Handen niet vastzetten, niet in elkaar gaan krimpen en misschien toch op zoek naar iets hogers (en ik zeg dit niet gauw....) en groters.
LouiseB
Geplaatst: 06-11-10 23:11
Juangi schreef:
Handen niet vastzetten, niet in elkaar gaan krimpen en misschien toch op zoek naar iets hogers (en ik zeg dit niet gauw....) en groters.
Daar ben ik het helemaal mee eens....
Anoniem
Geplaatst: 06-11-10 23:11
Uhm deze gaat gesloten worden, even je niveau en verbeterpunten vermelden.
Maar idd het ziet er niet fijn uit, vind je aardig te groot voor de pony. Je zet idd je handen vast en zit behoorlijk kort omdat je anders waarschijnlijk met je voeten tegen de voorbenen van de pony aankomt...
anjaenrene
Geplaatst: 06-11-10 23:13
inderdaad je handen boven de schoft houden, het ziet er nu uit alsof je ze vastzet bij je bovenbenen. Pony is idd wel erg klein, is het je eigen pony of verzorg je hem?
wat vind je zelf als je de foto's bekijkt? Vind je jezelf niet te groot?
Ninia
Geplaatst: 06-11-10 23:37
Oei, wat een strenge hand. Als je je hand wat meer naar voren en boven plaatst is het voor je pony veel fijner. Heb je les? Verder ben ik het met de andere reacties eens dat je te groot bent voor deze pony. Hoe jammer het ook is, maar het is voor het beestje niet fijn zo. Is het je eigen pony of een verzorgpony? Je kunt ook hele andere leuke dingen doen behalve rijden, zoals mennen of vrijheidsdressuur. Maar wel met goede begeleiding hoor!
M3lisss
Geplaatst: 06-11-10 23:44
tokedri schreef:
Arme pony
Ja, zulk commentaar voegt echt iets toe aan het topic! TS, heb je les? En is dit je eigen pony? Ik vind je ook behoorlijk groot, misschien eens gaan rond kijken voor een maatje groter?
Zal ik dan maar de eerste zijn die zijn commentaar onderbouwd?
Wat mij opvalt op de foto's is dat je overal je handen vrij laag hebt en daardoor ook vast zet. Op deze manier is het volgen van de beweging niet mogelijk en dit zie je terug in de houding en aaneuning van het paard, het houdt het hoofd wat hoog en is tegen de hand. Als je dit zou willen oplossen is je handen in een nette lijn (elleboog-bitring) niet voldoenden want ook op andere punten in je houding kan er verbeterd worden. As je het diertje op een goede manier wilt trainen zodat het zijn rug en achterhand goed gebruikt (wat extra belangrijk is gezien jou grootte), zal het dier ook moeten kunnen bewegen, dat betekend actief van achter onder de ruiter door naar voor. De ruiter moet dus mee kunnen gaan in de beweging en daarbij deze kunnen beïnvoeden zonder het paard in de weg te zitten. Hier in balans stabiliteit en toch ontspanning voor nodig en een heleboel coördinatie.
Te beginnen met balans. Op de eerste foto zie je een mooie lijn heup-hak, maar deze breekt richting schouder en oor, je leunt wat naar voor en mede door de wat kortere beugels hou je ook vast in je heupen. Hetzelfde zie je bij het paard deze drukt de achterhand omhoog, valt op de voorhand en lijkt van achter niet lekker naar voor te kunnen bewegen, logisch, je duwt op het moment dat hij naar voor wil bewegen met je billen naar achter wat zijn beweging remt. Op andere foto's zit je bovenlijf rechterop maar zit je weer in een stoelzit, benen naar voren. Ook dit is een teken van vasthouden in je bekken. Kun je met lichtrijden je heupen mooi strekken?
Om dit te verbeteren kun je oefenen zonder beugels, voelen en zitten. alle beweging zowel links als rechts, omhoog als omlaag en heen en weer moet je in je bekken kunnen volgen.
Als je meer oefeningen wilt mag je natuurlijk altijd pben.
Dan de stabiliteit. Jezelf gekadert bij elkaar houden zonder jezelf vast te zetten en te spannen. Niet gemakkelijk maar wel belangrijk.
En dan nog coördinatie om op de juiste momenten de juiste hulpen te leren geven. Dit kun je oefenen door bijvoorbeeld met je benen en handen 2 verschillende dingen te doen, of door wat je normaal links doet nu rechts te doen of andersom. Voorbeeldje: Als je op de trap altijd eerst je linkervoet zet, begin dan eens met je rechter of de muis bedienen met je andere hand.
Je zult merken dat je je pony hiermee meer in evenwicht kan krijgen en dat is nu juist de basis voor alles, ook voor springen, om te zorgen dat je pony langer heel blijft en minder kans op blessures heeft. Dat is toch uiteindelijk wat we allemaal willen?
Anoniem
Geplaatst: 07-11-10 00:13
De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even de charter van RT-HAW aandachtig door, inclusief de links die erin staan.
Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.
Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder de volgende link kan je lezen wat temmen is.