Is een lossere teugel slecht? (dressuur)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_NaNe_

Is een lossere teugel slecht? (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 12:21

Alle instructeurs op onze manege hameren erop dat mijn teugels te lang zijn. Het paard waar ik mee rijd is nogal groot en heeft dus een zwaar hoofd. Meestal 'groeien' mijn teugels gewoon omdat hij trekt of erop gaat hangen. Maar ik heb ook al gemerkt dat hij veel mooier en ontspannen loopt als mijn teugels wat langer zijn (een heel heel licht contact) dan gaat hij wel iets teveel voorwaarts en houd zijn hoofd wel wat laag maar mooi gebogen. Wanneer ik mijn teugels dan weer wat opneem loopt hij meer gespannen en heb ik veel meer moeite om hem mooi rond te krijgen (ook al werk ik met nageven,...)

Nu vraag ik me af of het dan niet beter is om met wat lossere teugels te rijden vermits hij dan gewoon mooier loopt. Maar hoe zit het dan met al die instructeurs die willen dat ik een hard contact heb?

Elisa2

Re: Is een lossere teugel slecht? (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:14

Hard of zacht contact komt voort uit je hand/arm en niet of je teugels langer of korter zijn.Ik denk dat als je begint met een wat langere teugel en hem dan voornamelijk voldoende actief achter houd.{daar zit het probleem vaak} dat je hem dan ook met wat kortere teugels en een licht contact kan rijden.Een zwaar hoofd wijst erop dat ie op je hand hangtmactiever rijden is dan de boodschap.

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:16

Ik denk niet dat je instructeurs bedoelen dat je 'hard' contact hebt, maar je moet verbinding hebben met de mond van het paard. Het is niet goed als je teugels klapperen, dat is voor het paard onbegrijpelijk en verwarrend. Als je teugels heel lang zijn kan hij wel laag en mooi gebogen zijn, maar hij kan ook helemaal uit elkaar lopen. en korte teugels betekend niet dat er gelijk druk opstaat. Met wat kortere teugels heb je meer verbinding en kan het paard meer sluiten.

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:40

als hij een zwaar hoofd maakt leunt hij op jou teugels en niet op zichzelf.
het beste wat je dan kunt doen is je paard laten schrikken
hou de teugels strak en zodra hij zich zwaar maakt laat je de teugels los.
zo gaat hij op zichzelf rijden en niet meer op jou hand,
en dan hoef je ook niet meer met een lange teugel te rijden want kun je zonder moeite je teugels kort pakken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:30

Je hebt het erover dat je een groot paard rijdt. Een veel voorkomend probleem met het rijden van grote paarden is dat ze moeilijk aan elkaar te rijden zijn. Heel geleidelijk aan maken ze zich lang in hun lichaam, waarbij ze steeds meer teugel mee naar voren nemen, op die manier gaat het paard niet meer over 4 benen en over de rug, maar gaat het in 2 delen lopen.

Om een paard van achteruit actief aan elkaar te rijden, moet aan de voorkant idd begrenst worden, om te voorkomen dat energie die je er vanachteruit instopt, aan de voorkant weer verdwijnt.

:)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:31

Ik denk dus ook niet dat je instructeur bedoelt dat je HARDER contact moet opnemen.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:25

heeft nix te maken met het groe van zijn hoofd hoor :+ Hij hangt gewoon op je,of hij nu een klein of een groot hoofd heeft,hij is achter niet actief dus gaat op voor meer hangen :)

Mijn paard neemt heel lastig aanleuning aan,en mijn andere pony nijgt dan weer wat te gaan hangen op voor omdat ze heel lang in de rug is en wat lastiger op achter te krijgen is. Je moet gewoon een verende lichte verbinding hebben met de paarden mond :)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:52

Ik ben helemaal voor een wat langere teugel als je paard daarbij meer ontspannen loopt. Maar hij moet daarbij wel van de voorhand kunnen komen en zeker niet hangen of trekken. Dat hangen kan zelfs heel licht zijn dus daar moet je voor waken.
Langere teugel kan dus geen kwaad, maar je paard moet wel leren het contact aan te nemen. Dus bij contact veranderd je paard, meer verzameld bijvoorbeeld, zonder dat er (nerveuse)spanning of druk ontstaat

Mick_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:55

langere teugel lijkt me idd geen probleem, zolang je maar contact houdt en het geen 'waslijntjes' worden ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:18

Ik zou zeggen pak een paar teugels en speel paard. Laat iemand achter je aan bewegen (kan ook in stilstand) en zowel met contact, zwaar contact en licht contact met jou communiseren. Dan kun je zelf voelen en oordelen.

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:15

lailapri schreef:
Ik zou zeggen pak een paar teugels en speel paard. Laat iemand achter je aan bewegen (kan ook in stilstand) en zowel met contact, zwaar contact en licht contact met jou communiseren. Dan kun je zelf voelen en oordelen.

Zijn er wel van die kleine bitjes. haha

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:22

Hij zal idd bedoelen het constante cobtact.. Tja dat dtaat
nu eenmaal in het boekje en willen ze graag zien..
maar je hebt daarnaast ook de franse stijl.. en dat is dat je paard in de houding loopt, vwnw of bergop, en dat je dan ook de binnenteugel kan loslaten, zonder dat hij omhoog komt ed.
Ik ben zel van de laatste stijl.. Een
ophouding en dan met mijn binnengand naar voor, "loslaten". Let er wel op dat je je buiten teugel wel op contact houd..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:22

sorry Ik kan het ff niet laten als westernruiter :o
Ons doel is een paard op eigen benen te laten lopen (net als bij de dressuurruiters)
Het paard moet verzameld lopen op het achterbeen (net als bij de dressuurruiters)
Sturen doe je vooral op je zit en je benen (net als dressuurruiters?)
Als je dit allemaal voor elkaar hebt beginnen de dressuurruiters denk ik aan de oprichting
en wij aan de echt losse teugel en op een hand rijden.

Het probleem van de ts is denk ik een paard dat op de voorhand duikt en daardoor gaat hangen en niet op eigen benen loopt.
Ik los dat op door het paard goed te verzamelen en dan los te laten (veel losser dan dressuurruiters)
Het paard valt dan natuurlijk na een paar passen weer uit elkaar dus verzamel ik haar weer. Zodra ze verzameld loopt laat ik weer los.
Paard vindt het fijner om los te lopen maar dat mag alleen als ze zich verzameld.
Dat duurt best lang voor ze dat kunnen want dat is natuurlijk moeilijk en kost veel kracht.
Als ze het wel kan heb je ook veel makkelijker controle over de voorhand die ze dan vrij kan bewegen.
Ze zal dan ook nooit hangen.
Ts ik denk toch dat je eerst leert om je paard goed verzameld te laten lopen voor je hem/haar beloont met meer teugel
hangen is nooit goed en moet je zeker niet met meer teugel belonen.
De motor zit achter die moet je eerst sterker maken.
Wat je wel kunt doen is die paar verzamelde passen (t zijn echt maar kleine stukjes in het begin) belonen met iets meer teugel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:34

justkid schreef:
sorry Ik kan het ff niet laten als westernruiter :o
Ons doel is een paard op eigen benen te laten lopen (net als bij de dressuurruiters)
Het paard moet verzameld lopen op het achterbeen (net als bij de dressuurruiters)
Sturen doe je vooral op je zit en je benen (net als dressuurruiters?)
Als je dit allemaal voor elkaar hebt beginnen de dressuurruiters denk ik aan de oprichting
en wij aan de echt losse teugel en op een hand rijden.

Ik denk dat je idd de keuze moet maken, of los of vast en niet net ertussen in.
Helemaal los en sturen op hals en zit is duidelijk, rijden op druk en contact met de mond houden is duidelijk (uiteraard geld voor beide indien correct uitgevoerd). Los vast verbinding is erg onduidelijk, zorg voor spanning en daarbij als je van een losse teugel naar spanning gaat komt er een soort trilling door je teugel, kan me voorstellen dat dit niet lekker is als dit elke pas gebeurd en het paard dan niet gaat nageven, ookal denk je nog dat je zo zacht met je hand bent.

stuifpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:06

mijn instructeur zegt altijd als het paard heel erg hangt en trekt dat je telkens moet aandrijven met je binnenbeen en telkens kleine kneepjes in de teugel moet doen