Zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lieftmelody

Zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 22:58

Heey Kindjes,,

Mijn vriendin en ik willen haar shet, van 90 cm, zadelmak maken. Het lukt al een beetje in stap... maar derest..
Iemand tips.? We willen niemand regelen ofso. Haar shet is 3,5 jaar jong :p. We kennen haar al vanaf ze jong was 1 jaar ofseu. Mijn vriendin heft dus een goede band met haar.

Iemand misschien tips voor wat we kunnen doen??

Xxxx
Alvats bedankt

zincy_f

Re: Zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:03

met alle respect, ik zou er toch even hulp bij zoeken van een ervaren iemand. via de computer uitleg krijgen is niet zo handig. het zou zonde zijn om de goede band stuk te laten lopen omdat het mis gaat.
heel veel succes.

lieftmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 23:06

Je kan niet egt iemand regelen voor een shet van 90 cm??
Het hoeft niet een egte mega goede rijpony te worden zegmaar..
Maar gewwwooon een waar je lol mee kan beleven..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:07

Ik weet wel iemand hoor zelfs voor een shet ;)
Michelle Groeneboom maakt paarden/pony's zadelmak

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:09

lieftmelody schreef:
Je kan niet egt iemand regelen voor een shet van 90 cm??
Het hoeft niet een egte mega goede rijpony te worden zegmaar..
Maar gewwwooon een waar je lol mee kan beleven..

Dus als ik het goed begrijp hoeft het niet goed te gebeuren, omdat het toch 'maar' een shet is?
Dat dier is mooi een aap gelogeerd met jullie :\

lieftmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 23:11

Sorry als dit stom klinkt ofso,
maar wij willen gewoon alleen zadelmak maken zegmaar..
Het gaat al hartstikke goed in stap! :P
Die pony wil gewoon voor je werken.
Heeft iemand niet gewoon tips hoe je dit een beetje kan aanpakken..
Welke stapppen je moet maken..??
PLeasse??
Kus Amber <3

lieftmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 23:14

@LiVetime
Wij houden hartstikke veel van dat beesiee<3<3 <3 <3
En het hoeft tog geen hartstikke braaf beestje te worden, zoals een gewone rijpony bedoel ik. Het is gewoon een lief beestje waar je veel lol mee kan hebben. en het is niet 'maar' een shet..
Je kan tog gewooon Lol met je pony hebben op een buitenrit..

;( ;(

Xxxx <3 <3

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:15

Je zit in groep 8,dan ben je een jaar of 12,
dan lijkt het me niet veilig en goed om zelf een paard/pony zadelmak te maken.
Er komt veel meer bij kijken dan alleen zadel en hoofdstel op en erop klimmen.
Internet is ook niet de juiste plek om dit soort informatie te vinden.
Dus regel alsjeblieft wel iemand.
En lol kun je ook beleven zonder op een shetlander te rijden!
ik heb ook een shetlander,er nog nooit opgezeten maar we hebben super veel lol.

@ LiVetime : helemaal gelijk! een shet is ook een paard en heeft ook de rechten op goede verzorging,ruiters van een goed formaat (dus niet al die veel te grote kinderen die vinden dat ze nog op hun shet passen)

lieftmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 23:16

Wij hebben jaren beleefd met dat beesiee

lieftmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 23:19

sjipss verkeerde knopje,,

maar wij hebben jaren beleefd met ramonaaa,,

gewoon met wandelen door gebieden enz.
Maar het is gewoon goed als ze zadelmak is gemaakt. Want dat heeft ze nodig zegmaar :P

Dus denk niet dat wij alleen maar willen rijden..

En ik groep 8 zit ik niet :p
zal mss wel ergens op mijn profiel staan maar ik weet niet hoe je dat moet veranderee *D

Xxx

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:22

lieftmelody schreef:
sjipss verkeerde knopje,,

maar wij hebben jaren beleefd met ramonaaa,,

gewoon met wandelen door gebieden enz.
Maar het is gewoon goed als ze zadelmak is gemaakt. Want dat heeft ze nodig zegmaar :P

Dus denk niet dat wij alleen maar willen rijden..

En ik groep 8 zit ik niet :p
zal mss wel ergens op mijn profiel staan maar ik weet niet hoe je dat moet veranderee *D

Xxx

Haha oké
maar ik neem aan dat je nog jong bent?
ik zal dan niet zelf een shetlander zadelmak maken,
Waarom heeft een paard het nodig?
is ze te dik?
Het lijkt me in jullie geval leuker om haar aangespannen te beleren (Dus voor de kar)
dat kun je laten doen en dan kun je nog veel langer met je pony doen.
want je bent waarschijnlijk nu toch al te groot en te zwaar om op een shetlander te rijden ;)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:23

Wat versta jij onder lol hebben met je paard?
Halfgebakken een shet zelf zadelmak maken, zonder er ervaring mee te hebben?
Dat dier weet niet wat zich overkomt.
Een shet heeft ook een rug, botten en spieren die kapot kunnen gaan. Denk je dat het verstandig is om met jouw leeftijd op zo'n ukkie te gaan rijden?

lieftmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 23:27

@flappaashaas
Dat is een leuk idee,,
jammer genoeg kan je bij ons in de buurt niet egt met een kar gaan rijden :p.

@LiVetime
Wij weten ook wel wat goed voor de shet is... Je moet niet denken dat we alleen aan rijden denken,, ofsoo,, Maar je kan ons ook gewoon begrijpen. Dat beestje heeft ook hartstikke veel Lol als je op haar zit. Ze begint meteen met haar oren naar voren bokkensprongetjes te maken. Alleen in stap doet ze braaf :p

Xxx KhoopDatJullie Het kunnen Snappen ;)

lieftmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 23:29

Kunnen jullie ons niet het grondwerk vertellen ofso??
:$:$

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:30

Gronwerk : Al het werk wat je op de grond verricht ;)

lieftmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 23:32

Ja maar kunnen jullie daar iets over vertellen, dan kunnen we daar mee oefenen...?? :o :o

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:34

oke bokkesprongen te maken..
klinkt echt alsof ze het leuk vind;)

voor de rest lijkt het me handiger als je iemand in de omgeving vraagt die ervaring heeft met het beleren van jonge pony's. Aangezien je er een hoop fout in kan doen zonder dat je het zelf doorhebt;)

over grondwerk staat zat op internet;) gewoon even google

lieftmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 23:38

Ja ok, klinkt vaag dat bokkensprongen ja,,
als ik dat hoorde zou ik ook zo reageren,
maar het zijn meer vreugdesprongetjes zegmaar,
snapje wat ik bedoel??
XX.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:40

lieftmelody schreef:
Ja maar kunnen jullie daar iets over vertellen, dan kunnen we daar mee oefenen...?? :o :o

Heb je even een pagina of 500?
Grondwerk omvat ALLES wat je op de grond doet. Dus zelfs het uit de stal halen van je paard. Ook dat is al grondwerk.
Ga eens heeeeeel veel lezen over verschillende methodes, ga eens naar een manege oid en kijk hoe de mensen daar met hun paard werken, bezoek evt clinics, vraag advies aan ervaren mensen en dan IRL en niet via Bokt om een stappenplan.

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:50

Ga VD-en
ook super leuk!
daar kun je echt heel veel mee,
al met de simpelste trucjes!

lieftmelody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 23:58

Nou wij willen het gewoon goed weten..
Dan hoef je niet op ons af te katten ofso.!

Ik stop dit forum wel.. als het zo moet.. jeesssussss,,,

Kan je niet gewoon ons begrijpen,
en als jullie denken dat we die pony afmatten mogen jullie dat denken. Maar wij willen het gewoon goed hebben...!

We doen dan nog eerder het tegenovergestelde, nu mijn andere pony verkocht is krijgt ze eindelijk is een beetje beweging! en dat vind ze dan ook onwijs leuk!

Maar als je op haar gaat zitten gaat het ook al best goed en we hebben al 2 zadels voor haar gekocht all1 telkens is de singel weer te lang enzo :P En het hoofdstel past ook nooit maar dat komt ook omdat ze nog tandjes aan het wisselen is ze krijgt dan bloed en dats zieliggg(L)

Dus ik rijd haar (als ik rijd) gewoon zonder zadel en zonder hoofdstel, daar heeft vast die ene LiVetime weer kritiek op maar ze kan beter niks meer sturen want we proberen gewoon wat tips hier te krijgen en we willen niet hulp van die deskundige enzo!

We willen het gewoon zelf doen snapjee?? We hebben ook zo'n goede band met haar en willen haar ook niet ff wegbrengen ofzo... Maar we hebben er al een paar kunstjes ook geleert zijn daar nu ook beetje mee bezig, (ze kan al staan op een emmer met het commanda 'op' :D) en we waren ook al verder bezig all1 lukte niet egt dus als je daarvoor tips hebt?

ook graag!!! En dat jullie dat even weten: Ik ben niet zo'n bitch waarvan het all1 maar om het rijden gaat ik heb haar al vanaf haar 1e en ze is nu 3.5 Duss(L)
Ik kreeg het idee dat jullie dat d8en..... :(
Maarja khoop dat jullie dat snappen...

In haar 1e levensjaar werd ze door haar vorrige baasje mishandeld : aan haar oren getrokken ZE WERD ZELFS AL GEREDEN!!!! echt erg!
Maar ze is nu onwijs gelukkig hier ze word lekker verwent krijgt genoeg beweging is een topper inde sfeer onwijs gezellig te maken en ik heb zo'n goede band met haar kwil haar echt never ever nooit meer kwijt zo'n schatjee is het(L)

xXxXxXxxx--- Onszzz(L)

ps. Wat is VD-en??

pps. Hoe plaaats je een foto

ppps. dit bericht is niet banketstaaf bedoeld, maar we zijn gewoon een beedje boos..
Niet op de mensen die wel aardig doen hoor <3

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 01:50

Wat deze mensen je duidelijk proberen te maken, is dat als je je shet echt lief hebt, je iemand zoekt die jullie kan helpen. Dus iemand die langskomt, en jullie aanwijzingen kan geven op het moment dat je bezig bent. Wij kunnen wel zeggen doe zus of zo, maar op het moment dat jij dat doet, en je pony flipt heb je er niks aan als je achteraf hier moet komen vragen wat nu... Iemand die erbij is kan op dat moment vertellen hoe je het op moet lossen voor het te laat is en de pony nooit meer plezier aan werken zal beleven.

En als je kunt rijden kun je met een kleine sulky ook wel mennen hoor. Doe ik ook met shetjes, eentje ook beleerd met behulp van een ervaren iemand, pony vond het daarom in 1 keer leuk en snapte het meteen. Zonder hulp was dat nooit zo gelukt.

Ook baart het feit dat je het over wondjes en niet passende zadels hebt me zorgen.
A: oké wisselende kiezen, wacht dan gewoon tot 'ie uitgewisselt is met rijden, of ga bitloos. Je kunt prima met bv een sidepull rijden, ik men er zelfs mee.
B: Zadel... Daar moet, ook voor een shet, een zadelmaker voor komen! Je kunt het iets makkelijker maken en voor bv een barefoot shetlanderzadel gaan, maar alsnog moet iemand die komen passen.
Oja zonder zadel rijden is helemaal slecht, je zit dan op de ruggegraat en zeker op die leeftijd geeft dat schade.

En als ze met 1 jaar al gereden is, zou ik er nu zeker mee wachten tot ze 5 of 6 is en alle botten uitgegroeit zijn. Anders zul je haar zeker beschadigen, ook al merk je het niet maar dan is ze straks met 10 al op.

Succes, ik hoop dat je kiest wat best voor je pony is!

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 07:40

Miss_Malfoy schreef:
Wat deze mensen je duidelijk proberen te maken, is dat als je je shet echt lief hebt, je iemand zoekt die jullie kan helpen. Dus iemand die langskomt, en jullie aanwijzingen kan geven op het moment dat je bezig bent. Wij kunnen wel zeggen doe zus of zo, maar op het moment dat jij dat doet, en je pony flipt heb je er niks aan als je achteraf hier moet komen vragen wat nu... Iemand die erbij is kan op dat moment vertellen hoe je het op moet lossen voor het te laat is en de pony nooit meer plezier aan werken zal beleven.

En als je kunt rijden kun je met een kleine sulky ook wel mennen hoor. Doe ik ook met shetjes, eentje ook beleerd met behulp van een ervaren iemand, pony vond het daarom in 1 keer leuk en snapte het meteen. Zonder hulp was dat nooit zo gelukt.

Ook baart het feit dat je het over wondjes en niet passende zadels hebt me zorgen.
A: oké wisselende kiezen, wacht dan gewoon tot 'ie uitgewisselt is met rijden, of ga bitloos. Je kunt prima met bv een sidepull rijden, ik men er zelfs mee.
B: Zadel... Daar moet, ook voor een shet, een zadelmaker voor komen! Je kunt het iets makkelijker maken en voor bv een barefoot shetlanderzadel gaan, maar alsnog moet iemand die komen passen.
Oja zonder zadel rijden is helemaal slecht, je zit dan op de ruggegraat en zeker op die leeftijd geeft dat schade.

En als ze met 1 jaar al gereden is, zou ik er nu zeker mee wachten tot ze 5 of 6 is en alle botten uitgegroeit zijn. Anders zul je haar zeker beschadigen, ook al merk je het niet maar dan is ze straks met 10 al op.

Succes, ik hoop dat je kiest wat best voor je pony is!

amen +:)+