Actief voorwaarts, toch blijven drijven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Actief voorwaarts, toch blijven drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 10:27

Ik heb van de week met verbazing gekeken naar een privé les van een 10 jarig meisje op een welsh pony. Haar pony was goed actief voorwaarts en reageerde erg gevoelig op been druk. De pony hield het hoofd zodanig hoog dat het niet echt te sturen was. (sterren kijken) en de instructeur bleef zeggen dat ze meer been moest geven en stelling moest vragen. (dat lukte dus niet) De pony trok regelmatig het meiske uit het zadel en bleef als een raket rond draven. Hoe meer been zij gaf des te heter werd de pony. Dit is in mijn ogen vragen om ongelukken. Ze is meerdere malen met de pony tegen de wanden geklapt om dat het niet te sturen was, en ze kreeg zere armen puur omdat ze de pony niet kon houden/sturen.

Waarom word er met engels rijden zo gehamerd op het "been geven", "aan het been houden", "bij elke pas drijven" Is het de bedoeling dat zo'n dier wat uit zich zelf goed actief voorwaarts afgestompt moet worden? En vervolgens met sporen vooruit geprikt moet worden omdat ie niet meer wil? Of dat het dier gek word en er ongelukken gaan gebeuren? (zie die gekkenhuizen steeds vaker)

In mijn ogen bereik je veel meer, met een pony als dit, om te werken van uit rust en nagevenlijkheid. (hals buigen) Te leren gebruik te maken van de gevoeligheid voor been druk, deze druk te geven bij verruimen van de gang aanzet naar hogere gang. En door middel van zit en gebruik van LICHTE been druk de buigingen en zijwaartse gangen.

Het is toch de bedoeling om een proef af te leggen met zo weinig mogelijke zichtbare hulpen? Waarom er dan in een vroeg stadium geen gebruik van maken? Er lopen al te veel afgestompte paarden rond die niet vooruit te branden zijn. (of zo gek zijn als een deur)

Of bekijk ik als western en holistische ruiter het verkeert?

ZusJacobs

Re: Actief voorwaarts, toch blijven drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:44

Nope..

Ik zou het haar hebben voorgesteld, of kan dat niet?

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:45

Je ziet het helemaal juist :j

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:47

Ik zie het ook zoals TS dat ziet :j

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 10:48

@ zusjacobs Ik ken de persoon in kwestie niet.
Ik was op bezoek bij een vriendin, en deze vind het normaal zoals er les gegeven word.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:52

TS heeft gelijk, vanaf het begin een goede instructeur hebben doet bovendien wonderen.
Ik heb zelf ook heel wat 'foute' dingen aangeleerd door slechte instructie en dat is er echt moeilijk terug uit te krijgen, zowel bij paard als ruiter. :n

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:33

aikon schreef:
@ zusjacobs Ik ken de persoon in kwestie niet.
Ik was op bezoek bij een vriendin, en deze vind het normaal zoals er les gegeven word.

Jammer.. Kun je niet aan haar uitleggen hoe jij het zou doen ofzo iets?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 11:41

Mijn vriendin is helaas van mening dat het zo "volgens het boekje is" En ik heb niet geleerd voor instructrice dus heb ik geen recht van spreken op dit punt. Helaas. Volgens haar is westernrijden niet te vergelijken met dressuur, tja dat anky ook western rijd en zelf zegt dat het erg dicht (zelf erg veel raak vlaken heeft) bij de oude klassiek dressuur ligt. Ja, dat geloofd ze ook niet. Ben bang dat er zo nog veel meer rond lopen die de zelfde mening hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:00

Tja, pony die zoals gewenst netjes aan het been is zal bij constant drijven blijven versnellen totdat dat niet meer kan. Vraag me af wanneer deze instructeur begint over hulpteugels en scherper bit ivm het sterrenkijken en te hard lopen?

Volgens het boekje is ook bij engels rijden been -> reactie en bestaat er zoiets als een wakend been, die ligt wel tegen paard aan, maar drijft niet. Met die combi is wat jij beschrijft niet volgens het boekje. De reactie van de pony trouwens wel.

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:01

De basis van western en dressuur is toch ook eigenlijk gelijk?
En zonde van de mensen dat ze zo kortzichtig zijn en denken dat als een of andere instructeur het zegt dat het dan waar moet zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:06

Ook in de klassieke dressuur is het de bedoeling dat je paard op eigen benen moet kunnen lopen. Als jij elke pas maar bij moet drijven en je wilt opgegeven moment zijwaarts gaan moet je dan én bijdrijven voor het tempo én bijdrijven voor het zijwaartse? Nee, het paard zou op zichzelf moeten kunnen lopen en jij geeft aan dat het dan zijwaarts moet.

Als het hoofd omhoog is kun je niet sturen. Je wilt als eerste het tempo kunnen bepalen, daarna komt ontspanning, dan verzameling en tact en dán sturen.

Helaas krijgen jonge kinderen maar al te snel te horen: schop hem maar of trek hem maar om. Nu zijn kindjes niet zo sterk, maar als ze 16 zijn kennen ze nog steeds deze termen...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:07

als een pony erg gevoelig is op beendruk en dus in feite vlucht voor beendruk dan zul je dat eerst op moeten lossen, want dan is de reactie die je nu krijgt bij beendruk, níet de reactie die je wil. Dit kun je niet oplossen door je been 'eraf' te houden want dan went de pony er nooit aan en zal hij telkens wegrennen voor beendruk. Ik kan geen andere oplossing bedenken dan inderdaad het been eraan te houden (wakend been zoals hierboven gezegd wordt, maar vraag me af of dat niet te moeilijk is voor een kind van 10) tot de pony merkt dat dat niet iets is om voor te vluchten. Pas dán kun je een duidelijk commando (gewenst resultaat) aan de hulp knopen.
Ik zeg niet dat het helemaal juist is hoe deze les ging, maar ik zie wel in wat het mogelijke doel geweest zal zijn.

/2 cents

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:13

inderdaad, net wat qimm zegt.
Maar ik denk niet dat een meisje van tien verschil voelt in het been eraan houden of echt aandrijven. Met aandrijven bereik je niets, wordt de pony alleen maar nog renneriger van. Met been eraan houden (dus juist niet afsteken) leert de pony te wennen aan been zonder af te stompen of rennerig te worden ervan.

Dit heeft echter niets met Engels rijden te maken, is gewoon een selchte instructeur ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 12:33

Er werd haar echt gezegd dat ze meer moest drijven, dus niet het been stil houden tegen het lijf van de pony. Ze moest de pony meer aanpakken, die werd wel moe :o? Pony had een erg goede conditie, dus duurt wel even voordat ie moe word. Met de benen stil tegen een paard aan rijden is niks mis mee, des te eerder kan je het dier corrigeren.

Het constante drijven dat snap ik niet. Zie zelf jong en oude driftig paarden voorwaarts prikken met sporen. "Ja want ze moet bij elke pas aansporen om het dier voorwaarts te houden" Resultaat is dat het dier op de voorhand komt te lopen, niet meer voorwaarts is, achterhand er een kilometer achter laat of gek rond vliegt. Er scherpere bitten, hulpteugels en nog scherpere sporen gebruikt gaan worden.
Is tegenwoordig de opleiding voor instructeur zo kortzichtig dat men dat niet leert zien?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:35

geen enkel paard hoor je bij elke pas te moeten aandrijven.
Dan schort er iets aan je instructeur.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 12:40

Dat lijkt mij ook, een paard moet voor je willen werken anders word het niks. Toch zijn er aardig wat instructeurs die steeds op veel been gebruik hameren. (tenminste hier in de buurt)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:42

Precies, vroeger heb ik het ook zo geleerd hoor. Maar ik heb het uiteindelijk wel op de juiste manier geleerd. Gewoon commando voor het juiste tempo en pas nieuw commando bij de volgende verandering.
De redenatie van deze instructeur klopt van geen kanten, maar dat ligt niet aan de tak van sport. Er zijn ook heus wel westerninstructeurs die onzin verkopen of meninstructeurs of, of, of....

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 09:51

Die in de western sport ben ik helaas ook tegen gekomen. Ik had dat snel bekeken, bleken veelal mensen te zijn die een hoog(er) niveau reden en dachten dat ze anderen les konden geven. Niet er voor geleerd. Veel beginners zien dat niet.
De instructeur waar ik heb over heb heeft een oron (?) diploma waar die manege blij mee is. Ze hadden nog geen een met diploma.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:46

Tuurlijk hoef je je paard niet elke pas aan te sporen, zowel is je paard niet goed aan het been..
Wel moet je imo altijd met kuitdruk blijven rijden, waardoor je paard van de hand af gaat lopen.. Als de instructeur in kwestie echt zei en bedoelde dat ze de pony bij elke pas moest aansporen ben ik wel erg benieuwd naar de combinatie, dit lijkt me in welk voorbeeld dan ook geen goede oplossing

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:51

Qimm schreef:
Precies, vroeger heb ik het ook zo geleerd hoor. Maar ik heb het uiteindelijk wel op de juiste manier geleerd. Gewoon commando voor het juiste tempo en pas nieuw commando bij de volgende verandering.
De redenatie van deze instructeur klopt van geen kanten, maar dat ligt niet aan de tak van sport. Er zijn ook heus wel westerninstructeurs die onzin verkopen of meninstructeurs of, of, of....

Dito hier. Ben er door de jaren heen achter gekomen dat ik te 'veel' aan het rijden was, verrekte lastig om dat af te leren. Mijn streven is dan ook om inderdaad een hulp te geven en dat het paard daar ook in moet blijven, net zo lang tot ik wat anders aangeef.

Maar bij menigeen instructeurs hier in de buurt schijnt dat iets te zijn wat niet bekend is. Bij hel veel lessen zie ik ruiters die veel te actief aan het paardrijden zijn waardoor het paard uiteindelijk afgestompt raakt en dan komen de scherpere bitten, sporen en hulpmiddelen uit de kast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:56

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:13

Precies. Ik vind het vreselijk om te zien hoe iemand een paard de hele tijd bijspoort terwijl die al actief draaft, oid. Als een paard toch al actief loopt, waarom zou het dan over zijn tempo moeten gaan lopen omdat hij de hele tijd wordt aangespoord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:04

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:36

Aikon, U hebt zeker gelijk ermee dat zo'n manier van lesgeven vraagt om ongelukken. Onzinnig is het ook.
Ofschoon ik het vaker zie bij het conventioneel rijden (Engels rijden is een foutieve uitdrukking, omdat de Britten niet de grondlegger van dressuur zijn geweest. Echter de Americanen zetten hun manier van rijden af tegen die van de Britten), betekent dat nog altijd niet dat het een juiste toepassing van de rijkunst is.
Ik kan wel verklaren waaruit het voort komt: Vele instructeur hebben de stelling van Steinbrecht (= vertaald: rij je paard naar voren en richt het recht) uit z'n verband gerukt. Zij zien het als het eerste begin van het rijden. Maar zo heeft Steinbrecht het niet bedoeld, blijkt uit de rest van zijn boek. Ook volgens deze auteur, moest een paard ook ontspannen zijn en de snelheid gematigd. Deze meneer is erg belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de rijkunst, maar wordt jammergenoeg te vaak verkeerd begrepen.
Nu ben ik een beetje bang dat U de slechte voorbeelden op een hoop gooit met de betere ruiters. Dat begrijp ik wel, maar ben het er niet mee eens. Bijvoorbeeld, U noemt zelf Anky v. Grunsven (in een andere contekst). Echter zij jaagt haar paarden nooit naar voren. Een andere grootheid in de dressuur, Klaus Balkenhol, rijdt heel anders dan Anky, MAAR hij jaagt z'n paarden ook niet naar voren. Ik denk dat U gewoon een hele slechte instructeur gezien hebt. En dat is jammer voor dat meisje, haar pony en de rest van de dressuurruiters die het wel goed doen.
Nogmaals U hebt groot gelijk indien U dat slechte instructie vind.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 10:15

De mensen die hoog in de dressuur rijden hebben geleerd te rijden. Veel manege ruiters leren te weinig om echt te rijden. Het gebruik van sporen/slof/zweep/scherp bit neemt steeds meer toe in gewone maneges, maar rijden kunnen ze nog steeds niet.
Het lijkt mij dat gediplomeerde instructeurs toch beter moeten weten. Doen ze dat niet is dat slechte reclame voor deze opleiding.