Na lange tijd eindelijk weer eens witte Mieps @ work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Na lange tijd eindelijk weer eens witte Mieps @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 18:55

Na een maand of 5 met een groot deel alleen maar stalrust en stappen ivm een zware blessure aan haar voorbeen, een verhuizing van Limburg naar Groningen, veranderen van stalpaard in paddockpaard met vriendjes ( :D ), en wederom een kleine blessuretijd is hier dan eindelijk weer eens: Mieps @ work :D We zijn nu anderhalve maand weer aan het opbouwen met rijden, maar daarvan heeft ze dus 2 weken zo goed als stilgestaan ivm Einschuss en ongeplande blote voetjes. Netto zijn we dus sinds de vorige foto's een week of 4 aan trainen/lessen verder, verder is er alleen maar aangepenny'd := Verwacht dan ook geen wonderen :D

Korte omschrijving:
* Romy a.k.a. Miep
* 12 jaar, KWPN merrie van Balzflug x Zuidhorn
* Niveau bij vorige eigenaar wat onduidelijk (minimaal Z1 volgens stamboek, maar trainingsniveau in ieder geval hoger), 2 jaar in de wei gestaan met veulentje ernaast, en daarna heb ik haar gekocht als recreatie/leerpaard om eventueel ook wat mee te gaan starten.
* Mijn eigen niveau is ook ietwat onduidelijk, bij de studentenruiters M-dressuur maar met Miep kom ik nog geen B-proef rond vooralsnog :+
* Ons doel is in het voorjaar minstens eens onderling B te kunnen gaan starten, daarna zien we wel weer. Zou heel graag echt gaan starten, maar vooralsnog geen vervoer e.d.

Mijn eigen punten:
- nog veel meer controle en ontspanning, paard blijft te rennerig (is dan wel begin van rijden, maar het viel me toch nog goed tegen helaas- ik dacht daarin meer verandering te hebben bereikt dan dat er is)
- steeds meer over de rug laten lopen ipv in haar houdinkje zonder ruggebruik, het gaat vooruit maar we zijn er nog lang niet :D
- meer rek erin door stelling en buiging, paard houdt zich nu nog vrij stijf (merk enorm verschil met voor de stalrust, beestje heeft zowat opnieuw moeten leren lopen :(:) )
- mijn benen leiden blijkbaar een eigen leven, ga vanaf nu toch de beugels een gaatje korter doen zodat ik mijn benen lang kan maken ipv alleen maar lange beugels te hebben :+ Hopelijk wordt mijn stoelzit daar niet erger van...
- ik heb van mezelf geen bochel, maar het lijkt zo doordat ik mijn rug wel bol en deels door mijn jas :P Schouders naar achter dus!
- niet vergeten dat ik 2 teugels in handen heb in plaats van alleen een binnenteugel :+
- en last but not least: veel consequenter zijn :o

Uit ons vorige topic ( http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1294979) blijken de foto's verdwenen, dus bij deze dan maar even fotootje daarvan:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4KMZ7FPY.jpg

En dan wat foto's van nu (filmpjes staan helemaal onderaan!), ze zijn hier en daar wat donker maar thank God dat ik een schimmel met een überfout knal-fuchsia dekje onder mijn kont heb want ze is nu nog wel zichtbaar :D _O-
Stap
Afbeelding

Binnenhand op been _-:( Foei!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(MijnAlbum is stom }:0 )

Draf

Afbeelding
(MinAlbum is nog steeds stom }:0 )

Contrastelling vragen (Miep vindt alles wat linkerbuiging betreft lastig :(:)
Afbeelding

Zoeffff :)) Vien reageert te laat en plukt weer aan haar binnenteugel, dus Miep in de turbo :Y)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galop (Miep: JIEHOE!!! :):) :):) := )
Afbeelding

En de filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=bmosbL22gvE
http://www.youtube.com/watch?v=V5MH289lIZk
http://www.youtube.com/watch?v=MBL_hSyEtTo
http://www.youtube.com/watch?v=nZfFqhUIfNc

kehdra

Re: Na lange tijd eindelijk weer eens witte Mieps @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:04

galop ziet er heel beheerst uit :j

euhm verbeterpunt is verplicht he?
drijven met je kuiten, minder porren met je hakken :)

orange11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:16

weetje wat ik zo leuk vind dat je zo leuk en lief praat tegen haar <3

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:18

Wat een knap paard:D

Ziet er best goed uit hoor, zorg wel dat je je hakken goed uitdrukt.
Vooral zo door gaan & dan kom je er wel..

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 19:20

Thanks! :D

Ja, mijn hakken is ook niks en vond het best schokkend om te zien zo, ik heb/had goede redenen om mijn beugels zo lang te hebben maar het wordt toch tijd voor een gaatje korter zodat ik mijn hakken uit de weg kan gaan houden :o

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:25

wat is miep een leuk paard! lekker ontspannen en idd: hakken laag.. ( ik hoor mijn instructeur va 15 jaar geleden het nog door de binnenbak scanderen) succes!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:46

Ik vind het er heel netjes uitzien hoor :)

hakken wat meer uitdrukken, voor de rest goed hoor :)

Want de andere punten heb je zelf al benoemd :D

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:38

stom om te moeten zeggen: maar ik had haar veel ouder geschat dan twaalf! (al zijn de filmpjes beter) toch kan ik me voorstellen dat ze misschien ook nog niet helemaal jofel is na al die verplichte rustpauzes.: ik hoop dat je nu ontspannen kunt dooroefenen en kroelen, en dat ze dan weer een wat jongere uitstraling krijgt:) tis dus niet vervelend bedoeld..

ik vind haar draf overigens (naast dat ze, zoals je al zei misschien een beeeetje wegdrukt al is dat nog niet eens zo dramatisch) wel erg lekker en mooi! nu nog de controle knop dr op haha hjinnngggg!

haar galop is erg beheerst zoals ik hierboven ook al las. persoonlijk zou ik haar wat lekkerder willen zien doorgalopperen. ze hoeft niet zo zeer harder als wel lekker door haar lijf en lange grote sprong maken. aan haar galop kun je goed zien dat ze ooit hoog getraind is. nu doet ze dat 'mega verzamelde galopje van toen' als trucje gebruiken om niet al te veel te hoeven werken. maar dit is een persoonlijk puntje, waar niet iedereen het altijd over eens is.

overigens vind ik dat je er leuk op past en zijn jullie erg vooruitgegaan vergeleken met de vorige foto! lekker zo dooroefenen en dan gaan jullie die onderlinge b die in de planning staat zeker wel halen hoor!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:49

netjes hoor vien!
nav je eigen commentaar vind ik de filmpjes heel erg meevallen hoor, ziet er netjes uit. Je houding is verder netjes en ik vind Miep mooi voorwaarts ogen maar niet rennerig ofzo. Galop is ook nice :D
Verbeterpunt, tja heb niet echt iets wat eruit springt ofzo.
Probeer eraan te denken dat je je handen op dezelfde hoogte blijft dragen, op de beginfoto's verschilt dat soms een beetje.
Keep up the good work :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:50

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 22:31

m_ss schreef:
stom om te moeten zeggen: maar ik had haar veel ouder geschat dan twaalf! (al zijn de filmpjes beter) toch kan ik me voorstellen dat ze misschien ook nog niet helemaal jofel is na al die verplichte rustpauzes.: ik hoop dat je nu ontspannen kunt dooroefenen en kroelen, en dat ze dan weer een wat jongere uitstraling krijgt:) tis dus niet vervelend bedoeld..

Hahaha, dat is nou echt een euvel wat ik altijd gehad heb met schimmels die behoorlijk wat haar op hun hoofd hebben, grauwig zijn omdat ze niet gewassen worden en weinig bespiering hebben: ik vind ze er dan idd heel gauw "oud" uitzien :)) Dat vond ik vroeger ook altijd vréselijk lelijk aan witte paarden :o Heeft Miep dan vast ook, al zie ik dat zelf bij haar niet (ik vind Miep vanzelfsprekend prachtig, ook met haar en modder en grauwigheid :+: ) :)

Thanks voor je tips, je benadrukt precies hetgene waar ik naartoe wil werken met haar :j Vooral het gebruiken van haar trucjes om zichzelf te sparen omdat ze gewoon nog te stijf is en kracht mist om echt lekker zich te gaan dragen, het lijkt dan wel wat maar het is net niks en dat moet er uiteindelijk natuurlijk wel uit om echt plek te maken voor gymnastiek. Maar ik neem het haar niet kwalijk, doe ik zelf in de sportschool ook :)) Lekker langzaamaan opbouwen.

Opisop, goed punt :D Vooral dat richting knieën moeten we niet hebben...

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:08

Wat fijn om Mieps weer aan het werk te zien! Hoop echt dat je de komende tijd weer lekker van haar kan genieten!

De galop ziet er goed uit (gaat ook een stuk beheerster dan afgelopen jaar toch?)! In stap vind ik dat je haar soms wat kort rijdt (met de daarbij behorende handhouding ;) ), maar misschien doe je dat express om haar bij je te houden? En in draf lijkt ze soms wat in haar eigen houding te lopen, als jij de teugels wat laat vieren.. Maar ik weet nog dat ze dat makkelijk doet :D Misschien wat meer proberen te varieren in hoofd-halshouding? En trouwens, dat komt met wat meer oefening vast allemaal weer goed! In ieder geval superfijn om Miep weer lekker aan het werk te zien, volgens mij geniet ze er zelf ook van! Ik vind het er hartstikke fijn uitzien voor wat jullie allemaal hebben meegemaakt de laatste maanden!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:45

Ik vind het er netjes en beheerst uitzien. Ik zou zelf wat meer oefeningen en figuren gaan rijden, veel voltes en overgangen rijden, zodat je haar wat meer traint. In de filmpjes rij je steeds over de hoefslag, ik zou meer doen om haar soepeler te maken, lekker in laten buigen linksom en rechtsom. En de tip varieren in hoofd-hals houding van iemand vond ik een goeie: kijk of ze je hand naar voren en beneden wil volgen, als controle op je nageeflijkheid.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 22:36

Oefeningen en figuren moeten inderdaad nog véél meer :j Ik heb altijd al de neiging om maar wat rond te "hobbelen" en krijg dat commentaar dan ook al jaren, maar sinds al die blessures merk ik dat ik nog behoudender ben gaan rijden, ik durf als het ware alleen maar rechtuit en vooral niet te veel te vragen. Had het wel in de gaten dus (wat wil je, na jaren moet het toch eens blijven hangen :+ :D ), maar zag op de filmpjes pas echt hoe lang de stukken tussen oefeningen door nog steeds zijn. Ben daar gisteren dan ook meteen maar weer meer bewust mee aan de slag gegaan (heerlijk leerzaam zulke filmpjes!).

Hand volgen is ook een goeie, dat vindt Miep heel moeilijk. Ze volgt de hand wel (zakt netjes met haar hoofd), maar blijft daarbij opgekruld en komt achter de loodlijn, zonder het contact te verliezen overigens. Ik ben nog op zoek naar de manier om haar echt goed uit te laten schuiven naar beneden toe, vooralsnog de knop nog niet gevonden dus tips daarvoor zijn zeer welkom :)

@ Dondeyne: ja inderdaad, krulletjespaard hè :P In december mag je er weer op (als alles mee blijft zitten, ben paranoïde := ), kun je kijken of er daadwerkelijk vooruitgang is :D
De galop is inderdaad stukken beheerster als eerst, ik kan inmiddels gewoon aan haar rijden in plaats van steeds oncontroleerbaar de bocht uit te vliegen. Dus nu langzaamaan gaan werken aan écht galopperen in plaats van zo opgekropt (middenweg is nog wat lastig te vinden). In stap rijd ik haar expres te diep in eerste instantie (helaas dus wel met te strenge hand blijkt nu #) ), dat maakt het makkelijker om haar van daaruit laag te rijden als de spieren warm zijn zonder dat ze de controle idd overneemt, en daarna pas echt op te gaan pakken :) Net even andersom dan voor mij normaal is, maar bij deze opbouw voelt ze (zich) fijner uiteindelijk.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:02

Leuk om je eigen paardje weer eens te zien! Ik had je vorige topic ook gezien en verbaas me er nog steeds over dat je een schimmel gekocht hebt :D haha!
Waar kwamen haar blessures uit voort?

Filmpjes van jezelf zien is altijd confronterend, alles ziet er erger uit dan het voelt, of juist andersom. Het is nooit wat je verwacht te zien.
Je zegt haar in de stap expres diep te rijden, waarom is dit precies? Ze krijgt nu namelijk een vrij korte stap op sommige stukjes in het filmpje. Ze heeft van zichzelf een ruime stap, dat kun je zien en dat moet je proberen uit te bouwen. Misschien kun je wat gaan schakelen in de stap zodat je toch de activiteit wel behoud. Ze loopt nu namelijk alsof ze wacht tot jij zegt dat ze écht stil mag gaan staan. De rem zit erop.
Draftempo is mooi en ook voor mijn idee meer van achter naar voren gereden. Let wel op dat je contact blijft houden met de mond en niet na elke ophouding je teugels losgooit. Ik vind je benen trouwens mooi liggen, ik mocht willen dat ik die van mij zo mooi stil had joh! Let wel op dat je op je racemonster niet enkel met je zit en handen gaat rijden en dat ze verschiet zodra je een keertje wél in moet werken met je benen. Vooral in de galop lijkt het net of je heeeel hard je best doet om vooral niet met je benen eraan te komen. Laat je benen gewoon ontspannen afhangen en probeer het paard nét een beetje meer op te rijden met je been zodat je ook wat meer gewicht in je handen krijgt.

Succes! +:)+

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:54

Leuk beestje om te zien, knap dattie zo wit is haha :P Probeer alleen niet te streng zijn in je handen want daardoor komt ze te diep

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 12:55

@ Annetje: ik verbaas me er ook nog steeds over :D Maar het is zo'n heerlijk beest, ze maakt haar eeuwig smoezelige uiterlijk (als ze niet net gewassen is :+ ) dubbel en dwars goed :+: <3

De grote blessure die ze bij mij heeft gehad was het gevolg van een ongeluk in de wei (hoogstwaarschijnlijk), van de een op de andere dag rechtsvoor stokkreupel. Waarschijnlijk een bandje oid verrekt/gekneusd in de hoef :(:) Haar oksel en achterbeen lagen ook in de kreukels, maar dat was met een paar dagen weg. En de laatste was een piepklein wondje aan haar been, netjes schoongemaakt en ontsmet maar helaas was de bacterie toch al binnen dus Einschuss :(:) Gelukkig waren we er vlot bij.

In stap heeft ze de neiging in dezelfde houding te krijgen als in draf wanneer je haar niet eerst helemaal laat zakken, ze lijkt dan ok te lopen maar als je je handen naar voren steekt loopt ze nog exact hetzelfde houdinkje dus het is niks ze maar. Om haar haar rug te laten ontspannen en gebruiken moet ze dus eerst heel laag, dat is een soort van "ontspan"- knop bij haar als het ware. In stap dan, in draf moet eerst de rem erop anders krijg je vliegles dus daar werkt het ff net anders ;) Maar van daaruit kun je haar dan oppakken en zo rijden dat ze wél haar rug gebruikt. Het gevaar hierbij is alleen dat ze er echt doorheen zakt en achter de teugel kruipt, wat je dus hier ziet (en ik zoek zelf wel dat contact waardoor mijn hand weer veel te veel op de rem komt te staan #) ). It's a fine line tussen goed en absoluut niet goed hierbij, maar wel duidelijk aan te voelen gelukkig.
Nou moet ik zeggen dat ik gisteren met losrijden voor de les (stap) éindelijk een paard had wat netjes zakte en over de rug liep én ook daar mijn hand opzocht netjes op twee teugels, dus daar komt al verbetering *\o/* Ik ben daarvoor in alle gangen ook bezig met tempowisselingen en dat lijkt dus zijn vruchten af te werpen :j
Verder hebben we de laatste paar dagen een flinke dip, ik piel weer teveel met mijn handen en benen waardoor Miep de turbo weer blijvend aan heeft staan in alles wat harder gaat dan stap :(:) Begin daarvan is ook te zien op de filmpjes, maar het kan dus nog erger :+

Beugels een gaatje korter bevalt trouwens erg goed, mijn benen liggen een stuk stabieler naar mijn gevoel- hoef mezelf niet zo "omhoog te werken" bij het lichtrijden. Nou nog tenen naar binnen en met de kuit alleen drijven wanneer nodig is en dan komen we ergens :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:55

*schaamt zich diep*
Nog helemaal geen reactie gegeven! :))

Ik vind Miep een superleuk dier.. :j
Ze voelt zich op de manege volgens mij al echt thuis.
Ik vind het rijden er ook netjes uit zien!
Heb je ook al eens kort in het echt zien rijden en jullie zijn gewoon leuk samen.

Rijtechnisch commentaar is verplicht.. :o
Zoals je zelf al aangaf kan ze misschien wat beter over haar rug lopen.

Laurabounty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:48

Wat een leuke pony zeg! Off topid: rijd je nou in gemaaid gras???

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 19:52

Niks om voor te schamen hoor Tineke, ik realiseer me net dat ik in een aantal schriktraining-topics ook nog niet gereageerd heb ;)

Mijn pownie is bijna 1.70m, maar ik ben zelf ook groot waardoor ze relatief klein lijkt ;) Volgens mij zijn het tapijtsnippers wat in de bak liggen, rijdt heerlijk want is niet zwaar, niet hard en veert lekker. Prima spul! Miep heeft het de eerste keer ook aangezien voor gras maar na 1 hap was dat meteen over gelukkig :P

HorsesNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:46

Wat een leuk en apart beesie:)!
Wat je zelf al heel goed aangeeft: Let op je handen!
Groetjes

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:16

Ik denk dat als je lekker rechtop gaat zitten je ook minder moeite hebt met je handen omhoog houden. :)
Je mag best wat trotser op je leuke paardje zitten!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:36

Ik had hier al een reactie gegeven maar ik was vergeten dat het HAW was oeps.. :P
Maar goed, heb je gister irl zien rijden en ik vond het al netter dan in deze filmpjes, echt een heerlijk los paard.
Alleen het neusje moet je er af en toe wat meer uit rijden maar dat weet je geloof ik wel. :D