18-jarige merrie Korinta @ springwedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Niekj_Jente

18-jarige merrie Korinta @ springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 14:30

Hallo,

Ik had een tijde geleden nog een wedstrijd met mijn merrie.

Korienta is een 18 jarige KWPN merrie ( Furore x Kodario )

We rijden gewoon dressuur matig op B niveau, En springen ook gewoon op B niveau
Helaas is ze best sterk en trekt ze erg vaak de teugels uit mijn handen, alhoewel het nu minder is dan in het begin,
Ze heef nogal de neiging om erg op de hindernis af te rennen. Dit wordt wel minder na veel oefenen.
Ook komt ze niet altijd helemaal goed uit, dan kan ze nogal een rare sprong maken.

Waar ik nog op moet letten
- Rechtop zitten.
- hakken beter omlaag.
- voor me uit kijken.
- Iets meer meegeven

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken :)
Reactie zou leuk zijn :)

PinkyPie

Re: 18-jarige merrie Korinta @ springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:48

wow wat springt ze hoog !
Wil je haar in beide disciplines uitbrengen of alleen springen of alleen dressuur ?

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:56

Zo die springt er hoog overheen! Daar kan je wel wat verder meekomen. ;)

Hoe groot is ze? [pb!]

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 18:33

PinkyPie: ik spring haar alleen op onderlinge wedstrijden, dit omdat ze echt een probleempaard is met trailerladen.. ze is voor geen meter de trailer op te krijgen,daarom ga ik ook alleen als er in de buurt een wedstrijd is er naartoe.. dan rijd ik de dag van te voren met een vriendin en dan blijft ze daar staan 1 nacht :)

Anoukloves_ : ja ik ga binne kort ook hoger starten met haar :)

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:09

Toen ik je omschrijving zag dacht ik borsttuigje deraan, maar dat heb je al..
Goed oefenen & dan zeg ik z paard !

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:14

Veel oefenen met dat trailerladen... Wat een crime als je paard niet wil he ? Mijn 5 jarige merrie wilde eerst niet, toen een paar weken heeeeeel voorbeeldig en nu weer niet. Vanavond moet ik ook weg met haar, dus ik ben benieuwd of madam zich nu wel laat laden..... Op de trailer is ze overigens braaf en rustig en met aflopen ook... alleen het erin krijgen... Op zich wel slim dat je dan wat eerder van tevoren gaat, maar dat kan misschien ook niet altijd ! Het ziet er iig op de plaatjes mooi uit !

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 19:44

sannikita: Bedankt voor je reactie :)

PinkyPie: jha idd echt een ramp, vooral het erop krijgen, verder is het geen probleem met haar.
Zodra er een ander paard naast staat gaat het wel IETJES makkelijker :P Maarja vind dan maar iemand die altijd met je mee wil :P

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:05

als ik haar zo zie zou ik niet zeggen dat ze 18 is
ze springt echt super +:)+

marijtje1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:23

Ziet er goed uit! Inderdaad af en toe iets meer meegeven, maar ik vind je houding wel goed hoor.

supersnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:52

Mooi setje zijn jullie hoor. Ze springt inderdaad heel makkelijk, enneee hoog! Succes met je mooie merrie en het trailer laden!
Geduld, veel geduld en veel oefenen, dan gaat het zeker lukken.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 00:45

Bedankt allemaal voor jullie reacties :)
Ze springt inderdaad soms overdreven hoog erover heen.
Dit is niet altijd makkelijk dan om mee te geven want ze zet vaak ook erg vroeg af :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:48

Haha, die wil gewoon in een veel hogere klasse, wat een ruimte!

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 09:47

bloodymary: haha ja dat kan best :P maar ik vind het voorlopig nog goed zo :P

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:31

Wauw ziet er goed uit, goeie techniek, lekker hoog :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:34

Niekj_Jente schreef:
bloodymary: haha ja dat kan best :P maar ik vind het voorlopig nog goed zo :P

Maar in feite spring je al gewoon een parcours van een of twee klasses hoger, heb je daar al eens over nagedacht? Of gaat ze dan nog hoger.....

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 19:57

haha jah klopt:P
heb ik nog niet over na gedacht:P en of ze dan nog hoger springt weet ik niet:P zal binnekort met oefenen eens wat hoger proberen.. kkijken hoe ze dan springt:)

bedankt verder voor de reacties

lindaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:51

leuk paardje hoor , ik zou elkker L gaan springen als je wist er voor binnen hebt !
ziet er goed uit
tip voor het op de hindernis af rennen : galopeer naar de hindernis toe , zet haar hem voor de hindernis stil , laat haar nageven , en draai weg ,d oe dat net zo lng tot dat ze rustig word , en je probleem is weg !

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:10

lindaa01 schreef:
tip voor het op de hindernis af rennen : galopeer naar de hindernis toe , zet haar hem voor de hindernis stil , laat haar nageven , en draai weg ,d oe dat net zo lng tot dat ze rustig word , en je probleem is weg !

Zou ik niet doen. Je paard moet wel gehoorzaam zijn, maar niet vlak voor de hindernis stil zetten. Je wilt je paard tenslotte niet leren dat ie moet stoppen voor de hindernis. Nee, om de controle te krijgen zijn wel betere tips (dressuurmatige oplossingen) te vinden hier op bokt!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:16

Niekj_Jente schreef:
haha jah klopt:P
heb ik nog niet over na gedacht:P en of ze dan nog hoger springt weet ik niet:P zal binnekort met oefenen eens wat hoger proberen.. kkijken hoe ze dan springt:)

bedankt verder voor de reacties

Ik zou niet hoger gaan springen. Probeer eerst eens ritme en controle te krijgen in het parcour want dat is er blijkbaar nog niet :n Heb je een spring instructeur? Ga eens lijntjes oefenen in de les en leer hier tussen te schakelen! En op het laatst je paard op de handrem trekken voor een sprong? Dat lijkt me niet de meest waardevolste tip zoals Sim ook al aangeeft

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:25

PercyLeen schreef:
Ik zou niet hoger gaan springen. Probeer eerst eens ritme en controle te krijgen in het parcour want dat is er blijkbaar nog niet :n Heb je een spring instructeur? Ga eens lijntjes oefenen in de les en leer hier tussen te schakelen! En op het laatst je paard op de handrem trekken voor een sprong? Dat lijkt me niet de meest waardevolste tip zoals Sim ook al aangeeft

Hier ga ik in mee. Niet hoger springen, wel leren om 'zuiniger' te springen. In-uitjes zijn hier erg goed voor, daar heeft je paard die ruimte niet om héél hoog of heel breed erover te gaan, maar moet hij verzameld en bij elkaar blijven springen. Verder inderdaad lijntjes, te starten met gewoon twee balken op de grond waar je in galop over gaat en tussen begint te schakelen. In 'normaal' tempo moeten de balken bv op 4galopsprongen liggen. Als je gaat schakelen, ga je er de ene keer in 3galopsprongen over, de andere keer in 5. Zorg wel dat je hierbij een instructeur hebt, anders ga je serieus aanmodderen...

Verder om wat meer rust en controle te krijgen, kan je ook eventjes die galop achterwege laten. Spring lage parcourtjes (30/40cm) en rij die zo rustig mogelijk. Als het lukt, in een heel verzamelde/rustige draf. Als je paard zelfs in draf te heftig/sterk wordt, gewoon in stap zetten tussen de sprongen door. Eerst die rust vinden, dan pas springen. Is hij terug rustig tussen de sprongen, dan rij je weer in stap naar een sprong toe en zet je'm de laatste 3/4 meter in een rustig drafje. Meteen na de sprong weer terug naar dat rustige tempo.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:32

Trouwens TS, je zegt dat je paard niet altijd goed uitkomt voor de hindernis. Tis wel aan de ruiter om het paard op een nette afstand voor de sprong te brengen en niet aan het paard! Want wie rijdt wie dan? ;)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:43

Inderdaad, dat kun je oefenen met te beginnen in draf te springen en ook balkjes voor de hindernis op de grond, op de juiste afstand uiteraard.

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:35

Bij mij hielp het om het paard vlak na de sprong stil te zetten, en daarna weg te laten stappen. Heb wel eens geprobeerd om in stap aan te rijden en de laatste paar passen pas draf, maar daar werd het niet beter van...

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 20:52

Bedankt voor de reacties allemaal.
Het rustig er naartoe gaan gaat nu wel al stukken beter dan een half jaar geleden.. dus daar komt nu gelukkig verbetering in!

stilzetten voor de hindernis ga ik zeker niet doen! wil dat het paard springt.. en niet leert weigeren :)

_sim_: ik zeg ook niet dat het niet mijn schuld is. maar ze heeft soms van die sterke momenten ertussen dat het voor mij gewoon lastiger wordt om haar rustig te krijgen. dan kan ze nogwel eens net iets te vroeg afzetten!
maar met veel les komt dat zeker goed!

Ik ga zeker proberen om eens in draf te gaan proberen!

yessicamandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:28

Het rijden siet er heel goed uit :D.
Maar je mag op de sprong wel iets meer naar voren liggen niet teveel natuurlijk anders leg jeje gewicht te veel op de voorhand. maar je mag wel iets meer naar voren liggen. je mag ook wel wat verder met je handen naar voren op de sprong. maar voorderest siet het er super uit :D :D