Problemen met goed nageefelijk rijden.. en meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merrr

Problemen met goed nageefelijk rijden.. en meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:31

Hallo allemaal..

Ik ben nu ong. 9 maanden de eigenaar van mijn paard Ucaro, het is een merrie van 9 jaar, 1.67. Elcaro x Hugo.
ze is op L niveau getraind / L1 met winst wedstrijderavring..
Ik heb met haar 1 onderlinge wedstrijd gereden en 1 federatie wedstrijd.. beide gestart in de B. Ik wilde graag L1 starten maar dit toch niet gedaan omdat het rijden nog niet super goed gaat! behalve dat ze super goed kan wijken!
(Hiervoor had ik een e-pony waar ik L2+9 mee was).

Nou lopen mijn paard en ik tegen wat problemen aan..
eigenlijk al vrij snel dat ik haar had..
het is geen makkelijke dame.

Het grootse probleem is de nageefelijkheid.. ze laat niet makkelijk los.. soms na een hele les nog niet.. er zijn ook dagen dat het wel heel goed gaat en dan is ze heel ontspannen maar 9 van de 10 keer is dit niet het geval..doordat mijn paard zo vast houdt kan ik me erg moeilijk ontspannen en zo wordt het naar mijn idee een soort gevecht..
Ook wil ze nog wel eens haar tong buitenboord steken..
het 2e probleem is dat ze vrij hard gaat in de galop.. dit doet ze ook niet altijd.. vooral op rechte stukken en dan is het soms moeilijk om haar in de galop te houden.. want als je je been er aan houdt gaat ze alleen maar harder en als je haar terug wil nemen voelt het als of ze er elk moment uit valt..(en ze is als ze hard gaat ook moeilijk uit te zitten)
nog een probleem zijn de galop-draf overgangen.. vaak valt ze helemaal uitelkaar in die overgangen.. en wil ze hard draven..

waarschijnlijk is het de grootse oorzaak de ontspanning..

Misschien herkent iemand dit probleem of hebben jullie tips?
het gaat vaak met ups en downs..
Ik rij meestal met slof om nog een beetje lekkere te kunnen rijden zonder 'ruzie', alleen ben ik daar echt geen voorstander van.. maar ik weet gewoon niet hoe anders meer.. na 9 maanden mag je toch wel een beetje vooruitgang boeken?

Hier wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Onderlinge wedstrijd, begin halsstrekken

de laatste foto's zijn van een dag waar ze lekker ontspannen was!
ik heb wel af en toe een te strenge binnenhand zie ik terug op de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

petitparis

Re: Problemen met goed nageefelijk rijden.. en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:37

wat zegt je instructie ervan?
hoe bouw je je training op, wil je haar niet te snel opnemen waardoor ze gaat en blijft protesteren?
werk je op activatie van de achterhand voor meer draagkracht en balans? Paarden die snel gaan in galop en er gemakkelijk uitvallen bij terug rijden zijn paarden met te weinig balans en die nie top eigen benen lopen.

dat je paard haar tong uit de mond steekt, wijst erop dat OF je te streng bent met je handen OF dat je een "verkeerd" bit hebt.

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:53

@Petitparis
Ik moet inderdaad veel overgangen rijden! veel voorwaarts rijden.. (omdat ze niet goed nageeft) wil ze dan wel snel onder me uit lopen waardoor ik een soort van geen controle over haar heb (zo voelt het)
ze gaat juist niet snel in galop.. ze kan super uitgestrekte draf.. ze is misschien ooit 1x in de galop overgegaan maar dat doet ze nooit.
Mijn andere instructeur zegt dat ze meer op eigen benen moet gaan lopen..
en me prive instructrice zegt dat ik haar juist meer ontspannen moet hebben en nageefelijk voor je haar naar voren kan gaan rijden.. omdat je dan geen controle meer over haar hebt.. (zei heeft er zelf een week op gereden)

het klopt van de tong.. dan ben ik te streng en hou ik te lang vast (Ontspanning).. (ik heb een dubbelgebroken watertrens)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:59

petitparis schreef:
dat je paard haar tong uit de mond steekt, wijst erop dat OF je te streng bent met je handen OF dat je een "verkeerd" bit hebt.

OF op een aangeleerde gewoonte die er lastig uit te krijgen is OF op scheefheid/blokkades ergens in het lichaam OF op gebitsproblemen en ga zo nog maar even door. Een tong naar buiten gooien kan zoveel verschillende oorzaken hebben. ;)

Ik vind het er zo van de foto's nog niet eens zo verkeerd uitzien. Blijft lastig te beoordelen zo van achter de computer natuurlijk. Ik zou qua tempo in ieder geval heel consequent worden. Zeker bij merries is het belangrijk dat je duidelijke afspraken maakt met je paard. Als jij zegt dat ze langzamer moet, moet ze gelijk reageren. Zo niet, duidelijker doorkomen. Kan in het begin even voor wat ruzie zorgen, maar ze zal het snel genoeg doorhebben en dan is het veel fijner rijden voor jullie allebei. :)

jillyz199

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:03

Mijn paard gooit ook de tong naar buiten. Maar dat is al van zo lang geleden dat krijg je er niet meer uit..

Probeer te ontspannen. Misschien dat het in stap beter lukt ga je gewoon net zo lang stappen totdat jullie ontspannen zijn en zo dat opbouwen naar een hoger tempo.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:05

Merrr schreef:
Hallo allemaal..

het 2e probleem is dat ze vrij hard gaat in de galop.. dit doet ze ook niet altijd.. vooral op rechte stukken en dan is het soms moeilijk om haar in de galop te houden.. want als je je been er aan houdt gaat ze alleen maar harder en als je haar terug wil nemen voelt het als of ze er elk moment uit valt..(en ze is als ze hard gaat ook moeilijk uit te zitten)
nog een probleem zijn de galop-draf overgangen.. vaak valt ze helemaal uitelkaar in die overgangen.. en wil ze hard draven..

op dit slaat mijn opmerking over het snel galopperen. ik bedoelde dus niet snel een overgang maken naar galop, want ook hier een goede aansprong kan alleen wanneer de achterhand actief genoeg is en voldoende ondertreedt.

Je kan nooit nageefelijkheid krijgen als je paard niet vooruit is en op eigen benen loopt. zolang ze steunen op je hand, zijn ze zwaar en kunnen niet nageven... heb je al eens geprobeerd af en toe te longeren? bij mijn paard hielp het enorm om te longeren met een pessoa of driepuntsteugel. op deze manier kon ik haar voldoende vooruit houden (achterhoef in of zelfs voorbij afdruk van de voorhoef) en moest ze toch over de rug lopen, wel goed opletten dat ze niet kunnen gaan hangen (steunen) op het bit.

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 16:10

@ appelflapje: Ze is i.i.g naar de tandarts geweest van de zomer dus dat is in orde..
vanaf een foto's is het idd moeilijk.. ik heb wel een filmpje al is die van dat ik haar een week had en toen was ze super braaf!
deze foto's zijn ook wel van dagen dat ze beter liep!
Vanavond weer clubles.. het is altijd weer een verassing.. al ben ik nu wel op een punt van is dit nog wel leuk :(
Ik heb zondag mijn 2e wedstrijd en ik zie er nu al tegenop..

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 16:24

@petitparis
ze is vanzich zelf een voorwaarts paard..maar het liefst met het hoofd niet in de juiste houding
Ik longeer 1 keer in de 2 weken soms meer, soms minder..aan de lijn oefen ik dan ook veel met overgangen rijden en tempowisselingen..
ik longeer met touwtjes of met iets waar ik de naam niet van weet (er zit een rubbere ring in het midden, het zijn nylon stukken met klips)

Teegie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:05

hey...wat herkenbaar...ook ik loop al een tijdje te rotzooien met de nageefelijkheid. En had er ook een tijdje geen zin meer in :( Mijn oplossing vind ik in...Beginnen met lang teugeltje...lekker ontspannen met licht contact...zowel stap, draf als galop. En dan tijdens de verschillende tempo's blijven vragen(kneden). Binnenhand iets opzij (pff best moeilijk omdat zo uit te leggen :? )Voordeel van dat lange teugeltje is dat ik zelf ook beter kan blijven ontspannen (had nogal de neiging om mn schouders en handen helemaal vast te zetten). Veel figuren rijden tegen de verveling en om hm scherp te houden. En lekker voorwaarts. Na het nodige geduld zien we nu vooruitgang en hebben we ook beiden weer plezier in het rijden. We zijn er nog niet.......maar er is weer hoop :D

De hulpteugels heb ik aan de wilgen gehangen.....Mijn paard accepteerd dat absoluut niet. Na het verwijderen van bv de slof denk ie dat ie een giraffe is. :+ Ik ben dan ook inmiddels genezen van die dingen...het is ook géén oplossing!!!!!!

Succes en ik hoop dat je snel uit je dip bent :(:)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:08

Ik zie ook op de 'niet ontspannen paard' dat jij dan ook niet ontspannen zit, opgetrokken schouders en alles ziet er een beetje vast uit. Op de 'wel ontspannen paard' foto's zit jij ook veel meer ontspannen. Misschien ligt hier de clue?

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:14

Mijn pony doet zulke dingen ook. Misschien dat je je handen niet perfect stil houd. Mijn pony let heel erg daarop. dan gaat hij niet nageven, en anders wel. Met het in galop harder gaan doet mijn pony ook, wat je dan moet oefenen is net als in draf gaan verruimen en dan proberen je paard weer terug te nemen, het duurt even voor het lukt. Maar dan heb je je paard echt een stuk beter in de hand. Dit was het natuurlijk bij mij, misschien dat het bij jou iets heel anders is. Je kan ook veel gaan oefenen met longeren en je paard dan heel veel op stem overgangen laten maken, dat helpt heel goed bij mijn pony, ik hoef hem bijna nooit te drijven ik kan bijna alles met mijn stem doen. ik hoop dat je er wat aan hebt. succes!

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 18:31

@Sica
Ja klopt zodra mijn paard ontspannen loopt kan ik lekker met haar rijden en luister ze beter naar de hulpen en kan ik goede overgangen rijden (behalve de galop blijft het lastigst)
Helaas komt dit weinig voor! baal |(

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:59

Jij zegt zodra mijn paard ontspannen loopt, nnnnnneeee je moet het heel anders bekijken, jij moet eerst ontspannen, de ontspanning moet van bij jou beginnen, en zo overgaan naar het paard toe.
Dus echt niet andersom, wat jij hier voorsteld zou idd veel makkelijker zijn das zeker waar, maar bij sommige paarden is er net ietsje meer werk aan, en het moet dus van jou komen.
Als de galop problemen geeft moet je dus eerst meer aandacht schenken aan heel zuivere overgangen naar draf toe, veel tempo wisselingen binnen die draf, werken aan nageeflijkheid, en vooral goed voorwaarts activeren, dus vergeet even die galop.
Verzorg de houding van je handen, je rijd met piano handjes, je houding is vrij korrect maar je hoofdhouding niet is vaak te veel naar voor, hierdoor verplaats je teveel je zwaartepunt naar voor en kom je dus te veel de voorhand te belasten, het paard zoekt soms een uitweg door net achter de teugel te lopen, en de achterhand treed vaak net niet genoeg onder.
succes verder.

Merrr schreef:
@Sica
Ja klopt zodra mijn paard ontspannen loopt kan ik lekker met haar rijden en luister ze beter naar de hulpen en kan ik goede overgangen rijden (behalve de galop blijft het lastigst)
Helaas komt dit weinig voor! baal |(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:02

misschien ook even verduidelijken:

met goed vooruit of voorwaarts zijn bedoel ik een paard dat achteraan actief en dragend is en op de kleinste hulp kan verruimen.
veel paarden lopen "onder het werk uit" dit voelt wel aan als enorm vooruit en snel, waarop de eerste reactie vaak terug rijden is. Maar dit laatste gebeurt met een stuwend achterbeen en dat is dus wat je niet wil

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 10:20

@aeolusnr1
Het was een reactie op iemand..
Ik weet echt wel dat ik moet ontspannen wil het goed lukken.. (waar ik hard aan werk) zij zegt dat ze het op de foto's ziet dus ik antwoord er op dat dat meewerkt zodra mijn paard ontspant..(dan is het voor mij makkelijker)
het probleem bij ons is waarschijnlijk.. dat ik het moeilijk vindt en mijn paard ook en dat werk elkaar een beetje tegen

En mijn paard werk niet graag mee. je moet het echt zelf doen.. ze houdt je goed bezig dat weet ik heel goed..
Ik kijk idd te vaak naar beneden dat probeer ik ook af te leren..
Ik werk er al heel hard aan maar bedankt voor de tips ;)