teveel verzameling, te weinig voorwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ThinkAgain

teveel verzameling, te weinig voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 20:46

Nog maar eens een vraagje dan.
Vanavond heb ik op een paard gereden, een echte spaanse Andalusiër die ook op de echte spaanse manier is ingereden. Nu loopt hij gewoon mee in de manegelessen, maar ik kom wat moeilijke puntjes met hem tegen. Allereerst in stap als je de teugels lang hebt kantelt hij zijn hoofd af en toe een pas, en doet dan weer normaal. Nou doet hij dat maar drie of vier keer in de les, maar ik vraag me wel af of er wat aan te doen is. Ik heb dit met mijn vorige verzorgpony ook gehad en hier werd ik geadviseerd mijn ene hand hoger te houden dan de andere, maar ik weet nou niet of dat dé oplossing is.
edit: ik besef me dat dit ook aan mijn houding kan liggen, en ik weet dat ik vaak ook de neiging heb om mee te buigen en het paard naar binnen te duwen met m'n lichaam in plaats van recht te blijven zitten als het paard naar buiten loopt, maar in stap zit ik gewoon in de hoefslag en heb ik dit probleem dus niet, en het is juist in stap dat dit paard het doet.

Daarnaast is het, vooral in de galop, wanneer je hem voorwaarts wilt drijven, zo dat hij heel erg verzameld begint te lopen en zich op begint te pompen, iets wat normale paarden zouden doen om dan een reusachtige bok te geven om hun ruiter door het plafond te gooien, maar hij doet het voor mijn gevoel (en volgens de instructrice ook) om zich voor te bereiden op een hogeschoolsprong. Nou heb ik deze les vanalles geprobeerd, op been gaat hij meer verzamelen, op zweep (licht of feller) gaat hij een pas sneller en vervolgens verzamelt hij weer, en ik kan niet de hele les blijven tikken. Zweep in andere hand werkt ook niet (heb twee rondjes zo gereden omdat hij in het begin van de les terugviel in de hoefslag), teugels 'losgooien' werkt ook niet, teugels aannemen ook niet. De instructrice snapt ook niet precies wat het probleem is, hij moet flink naar voren gereden worden en veel ruiters kunnen dat niet, en de ruiters die dat dan wel kunnen, daar gaat hij dit bij doen.
Hij kan wel normaal galopperen, het is alleen even het knopje wat ik niet kan vinden, maar misschien hebben de bokkers nog tips voor me. En anders wordt het toch maar een wortel voor z'n neus denk ik :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:31

Is het meteen als je aangaloppeerd of doet hij het als je iets langer galoppeerd? Anders zou ik zeggen veel overgangen rijden, en de galopstukken steeds langer maken, wanneer je voelt dat hij weer op gaat kroppen, terug, in draf voorwaarts rijden en dan weer aangalopperen.

knollentuin

Re: teveel verzameling, te weinig voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:35

waarschijnlijk drijf je met je been maar ga je te weinig mee met je zit ,probeer met je bekken mee te bewegen in de galop=zitstuwing. poets met je broek het zadel.
niet klemmen met je been of continu drijven met je kuit . ik denk echt dat het achterblijven of niet openen van je zit het paard tegenhoudt in de beweging

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:11

peacehorses schreef:
Nog maar eens een vraagje dan.
Vanavond heb ik op een paard gereden, een echte spaanse Andalusiër die ook op de echte spaanse manier is ingereden. Nu loopt hij gewoon mee in de manegelessen, maar ik kom wat moeilijke puntjes met hem tegen. Allereerst in stap als je de teugels lang hebt kantelt hij zijn hoofd af en toe een pas, en doet dan weer normaal. Nou doet hij dat maar drie of vier keer in de les, maar ik vraag me wel af of er wat aan te doen is. Ik heb dit met mijn vorige verzorgpony ook gehad en hier werd ik geadviseerd mijn ene hand hoger te houden dan de andere, maar ik weet nou niet of dat dé oplossing is.
edit: ik besef me dat dit ook aan mijn houding kan liggen, en ik weet dat ik vaak ook de neiging heb om mee te buigen en het paard naar binnen te duwen met m'n lichaam in plaats van recht te blijven zitten als het paard naar buiten loopt, maar in stap zit ik gewoon in de hoefslag en heb ik dit probleem dus niet, en het is juist in stap dat dit paard het doet.

Daarnaast is het, vooral in de galop, wanneer je hem voorwaarts wilt drijven, zo dat hij heel erg verzameld begint te lopen en zich op begint te pompen, iets wat normale paarden zouden doen om dan een reusachtige bok te geven om hun ruiter door het plafond te gooien, maar hij doet het voor mijn gevoel (en volgens de instructrice ook) om zich voor te bereiden op een hogeschoolsprong. Nou heb ik deze les vanalles geprobeerd, op been gaat hij meer verzamelen, op zweep (licht of feller) gaat hij een pas sneller en vervolgens verzamelt hij weer, en ik kan niet de hele les blijven tikken. Zweep in andere hand werkt ook niet (heb twee rondjes zo gereden omdat hij in het begin van de les terugviel in de hoefslag), teugels 'losgooien' werkt ook niet, teugels aannemen ook niet. De instructrice snapt ook niet precies wat het probleem is, hij moet flink naar voren gereden worden en veel ruiters kunnen dat niet, en de ruiters die dat dan wel kunnen, daar gaat hij dit bij doen.
Hij kan wel normaal galopperen, het is alleen even het knopje wat ik niet kan vinden, maar misschien hebben de bokkers nog tips voor me. En anders wordt het toch maar een wortel voor z'n neus denk ik :+

De juiste communicatie.
Is er aan de lange teugel ook aanleuning?
Het zijn fijne gesloten paarden en hij mist de juiste aanwijzingen.
De buikspieren kunnen niet goed functioneren als de rug van het paard gespannen is.
Waardoor het voorwaarts bewegen geblokkeerd word.
Het zadel ligt goed?
Wanneer ik je verdere tips wil kunnen geven,wil ik meer van hem weten.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 07:14

Hij rijdt op de manege, dus ik kan niet de stukken galop steeds langer maken, edit: denkfoutje. Aan de lange teugel bij ons is het eind van de les, dus dan is er voor mijn gevoel niet echt sprake van aanleuning. Hij loopt dan gewoon om zich heen te kijken.

'gewone' galop kan hij prima, maar de knopjes ervoor zijn onbekend. Voor mijn gevoel zit ik wel mee met zijn galopbewegingen, maar ik zal er de volgende keer zeker nog even extra op letten.
Zadel ligt bij mijn weten ook gewoon goed. Het is een Andalusische ruin uit 2005, ik weet niet veel van z'n geschiedenis behalve dat hij uit Spanje komt. Hij is verder ook superlief in de omgang, maar hij is erg langzaam, en waar bij "normale paarden" de knopjes zitten om voorwaarts te gaan zitten bij hem blijkbaar de knopjes voor extreme verzameling, dus er is nooit echt een goede arbeidsdraf of -galop uit te rijden.

het is bij dit paard de hele galop door. Gister begon hij met aangalopperen al, toen ging hij een klein stukje goed en daarna begon hij zich weer op te pompen. Als ik 'm helemaal niet aanspoor valt hij er gewoon weer uit. Op de zweep ging hij gister bokken, maar geen pas harder.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:50

Hij is nog maar 5, dus hij zal de hogeschoolsprongen nog niet beheersen.

Een Andalusier verzameld gewoon heel makkelijk, daar zijn ze op gefokt. Wanneer ze iets niet begrijpen, worden ze heet en gaan ze dat doen. En zowiezo heeft een Anda een andere beweginsvorm. De hele tijd flink naar voren rijden heeft geen zin, dat maakt dat hun passen kort en hectisch worden i.p.v. rustig en ruim. Deze paarden moet je echt van achter uit naar voor rijden, op het moment dat ze het niet meer aankunnen neem je ze weer terug.

De reden dat hij spanning opbouwd kan bijvoorbeeld zijn om dat hij met een Doma Vaquera zadel is ingereden, deze zadels liggen vele meer op het paard dan om het paard. Deze verandering kan spanning oplever. Ook kan het zijn dat je te veel knijpt met je benen, dan vraag je onbewust ook meer verzamling. probeer je benen zo los en ontspannen mogelijk af te laten hangen en geef alleen been als hij er uit drijgt te vallen en geef vooral voor mee. Spaanse paarden kunnen niet goed tegen het "opgeloten" systeem van rijden wat wij hier kennen (dus drijven en tegenhouden).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:45

zoals jij het zegt dat het voorwaarts bij de normale paarden op hem niet werkt doet mij denken dat je door de manier van drijven het paard juist opsluit. manege paarden zijn [sorry wil hier niemand mee kwetsen ] andere koek dan paarden die particulier gereden worden..ik heb groot respect voor de manegepaarden die iedereen op hun rug toelaten en het geduld hebben om al die beginnende mensen rond te dragen. een andalucier die spaans is ingereden zal ws zeer fijn gevoelig zijn en de hulpen die jij geeft zijn waarschijnlijk veel groter dan dat hij gewend is.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:01

Probeer hem eens iets meer naar het halsstrekken toe te brengen voordat je wil dat hij harder gaat. Probeer zijn neus iets meer te laten zakken (en dan bedoel ik niet aan de teugel, maar meer naar het voorwaartse). Hierdoor worden zijn passen langer en zou hij dus meer ruimte moeten kunnen krijgen :)
Manegepaarden blijven altijd een uitdaging. En manegerijden ook :) Succes ermee!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:30

Je zou eens en prive les kunnen van een instructrice die meer academisch is geschoold?
Of in elk geval een instructrice die meer van de techniek snapt,
Kan ook zijn dat je teveel gaat zitten , probeer eens meer uit de rug te gaan zitten , want meer zitten is meer verzamelen.
Rij het dier niet op je handen wat je wel leert op een manege, maar rij het meer met gevoel en voel wat het dier je aanbied, miss kun je van het dier meer leren dan van je instructrice, jammer dat zo`n fijn gevoelig paard in een manege les mee moet lopen, maar ja dat is voor de meeste manege paarden ook heel sneu:-( want ze raken snel afgestomp en in hun eigen wereld helaas

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 04:58

Ik neem aan dat je op een manege niet zomaar een priveles van een instructeur van buitenaf kan nemen met een manege paard. Dus dat idee houd op, denk ik, midgie.

@TS: vat het niet verkeerd op, maar hoe weet je dat hij de goede galop wel beheerst?
Als hij het bij de ervaren ruiters tot een verzameling maakt en de beginners krijgen hem dan ws ook niet in zijn vooruit

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 18:39

omdat hij het in de wei wel laat zien, en bij sommige ruiters ook gewoon onder het zadel dus ik ga er vanuit dat het aan mij ligt, maar ik weet niet wat precies.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:53

Oke, sorry ik begreep het dan verkeerd.
Dacht dat hij bij niemand een goede galop onder het zadel kon laten zien

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 22:13

Hij kan het wel, maar waar dat knopje dan zit is de vraag. Ik weet ook niet veel over hoe de spaanse rijstijlen werken, enkel de doma vaquera heb ik een aantal keer wat uitleg over gekregen, maar dit kan het bijna niet zijn want hij is niet erg wendbaar (kan me niet voorstellen dat hij zo tussen dat spaanse vee zou kunnen lopen). Verder word ik er op google ook niet veel wijzer van, op welke commando's ze zouden moeten reageren. Het is meestal alleen het resultaat wat je te zien krijgt, niet de methode die erachter zit.