Obelia ( v. Animo) @ training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kYliieJ

Obelia ( v. Animo) @ training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 18:23

Hallo,
Leuk dat je komt kijken naar ons.
Ik wil jullie voorstellen aan Obelia, een merrie van 9 jaar oud.
Ik weet niet haar preciese afkomst, ze is in ieder geval van Animo, dit is ook te merken, ze moet je eerst leren kennen en je vertrouwen voor ze voor je werkt.

Afbeelding

Ik rijd haar nu sinds Juni dit jaar, en we hebben al veel geleerd ook van elkaar.
Voor mij heeft er een meisje op gereden die alleen met haar linkerhand reed, en alles deed, wat ervoor zorge dat ze op 1 kant helemaal scheef liep, ook hoefde ze nooit echt te werken en was een langzaam tempo voldoende.

Toen ik haar ging rijden was ze eigenlijk in de war, want bij mij moest ze wel doorlopen, en lange stukken galoperen met veel sprong.
als ik mt mijn rechterbuitenhand wat vroeg kwam ze omhoog.
Hier heb ik even mee in de knoop gezeten, het is echt niet makkelijk om een scheef paard wat rechter te krijgen.

Nu na een half jaar 3 of 4x in de week haar getraind te hebben met iedere week clubles dressuur zijn we al een stuk verder.
Ze begint steeds grotere stukken netjes te lopen, gebruikt haar achterhand en komt amper tot nooit meer omhoog.
Ik moet wel zeggen dat ik een aantal keer met een hele losse bijzetteugel gereden heb om haar wat naar onder te laten lopen zonder dat ik met mijn handen veel moet doen, zo kon ik mijn handen netjes stil houden wat voor haar ook prettiger was.
Nu rijden we weer netjes zonderen doet ze braaf wat ik wil.
Ze begint er plezier in te krijgen, ik moet haar soms afremmen, terwijl ik haar hiervoor flink aan moest drijven.

In januari gaan we beginnen met wedstrijden rijden, lekker rustig aan in de B, ik heb nog nooit wedstrijden gereden, paard wel al een paar, ik heb er zin in :D

Veel kijkplezier en tips zijn altijd welkom!
Ik rijd met bodyprotector omdat ik dat veiliger vind op haar, aangezien haar schrikachtig karakter en ze soms omhoog ging.
1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4 galop is nog ons zwakke punt, zeker op deze hand, ze valt nog op de voorhand, ik probeer haar zoveel mogelijk sprong te laten maken zodat ze omhoog galopeerd
Afbeelding

5 Tussendoor even laten stappen en hals strekken
Afbeelding

6 Netjes vierkant!
Afbeelding

7 Actief wegstappen vanuit de achterhand
Afbeelding

8 Rechte lijn rijden gaat al steeds beter
Afbeelding

9
Afbeelding

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:29

Ten eerste, wat fijn dat het al beter gaat! Als ik naar de foto's kijk loopt ze wel wat uit elkaar gevallen, dus niet mooi gesloten en bij elkaar gereden. Nu ben je al hard opweg las ik! op foto 7 zie je wel dat ze zodra je gaat stappen haar hoofd weer een beetje omhoog gooit en haar hals heeel lang maakt, waardoor ze dus ook weer uit elkaar loopt. Ik kan het niet zo heel goed zien, maar volgens mij mag je soms je ellebogen wat meer buigen en je hander wat hoger houden, zo kan ze beter bewegen. En je kijkt soms naar beneden, altijd trots zitten en vooruit kijken. Om haar recht te krijgen kan je ook stukjes schoudervoor proberen, en veel afwisselen van hand, bijvoorbeeld achtjes rijden, voor de buiging. Het komt vast goed! ga zo door!
Laatst bijgewerkt door Desire__ op 04-11-10 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:30

Het ziet er netjes uit (; Op sommige foto's loopt ze nog wel op de voorhand en is ze lang, maar over het algemeen ben je goed bezig! (;

kYliieJ

Re: Obelia ( v. Animo) @ training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 18:52

@Desire__ heb je helemaal gelijk in, ik vind het ook moeilijk om op momenten van aanstappen of gewoon onder het draven mijn handen te sluiten zodat ze wat naar onder komt en bij elkaar blijft. mij is geleerd dat je een paard de ruimte moet geven bij bijv. aanstappen, ik probeer er wel op te letten dat ik mijn handen sluit voor dat ik met iets begin, om ze los te doen als ze netjes is/blijft. Ook omdat ik in het begin een gevecht met haar had als ik mijn handen te strak hield om weg te stappen dat ze omhoog kwam, moeilijk om een middenweg te vinden waarin we het allebei goed doen.
Om haar rechter te rijden moest ik van mijn instructrice veel lange zijden op de binnenhoefslag rijden, van hand veranderen was in ht begin nog te moeilijk voor mij om recht te houden, maar dit pakken we er steeds vaker wel bij en gaat stukje bijj stukje beter.
Ik ben ook veel bezig geweest met het voorwaarts en een beetje neerwaarts rijden, het sluiten kunnen we langzaam mee beginne.
bedanktvoor je tips!

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:57

Binnenhoefslag rijden is ook heel erg goed voor de balans! en buitenrijden ook, lekker lange rechte lijnen, en zo kunnen ze beetje bij beetje op hun eigen benen leren lopen.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 19:00

helaas is ze ook weinig buiten gekomen dus dat zijn we aan het opbouwen, buiten is ze best bang, ben er vrijdag nog vanaf gesprongen buiten omdat we voor mijn gevoel achterover klapten..
maar als de eigenaar voorop fietst rent ze er zo achteraan, over die kronkelpaardjes, ook goed voor haar evenwicht haha

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:13

haha ja zeker! Mijn paard is echt nergens bang voor. en hij is nog maar 4 jaar. Toen ik voor de eerste keer naar buiten ging met hem, liep hij al voorop.. Ben ik erg blij mee haha Ik oefen met hem ook heel veel slangevoltes zodat hij ook echt moet buigen en veel overgangen om de achterhand de activeren. Paardrijden is ook zo'n moeilijke sport!

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 19:14

die van mij loopt echt niet voor op no way. maar heb je nog tips om mijn paard meer gesloten te rijden?

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:39

Ook veel overgangen in dezelfde gang, dus stap veruimen, stap verkorten. en in draf veruimen en langzaam, arbeidsdraf. en in galop middengalop en weer terug. En durven rijden, zoek die grenzen maar is op, en als hij dan een keertje aandraaft in stap is helemaal niet erg, blijven oefenen. volte openen en sluiten, zorgen dat je terug en vooruit kan met je paard. Het draait allemaal om tempocontrole

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:17

Verder niemand nog wat tips of wat aan te merken..?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:16

Ik heb het idee dat jou focus erg licht op haar hoofd/hals houding. Ik zou zeggen laat het lekker, ga eerst voelen wat ze in haar lijf doet en wat jij met je lijf kunt doen om haar meer bij elkaar en in evenwicht te krijgen, als je dan van voor de juiste aanleuning hebt komt ze als het goed is vanzelf naar je hand toe en zal ze deze ook leren volgen, vanuit ontspanning, bij elkaar en met de achterhand er actief bij. Nu val je zelf erg op de voorhand omdat je daar met je hoofd zit, je paard valt op de voorhand en af en toe heb ik het idee dat je ook vrij streng wordt met je hand.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 21:21

@lailapri bedankt voor je reactie, maar ik ben voornamelijk bezig om haar voorwaarts en vlot voor mijn been te maken en houden. wel ben ik veel op aan het letten wat ik met mijn handen doe, want ik gooi ze altijd los, nu concentreer ik me op het contact houden. dus bij een tempowisseling me handen gesloten en bij me te houden en met mijn benen de achterhand erbij te drijven. maar ik gooi ze nog op veel te veel momenten te los. haar hoofd zakt vanzelf daar maak ik me niet druk om, ook niet als ik dalik op wedstrijd ga. ze mag nog wat voorwaartser zodat ze lekker kan zakken. binnenkort komen nieuwe foto's waarvan ik hoop dat ze wat duidelijker zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:28

misschien is het niet zo verkeerd om ze eerst los te gooien, goed te gaan zitten en als je stevig zit teugels erbij pakken, als je zels goed verbonden en in evenwicht zit en je armen mooi zwaar kan houden met een knikje in je elleboog en je handen alsof ze op water drijven, is contact houden vaak ook makkelijker. Jij voelt voor je paard fijner en stabieler en deze durft dan eerder je hand op te zoeken. Alleen dan moet je dan je teugels wel vasthouden natuurlijk. Lekker vooruit kijken en vertrouwen op je paard en op wat je voelt.

Als je beter zit kun je haar ook makkelijker in het juiste temo rijden en als je voelt voel je ook wanneer ze afwijkt en kun je meteen met je zit of eventueel been inwerken.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 22:39

ook daar ben ik vanaf het begin mee bezig geweest, eerst zelf netjes erop zitte, rechtop, goed op me kont. benen netjes naar beneden hakken niet te ver uitdrukken en niet optrekken.
die knik in mijn ellebogen hoop ik ooit te leren, dat is mijn handicap, zo hebben ze mij leren paardrijden want zo was je niet hard in de mond, ik weet onderrtussen wel beter. maar ook met de bodyprotector vind ik het moeilijker om mijn armen in de knik langs mijn zij te houden, maar ik wordt er op geattendeerd, krijg iedere les en training begeleiding.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:42

Oke fijn dat iemand je eraan herrindert :D Ach als we alles al konden was het leven ook saai toch?

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 22:58

dan is paardrijden saai. ik vind het egt geweldig om iets te leren en bereiken samen met een paard!