Doorzitten buikspieren aanspannen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Doorzitten buikspieren aanspannen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 00:54

Volgens mij zijn de meningen er nogal over verdeeld. :)

Ik heb aangeleerd met doorzitten niet spannen, losjes zitten, rechtop, goed hakken uitdrukken en buikspieren aanspannen, ik heb een prima conditie maar na 10 rondjes doorzitten zijn mijn buikspiertjes nogal pijnlijk zeg maar :') ik heb onderlaatst geprobeert ze te ontspannen en dat zat stukken beter! alleen dat ziet er volgens mij wel beroerder uit, je word zeg maar meer heen en weer geschud.
wat is het nou aanspannen of ontspannen?

Grapjasjes12

Re: Doorzitten buikspieren aanspannen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 01:54

Niet echt aanspannen maar ze wel gebruiken om me te gaan met de op- en neerwaartse beweging :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 02:03

Je moet je buikspieren gebruiken om als het ware mee te veren met de beweging, via je buikspieren zorg je ervoor dat je achterwerk in het zadel blijft en je niet gaat bonken of glijden. Dat betekent geen constante spanning op je buikspieren. En dat kost training omdat het geen alledaagse beweging is, het zal als het goed is dan ook steeds beter gaan.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 08:54

Je moet je buikspieren gebruiken om jezelf rechtop te zetten, daar haal je de balans uit zodat je de rest van je lichaam beter kunt ontspannen. Als ik jouw verhaal lees denk ik dat jij je buikspieren eerder optrekt en daarbij (onbewust) je adem gaat inhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:14

Grote fout die mensen bij doorzitten vaak maken is dat ze hun buik 'hard' maken en daardoor niet meer goed ademhalen. Het is de kunst om je spieren zo aan te spannen dat je de beweging van het paard goed kunt volgen, maar zo dat je nog wél goed via je buik kunt blijven ademhalen.
Als jij 'hoog' in je ademhaling komt te zitten, krijgen je spieren te weinig zuurstof en heb je al snel verkramping/verzuring van je spieren, en/of van die steken in je zij.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:16

Ik heb idd geleerd ze ietwat aan te spannen, voldoende om netjes rechtop te zitten. Maar m'n westernlesgeefmens wil juist dat ik niets aanspan en drijf met mijn zit dus het is maar net wat je wil. :+

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 22:01

bedankt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:41

Zelf heb ik dankzij het zingen een lage ademhaling dit gebruik ik tijden het paardrijden, hierdoor kan ik beter ontspannen bij het doorzitten en rij ik dus lekker en bij het lichtrijden hoe ik langer vol dankzij die lage ademhaling, oftewel ademsteun!

Met schommelen gebruik je die zelfde spieren als bij het doorzitten op het paard, een flexibele heup eigenlijk!

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:14

Ik ben het met iedereen hierboven eens.
Ikzelf span mijn spieren een beetje aan, zodat ik iets beter kan blijven zitten.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:22

Mijn instructrice zij altijd dat ik mijn buikspieren moest gebruiken zoals ik het deed als ik de stal aanveeg. Dat is een lichte spanning zonder dat je vast gaat zetten.
Wat Joenalie zegt is dezelfde manier van aanspannen.

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:42

een beetje aanspannen, dan hou je het langer vol en ziet het er netjes uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:28

Amen