De achter hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hlcca

De achter hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 14:57

Hoe zorg ik er voor dat ik mijn superrr lieve pony van uit de achterhand kan rijden?
zijn er tips om haar achter hand sterker te maken? :D
Alvast bedankt! :D :D :D

Duijfje

Re: De achter hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:07

misschien door middel van longeren?
doe ik nu ook met de vz, om de spieren op te bouwen: zijn achterhand moet ook sterker worden.
wat ik doe is hem eerst met ze neus naar beneden laten lopen, gewoon relaxt, en dan hem iets harder laten lopen. En veel overgangen, stap, draf, stap ect.
Succes!!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:36

Welk niveau rij je? Het kost namelijk wel wat training om een paard/pony goed van achteruit te laten lopen.

Heb je les? In de praktijk leer je dit het beste natuurlijk, wij zien van achter de pc je pony niet lopen ;) en elk beestje is anders dus soms is het nodig om via een andere manier je doel te bereiken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:38

Les neme in het rechtrichten, zijgangen aanleren, daarmee train je het achterbeen sterker en soepel, zelf leren waarmee je bezig ben en waarom , dus ook niet alleen de praktijk maar ook de theorie ervan leren.

Amorah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:01

Het klinkt misschien ingewikkeld, maar probeer je paard van voren te begrenzen en dan van achteruit actiever te laten lopen.
Bij mijn paard werkt dit door hem zachter te laten lopen door enige druk op de teugel te nemen, en vandaaruit met het been (en eventueel een tikje met de zweep) zijn achterhand meer te activeren zodat hij zijn achterhand er beter onder zet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:02

Amorah schreef:
Het klinkt misschien ingewikkeld, maar probeer je paard van voren te begrenzen en dan van achteruit actiever te laten lopen.
Bij mijn paard werkt dit door hem zachter te laten lopen door enige druk op de teugel te nemen, en vandaaruit met het been (en eventueel een tikje met de zweep) zijn achterhand meer te activeren zodat hij zijn achterhand er beter onder zet.

oke maar voor iemand die bijvoorbeel B rijdt vind ik dit net iets te hoog gegrepen. Zelf zou ik het eerst zoeken in gewone begrenzing van voren.. (niets meer dan anders dus). En veel tempowisselingen.

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 21:21

Knert schreef:
Amorah schreef:

oke maar voor iemand die bijvoorbeel B rijdt vind ik dit net iets te hoog gegrepen. Zelf zou ik het eerst zoeken in gewone begrenzing van voren.. (niets meer dan anders dus). En veel tempowisselingen.

Zelf doe ik dit ook (A) :o

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 21:22

Ik zit 2/3 keer in de week dressuurles en 1 keer in de week springles :D

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:30

veel tempowisselingen en overgangen rijden..
vooral korte overgangen stap-draf-stap-draf-stap-draf enz zijn goed voor de achterhand..

zijgangen zoals al werd gezegd..

en wat ook een goede is om te beginnen in stap..
zet het paard op de volt en duw met je binnen been de achterhand wat naar buiten en de voorhand wat naar binnen, soort schoudervoor op de volte..

door deze oefening vaker te herhalen maak je het binnen achter been actiever door deze te laten ondertreden..
maar weet niet welk niveau je rijdt? maar deze oefening moet je niet doen als je het niet kent.. en anders met begeleiding.. anders rij je je paard snel scheef

Daantje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:29

Wat bij mij ook help zijn slangevolte's rijden met op de a-c lijn een schijnovergang naar de stap.
Dus gewoon Bijna naar de stap heel langzaam rijden.
Met je hand toestaan maar ondertussen ook op druk houden en vooral beide benen er goed aan.
Dan er weer uit weg rijden en op het tweede stuk van de a-c lijn weer herhalen.

Ook bij werken de zijgangen heel goed!
Wijken en dan ook zigzag wijken als je het gewone wijken onder de knie hebt.
Dus 5 meter wijken voor de rechterkuit, dan recht en dan 5 meter voor de linkerkuit.
Dit werkt ook voor de lenigheid

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 09:18

@ TS welk niveau rij je? Er worden goede suggesties gegeven maar die zijn niet geschikt voor elk niveau.

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 12:41

hlcca schreef:
Hoe zorg ik er voor dat ik mijn superrr lieve pony van uit de achterhand kan rijden?
zijn er tips om haar achter hand sterker te maken? :D
Alvast bedankt! :D :D :D

ik rijd L2:D

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:55

veel overgangen, tempowisselingen en schijnovergangen kunnen helpen.
en zoals al gezegt is de zijgangen.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:06

balkjes lopen wil ook wel helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:52

Ontzettend veel tempowisselingen iniedergeval.
Vooral in draf terugrijden, zogauw je de overgang naar stap voelt aankomen gelijk weer wegrijden, en dit constant herhalen. Verder overgang stap-galop, in schoudervoor/binnenwaarts overgangen en tempowisselingen maken.

Succes :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 09:13

Ik rijd af en toe een pony van iemand anders die nu flink spieren moet gaan kweken (& achter sterker moet worden), daar rijd ik bij iedere letter een overgang mee.
Dus bij A aandraven, bij F verzamelen, bij B arbeidsdraf, bij M terug naar stap, bij C weer aandraven, bij H galop, bij E een volte maken in galop & dan bij K bijvoorbeeld weer terug naar stap.
Als je dat een half uur/uur per dag doet worden ze als het goed is en goed aan je been en sterk in de achterhand :)