Op hol!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cavaleiro

Op hol!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 14:57

Hoi!

Ik zit nog maar sinds 9 weken op paardrijles, (daarvoor heb ik al wel eens gereden) en het hoogst dat ik ooit had gesprongen was 50cm.
Nu zat ik gisterenavond tijdens de les op Obey, een groot (schofthoogste ong. 1.68m), sterkt, zwart paard, een echte schat hoor!
Maar hij ging opeens uit het niets over in een keiharde galop, m'n instructrice probeerde hem tegen te houden, maar toen maakte hij een haakse bocht, waardoor ik m'n beugels verloor.
In de bak stond een hindernis (1.20m hoog) van de zoon van de baas van de manege, die wedstrijden rijdt. Obey sprong er overheen (met mij erop en zonder beugels) waardoor ik voor het zadel op zijn nek terecht kwam. Daarna bleef hij nog een halve minuut doorgaloperen met mij op zijn nek en nog een paar scherpe bochten, ik was echt mega bang! Toen hij even iets zachter ging in een hoek ben ik van hem afgesprongen, hij stopte gelukkig direct! Ik ben weer op hem geklommen en heb hem uitgestapt, toen deed hij weer super lief.
Maar nu mijn vraag:

Hoe stop je zo'n sterk paard zonder hem of jezelf pijn te doen?

groetjes mij!
Laatst bijgewerkt door cavaleiro op 06-11-10 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary

Re: Op hol!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:04

Haha, je hebt dan al wel veel gedaan voor negen weken les!

Maar van dat stoppen dat leer je vanzelf als je les blijft houden, en anders vraag het aan je instructrice.

cavaleiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 15:19

M'n instructrice heeft me al dat al vaker vertelt:
"Ga ontspannen achterover zitten en trek (niet te hard) aan de teugels."
Ik probeer het wel maar het werkt bij mij gewoon niet!
En toen ik op zijn nek lag lukte het niet zo goed om achterover te gaan zitten! :S

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:19

Ik denk dat als een paard er vandoor gaat een waas voor zijn ogen krijgt en het niet helpt om zacht te handelen. Nu zeg ik ook niet dat je helemaal keihard het bit door zijn mond moet jagen.. maar je mag best laten merken dat je daar niet van gedient bent. En anders proberen naar de bakrand te sturen, zodat het hem dat tegenhoud.

morgantuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:35

probeer vooral zelf rustig te blijven en streng optreden met je stem zolang je nog in het zadel zit kun je dit combineren met hem op de volte te krijgen. probeer daarbij wel heel nadrukkelijk tegenhulp te geven met je buitenbeen. de volte steeds kleiner gaan rijden waardoor hij vanzelf langzamer moet gaan lopen.
veel succes

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:39

Op een kleine volte zetten, achterover zetten en vooral kalm blijven, en rustig hoooo roepen (dat gebeurt altijd automatisch :P ). Heb een keer een rengalop sessie gehad op een klein irritant welshje _O- en ben er toen zelf afgesprongen omdat ze richting bakrand rende. :+
Moet zeggen dat ik niet superveel ervaring had en het had kunnen voorkomen, als ik er op terugkijk.

cavaleiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 16:03

http://anne-jose96.hyves.nl/album/31029 ... file_Photo
hier zie je een ruwe schets wat er gebeurde... met een beetje moeite valt het wel te lezen.
Dus dat tegen de wand aanzetten ofzo helpt ook niet, dan maakt hij gewoon een bocht.
En vlak voor de hindernis hing ik ook aan zijn linkerteugel, om langs de hindernis te gaan, maar daar sprong hij ook gewoon overheen!! :S

Please iemand met suggesties??

ps. weet iemand hoe je afbeeldingen plaatst in een reactie?
wat moet je tussen zetten?

cavaleiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 20:30

Niemand?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:36

Wat moet ik erop zeggen.. Er is niks meer aan te doen toch?

cavaleiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 21:21

Nee dat klopt maar ik vroeg me af of iemand weet wat ik het beste in zo'n situatie kan doen. Zoals ik het nu heb aangepakt of op een andere manier?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:15

tis een wonder dat je er op bleef, je bent pas begonnen met paardrijden.
En de beste tip die je in jouw geval zou gekregen hebben , maak dat je terug in je zadel komt te zitten, en geloof me het kan hoor ook in volle galop, mensen die trickriding doen , kunnen het je zo voordoen, maar die oefenen dan al wel een jaar of 20 en kunnen dus best al heel wat meer dan jij.
Gewoon les volgen en hopen dat je er volgende keer ook op blijft.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:19

whaha, die tekening :=

Wat je kan doen is proberen om hem op de volte te trekken.
Ik zeg expres "trekken" omdat als je paard er echt vandoor gaat je geen rekening hoeft te houden of je hem wel of geen pijn doet.
Zet hem dus op de volte en maak die steeds kleiner.
En blijf diep zitten. Maar dat kan alleen als ie niet ineens over een hoge sprong gaat haha.

Vindt overigens dat je het knap hebt volgehouden hoor!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:25

wat je kunt doen in zo'n geval: of proberen te blijven zitten of proberen te vallen op een juiste plek op een juist moment ;)
Knap dat je het zo lang volhield ik was er allang afgekukeld :D

Probeer in ieder geval zoveel mogelijk de controle over jezelf terug te krijgen (teugels op maat, voeten in de beugels, overzicht proberen te hebben over de situatie, zwaar zitten) dan zal daarna de controle over het paard ook gemakkelijker worden.

cavaleiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 19:22

Bedankt allemaal voor het advies!:D
Mn rijmaatjes, instructrice en de mensjes die stonden te kijken zeiden ook al dat ze dr respect voor hadden dak zo lang was blijven zitten! :D
Dus samengevat:

Zorg dat je terug in het zadel komt (als je tenminste nog de tegenwoordigheid van geest hebt om er aan te denken:P)

Probeer zoveel mogelijk de controle over jezelf terug te krijgen

ga zwaar zitten en TREK je paard in een volte

Oké super bedankt allemaal jullie zijn schatten! :D