-10 19:51
Begin met oefenen op een volte, deze verkleinen en dan je paard weer naar buiten drukken met je binnenbeen, daarbij kijk je waar je heen gaat (is de helft van het werk), begrens je je buitenteugel (tegen weglopen over de schouder) en verleg je je zit iets naar buiten. Wees in het begin blij met een pasje en wanneer het goed gaat vanuit een wending gaan wijken, op de korte zijde en 5 meter voor de hoefslag wenden, maak het jezelf makkelijk ipv moeilijk....
ik zou ietsjes voorbij de A afwenden en dan je pony goed rechtstellen! en dan na enkele passen rechtdoor te hebben gereden, je pony naar de hoefslag laten wijken, doordat je je binnenbeen tegen je pony aanlegt en je kijkt naar de kant waar je naartoe gaat. Let vooral op dat je pony stil in het hoofd blijft en dat je hem op twee teugels hebt! Dus goed recht. Als je dit eenmaal hebt dan kun je een heeeel klein beetje(!) stelling vragen. Maar zorg dat hij niet over de schouder wegloopt en los dit dan op met je buitenbeen door tegendruk te geven. Als dit ook is gelukt kun je het bij de A proberen. (Nog een tip: als je op de hoefslag bent/ een paar pasjes hebt geweken , rijd dan een paar pasjes naar voren !)