Dressuurtrainingsfoto's, wie heeft nog tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 12:42

Te diep lopen noemde je zelf? Nou dat is eigenlijk alleen maar een pluspunt hoor. Kijk maar eens hoe anky traint. Haar paarden lopen ook ver achter de teugel. Tijdens de training dan he.
Dat is nou juist iets wat veel meer ruiters eens zouden moeten doen. Dat maakt je paard pas echt los, en dan kun jeer wat mee, nee hoor niks te diep.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132093
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 12:48

Mooie foto's, ziet er weer prima uit !
Wat is het toch een lekker ding he, die grote reus van je Tong uitsteken
Uiteraard zal ik niet achterblijven met het geven van wat tips.
Mijn mening is trouwens niet alleen gebaseerd op de hierboven geplaatste foto's, maar zeker ook op basis van hoe ik je al meerdere malen "live" bezig heb gezien:

- Zoals je zelf al zegt, de lengte van je teugels en je handhouding.
Zelf heb ik het idee dat manier waarop je je handen soms houdt, terug te voeren is op de wat lange teugels. Om koste wat het kost contact te houden met de mond moet je je handen soms in vreemde bochten wringen. Door je teugels net iets korter te nemen kun je dat voor een groot deel onderscheppen.
- Je rijdt Laiser altijd prima over de rug (mijn complimenten ! OK dan! ), soms loopt hij daar wat diep bij en komt soms wat op de voorhand. Probeer hem tijdens de training ook eens wat hoger in te stellen, waarbij je uiteraard probeert om hem nog steeds zo goed over de rug te laten lopen.
- Probeer hem wat flitsender aan het been te krijgen door veel overgangen te rijden en hem daarbij actief te houden. Geen reactie of een iets te late reactie is meteen een tikje erbij. Scherp houden die hap ! Knipoog
Hierdoor wordt ook het gebruik van het achterbeen gestimuleerd.
Goede oefening: proberen om een overgang naar een lagere versnelling zo lang mogelijk te rekken en daarbij het achterbeen actief houden. Wordt ie groot en sterk van ! Haha!

Nog een paar "proeftechnische" tips die uiteraard ook met de training thuis te maken hebben:
- Na het halthouden en de overgang van stap naar draf goed in de gaten houden dat meneer rechtuit gaat. Ik weet uit eigen ervaring hoe verleidelijk het is om "lukraak" weg te rijden, dat zijn van die dingen die er in sluipen en waar je pas mee geconfronteerd wordt als er in de proef een rechte lijn gevraagd wordt (bijv. halthouden op de A-C lijn en dan recht naar de jury wegdraven). Dus bewust die rechte lijnen rijden !
- De overgangen van de arbeidsgangen naar de middengangen en weer terug (mn. in draf): veel oefenen en bewust rijden, want hier kun je veel punten op winnen omdat Laiser dit heel erg mooi uit kan voeren . Waar je nu soms met een 5 of een 6 afgepoeierd wordt, zou het ook prima een 7 of een 8 kunnen worden. Voor het wegrijden naar de middengangen wachten-wachten-wachten totdat je voelt dat ie achter aantreedt. Zodra je voelt dat je achter "contact" hebt rustig been erbij en op een beheerste maar daadkrachtige manier wegrijden. Op dezelfde manier terugrijden.

Als je dit hierboven allemaal leest dan zou je haast de indruk krijgen dat ik vind dat jullie maar flut rijden; niks is echter minder waar !
Jullie zijn een geweldige combinatie die het nog heel ver kan schoppen
Zeker met jullie band en jouw instelling zit er nog veel meer in het vat.
Aan jou de taak om dat uit het vat te halen !
Maar dat komt allemaal wel goed (voor zover het al niet goed is Knipoog ).
En verder: blijf met zoveel plezier rijden zoals jullie nu doen, en blijf zo eerlijk en correct tegen je paard zoals dat nu is
Succes gegarandeerd

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 13:06

Ik zal ook eens naar de langte van mijn beugels gaan kijken. En eens met mijn instructrice overleggen wat in mijn geval beter is, houden op de huidige lengte of eentje langer proberen.

Door mijn teugels net iets korter te nemen en hem wat flitsender aan het been te rijden, krijg ik inderdaad een paard wat heel stoer aanvoelt. Tijdens de les wordt ik gedwongen om hier meer op te letten. Met als gevolg dat hij dan echt hele leuke momenten begint te krijgen.

Ik ben nog niet consequent genoeg in het rijden van actieve overgangen en het krijgen van een flitsende reactie als ik inkom met been.. En als ik het wel ben, wordt het echt flitsend, soms wordt hij dan zelfs veel te heet Haha! maar goed dat geeft niet. We moeten gewoon beide daar consequenter in worden.

Citaat:
Wordt ie groot en sterk van ! Haha!
Nog groter Schijnheilig

Oscar schreef:
Als je dit hierboven allemaal leest dan zou je haast de indruk krijgen dat ik vind dat jullie maar flut rijden; niks is echter minder waar !
Dat weet ik Haha!
En jij weet ook dat ik het helemaal niet erg vind als ik opbouwende kritiek krijg Knipoog
Daarbij, als ik daar niet tegen zou kunnen, moet ik geen foto's op Bokt plaatsen Haha!

Citaat:
Jullie zijn een geweldige combinatie die het nog heel ver kan schoppen
Zeker met jullie band en jouw instelling zit er nog veel meer in het vat.
Aan jou de taak om dat uit het vat te halen !

Ik doe mijn best Haha!
(En heb ik Dorine ook beloofd in de laatste pb die ik van haar kreeg)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 13:11

Het is zooo moeilijk met zo een lang end paard......alle problemen die jij hebt heb ik ook........Maar dat geeft niet want net als oscar zegt "maak je paard flitstend, rij de overgangen en rij terug maar actief" helpen echt. Marca rij ik nu een half jaar op die manier en ik merk idd dat ze ontzettend heet word van het flitstend maken maar dat ze ook heeeeel goed te rijden is en veel meer van achteren uit gaat werken.....koste best een hoop moeite maar ze word achter sterker.....ze gaat achter dragen.....

Zo te zien met jouw before and after foto's lukt het jou ook heel goed......

Is wel eens fijn om te horen dat andere mensen tegen dezelfde dingen aanlopen als ik

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 13:24

gijsenkim schreef:
Is wel eens fijn om te horen dat andere mensen tegen dezelfde dingen aanlopen als ik

Ik ken het gevoel.
Dat heb ik ook.
Soms vraag ik me dan ook wel eens af waarom ik nu juist weer zo'n groot paard wilde hebben. Maar op een ander moment (en die zijn er gelukkig heel veel *LOL* ) ben ik toch weer blij dat ik juist zo;n groot paard heb Knipoog

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 16:48

je zit hoog en droog! Haha!

nee, t'is echt een verschil! je zou eens een half uur op een paard van 1m60 moeten rijden en dan terug op de jouwe!
is echt een héél groot verschil!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 21:48

Toevallig was ik afgelopen week een dagje op de stal geweest van mijn zusje. En zij heeft daar een aantal hengsten staan die onder de 1.70 zitten.

Toen ik 's avonds weer bij mijn Laisertje kwam, was hij toch wel weer groot.

Een hele tijd geleden had ik een keer op een merrie gestapt die iets groter was dan 1.60m net nadat ik Laiser had gereden. Ik had het idee dat ik op een pony zat Haha!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 21:53

Ik weet hoe lastig het is op Laiser Knipoog Maar het ziet er wel goed uit, je hebt zelf al neer gezet wat mij ook op viel aan je zit.

Ik heb dat trouwens ook, dat een paard van 1,60 net een pony lijkt Haha!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:54

Mickey schreef:
Laiser is 1.77 m.
Laiser is een zoon van Glendale (Nimmerdor x Marco Polo)
en zijn moeder Dorichta is Saros XX x Doruto.

Familie van jouw paard Manda ?


Nee volgens mij niet.

Het is een kroonjuweel x Obrecht

Maar echt, ze lijken sprekend!

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:58

Als ik de twee oude foto'tjes bekijk kan ik het alleen maar eens zijn met Cody!! OK dan!

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 20:15

Wat heeft Laiser lange stelten zeg Haha! Vind hem wel heel mooi hoor! Super paardje!
En, zoals je al zegt, je teugels moeten een kilometer korter Haha!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 21:08

Ik heb trouwens gisteren mijn zadel eens na laten kijken.
De zadelmaker die er was heeft het zadel terplekke iets opgevuld.
Hij wist aan de hand van mijn zadel precies te vertellen wat mijn problemen waren met mijn houding. Dat vond ik wel erg knap.

EN wat is nu het fijne...
... ik zit nu een heel stuk rechter op mijn paard Haha! Veel meer met een holle rug en dus ook veel beter op mijn zitbeenknobbels.

Het viel mijn instructrice zelfs op dat ik zo netjes zat ineens. En Laiser liep ook heel netjes. De zijgangen voor de linkerkuit waren ineens een stuk minder moeilijk om uit te voeren Haha!.

Verder heb ik ook het opgerichte besproken met mijn instructrice. En zij vertelde me, dat het voor Liaser nog te moeilijk is om zo een hele proef te rijden. Maar dat komt nog wel. We zijn de laatste tijd al super vooruit gegaan.