Trainingsschema.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eleveld91

Trainingsschema.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 12:56

Hallo allemaal,

Mijn paardje van 14 jaartjes oud, altijd druk en lekker pittig (arabisch volbloed) heeft een poosje stil gestaan door tijdgebrek. Nu wil ik weer fanatieker gaan rijden, maar dit moet ik natuurlijk wel opbouwen. Het is een vrij moeilijk paardje, die nog veel moet leren qua omgang met andere paarden en met het op de trailer gaan. Uiteindelijk wil ik wedstrijden rijden, maar daarvoor moet ze eerst thuis en op de manege bij andere paarden goed in omgang zijn en wat makkelijker de trailer op gaan.

Wat is een passend schema voor mij en mijn paardje in deze situatie? Wel een opbouwend schema a.u.b. voor een aantal weken.

Groetjes,

_Layco_

Re: Trainingsschema.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:49

Tuurlijk is er een schema voor jou en je paardje.
Als je elke dag met hem bezig bent zou ik het zo doen :
maandags : half uurtje longeren
dinsdag : iets korter longeren
woensdag : miss lekker een dagje vrij ?
donderdag : kwartier longeren, kwartier rijden
vrijdag : half uur rijden
zaterdag : vrij
zondag : een kort bosritje.

Dit is miss even snel gezegd, maar je moet niet gelijk teveel van haar vragen.

Eleveld91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 13:58

Nee, die gedachte heb ik er ook over.
Heel erg bedankt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:16

Ik zelf zou veel minder longeren, vanaf de grond kun je je paard niet zo bewerken als vanop de rug, ik zou dan eerder kiezen voor iets als volgt:

Maandag: halfuurtje rijden, rustig loswerken
Dinsdag: halfuurtje rijden, rustig loswerken, of een buitenritje
woensdag: vrij
donderdag: halfuurtje rijden, loswerken
vrijdag: halfuur-uur intensiever rijden / les id manege oid
zaterdag: longeren
zondag:halfuurt- uurtje rijden / buitenritje/vrij

uiteraard kun je dit aanpassen zoals je wil, ikzelf heb minimum 2 rustdagen per paard in de week, en heb niet echt een schema
ik zou uitgaan van 3 X per week pistewerk, waarvan 1 maal intensiever (langer rijden, les nemen, op de manege gaan rijden ermee, etc), 1 X per week longeren, en 1 X per week een buitenritje. en tussendoor twee dagen vrij
dan kun je bv de langere buitenrit en de les inplannen op de dagen dat je zelf meer tijd hebt ;)

Eleveld91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 18:23

Meer rijden, daar ben ik het inderdaad mee eens. Met longeren kan ik haar alleen wat rustiger laten worden, maar voor de rest heb ik er weinig aan. Ja, ze krijgt dan beweging. Maar niet op de manier die ik zou willen. Vanmiddag heb ik nog ongeveer 3 kwartier gereden, normaal rijd ik een half uur. Maar het ging vandaag na een kwartier zo goed, dus ben ik even wat langer door gegaan! Ben erg trots, dat het vandaag zo goed ging. een paar rust dagen, verdient ze in het begin ook wel. Want ik begin nu natuurlijk weer bij 0, dus in één keer elke dag rijden/longeren of iets dergelijks is echt te fanatiek in één keer. Bedankt voor je reactie Duhelo.