Fjord Vriska, 2ex op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Fjord Vriska, 2ex op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 20:13

Hallo!

Er is al een tijdje voorbijgegaan sinds ons laatste topic, maar vandaag werden er weer foto's gemaakt, en deze wilde ik graag met jullie delen :) .
Ons vorige topic: [RT-HAW] Fjord Vriska voor het eerst op Bokt!

Allereerst wat basisinfo:
Vriska is een 10 jarige fjord, die onder het zadel is beleerd, maar eigenlijk alleen maar voor de kar liep, tot eind juli. Toen ging ik haar verzorgen en bijrijden.
Ik heb les met haar, nu al 3 lessen gehad, maar ik zit erover te denken om 2x per maand ipv 1x maand les te nemen, dit ligt er maar totaal aan hoe mijn salaris er elke maand uitziet.

Vriska haar tempo heb ik nu goed onder controle. In het begin reed ik met een thiedemann, maar hier ging ze in hangen, en mijn instructrice vertelde mij dat ik beter een slof kon gebruiken, of een stiek. Omdat ikzelf een slof eigenlijk niet aandurf, hebben we dinsdag een stiek erbij gepakt. Ik reed vandaag dus voor de derde keer met dit stiek, en ik moet zeggen dat ze er onwijs goed op reageert! Ze loopt naar mijn idee erg goed.

Ik had al wel een half uur (in de regen) gereden voordat mijn vader kwam. Dit omdat mijn vader geen paardenmens is, en niet zo graag buiten in de regen fotos maakt (gek he :+ )
Hier de foto's:

Afbeelding
^Vrolijk gezicht :x Vriska loopt fijn, maar mag meer inbuigen ipv inknikken
Afbeelding
Lekker lang en laag draven
Afbeelding
Ze kan het wel!! Als ze stil staat :+
Afbeelding
Drafje
Afbeelding
Knapperd <3
Afbeelding
Bekken kantelen _-:(
Afbeelding
Tegendruk
Afbeelding
Stap is makkelijker
Afbeelding
Goedzo Vriska :D
Afbeelding
Trots!
Afbeelding
Halsstrekken...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En lekker zonder zadel uitstappen :D

Ben benieuwd wat jullie er van vinden!
Groetjes, Marjo en Vriska :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:18

Ik heb 't idee dat de achterhand al een stuk actiever is dan eerder, ook d'r rug wordt beter gebruikt zie ik.
Wel heb 'k het idee dat je een beetje vast zit in je linkerhand, moet je wel op letten( foto 1,2,7 en 8)!
Succes nog verder Marjo :)
Laatst bijgewerkt door SETEFURII op 06-11-10 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:20

Leuke fjord.. dat blauw staat haar ook erg leuk..

Ik heb het idee dat je haar erg op je binnenhand rijd, klopt dat?

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:20

Ik vindt het er vriendelijk uit zien.

Ze mag meer op haar eigen benen leren lopen, ze leunt nu nog veel op wat jij doet. Doordat ze dan ook meer mogelijkheid krijgt om haar rug correct te gebruiken, komt ze meer op haar achterhand en zal haar hoofd/halshouding ook verbeteren.

Let in de draf goed op dat ze zich niet aanwent dat ze in het elastiek kan gaan hangen. De foto's tonen nu wel zo.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:21

vind de eerste foto's er niet geheel vriendelijk uitzien, je zet je linkerhand erg vast en pony loopt veelste diep! vind de laatste foto's al veel vriendelijk :j

katoo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:14

waarom gebruik je een hulpteugel? Soms vind ik dat hij wel gebogen loopt maar niet ontspant.
je houding is wel zeer netjes.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:09

Je hebt een nette houding alleen moet je erop letten dat je je handen niet te wijd gaat zetten, houd ze keurig bij elkaar, ook bij het halsstrekken!
Daarbij zeg ik haal die stiek eraf, daar ben ik geen voorstander van en ik vind dat je de snelheid beter op kunt gaan lossen dmv veel overgangen te rijden.
Wel een leuke fjord om te zien.

Groetjes Thessa

Marjo

Re: Fjord Vriska, 2ex op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 23:48

Het stiek is door de instructrice aanbevolen, omdat Vriska erg sterk is. Ze kan gemakkelijk naar beneden lopen, maar wanneer er geen hulpteugel omheen zit doet ze het gewoon niet. Natuurlijk werken we ernaartoe om geen hulpteugel erom te hebben, maar dit is gewoon de beste oplossing. Het stiek ontspant wanneer ze goed loopt, dus kan het geen kwaad.

Over mijn binnenhand: Ja dat klopt, ik "spons" heel erg met mijn binnenhand, maar merk wel dat dit nodig is. Vriska is gewend om voor de kar te lopen, en dus ook een veel strenger bit gewend.
Ik vind zelf niet dat ik té streng bent in mijn binnenhand, maar wel streng. Ze kan gewoon onwijs sterk worden, en dit moet ik voorkomen.

Ik denk dat bij mij eerder het probleem zit dat ik mijn schouders en bovenarmen moet ontspannen, dan volgen mijn handen vanzelf :P

Bedankt voor al het commentaar! Ik ga er zeker wat mee doen (al blijft het stiek de komende tijd er wel om) :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:13

Marjoow schreef:
Het stiek is door de instructrice aanbevolen, omdat Vriska erg sterk is. Ze kan gemakkelijk naar beneden lopen, maar wanneer er geen hulpteugel omheen zit doet ze het gewoon niet. Natuurlijk werken we ernaartoe om geen hulpteugel erom te hebben, maar dit is gewoon de beste oplossing. Het stiek ontspant wanneer ze goed loopt, dus kan het geen kwaad.

Over mijn binnenhand: Ja dat klopt, ik "spons" heel erg met mijn binnenhand, maar merk wel dat dit nodig is. Vriska is gewend om voor de kar te lopen, en dus ook een veel strenger bit gewend.
Ik vind zelf niet dat ik té streng bent in mijn binnenhand, maar wel streng. Ze kan gewoon onwijs sterk worden, en dit moet ik voorkomen.

Ik denk dat bij mij eerder het probleem zit dat ik mijn schouders en bovenarmen moet ontspannen, dan volgen mijn handen vanzelf :P

Bedankt voor al het commentaar! Ik ga er zeker wat mee doen (al blijft het stiek de komende tijd er wel om) :)

Lees je eigen bericht nog eens terug en probeer te begrijpen wat ik nu zeg.
Dit paardje is lange tijd gewend om te trekken ipv te dragen.
Trekkracht is wat anders dan draagkracht.
Om dat te leren is tijd nodig en geen hulpmiddel.
Een 'stiek' is wel wat vriendelijker dan een Thiemann, ben ik mee eens, maar niet de oplossing.
Een stang heeft geen constante scherpe druk, een trens met aanleuning wel.
Dat sterke hang/voorwaarts probeer jij op te lossen met strenge hand en 'stiek'.
Op de foto's is niet goed te zien hoe dik de trens is, maar middel/dun imo.
Probeer het eens met een dik (koperen) bit en zonder 'stiek'.
Het kan nl. zijn dat ze wegloopt voor de constante (scherpe) monddruk en onderliggende druk vd 'stiek'. ;)

sherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 09:37

het is jammer dat het paard op een stiek loopt al helemaal omdat het eigelijk niet nodig is als ik het zo lees is ze dus niet zolang onder het zadel... en een stiek is handig voor even een keer naar beneden te krijgen maar ze gaat er tegen in dus word ze alleen maar sterker ze traint nu namelijk de verkeerde spieren...
dus een waarschuwing je zegt zelf dat ze sterk is dus doe die stiek eraf en ga gewoon lekker genieten van je paardje

Floor3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:43

Om te beginnen, het is een leuke fjord. Zie dit topic voorbij komen maar heb de andere niet gevolgt. Wat ik nu op de foto's zie is dat ze inderdaad erg leunt op jou. Daarbij zal ook ik ervoor kiezen om de stiek weg te laten, wellicht een ander bit uit te kiezen ofzo. Maar doordat je nu traint met stiek heb je grote kans dat als de stiek weg is, ze geen weerstand voelt en alsnog "vrolijk" de verkeerde houding aanneemt. Ze moet het eigenlijk leren zonder hulpmiddelen.
Mijn advies is, hulpmiddelen weg, geschikt bit uitkiezen (hoeft niet mega zwaar te zijn) en veel trainen met haar. Zowel aan de longe als onder het zadel.

Floor3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:45

ooo.. en ik zal ervoor kiezen om de teugels korter te nemen zodat je niet je hand op je been hebt als je stuurt of haar terug wilt nemen.

Succes!!!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:56

hallo
leuke fjord!
zie ik het nu goed dat je een isabel wertt zadel erop hebt liggen?
welke boommaat heb je erin?

commentaar is hierboven mij al genoeg gegeven!
vind je blauwe dek wel heel erg leuk

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 12:19

Nee, dit is een Wintec Cair zadel, een nieuw model! Weet niet precies welke boommaat eigenlijk :P

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:19

Wat een super leuke combi zeg! Mooie fjord ook!

Over je rijden: Ik zou ( zoals vaker gezegd) zeker niet meer met dat elastiek gaan rijden. Je wekt 'valse' ontspanning op. Je paard loopt niet nagevelijk in de zin van het nagevelijk zijn: Ontspannen over de rug en hals ( op de laatste foto's is dit beter). Je paard loopt in de krul doordat hij geen keus heeft doordat het elastiek hem tegenhoudt. Dit is mijn inziens niet de manier.... Daarbij vind ik het elastiek erg strak zitten, waardoor je paard als ie in de krul loopt flink achter de loodlijn loopt.
Op een paar foto;s lijkt hij te kantelen ( met name foto 1) Dat komt door de druk op je binnenhand. Laat los! MarvanTom verwoordt dit erg goed en duidelijk. Ik heb veel paarden gereden die ook voor de kar beleerd waren, en dit zijn echt geen paarden die met hulpteugels of veel druk gereden hoeven te worden.
Dat je instructrice je het rijden met slof of elastiek aanbeveelt vind ik eigenlijk ook wel een beetje jammer.... Juist zij zou moeten weten dat dit niet de oplossing is. Nagevelijkheid en ontspanning moet van achter naar voren komen, en niet met behulp van een trekkracht ( =hulpteugel) aan de voorkant!!!!

Over je houding: Probeer je schouders wat meer naar achteren te doen, en trotser te zitten en naar voren kijken. Je handen mogen meer gedragen worden. Je tenen draaien soms wat naar buiten.
Succes!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:22

je zou eens moeten proberen om je hand richting je knie te brengen.
dan krijgt je paard ruimte om te buigen ipv dat je je hand na je kruis brengt dan trek je hem bijwijzevan in de stelling.
als je je hand na je knie brengt, zorg dan wl dat je goed je buitenkant er goed aan hebt. suc6 met oefene!

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:04

[quote="Marjoow"]Het stiek is door de instructrice aanbevolen, omdat Vriska erg sterk is. Ze kan gemakkelijk naar beneden lopen, maar wanneer er geen hulpteugel omheen zit doet ze het gewoon niet. Natuurlijk werken we ernaartoe om geen hulpteugel erom te hebben, maar dit is gewoon de beste oplossing. Het stiek ontspant wanneer ze goed loopt, dus kan het geen kwaad. quote]

Hoi

Ik heb op fw ook je fotos gezien en verder niet gereageerd. Maar ik wilde nu toch even wat zeggen.
Vanuit je stukje hierboven begrijp ik dat je de hulpteugel alleen gebruikt om haar naar beneden te krijgen. Dat vind ik
verkeerd. Nageeflijkheid is iets wat ze moet doen vanuit de ontspannenheid en niet omdat ze van voren gedwongen met
dr hoofd naar beneden moet lopen. Het moet van achteren komen niet van voor!! Eerst lekker ontspannenheid er in later komt
dat naar beneden lopen wel joh!

Begrijp me niet verkeerd, maar ik ben ook zo begonnen met mijn eerste fjord. .En later een heel ander pad in geslagen met haar en dat pakte veeel en veeel beter uit! het is maar een tip, maar ga lekker zonder hulpteugel en dan eerst maar eens goed de basis. Niet te veel van voren gewoon lichte druk en dan eerst maar eens proberen om haar lekker ontspannen aan het lopen te krijgen. Die nageeflijkheid komt later wel. Ik ben ook al heel lang daar mee bezig met mijn instructrice en dat is veel meer waard een ontspannen paard dat eigenlijk vanuit zichzelf naar beneden gaat met lichte druk dan een paard wat in feite naar beneden gedrukt word.

Ik hoop dat je me snapt ik kan nogal vaag zijn in mijn uitleg :P

Succes met vriska!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 18:51

Het punt is, Vriska ontspant wél. Zodra ze daar is waar ze moet lopen, is ze ontspannen.

En Vriska is zoiezo erg ontspannen, want ze spant zich eigenlijk niet aan.

De instructrice heeft mij dit zo aanbevolen, en ik ga toch eerder op haar woord af, gewoon omdat zij me ziet rijden, en dit alleen fotos zijn.

Verder ga ik wel wat doen met de andere tips, maar het stiek blijft er gewoon even om :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:50

Ik ga helemaal mee met Madelein.
Sterke paarden kunnen sterk zijn omdat ze weerstand krijgen vanuit de ruiterhand (of een stiek).
Elastiek is vreselijk voor sterke paarden, omdat ze er lekker in gaan hangen en heel fijn nog meer spieren gaan ontwikkelen zo om nog sterker te worden.
Ik zie hier op geen enkele foto een goede nagefelijkheid.
De foto's waarop jij het goed vindt, daarop zie ik een paard die niet over de rug loopt en ontzettend vast zit in de kaak/hals.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:11

Marjoow schreef:
Het punt is, Vriska ontspant wél. Zodra ze daar is waar ze moet lopen, is ze ontspannen.

En Vriska is zoiezo erg ontspannen, want ze spant zich eigenlijk niet aan.

De instructrice heeft mij dit zo aanbevolen, en ik ga toch eerder op haar woord af, gewoon omdat zij me ziet rijden, en dit alleen fotos zijn.

Verder ga ik wel wat doen met de andere tips, maar het stiek blijft er gewoon even om :)

Jammer dat je niet lijkt te horen wat anderen zeggen. Foto's zeggen soms meer dan 1000 woorden ;). Ik hoef je niet te zien rijden om mijn commentaar te leveren, het plaatje is duidelijk.
Maar goed, dat is jouw keuze!

xxsamm_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:30

Def schreef:
Ik ga helemaal mee met Madelein.
Sterke paarden kunnen sterk zijn omdat ze weerstand krijgen vanuit de ruiterhand (of een stiek).
Elastiek is vreselijk voor sterke paarden, omdat ze er lekker in gaan hangen en heel fijn nog meer spieren gaan ontwikkelen zo om nog sterker te worden.
Ik zie hier op geen enkele foto een goede nagefelijkheid.
De foto's waarop jij het goed vindt, daarop zie ik een paard die niet over de rug loopt en ontzettend vast zit in de kaak/hals.

Hier ben ik het ook mee eens.
Daarbij vind ik ook dat het paard kantelt in het hoofd tijdens het stappen. Ik weet niet of je zelf stelling vroeg, of dat het paard het zelf doet?

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:24

Hoii,
ik heb een vraagje:
Ik rij ook sinds een tijdje op een fjord (van 9 jaar geloof ik) die bijna altijd ook voor de koets heeft gestaan.
Zij heeft heel veel moeite met doorrijden (niet te langzaam) en rijdt heel onregelmatig, snel - langzaam,
en houdt niet van kleine paadjes (wrs omdat dit mogelijk is met een koets) en loopt vaak tegen een boom of zo aan (bijna dan, als we haar niet tegenhouden loopt ze ertegen aan) ze wil ook vaak naar links, waardoor je de hele tijd je linkerbeen erbij moet houden en aan de rechtse teugel moet trekken.
Heeft Vriska hier ook last van? :+

GLH93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:34

wat mij altijd is geleerd is dat en stiek geen oplossing is, in feite staat er altijd druk op dus zal hij bezig blijven met zijn nek, waardoor hij dus keer bij keer sterker wordt.. ik wil niet overkomen alsof ik het zo goed weet hoor allemaal maar ik geef je alleen een tip die mijn instructrice mij heeft geleerd. :) heel veel succes met je pony en lekker blijven doen waar je jezelf goed bij voelt!! niet te veel op andere letten. dat is mijn tip aan jou. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 16:54

Zodra Vriska loopt waar ze moet lopen, ontspant het stie en staat er us geen druk op. Mijn instructrice, egt at Vriska makkelijk nageeflijk kan lopen (wat ook zo is, want voor de kar doet ze het ook), maar gewoon niet wil, en omdat ze al zo sterk is (mepaard + luchtzuiger) krijg je dat de onderhals alleen maar sterker word, en de bovenste spier niet veranderd. omdat die spier getraind moet worden, hebbn we het stiek erom gedaan. Ik vind trouwens dat er nu gennoeg over het stiek is gezegd, dus wanneer je ni
http://www.bokt.nl

Hur_by

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:12

IK vind het een hele leuke combinatie en hoop voor jullie dat het alleen maar beter zal gaan