Angst voor hond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby_

Angst voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 22:13

Hallo allemaal,

Ik rij wekelijks op hetzelfde manegepaard. We hebben net een nieuwe instructrice en die neemt haar hond mee de bak in. Afgelopen les schrok mijn paard en schoot weg omdat de hond blafte toen ik langs hem reed. Ik heb haar teruggenomen en weer rustig gekregen, dat is het probleem niet, maar ze houdt de rest van de les spanning in die hoek en schrikt snel als het hondje beweegt of iets geks doet.

Wat vinden jullie, moet ik dan gewoon doorrijden alsof er niks gebeurd is, extra vaak door deze hoek rijden zodat ze er meer vertrouwen in krijgt of iets anders? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

AmberHeijman

Re: Angst voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:16

Raar dat er een hond in de les is, tenminste, ik ken dat ritueel niet. :n
Maar mijn tip is: Doen alsof er niks gebeurd is! Vertrouwen geven aan je paard, dat voelt hij aan.
Jij bent de leider op het paard. In het wild geeft de leider het vertrouwen en neemt het initiatief met dingen die niet helemaal zeker zijn.
Zo gaat het met het rijden ook! :j

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:18

Inderdaad raar dat de hond in de rijbak mag, dat is niet normaal in ieder geval.

Verder inderdaad lekker rustig en vol vertrouwen rijden. Dan heeft je paard geen gevoel dat het echt eng is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:22

beetje gevaarlijk dat de hond in de bak zit, maar langs de andere kant moet je paard eraan wennen, als je op buitenrit een hond tegenkomt moet die ook niet schrikken.
Ik zou ook gewoon doen alsof mijn neus bloed, niet specifiek in die hoek gaan rijden, maar hem ook niet vermijden
schrikt ze, rustig terugnemen, een oefening rijden waarvan je weet dat je paard die goed beheerst zodat ze ontspant, en gewoon verder gaan

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:24

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruby_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 22:37

Bedankt voor de reacties. :)
Ik was inderdaad ook wel verbaasd toen ze de eerste keer met hond en al binnenkwam. Ik heb gewoon doorgereden alsof er niks aan de hand was, maar toch altijd lastig om dan zelf ook helemaal spanningvrij verder te rijden. Zoals jij het zegt xXLianneXx klinkt het bijna te logisch om er een topic over te openen. :P

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:33

Misschien kan je het er met je instructrice over hebben? Als zij ook ziet dat je les er misschien onder lijdt omdat je met spanning verder rijd, kan ze de hond misschien buiten de bak/thuis laten?

Waar ik les krijg hebben ze ook een hond, maar die komt alleen naar je toe als je hem roept, en anders gaat hij in het midden van de bak liggen en is hij stil. Is dit bij die hond trouwens ook zo? Of loopt hij rond?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:58

Ik vindt het juist super dat ze een hond mee neemt daar zouden alle paarden aan moeten wennen. Goede les voor zowel paard als ruiter. Heeft even nodig voor dat je paard eraan gewend is maar wel heel handig als je eens op een buitenrit bent en er komt een hond aangestormt.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:00

Tigra_ schreef:
Ik vindt het juist super dat ze een hond mee neemt daar zouden alle paarden aan moeten wennen. Goede les voor zowel paard als ruiter. Heeft even nodig voor dat je paard eraan gewend is maar wel heel handig als je eens op een buitenrit bent en er komt een hond aangestormt.

Precies, bij mijn vorige manege hadden we ook een manege hond, en die rende zelfs met de paarden in de bak mee.
Een goeie training :D

Op de nieuwe stal van mijn vriendin waren de paarden ook doodsbang voor haar hond, en nu staat hij ook al in de bak, na ongeveer 2 maanden alsof er niks aan het handje is, gewoone en kwestie van gewenning :)

Marian01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:14

Hoi,

Is misschien in het begin voor iedereen even wennen..(paard-hond en ruiter) Maar als je paard eenmaal weet wat het is om een hond in de buurt te hebben is het vaak wel fijn. Voor bv bosritten of vreemde terreinen.
Wij hebben 2 honden op stal lopen ( luisteren ook beiden goed naar de niet-eigenaren) en weten ook dat ze opmoeten letten als ze in de bak aan het spelen zijn. Dus de honden zijn gewend om op te letten. Paard is zo gewend dat ie gewoon doorloopt, ookal is de hond aan het rennen, spelen en/of blaffen..kijkt niet en verschrikt niet..Paard is gewend aan honden. Ruiter leerd paard te vertrouwen (en vertrouwen te geven), en beter op omgeving te letten ( stel dat hondje niet oplet, wil ik hem niet raak rijden)..Mijn ervaring is dus ook positief. Ook op vreemd terrein en loslopende honden kijkt mijn paard niet meer op of om, in het bos en komt blaffende hond aan, blijft paard redelijk/goed kalm, wel wat alert, maar goed te handhaven.

Dromer1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:05

Ik weet niet of het ook voor paarden werkt maar voor mijn hond tegen vuurwerk wel.

Op een rustig moment: bijv poetsen of eten heel zachtjes op een radio (cassettebandje) het geblaf van een hond opzetten. Zodat hij het bijna niet hoort.
Dan iedere dag steeds harder zetten. Op laatst op onverwachte momenten en daarna als je rijd

Myrna_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:37

Hond gewoon negeren. Als de hond in jouw hoofd zit, heeft je paard hem zeker in het vizier!

Ruby_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 21:03

Bedankt allemaal,
qua radio/bandje aanzetten is wel een goeie tip, maar aangezien het niet mijn eigen paard is maar een manegepaard is het voor mij niet echt uitvoerbaar. Verder blijft het hondje gewoon netjes in de hoek zitten en behalve wat kijken ging het gister tijdens de les eigenlijk erg goed, inderdaad kwestie van wennen dus :).

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:06

Kwestie van wennen, mijn hond zit ook altyd in de bak. Als ik ga rijden,longeren,losgooien. Ze zijn het helemaal gewend. Gewoon zelf er niet aan denken , en lekker gaan rijden :)!

Stillnoname

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:39

Misschien kan je het er met je rij instructeuresse het er over hebben. Of die hond gaat de bak uit, of je paard zal er aan moeten wennen. veel succes met de keuze!