Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
midgie schreef:Gaan gymmen rechtrichten,
Jou houding , zit en handen ontspannen en les nemen van iemand die jou kan helpen met het recht richten.
Zou zeker even niet de galop doen, totdat het dier wat soepeler is in de stap en draf, ze houden echt voor niets vast, het heeft ook niet met een ander bit te maken, maar meer met de kaken die ze niet wil of kan ontspannen doordat er ergens ongemak is, in haar lichaam of de ruiter, zadel , gebit.
Miss eens bitloos proberen of een keer zonder zadel rijden ??
capopjekop schreef:Ik zou eerst haar tanden eens laten nakijken, mijn pony werd ook stug en toen bleek ze dus last te hebben van haar wolfstanden. Niet fijn als er dan druk op het bit komt te staan als dat in de weg zit. Verder ben ik het met midgie eens. Heeft ze het altijd al gedaan?
capopjekop schreef:Na 3x nalezen zie ik het eindelijk staan :d Sorry helemaal overheen gelezen. Maar wat zegt je instructrice ervan? Deed ze dit ook al voordat je haar reed? Mijn pony heeft een keer zo'n periode gehad toen haar bijrijdster het wel geloofde met rijden en haar gewoon maar met haar hoofd in de wolken liet lopen. Toen heeft ze een tijdje rust gehad en was het over.
Hoe rijd je nu? Houd je constante druk op de binnenteugel of ontspan je ook voldoende? Is ze in de andere gangen wel soepel of ook niet?
keeyzie schreef:kan het niet zijn dat je zelf onbewust zelf heel veel steun zoekt aan de binnenteugel?
probeer je pony eens met de buitenkant te sturen. dus met je buitenteugel en buitenbeen. de binnenteugel mag je soms wel aannemen maar zodra er reactie komt meteen weer ontspannen.
in het begin zal je pony het sturen vanaf de buitenkant nog niet snappen. maar het is uiteindelijk wel de bedoeling dat je hem stuurt met je buitenbeen en hand en dat de binnenhand enkel wat meewerkt voor de stellen.
ik heb het dit lang geoefend met mijn Fjord, in de linkergalop is het soms nog moeilijk. maar de rechtergalop gaat nu goed zonder enige spanning of strakke teugels.
succes!
fried_egg schreef:Met vastnemen bedoel je dat ze stelling naar buiten houdt (dus naar links?)

xNadia schreef:Mijn pony doet dit ook omdat hij nog jong is, en dan niet weet waar hij heen moet. Ik stuur hem dan een beetje bij door met mijn zweepje tegen zijn hals aan te drukken en met mijn beide teugels naar de rand van de bak te sturen, dit helpt bij hem heel goed. Maar bij jou pony kan dat natuurlijk anders zijn, ik weet niet of dit paard ook jong is? Want dan kan het gewoon zijn dat ze niet weet wat ze dan moet doen. Rijd ze in de galop soms ook in de verkeerde galop? want dan kan het zijn dat ze gewoon moeite heeft met die kant..
xJurdyWonanx schreef:En sowieso inderdaad niet vast blijven houden, want dan kan zij ook vast blijven houden. Is er niks om op te hangen dan gaat dat gewoonweg ook niet lukken.
Ik ben nu al een maandje of 3/4 bezig met de galop bij mijn pony, en hij vliegt gewoon altijd de andere kant op zodra ik wil sturen, en in het begin hield ik vast en 'hing' er als het ware aan, maar zo is het voor hem nog makkelijker om de andere kant op te gaan, dus eigenlijk rechts druk zetten, best ook even wat doorvragen, en als ze reageert weer gewoon contact. Bij mijn pony werkt het, niet losgooien en in het diepe gooien, maar ook niet constant veel druk blijven houden.
..ook begonnen met rechtrichten...en ik blijf steken op links, stap gaat goed maar draf is echt moeilijk..doet het wel maar zie niet die vooruitgang als op zn andere hand....ik verwacht zelf dat er iets niet lekker zit in het lijf..als al het andere goed gaat en ik zie toch echt een goede inzet van het paardje....dus lang verhaal kort te maken...er komt bij mij een osteopaat!..ik hoop dat hij kan ondekken waarom het op dat punt niet lekker gaat!..misschien ook een idee voor jou paardje?