Pony loopt weg op de volte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LovesTessa

Pony loopt weg op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 20:02

ik heb gezocht maar niks gelijks gevonden, sorry als iemand toch iets gelijks vind
Hallo,
Als ik met mijn pony binnen de dressuurbordjes in de wei rijd, op de linkerhand een volte galopeer bijvoorbeeld bij e-b-e dan loopt ze halverwege zo rechtdoor dan wil ze niks anders dan rechtsom lopen, ze doet het bijna altijd met de volte in galop en ook soms in draf. Ook als je goed je buitenbeen erbij houd. In een gewone rijbak doet ze het niet.
Wat kan dit zijn? Is dit uittesten? Of iets anders?
Groetjes Sharon

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:16

Dit is een rijtechnische vraag, en noort niet bij medisch ;) .

Stuur je met de buitenteugel of de binnenteugel? De buitenteugel hoort namelijk te begrenzen om dit soort problemen tegen te gaan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Pony loopt weg op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:18

Ik verplaats dit topic van MD naar RT-P.

LovesTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 20:31

@ Inoterry ik stuur haar meestal met de buitenteugel.

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:46

rij je ook met een spoortje ofniet ?
het kan zijn dat als je je spoor er goed inzet, dat ze wel luistert..
anders is het mss een idee om een zweepje in je buitenhand te houden, en zodra je pony 'wegloopt' hem of haar een tikje geven op de plek waar je buitenbeen ligt, dit laatste hielp / helpt bij mijn paard erg goed!
succes ermee!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:25

Je zegt dat je met je buitenteugel stuurt dit is al heel goed maar probeer eens een beetje contrastelling te nemen (dus naar buiten laten kijken) niet helemaal dubbel vouwen want dat is veel te moeilijk maar een fractie zodat je zn oog kan zien. Door de contrastelling sluit je de buitenschouder meer op dan als je stelling naar binnen neemt namelijk. Verder natuulijk wel blijven rijden en vooral je buitenbeen eraan.

Oefen dit ook in de gewone bak want daar doet ie het waarschijnlijk ook maar merk je er niet zo veel van omdat ie daar wel de bocht om moet omdat ie anders tegen de boarding aan loopt :+ Probeer maar eens een voltes te rijden zonder de hoefslag te raken (dus op de binnenhoefslag blijven bij E en B).

LovesTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 17:55

Horsjuh schreef:
rij je ook met een spoortje ofniet ?
het kan zijn dat als je je spoor er goed inzet, dat ze wel luistert..
anders is het mss een idee om een zweepje in je buitenhand te houden, en zodra je pony 'wegloopt' hem of haar een tikje geven op de plek waar je buitenbeen ligt, dit laatste hielp / helpt bij mijn paard erg goed!
succes ermee!

Dat heb ik al eens geprobeert, maar toch bedankt.

Dressuurgek schreef:
Je zegt dat je met je buitenteugel stuurt dit is al heel goed maar probeer eens een beetje contrastelling te nemen (dus naar buiten laten kijken) niet helemaal dubbel vouwen want dat is veel te moeilijk maar een fractie zodat je zn oog kan zien. Door de contrastelling sluit je de buitenschouder meer op dan als je stelling naar binnen neemt namelijk. Verder natuulijk wel blijven rijden en vooral je buitenbeen eraan.

Oefen dit ook in de gewone bak want daar doet ie het waarschijnlijk ook maar merk je er niet zo veel van omdat ie daar wel de bocht om moet omdat ie anders tegen de boarding aan loopt :+ Probeer maar eens een voltes te rijden zonder de hoefslag te raken (dus op de binnenhoefslag blijven bij E en B).

Ik ga het proberen!

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:16

ik zal je vertellen ik weet presies wat je bedoeld...ik heb een haflinger ingereden die precies het zelfde deed. maar jij rijd niet in een bak duss misschien dat het niet werk moet je even kijke. je doet je zweep in je hand van de kant waar ze naar toe rent (in je verhaal af te leiden rechts) elke keer dat ze weg rent geef je haar een tik op haar hals en wees je een keer echt streng in je hand dat ze naar links gaat. loopt ze dwars door je heen zet je haar op de rem (ik weet niet of je een hulp teugel gebruikt maar wij hebben toen de martingaal of de tideman er om gegooit weet niet meer precies we hebben er een hulp teugel om gedaan ) en dit blijf je herhalen loopt ze nog door je rechter hand heen (op volte wel je rechter hand gebruiken om te blokeren) laat je haar met ahar hoofd naar rechts lopen tot ze weer lingsom gaat.. blijven proberen, want het is niet snel maar moet weer aangeleerd worden en dat duurt even..ik hoop dat ik duidelijk ben want het is best lastig te vertellen XD :S

succ6 en blijven oefenen

LovesTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 18:26

@ Sadeek ik rijd ook wel in een gewone rijbak maar alleen in de dressuurbordjes is oefenen voor een wedstrijd dat ze er dan aan went maar ik rijd zonder hulpteugel. en ik begrijp wel redelijk wat je bedoelt. ik zal het proberen. :)

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:58

zorg vooral dat je hem aan de buitenkant goed begrenst
zoals eerder al was gezegt een beetje contrastelling aanhouden kan helpen.

. probeer anders eens je binnenteugel laag en opzij te doen
terwijl je met je buitenteugel/buitenbeen begrenst.
alleen goed opletten dat je je binnenhand niet omhoog trekt of vastzet ;)

elude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:25

Ik heb dit ook gehad met het paard dat ik rijd.
Bij mij was het dat ik mijn binnentuigel te strak had.
Dus ik had wel mijn buitentuigel er ook bij!
In mijn geval moest ik er goed voor zorgen snelle kneepjes op de binnenhand te maken en de buitentuigel er goed bij te houden!
Dit werkte heel erg goed, alleen moest ik mezelf eroverheen zetten.
Ik dacht namelijk continue op de volte van: o nee dalijk gaat hij weer afslaan.
Daar moet je dus echt niet aan denken.
Misschien kun je hier iets mee. :)