mijn pony kantelt heel veel met d'r hoofd..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jokenicky

mijn pony kantelt heel veel met d'r hoofd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 18:51

hallo,

laat ik me even voorstellen:
ik ben joke, ik heb een pony van negentien, genaamd Nicky.
nou is het zo, dat als ik d'r aan de teugel vraag, ze in eerste instantie ontzettend gaat kantelen met haar hoofd. in stap is het het ergst, en in galop het minst. na ongeveer een kwartiertje is het al veel minder, en loopt ze ontspannen aan de teugel, maar nog steeds wat gekanteld.. ook is het zo op het moment dat ik d'r vraag ze ook gewoon d'r mond opendoet, en dat doet ze bijna constant als ze aan de teugel loopt... ik heb dus echt geen idee wat ik verkeerd doe, heb ook 1 keer in de week dressuurles op d'r, en m'n lerares heeft ook op d'r gezeten, ze rijdt Z, en is heel vriendelijk en zacht met d'r hand, en zal echt niet snel gaan zagen ofzo, maar bij haar deed ze het ook.. mijn lerares vind zelf ook dat ik een heel zachte en stille hand heb, dus het licht denk ik toch echt aan m'n pony. ik rijd d'r nu met een leren bitje, maar het kantelen doet ze gewoon met ieder bitje, zonder bit overigens niet maar dan is ze ook niet nageefelijk te krijgen.. het zadel wat ze heeft past super, en d'r tanden zijn ook allemaal in orde volgens de tandarts. het word nu al een beetje minder gelukkig, door de les zijn we samen al een stuk verder gekomen, wat betreft nageefelijk e.d. alleen tja, ze zit toch niet recht met d'r koppie... ze doet het trouwens elke kant op, kantelt ze naar links, en wil je d'r recht zetten, kantelt ze weer naar rechts.. teugels heb ik ook altijd gelijk.
ik hoop dat jullie wat tips voor ons hebben, daar zouden we erg blij mee zijn.
en sorry als het verkeerd staat.
groetjes,

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:43

Weet je zeker dat je je handen op gelijke hoogte hebt en dat je op beide kanten evenveel druk hebt? Als je bijvoorbeeld je binnenteugel strakker houdt dan je buitenteugel, dan gaat het hoofd kantelen. Qua oefeningen denk ik aan voltes en slangevoltes om de buiging naar links en rechts te verbeteren. Let dus wel op dat je buitenteugel niet los hangt en je binnenteugel steeds maar druk geeft.

Misschien heb je ook nog wat aan deze topics?
[RT-P] Paard kantelt hoofd, Oefeningen en Tips graag!
[RT-P] Paard kantelt hoofd

aslo

Re: mijn pony kantelt heel veel met d'r hoofd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:14

De 2 meest voorkomende oorzaken voor kantelen zijn: gebit en/of het niet recht gericht zijn.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:19

hoe vraag jij je paard dan aan de teugel? En op het moment dat je haar vraagt doet ze de mond open? Werk je met druk op de mond?

Indien dat zo is, zou ik daar mee stoppen en van achter naar voren rijden. Aan de teugel heeft niets te maken met hoofdhouding, maar met lossigheid, reactie op jouw hulpen, de mate van het dragen op de achterhand, het recht zijn, .. En nageeflijkheid is een gevolg daarvan.
Ontspant ie zijn kaken wel?

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 18:51

Girassol schreef:
Weet je zeker dat je je handen op gelijke hoogte hebt en dat je op beide kanten evenveel druk hebt? Als je bijvoorbeeld je binnenteugel strakker houdt dan je buitenteugel, dan gaat het hoofd kantelen. Qua oefeningen denk ik aan voltes en slangevoltes om de buiging naar links en rechts te verbeteren. Let dus wel op dat je buitenteugel niet los hangt en je binnenteugel steeds maar druk geeft.

Misschien heb je ook nog wat aan deze topics?
[RT-P] Paard kantelt hoofd, Oefeningen en Tips graag!
[RT-P] Paard kantelt hoofd

ik zal hier ook even naar kijken. en ga je tips zeker proberen, bedankt! :D

Dorienn schreef:
hoe vraag jij je paard dan aan de teugel? En op het moment dat je haar vraagt doet ze de mond open? Werk je met druk op de mond?

Indien dat zo is, zou ik daar mee stoppen en van achter naar voren rijden. Aan de teugel heeft niets te maken met hoofdhouding, maar met lossigheid, reactie op jouw hulpen, de mate van het dragen op de achterhand, het recht zijn, .. En nageeflijkheid is een gevolg daarvan.
Ontspant ie zijn kaken wel?

ik hoef echt niet te trekken om d'r aan de teugel te kunnen vragen, maar ik moet wel contact hebben met d'r mond, zodat ze m'n hulpen die ik via de teugels geef ook kan voelen. het is gewoon zo, dat als ik ga kneden om d'r wat lager te krijgen, ze gewoon gaat kantelen, maar daarbij wel zakt met d'r hoofd. als ik d'r eenmaal een beetje ontspannen heb lopen met d'r hoofdje toch wel mooi, beginnen we aan het lang en laag te werken, wat ons nu steeds beter lukt, maar alsnog wel een beetje gekanteld. ze begint soms ook opeens te kantelen en op het bit te knauwen als ze gewoon lange teugels heeft, dus wanneer ik gewoon geen contact heb met d'r mond. en hoe ziet het er precies uit als ze de kaak ontspant?

aslo schreef:
De 2 meest voorkomende oorzaken voor kantelen zijn: gebit en/of het niet recht gericht zijn.

haar gebit is goed, laatst nog een tandarts naar gekeken..
dus dan zal het wel goed rechtrichten worden. :D

hartelijk bedankt allemaal voor jullie aandacht en tips
dan gaan we ons maar lekker bezig houden met voltes e.d.

groetjes!

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:20

ik had dat vroeger ook bij manege paarden ! maar ik heb nu eigen paarden en daar heb ik het niet mee om dat ik het afgeleerd heb het is dat je geen gelijken druk op de teugels heb en als dan het gebit nog niet goed is dan is het hele maal is
dus ik zal zeggen let op de druk op je teugels ik heb geleerd om dan meer me buiten teugel er bij moets houden want ik had het had het altijd op me binne hand en dan net in een bocht
suc6 !!

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 19:29

hallo,

bedankt, zal er extra op gaan letten. :D
maar bij ons gebeurt het juist wat meer op rechte stukken :S
groetjes!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:25

RT-D >> RT-P

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:57

hoe je dat kan zien is moeilijk uit te leggen. Ik zou zeggen, zoek wat prenten op van correct gereden paarden en vergelijk :) Of plaats wat foto's hier, dan zullen er wel bokkers zijn die het probleem zien.
Een paard kneed je niet aan de teugel. Dat is ook de reden dat hij zijn mond opendoet, het is absoluut niet aangenaam voor je paard zijn mond. Nageeflijkheid krijg je door een stille hand. Dit probleem gaat moeilijk op te lossen zijn als jij geen stille hand krijgt. Je paard doet gewoon wat ie geleerd heeft. Bij kneden moet hij zijn hoofd omlaag doen, en indien je langs een 'kneedt' dan kantelt hij zijn hoofd die kant op. En ik bedoel niet dat je daarwerkelijk kneedt om je paard links of rechts gesteld te krijgen, maar je geeft druk en je paard heeft geleerd om die druk te ontwijken, dus te kantelen. Je paard probeert het bit te ontwijken dmv kantelen en mond opendoen omdat het bit geen prettige ervaring is voor hem.
Probeer eens hem te rijden zonder te kneden, en tracht hem rechtgesteld op 2 teugels te krijgen. Rij bv veel lange lijnen in verschillende tempo's en probeer recht te rijden, waarbij je paard zich ontspant en beide teugels evenveel contact zoekt. Probeer eens grote voltes, en probeer dit op zit te doen. En als hij kantelt, weer hand naar voor en binnenstelling vragen met been en slechts zeer lichtjes ondersteunen met de hand. Dit is echter niet op te lossen in enkele dagen, en zal enkel lukken als jij correcte begeleiding krijgt.
veel succes :)

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 08:08

oke, bedankt. zal het proberen ;) alleen onze bak is nu nogal een bagerzooi, dus ik zal moeten wachten tot hij weer wat droger is. zelf was ik hier ook al een beetje mee bezig op de weg, veel tempowisselingen maken in de draf en stap, langzaam, arbeidsdraf, en strekken. bedoel je dat? maar mij is geleerd dat je op een volte een beetje moet kneden in je binnenhand, zodat je een beetje stelling krijgt, hoe zit dat dan?

Eliza_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:12

Je zegt dat het gebit goed is, maar daar zal ik niet zo zeker meer van zijn.
Mijn paard deed precies hetzelfde is 2 x dit jaar al bij de tandarts geweest en werd niks beter met rijden. Vd week andere tandarts erbij gehad die zei dat mijn paard erg slecht gedaan was. Had nog allemaal haken (juni was laatste keer bij de vorige) Hij heeft mijn paard behandelt en nu is die weer goed.
Je vertrouwt erop dat zulke mensen hun werk goed doen maar blijkbaar gebeurd dat nog lang niet altijd.

edit: laat ik maar niet zeggen wie het was veel mensen zullen daarvan schrikken hier

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 08:18

okee, ik zal dan toch nog is vragen of er nog een keer een tandarts mag worden bijgehaald.
maar zou het niet zo zijn dat als ze last had van d'r tanden, ze veel moeilijker zal eten?

bedankt :)

sijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:28

wij hebben op de manege ook 3 paarden die dat doen maar dat komt gewoon omdat ze geen zin hebben en als je het in het begin van de les doet dan is de nek misschien nog een beetje stijf

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:29

Na laten kijken door een goede osteopaat, klinkt meer of er iets niet goed zit in nek/hals. En dan kun je rijden wat je wilt en tandenvijlen wat je wilt maar dit zal niks oplossen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:31

Laat ook even je osteopaat kijken; sowieso de rug, maar met name de atlas... als ze een keer gehangen hebben aan het halster of een rare smakkerd hebben gemaakt kan dat scheef zitten.

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 08:38

is een paardenmasseur ook goed, of weten jullie ergens een goede osteopaat?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:51

Steffi van der Laarse http://www.steffivanderlaarse.nl/ kan ik van harte aanbevelen, weet niet waar je woont natuurlijk.
Als je paard uitgebreid verzekerd is krijg je de kosten deels vergoed van je verzekering.

Masseur is heel wat anders dus die zou ik niet adviseren, of iig pas na bezoek osteopaat. Als er in de wervelkolom iets niet goed zit kun je masseren tot je een ons weegt namelijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:57

Steffi is idd goed, en anders Heleen Slebos (komt altijd bij mij).
Verder kun je voor tipc en inzicht in het rechtrichten eens kijken en lezen op www.paardenbegrijpen.nl

Succes!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:09

jokenicky schreef:
oke, bedankt. zal het proberen ;) alleen onze bak is nu nogal een bagerzooi, dus ik zal moeten wachten tot hij weer wat droger is. zelf was ik hier ook al een beetje mee bezig op de weg, veel tempowisselingen maken in de draf en stap, langzaam, arbeidsdraf, en strekken. bedoel je dat? maar mij is geleerd dat je op een volte een beetje moet kneden in je binnenhand, zodat je een beetje stelling krijgt, hoe zit dat dan?

Volgens mij krijg je stelling door je paard om je binnenbeen te laten buigen, niet door kneepjes aan de teugels te geven.

Overigens is het een misvatting dat een paard je aanwijzingen niet kan voelen als je met losse(re) teugels rijdt. Probeer zelf maar eens: pak het bit van je paard eens voorzichtig vast met beide handen en laat iemand anders de teugels vasthouden en daarmee de dingen doen die je tijdens het rijden ook kan doen (hand naar links/rechts; ophouding etc.) - doe dit met 'strakke' teugel en losse teugel. Je zult zien dat je paard veel meer voelt via het bit dan je dacht, en dat het geven van regelmatige kneepjes zeer storend kan werken (en reacties als kanteling van het hoofd teweeg kan brengen - ik zeg hier 'kan' want het probleem kan 'm heel goed in het lichaam van je paard zitten, en daarvoor heb je o.a. tandartsen, osteopaten en chiropractors).

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 11:30

hallo allemaal,

hartstikke bedankt allemaal voor jullie reacties. :D
ben net met d'r naar het strand geweest, en heb me erg gefocust om het rechtzetten van d'r hoofd en d'r lijf. ze liep ontzettend mooi aan de teugel, met geen of heel weinig druk op de teugels. en het kantelen was bijna niet meer te zien, ze deed het al veel minder. ik denk dus dat ze niet echt iets scheefs heeft in d'r lijf, maar ik me gewoon heel erg op moet focussen dat ik d'r recht houd, en dat ze recht tussen m'n benen en de teugels loopt. we laten wel de tandarts komen, voor de zekerheid. op het strand ook een aantal voltes gedraait, want de bak bij ons was echt een en al blubber. morgen heb ik les op d'r, ben benieuwd. ik heb ontzettend lekker gereden dankzij jullie tips. jammer genoeg heb ik geen foto's, heb nooit een fotograaf ter beschikking :P
en nogmaals bedankt allemaal! :)

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:30

Het verkantelen in het nekgewricht.
Te zien aan de oren,ene hoog andere laag.
Gevoel is een onevenredige teugel voering.
Helaas komt de rijkunst van boven.
Dus......
Ik ga ervan uit dat je paard geen fysieke problemen met zich mee draagt.
Controleer of je zelf symmetrisch zit.{dit met betrekking van onze eigen scheefheid}
En richt je paard recht.
Heeft je instructrice zelf de klasse om het paard op de juiste wijze te gymnastiseren.
{sorry, gezien dat dit vak is vrijgegeven voor iedereen.}
Laatst bijgewerkt door Elles op 09-11-10 16:05, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Onnodige quote verwijderd.

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 18:22

hallo,

bedoel je daarmee of m'n lerares me ermee kan gaan helpen?
dat weet ik wel zeker, alleen heb ik nu even een tijdje geen les meer van haar, maar van een ander iemand, maar die helpt ons ook wel al aardig op weg. en ik zit zelf ook al te kijken of ik recht zit, en of ik de teugels gelijk op maat heb, en m'n handen naast elkaar. heb hier vandaag nog extra goed op gelet, en heb d'r ook extra goed geprobeert rechttezetten, en het kantelen was al wat minder.
ik denk dat ik genoeg tips enzo van jullie heb gehad,

dankjullie wel allemaal! :D