Pletje123 schreef:Dressuurgek schreef:Ik zou met dit 'probleem' het beestje juist niet extra om het binnenbeen heen laten buigen

Hoe meer buiging je gaat nemen, hoe meer hij kan weglopen over de buitenschouder. Het feit dat ie wegloopt over de schouder komt omdat het beestje scheef is (hij buigt extreem naar rechts en waarschijnlijk niet of minder goed, naar links daarom krijgt de TS de schouder linksom wél van de hoefslag af). Ja, je moet begrenzen met je buitenteugel en buitenbeen maar bij weglopen over de buitenschouder redt je dat echt niet met je teugeltje.
Bij het over het schouder weg lopen is er geen enkele vorm van lengtebuiging aanwezig

Het paard neemt teveel stelling aan, dat is wat anders en stelling kan je hebben zonder lengtebuiging (echter niet andersom).
Klopt, ben ik het mee eens. Nu is er alleen veel te veel stelling en geen sprake van lengte buiging.
Citaat:
Hij zal toch meer om het binnenbeen moeten buigen, want die lengtebuiging moet in orde. Hier kan je ook aan werken op een volte of zoals Babootje zegt met schoudervoor. Het verbeteren van lengtebuiging is moeilijk en om het echt te kunnen verbeteren moet je consequent zijn in je handelen. Eventueel zou de TS een zweepje in haar buitenhand kunnen nemen om haar paard extra op het schouder bij te tikken als hij door haar buitenhand heen loopt.
Omdat de schouder en zo snel uit piept, verwacht ik dat als de ts gaat rijden van 'moet meer om binnenbeen heen buigen' dat ze dan letterlijk meer gaat drijven met het binnenbeen en met de binnen hand (per ongeluk) meer stelling gaat nemen om m maar te laten buigen om het binnenbeen zonder de buiten schouder te controleren (je drijft dan letterlijk met je binnenbeen de schouders naar buiten toe), en zo zal het beestje nog steeds op het verkeerde punt buigen. Daarom zeg ik 'zorg er eerst voor dat je de schouders kan controleren/plaatsen', als dat het geval is kan je probleemloos stelling/lengtebuiging vragen zonder dat de schouder er steeds uit loopt.
Citaat:
Om te controleren of het dier echt scheef is, zou ze op de binnenhoefslag rechtuit moeten rijden. Dan kan je zien hoe recht of hoe scheef het is. Een paard kan best recht zijn, maar moeite hebben met de lengtebuiging naar rechts of naar links. Omdat het dan moeilijk voor ze wordt is het op zich logisch dat ze door over het schouder weg te lopen de oefening als het ware ontwijken. Als ruiter zijnde moet je dan zo scherp en handig zijn om dat te voorkomen en/of op te lossen

@TS: wat zegt je instructeur over je probleem?
Eens.