Puberteit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Searcher

Puberteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 18:14

In hoeverre vinden jullie dat een paard echt last kan hebben van een puberteit?
Hebben jullie hier ervaring mee?
Rond welke leeftijd?
Wat voor gedrag?
Hoe ver was je op dat moment met de africhting?

Anoniem

Re: Puberteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:50

Ik geloof niet zo in paardenpuberteit. Tuurlijk, er zijn momenten dat er getwijfeld wordt of de ruiter écht wel meent wat 'ie vraagt of doet. En momenten dat ze wat sterker en mondiger worden. Maar echt puberteit zoals ik dat vaak op Bokt tegenkom met alle gedoe van dien? Nee, herken ik niet echt.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:23

Sonja schreef:
Ik geloof niet zo in paardenpuberteit. Tuurlijk, er zijn momenten dat er getwijfeld wordt of de ruiter écht wel meent wat 'ie vraagt of doet. En momenten dat ze wat sterker en mondiger worden. Maar echt puberteit zoals ik dat vaak op Bokt tegenkom met alle gedoe van dien? Nee, herken ik niet echt.

Inderdaad, ik geloof daar ook niet in. Ik zelf heb een vierjarig paard. Bijna vijf. Volgens mij is het de enige op stal die niet vervelend is, van de jonge paarden dan.
Maar ik ben ook de enige die mijn paard niet overlaad met snoepjes en appels etc. Af en toe. Maar ik merk al snel dat ze dan gierig wordt.
Wat een jong paard nodig heeft is gewoon consequentie en duidelijkheid. Een paard kan natuurlijk ook vervelend worden omdat hij/zij het niet begrijpt of omdat je steeds iets anders doet. Of omdat je juist steeds hetzelfde doet wat heel saai is. Je moet een jong paard uitdagen, maar wel opletten dat je ze niet overvraagd. Want mijn merrie biedt veel aan en zij vraagt er bijna om om overvraagd te worden. En daar moet je dus ook weer mee uitkijken.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:29

Ik ben van mening dat een paard een fase heeft waarin hij zijn baas wilt gaan uitproberen. Of dit met leeftijd te maken heeft, of met verandering van omgeving/eigenaar, kan allebei. maar om het echt puberen te noemen... Nee :n

xHAUNTED

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:28

Meestal kom het uitproberen rond de leeftijd van 4/5/6 jaar. Dus ik denk dat ze het daarom puberteid noemen? Eerst veulen, dan puber? :') Een jong paard heeft gewoon duidelijkheid nodig, afwisseling, etc. En als je je paard dat niet kunt bieden dat durft ie nog wel eens de baas te gaan spelen over je. :) Maar als je duidelijk je grenzen stelt dan is er geen probleem, je moet gewoon consequent zijn, aangezien een jong paard nog veel moet leren!

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:20

Ik ben van mening dat een paard zich gedraagt naar het gedrag van de eigenaar. Als een eigenaar in het eerste jaar bijvoorbeeld alles toe laat, en dan daarna ineens gaan afstraffen, ja dan krijg je een tegenstribbelend paard.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:01

Puberteit komt inderdaad voor bij paarden, zoals ook bij mensen. Vaak wordt gezegd dat als een paard uit de 'groei' is de puberteit ook verdwijnt. Nu paarden groeien vaak door tot en met hun zevende jaar. Dat hangt onder andere af van hun afstamming, ras en de grote die ze gaan krijgen. Bijvoorbeeld ponies zijn sneller uitgegroeid dan paarden. En pas op!! Met de groei wordt niet alleen de groei in de hoogte bedoeld. Als de maximale hoogte is bereikt groeit paard en mens ook nog in de breedte (neeeee, niet vet worden).
Juist in de periode voor het einde van de groei zijn paarden vaak lastiger. Ze voelen zich top-fit en bruisen van overmoed. Ze zijn enorm speels. Het stormt in hun hoofd. Ik Duitsland hebben ze een naam ervoor als een paard UIT de puberteit is: 'abgeklärt'. Daar ken ik geen nederlands woord voor, maar het betekend zoiets als dat het paard rustig en helder in het hoofd wordt. Ik heb deze verandering heel vaak meegemaakt bij paarden tussen het zesde en het zevende levensjaar. Ze worden in een korte tijd veel betrouwbaarder en beginnen mee te werken.
Uiteindelijk heeft men niet veel aan deze verklaring. Wel, maar dat is al geschreven, is het van belang te weten dat een paard in deze fase, een consequente aanpak nodig heeft, anders kunnen ze langer dan noodzakelijk ondeugend blijven. Niet overdreven streng, maar wel duidelijk in wat het wel en niet mag doen.
Als 'n paard in de puberteit is, maak ik me er geen zorgen over: het gaat voorbij.

SmmY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:01

Ik vindt ook wel degelijk dat een paard in een puberteit kan zitten een andere kwpner die bij mijn verzorg paard staat is nu volgens mij 4 of 5 poeh poeh bij haar merk je het wel erg ... je ziet dat ze af en toe geen raad weet met zichzelf net zoals bij mensen dat ze een "bui" kunnen krijgen.
dus ik ben helemaal met Kadankovitch eens :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:55

Ponylief van 4 hier vind ik toch duidelijk in de pubertijd. Speels, baldadig, soms wat uitproberen. Wel altijd lief en ze luisterd uiteindelijk wel. Ik laat haar maar lekker doen, echt werken heeft ze ook nog niet het concentratievermogen voor. Ze gaat als handpaard mee en vermaakt zich zo prima. Ze staat lekker in een gevariërde groep dus ze krijgt haar opvoeding wel. We zien wel of ze ooit meer wil, 't is een gezelschaps shet dus ze moet niks.

stuifpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:01

mijn oude verzorgpony was bij het inrijden altijd heel lief je kon alles met haar maar na een jaar werd ze opeens echt heel erg want telkens weg schieten de andere kant op als je op de volte zat of in volle galop op het hek en dan opeens omdraaien en in de stal telkens kont naar je toe draaien

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:34

mijn paard zit op dit moment in de puberteit en is 6 jaar,
ik merk het aan dat ze me nu uitprobeert, ze trapt als ik wil opstappen, en soms is ze moeilijk te bewerken.
Op wedstrijd merk ik het ook wel!,
maar denk dat ze niet zo super veel zou veranderen, omdat ze ook al kwa karakter een echte merrie is :=

Amorah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:39

Mijn paard heeft in zijn 3e en 4e jaar ook duidelijk in 'de puberteit' gezeten. Je kunt het allerlei namen geven, maar is toch een bepaalde fase die naar mijn mening tussen de 3-5 jaar veel voorkomt bij paarden. En ja, bij mensen heet dat puberteit. Waarom bij paarden dan ook niet ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:27

Er is zeker zoiets als de puberteit bij paarden.
Alleen bij elk paard is de mate waarin het vertoont wordt anders.
Wij hebben een hengst op stal gehad, die was rond ze 33/4e levensjaar echt verschrikkelijk. Alles uitproberen wat niet mag, en na een bestraffing het vrolijk nog eens doen en nog eens en nog eens, erg vermoeiend!
Maar dat een een jaar of 6 werd, werd het in ene stukken minder, het werd echt een lief paard, alsof hij volwassen werd zeg maar.

Mijn eigen paard heeft het een stuk minder, of misschien komt het nog? Hij is nu 4,5 jaar en is wel eens baldadig, maar als je een keer je stem verheft is ie meteen weer braaf.

Maar het belangrijkste in zo'n fase is, dat je consequent moet zijn (moet je natuurlijk altijd zijn met een paard), dus duidelijk laten weten waar je grenzen liggen en wat ie wel en neit mag. Dus dat ie neit bij de ene wel mag happen (bij wijze van) en bij nou niet.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:24

Ik geloof hier wel in, die van mij heeft het met vlagen. Begon toen hij 3,5 was en nu is het weer even heftig geweest.
Dan is het echt dreigen, ging zelfs tot kont naar me toe draaien en trappen, maar dan zet ik hem even heel ferm terug op zn plek en dan is alles weer koek en ei en is hij weer helemala zichzelf. Kan hij gewoon zonder probleem los staan op het erf en is ie de grootste knuffelkont die je je maar kan voorstellen.
Maar hij is dan ook ineens van alles 'vergeten'; niet meer om gaan als ik het vraag, dat soort dingetjes.

Vind het wel vermoeiend; je moet dan extra alert zijn; kan m geen vinger geven, want hij neemt zó mn hele hand!
Sinds van de week ist weer helemaal goed. Hij staat me met oortjes naar voren en een megacute koppie op te wachten.
(met rijden is nu weer stouter, da's wel apart. Eerst was ie ernaast stout en erop als een engeltje, nu andersom.)

Ach, hij is sowieso een laatbloeier en denk dat ie altijd wel zulke trekjes zal houden, zij het in mindere mate. Zo zit ie wel in elkaar, denk ik.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:33

Waneer weet je nou waneer een paard iets doet omdat hij in de puberteit zit, en waneer iets doet uit gewoon gemeen of vervelend zijn?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 03:10

Tja dat laatste is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen. Mijns inziens is het paard dat de ene keer zus, de andere zo doet of reageert, soms wel soms niet bekende oefeningen wens uit te voeren, terwijl hij/zij eerder wel meewerkend was. Anders gezegd; puberteit treed op in de aanloop naar 'volgroeid zijn'. Dus drie à vier jarigen puberen niet die zijn gewoon lastig bij wangedrag. De leeftijd bepaald of het paard aan het puberen is. (zie mijn uitleg hiervoor)
Wangedrag was er eerst niet, toen er door onverklaardbare redenen wordt hij/zij lastig en dan verdwijnt het weer. Dus er is één troost; na die tijd gaat het veel beter.
Maar U hebt gelijk indien U stelt dat het paard ook gewoon een onaangenaam paard kan zijn. Immers er zijn ook paarden die altijd lastig zijn.
Maar er is nog een andere mogelijkheid: Stel iemand koopt een paard. Eerst is het braaf, maar na een maand begint het te klieren. Waarschijnlijk heeft dat dan niets met de leeftijd te maken, maar met wat anders. Namelijk het nieuwe baasje heeft het paard leren kennen, en het paard heeft de baas leren kennen. En nu is knollebeest erachter gekomen dat baasje wel lief is, maar ook te lief is, oftewel als ruiter niks voorstelt en dat het met de voeten van baasje kan spelen. Zoiets heeft natuurlijk niets met puberteit van het rijdier te maken.
Vaak heb ik meegemaakt dat zo'n ruiter wel eigen onvermogen verstopt achter het excuus van een puberend paard.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:43

Denk dat je snel genoeg kan merken of je paard ondeugend is of gemeen is en pubertijd vind ik ondeugend zijn.
Ik geloof er ook wel in. Denk zelfs dat ik er midden inzit met mijn paard (5 jaar).
En onze andere pony (6 jaar) zit er ook in momenteel.

Lekker laten gaan, gaat wel weer over en zo niet.. dan niet..

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:35

blue_kim schreef:
Alles uitproberen wat niet mag, en na een bestraffing het vrolijk nog eens doen en nog eens en nog eens, erg vermoeiend!

Ja dit herken ik ook op dit moment bij mijn paard :j

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:01

angelalala schreef:
blue_kim schreef:
Alles uitproberen wat niet mag, en na een bestraffing het vrolijk nog eens doen en nog eens en nog eens, erg vermoeiend!

Ja dit herken ik ook op dit moment bij mijn paard :j

en ook ik herken dit! En dan net op het moment dat ik denk, neeee het gaat nooit doordringen krijg ik een lief kriebeltje op mn bil (bij beide voorbenen!) in plaats van een hap tijdens het hoeven krabben <3

en dan natuurlijk is hij de dag daarna weer glad vergeten hoe hij zich moet gedragen :roll:

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:20

Puberteit is een door hormonen ingezette overgangsfase naar volwassenheid.
Ook bij paarden. Alleen noemt men het bij dieren trouwens adolescentie fase.
Paarden bereiken die voor hun tweede jaar!!! Immers in die fase worden ze vruchtbaar.

Wat ruiters puberteit plachten te noemen, gewoonlijk een jaar nadat het paard ingereden is, is iets anders.