Bosrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Bosrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:21

Hoi Allemaal,

Ik heb een probleempje met mijn bijrijdpaardje (een Western gereden Criollo). Het gaat om de bosritten. Vanaf januari rijd ik dit paardje, die erg eenkennig is. Ik ben in mei begonnen met bosritten, eerst met z'n tweeen, en dan de eigenaresse op haar paardje, en ik op een paardje van een vriendin. Soms ruilden we en dan ging het altijd goed. Ging ik echter alleen het bos in, ging het paardje halverwege het rondje onder me vandaan lopen. Als ik dan een galopje had gemaakt (soms liet ik hem even flink rennen), ging hij daarna constant in draf, dan nam ik hem terug (soms zette ik hem zelfs achteruit of in de spin) en dan ging hij weer. En dat dus de hele rit naar huis. :+ Dat is best irritant en de gemoederen liepen bij mij en paard behoorlijk hoog op. Ik heb al geprobeerd de hele weg (vanaf het begin) in een handgalopje te lopen, maar dan alsnog wilde hij onder me vandaan (en altijd halverwege, welke route we ook liepen!) |o Dat neemt de lol van buitenrijden behoorlijk weg. Nu gaan we de winter in, en gaan we minder vaak het bos in, maar hoe kan ik dit gedrag (voor volgend jaar zomer) stoppen?

Silence

Re: Bosrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:24

Waarom wil je zoveel galop doen als je (nog) geen controle hebt?
Probeer er eerst aan te werken dat jij de volledige leiding hebt in stap en bouw dat zo uit. Een paard dat éénmaal heeft mogen gaan weet dat precies en als je daar als ruiter geen overhand op hebt kan dat inderdaad uitlopen op problemen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:25

Ik denk door vol te houden.. Of met een ander paard mee laten gaan een aantal keren, tot het goed gaat.
Je moet dek ik echt gewoon vol houden, als het paard zich om wil draaien door zetten en toch je rit afmaken.

Is er geen andere route die je anders kan lopen?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:28

Silence schreef:
Probeer er eerst aan te werken dat jij de volledige leiding hebt in stap en bouw dat zo uit. Een paard dat éénmaal heeft mogen gaan weet dat precies en als je daar als ruiter geen overhand op hebt kan dat inderdaad uitlopen op problemen.

Ik ben op aanraden van de eigenaresse en mijn instructrice vanaf het begin gaan galopperen, om hem "uit te putten". Het gekke is dat hij het alleen doet op de terugweg en ook als ik een "staprondje" doe...

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:29

Pluttersput schreef:
Ik denk door vol te houden.. Of met een ander paard mee laten gaan een aantal keren, tot het goed gaat.
Je moet dek ik echt gewoon vol houden, als het paard zich om wil draaien door zetten en toch je rit afmaken.

Is er geen andere route die je anders kan lopen?

Ik loop iedere keer een andere route, er zijn er een hoop (Het is het Amsterdamse Bos...) maar richting stal kom je heen en terug over hetzelfde stukje. En ik loop een rondje, dus keer nooit op dezelfde weg om... Lastig he?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:30

Nou ja, ik denk dat het een kwestie is van volhouden :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:34

Misschien belangrijk om nog even te melden, ik rijd bitloos (hackamore) in het bos. Tijdens trainen (in de bak) een shank (billy allen).

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:36

Dat zou niet uit mogen maken, toch?
Ik moet trouwens zeggen, die van mij rijd ik ook bitloos. En die heeft soms ook haar fasen dat ze niet meer naar mijn benen luistert en gewoon om wil draaien. Ik zet haar dan altijd terug, en geef been. Dan krijg ik geen reactie, dus dan geef ik een tik met de zweep en vraag weer om voortgang. En dan gaat het de rest van de rit goed.
Ergens wil ze dan ineens terug, maar laat zich dus met de hulp van een zweepje goed terugzetten in real life :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:39

Pluttersput schreef:
Dat zou niet uit mogen maken, toch?
Ik moet trouwens zeggen, die van mij rijd ik ook bitloos. En die heeft soms ook haar fasen dat ze niet meer naar mijn benen luistert en gewoon om wil draaien. Ik zet haar dan altijd terug, en geef been. Dan krijg ik geen reactie, dus dan geef ik een tik met de zweep en vraag weer om voortgang. En dan gaat het de rest van de rit goed.
Ergens wil ze dan ineens terug, maar laat zich dus met de hulp van een zweepje goed terugzetten in real life :)

Ik heb niet het idee dat hij terug wil (hij draait niet om ofzo) hij wil alleen maar heel hard de hele tijd... 8)7

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:41

O wacht, dan heb ik het denk ik verkeerd begrepen :)
Dan zou ik gewoon blijven stappen. Geen draf, geen gallop, niets. Tot dat goed gaat. En daarna de draf erin bouwen.. En zo uitbouwen zeg mar :)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:43

Hoe is je engels? -:)
Er stond onlangs in Horse & Rider Magazine een artikel over dit probleem, maar de 1e acht Google-hits geven ook al een keur van oplossingen:
http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&b ... dd44ccc025

De basisaanpak is: ongewenst gedrag straffen en goed gedrag belonen :j
B.v. als je paard dribbelt, wegschiet, zich onttrekt aan je hulpen etc: zet hem aan het werk!
Niet één stop & spin, maar flink lang draven met stelling op een kleine volte, lange stukken achterwaarts, wijken/zijwaarts - anything to make his feet move!
Goed gedrag beloon je met een lange teugel of stil staan - en als je maar consequent genoeg vol blijft houden, zal je paard uiteindelijk graag rustig stil staan!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:46

Wranglerbutt schreef:
Hoe is je engels? -:)
Er stond onlangs in Horse & Rider Magazine een artikel over dit probleem, maar de 1e acht Google-hits geven ook al een keur van oplossingen:
http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&b ... dd44ccc025

De basisaanpak is: ongewenst gedrag straffen en goed gedrag belonen :j
B.v. als je paard dribbelt, wegschiet, zich onttrekt aan je hulpen etc: zet hem aan het werk!
Niet één stop & spin, maar draven met stelling op een kleine volte, lange stukken achterwaarts, wijken/zijwaart - anything to make his feet move!
Goed gedrag beloon je met een lange teugel of stil staan - en als je maar consequent genoeg vol blijft houden, zal je paard uiteindelijk graag rustig stil staan!

Hahah Engels is goed hoor! (paar maanden in Amerika gewoont :+ ) En dat is inderdaad de aanpak die gebruikelijk is in de Western (en |o dat ik daar nog niet aan gedacht had... )

Dank u! (Geldt ook voor Pluttersput) _/-\o_

lindaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 08:37

probeer eerst een een rondje te stappen , gaat dat goed doe je het in draf gaat dit niet goed ga je weeer terug naar de stap!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:08

Gimme_Spurs schreef:
Silence schreef:

Ik ben op aanraden van de eigenaresse en mijn instructrice vanaf het begin gaan galopperen, om hem "uit te putten". Het gekke is dat hij het alleen doet op de terugweg en ook als ik een "staprondje" doe...

Niet zo gek dat ie dat op de terugweg doet hoor, wilt ie toch waarschijnlijk naar huis;) En wat bedoel je met staprondje? Een rondje maken tijdens de buitenrit in stap? Of is de buitenrit het rondje?:P

Ik gebruik hetzelfde principe: ongevraagd hard? Prima! Maar dan wel in rondjes om de bomen heen van het pad af^^ Als het gewoon frisheid is mag ze het van mij wel eventjes eruit galopperen, maar daarna moet het dan ook weer klaar zijn anders maak ik het haar weer wat lastiger;)

Misschien nog een tip om in gedachten te houden: gebruik de energie die je krijgt ipv hem willen tegenhouden. Dus eigenlijk van het negatieve iets positiefs maken:)

Verder zou je ook nog kunnen grondwerken zodat het paard meer vertrouwen in jou heeft als leider en het buiten dus wat minder spannend vindt;)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:13

Ik begrijp je beginstuk al niet; als t'ie te hard gaat laat ik hem spinnen.
Naar mijn idee wil een paard dat hard gaat alleen maar harder en spinnen lijkt me geen oefening om lekker ontspannen van te worden.

Rijd je paard vanuit de ontspanning en rust; sla de galop een keer over.
Verder zie ik dat je altijd een rondje rijdt, draai een keer wel om ipv het rondje af te maken (ja, wij mensen rijden volgens mij gewoon graag een rondje ipv heen en weer). Wat je misschien ook kunt doen is voordat je paard druk wordt op de terug weg, afstappen en terug lopen/wandelen, dan leert ze ook dat ze/hij toch wel thuis komt.
Het zal best even duren voordat ze/hij rustig wordt, is nu eenmaal graag 'thuis'.

Succes!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 11:56

Maroesjka schreef:
Ik begrijp je beginstuk al niet; als t'ie te hard gaat laat ik hem spinnen.
Naar mijn idee wil een paard dat hard gaat alleen maar harder en spinnen lijkt me geen oefening om lekker ontspannen van te worden.

Rijd je paard vanuit de ontspanning en rust; sla de galop een keer over.
Verder zie ik dat je altijd een rondje rijdt, draai een keer wel om ipv het rondje af te maken (ja, wij mensen rijden volgens mij gewoon graag een rondje ipv heen en weer). Wat je misschien ook kunt doen is voordat je paard druk wordt op de terug weg, afstappen en terug lopen/wandelen, dan leert ze ook dat ze/hij toch wel thuis komt.
Het zal best even duren voordat ze/hij rustig wordt, is nu eenmaal graag 'thuis'.

Succes!

Ja, het zit hem inderdaad in het feit dat 'ie graag naar huis wil. Hij weet ook alle routes uit z'n hoofd (slimme poownie... :x) met rondje bedoel ik natuurlijk een route door het bos. Meestal probeer ik inderdaad altijd via een andere weg naar huis te gaan als dat ik heen ging. Ik ben ook wel eens omgedraaid (zelfde weg terug), maar dan begint 'ie ook te klieren. En ik heb ook wel eens alleen gestapt en gedraafd, maar dan doet 'ie het ook. Maar ik ga gewoon dingen uitproberen. Ik hoopte sowieso op een sterkere band tussen ons, het is in een half jaar al veel verbeterd, dus ik denk dat het in de zomer van 2011 nog beter zal zijn. :+: :P

Bedankt iedereen voor alle tips! :D

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:28

soms kan het ook helpen om als je langs stal komt nog verder te rijden, dus dat langs stal komen niet automatisch betekent dat hij klaar is.