teugelkreupel, ook tijdens het longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantje200

teugelkreupel, ook tijdens het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 16:48

Hallo allemaal!
Mijn paard loopt sinds kort rechtsvoor kreupel. Nu kreeg ik te horen van iemand dat mijn paard teugelkreupel is. maar nu vroeg ik mij af, doen ze dit ook tijden het longeren? want dit is namelijk wel het geval.

Anoniem

Re: teugelkreupel, ook tijdens het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:13

Nee mits je hem vast zet met tuig. Maar zo te horen is je paard gewoon kreupel. Doet ie dit ook als hij los is?

josiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:20

Ik denk ook dat je paard gewoon kreupel is helaas:( want teugelkreupel zie je alleen onder het zadel als de ruiter het paard bijvoorbeeld te veel vast houdt of tegenwerkt in de bewegingen.

daantje200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 17:32

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Als ik hem los gooi doet hij dit ook. Hij hinkt dan zeg maar. Het been(andere benen ook niet)zijn niet dik/warm of wat dan ook. Ik heb hem laatst een week rust gegeven en toen ik hem weer wou oppakken deed hij dat.
Met het rijden gaat hij ook echt in verzet. Hij trapt dan met zijn rechterachterbeen en wil telkens omhoog komen. Ik dacht eerst dat het van uit zijn schouder kwam, toen heb ik een paar strek oefeningen gedaan, maar dat maakt hem niks uit.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:40

bij teugelkreupel houdt je paard zich ergens vast op het moment dat jij de teugel aanneemt. Dit uit zich dan in onregelmatig worden. Als je paard ergens heel erg vast zit (en dus pijn heeft) kan zich dit ook uiten aan de longeerlijn of tijdens het loslopen.

Mijn paard liep voor altijd onregelmatig, geen direct aanwijsbare oorzaak. Op een gegeven moment kwam ze ook heftig in verzet. Ik heb haar toen laten behandelen door een Happy Athlete masseuse en je zag gelijk na 1 x verbetering. Een paar behandelingen verder zie je er niets meer van en het verzet is ook opgehouden.

Laat eerst door een dierenarts nakijken of de kreupelheid geen andere oorzaak heeft. Is dit niet het geval, dan zou ik hem laten masseren.
Succes

daantje200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 19:32

Maar is het wel de spieren? want tijdens het naar achterbuigen van de voorbenen bleef hij gewoon staan en gaf geen kik..

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:50

Mijn paardje liep ook mank (niet eens zo heel erg, maar je zag het wel), onder het zadel en ook los.
Haar been was niet dik of warm. We zijn maar gewoon gaan stappen een paar weken.
Maar dit hielp ook niet. Tweede dierenarts erbij gehaald en die kon meteen zien dat het een tussenpeesverdikking was.
Gewoon aan haar pees dus, wat je niet kon voelen of zien omdat de tussenpees erg diep ligt.
We konden 3 maanden stappen, of een pijnlijke ingreep waardoor we nog maar 3 weken hoefden te stappen.
En aangezien mijn paardje onhandelbaar werd, hebben we voor het laatste gekozen.
Er werd beenmerg uit de borst gehaald met een dikke naald (ja heel zielig, maar het moest echt gebeuren) en dit werd bij de pees gespoten.
Been werd ontzettend dik en opgezet. Maar na drie werken stappen was de zwelling helemaal weg in liep ze ook niet kreupel meer!
We konden gewoon weer stappen en binnen 2 maanden waren we weer terug op het oude niveau. :)
Paard was weer dolgelukkig! Ze heeft nooit meer last gehad van haar been oid.

Beetje lang verhaal, je hebt er niet veel aan, maar kijk toch even verder.
We zijn heel blij dat we een second opinion hebben aangevraagd!

x_just_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:00

mijn paardje die deed dat ook, ze kreupelde maar niks was warm of dik..
toch de dierenarts laten komen.. en foto's gemaakt, nu blijkt dat ze slijtage heeft in haar voorbenen..
dus dat was een tegenvaller...

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:58

daantje200 schreef:
Maar is het wel de spieren? want tijdens het naar achterbuigen van de voorbenen bleef hij gewoon staan en gaf geen kik..

hij heeft meer spieren. :+ Het kan ook vanuit de rug komen, schouder, borst noem maar op.
Maar zoals degenen hierboven noemden kunnen het veel meer oorzaken zijn. Laat hem even goed doorlichten door een DA en daarna wellicht een massage

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:58

Scheef in de rug? :)

MarleenvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:58

ik zou inderdaad een dierenarts raadplegen. Want je kunt wel gaan gokken maar als het verkeerd is ben je dadelijk verder van huis