me paard hangt zo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esspet

me paard hangt zo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 15:15

Beste bokkers.

Ik heb een eigen paard van 1,78 hoog.

maar begin doe ik altijd lang laag rijden over de rug.
maar zodra ik wil oppakke gaat hij zo hange.

Nadat ik 20 minuten bezig ben met verruimen en verzamen. komt hij eindelijk wat hoger in de hals en word die ontspanne.in die tijd soms wel even protest van hem.
(we controleren wel altijd het zadel om het half jaar bij een hele goede zadelmaker. en ook om het half jaar komt de visio hem controleren of er ergens een blokade zit.) dus daar ligt het niet aan.

wat is volgens jullie een betere manier?

Hoor het graag van jullie

Sammie

Re: me paard hangt zo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:37

Zorgen dat hij niks heeft om op te hangen. Dus vooruit rijden en op eigen benen.

Wat zegt je lesgeefster ervan? Ik ga ervan uit dat je die hebt en dat je het probleem ook met haar besproken heb.

Is het echt hangen of is ie gewoon wat stug in het begin?

esspet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 15:42

in begin stug.

(nou hij heeft lang stil gestaan wegens blessure en dat ging goed met opbouwe gewoon lang laag.
en toen werd die ziek
en ik ben ook erg ziek geweest. ( nog steeds) maar nu wil ik hem weer
iets oppakke en dan is het gewoon protest.
en dan met veel veruime gaatie loslaten en soepelder worden.maarja er is toch wel een snellere manier?

en ik start volgende week weer met lesse.( omdat het lang laag rijden ik zelf kan en eerst zijn conditie ook moest verbetere)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:45

Paard moet meer op achter, dus meer tempo wisselingen rijden om het achterbeen onder de massa te krijgen.
Je zegt dat je verzameld..dat begrijp ik niet zo... als je hem al niet in de oprichting krijgt hoe kan je dan gaan verzamelen?
En b.v niet ineens van vw nw naar helemaal omhoog willen natuurlijk.

esspet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 15:50

ik bedoel, dat ik vanuit het lang laag. pasje vooruit doet veel tempo wisselingen , en dan verterug dan voel ik hem inderdaat al wat omhoog komen. met z'n hals. maar soms duurt dat zo lang. en stukje voor stukje pak ik hem iestjes op.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:51

Als je veel figuren rijdt en hem hard aan het werk zet heeft je paard geen tijd om te hangen.
Zoiezo snap ik je verhaal niet helemaal. :o

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:08

EEEEH...van hard werken gaat een paard echt niet van loslaten fenna1995!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:15

goed die achterhand activeren en vooruit rijden. Van hieruit ook tempowissels en steeds meer oppakken, Maar zoals aerdenhout aangeeft kost dit tijd en je gaat altijd een periode hebben dat je veel gewicht in je handen hebt, want een paard dat altijd lang en laag heeft mogen lopen dat gaat niet vanaf de eerste pas dat jij hem meer opneemt, korter en ronder in de hals lopen. Je paard moet hier ook aan wennen en z'n spieren anders gaan gebruiken

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:22

aerdenhout1 schreef:
EEEEH...van hard werken gaat een paard echt niet van loslaten fenna1995!

Mijne wel. ;)
Dan is ze bezig met de oefening en gaat niet zomaar hangen.
Tempowisselingen versta ik ook onder werken.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:11

Overgangen, schijnovergangen en dan vooral de overgangen naar voren zijn belangrijk, het achterbeen moet geactiveerd worden.
Houdt er idd rekening mee dat je een groot paard hebt en dat dit wat meer moeite en tijd kost.
Naast het rijden kun je ook longeren met een 'pessoa teugel', deze teugel loopt via het bit achter zijn benen langs zodat hij wel gesloten blijft en achter geactiveerd wordt.
Je kunt hier niet mee rijden en mijn paard (hoe mak ie ook was) reageerde door ernaar te bokken :D

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:25

[quote="esspet"]Beste bokkers.

Ik heb een eigen paard van 1,78 hoog.

maar begin doe ik altijd lang laag rijden over de rug.
maar zodra ik wil oppakke gaat hij zo hange.

Nadat ik 20 minuten bezig ben met verruimen en verzamen. komt hij eindelijk wat hoger in de hals en word die ontspanne.in die tijd soms wel even protest van hem.
(we controleren wel altijd het zadel om het half jaar bij een hele goede zadelmaker. en ook om het half jaar komt de visio hem controleren of er ergens een blokade zit.) dus daar ligt het niet aan.

wat is volgens jullie een betere manier?

Hai Esspet.

De meesten zullen wel denken,daar is ze weer.
Ik vindt het heel leuk om mijn tips door te geven.
Ook wij moesten veel leren vroeger.
Nu na 35 jaar ervaring kan ik je proberen uit te leggen wat je nodig hebt.

Je bent 16 jaar en hebt een paard van 1.78 m en wat is je eigen lengte?
Dit met betrekking van mij evt hulp op schrift.

K_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:30

Gas geven!!

Gaat ie hangen? laat onverwachts eens je teugels vallen, herhaal dit wél elke keer zodra die het doet. Leert ie 't snel genoeg af!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 06:11

Goed les nemen van iemand die jou kan begeleiden.
Als het paard in protest komt dan gaat er ergens niet heel erg goed in jou techniek, dat ligt dus meestal wel bij jezelf, jij vraagt te veel.
Het paard moet altijd over de rug lopen en hoe komt hij met zijn hoofd omhoog en waarom??

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:10

waar het paard aan de hand kan hangen geeft de ruiter de gelegenheid hem dat te doen. je kan dan verzamelen, verruimen, hard of zacht gaan, dit alles heeft geen zin als de hand van de ruiter niet flexibel genoeg, en snel genoeg is om het hangen te ontwijken en op telossen, advies in deze is zoek een istructie die je kan helpen met losheid in je arm te creeren, en je rijkunstig gevoel verder te ontwikkelen.

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:36

K_vis schreef:
Gas geven!!

Gaat ie hangen? laat onverwachts eens je teugels vallen, herhaal dit wél elke keer zodra die het doet. Leert ie 't snel genoeg af!

Dit is geen rijkunstige oplossing maar een paard straffen. En steeds op de voorhand laten vallen.!
Helaas zijn veel paarden de dupe van veel onwetendheid van rijkunstige kennis.
Hoe heeft het zo ver kunnen komen?
Wij zijn het de paarden verschuldigd hun,hun waardigheid weer terug te geven.

De ruiter vormt het paard.
Laatst bijgewerkt door aanleuning op 05-11-10 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:40

Het leest echt een stuk fijner als je overal een N achter zou zetten, waar t hoort...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:49

Zwerfkei schreef:
Het leest echt een stuk fijner als je overal een N achter zou zetten, waar t hoort...

en jij he ... waar het hoort :+ ~~}>

Wat betreft vraag TS.
Als je paard na 20 minuten wel gaat dragen, vind ik dat geen probleem.
Blijkbaar heeft je paard (en jijzelf) dat op dit moment nodig om warm te draaien. Het paard moet ook spieren kweken om te kunnen uitvoeren wat er wordt gevraagd. Gewoon lekker doorgaan met oefenen.
Tip: probeer zelf zo zorgvuldig en ontspannen mogelijk te rijden. Gun je paard en jezelf plezier, ook wanneer een oefening moeilijk is.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:35

Veel van achter naar voren rijden, je benen niet afsteken maar je kuiten juist goed aan zijn buik leggen en zorgen dat je tenen naar binnen gedraaid staan. Als je teveel met je benen van je paard afrijd gaan ze op de voorhand lopen waardoor ze GRAAG in je hand hangen om te steunen.

Handen stil, benen eraan. Niet constant drijven met je hak/spoor maar alleen ondersteunen met je kuiten. Een goede instructrice kan je hier mee helpen.

Heb er een paar jaar over gedaan voor ik dit zelf door had (zonder instructrice) en sinds ik meer aan mn been en van achter naar voor rijd draagt mijn paard al veeeeeeeel meer zijn eigen hals :)

(en bij het paardje dat ik train werkt het ook gigantisch, dit is ook een teugel-hanger. Een hoog, lang paard dat erg graag zijn achterhand af neigt te steken als je hem er niet goed aan (blijft) rijden. Het is ook een echte DIESEL die de eerste 15 minuten even warm moet draaien en weer even zijn hoofd erbij moet zetten om na te denken wat ik van hem verwacht) Ik gun hem die tijd ook, en ik vind zelf ook wel dat je dat zelf ook moet blijven doen!

Vind dat hij hier wel in een mooie correcte aanleuning loopt al mag hij nog iets hoger in de hals :)
(Nee paard loopt niet in Z-houding, ik vraag hem dit ook niet. Ik wil alleen dat hij zelf zijn hals draagt
en een lichte aanleuning geeft ongeacht hoe kort ik mijn teugels ook houdt. Als ik merk dat hij van achter naar voren goed meewerkt en zijn hals goed draagt rijd ik hem ook wel vaker afentoe richting halsstrekken en doe ik vaak tussen het werken door even lekker een rondje stappen als beloning)
Afbeelding
(paard wordt door eigenaresse in de L2 gestard en is gewend op de voorhand te lopen en wijsbeens achter, op de foto wordt zijn hals al iets "korter" dan normaal. Is nog in training dus!)

Amorah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:55

Ik heb zelf ook een paard wat dit erg doet.
Wat bij mijn paard helpt is om hem in het begin goed voorwaarts te rijden (vooral in draf), en van daaruit steeds wat meer op te gaan pakken.
Wat ook helpt, is stil te gaan staan en met combinatie been/teugelhulp je paard naar de hand toewerken.
Zodra je paard loslaat stap je rustig weg, en als je het gevoel hebt dat je hem in stap hebt kun je overgaan naar de draf.
Als je je paard weer kwijtraakt, rijdt je weer terug naar stap of halt totdat je je paard weer in de hand hebt.
Door dit te blijven herhalen is mijn paard, even groot als die van jou, veel fijner en losser.

Maar het blijft een kwestie van oefenen, en les nemen van een goede instructrice die jou en je paard aanvoelt..
Dat heeft bij mij ook 3 verschillende personen geduurd ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:22

mijn 4-jarige paardje doet ook wel eens hangen tijdens het rijden. ik geef dan altijd kneepjes in m'n buitenteugel en drijf m goed naar voren.

zou niet in allebei de teugels knijpen, dat geeft je paard juist alleen maar meer steun op je handen

esspet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 16:54

Probleem bij mijn paard is dat hij al snel onder iets vandaan loopt waar hij moeite mee hebt. En ik ben een persoon die ook me tegeugel nie goed vasthoud. (bij mijn gelijden ze beetje dus ze worden steeds langer, op moment gaat dat wel beter )
En voordat wij hem kochte is hij inderdaat veel op de voorhand gereden.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:57

Ervaren dressuuramazone heeft komende zomermaanden tijd om uw paard bij te rijden

IK ben Esther een ervaren ruiter die momentel met me
eigen paard M1 geklasseerd is in de dressuur. ik rij al vanaf mijn 5de jaar heb een leas pony gehad en nu al 2,5 jaar een eigen paard.
ik ben opzoek naar een paard in omgeving Ridderkerk, ambacht of
oude-tonge, oud-beijerland, putters hoek.
mijn eigen paard staat namelijk in oude-tonge dus
vandaar in die omgeving mag ook, ook al is het voor tijdelijk geen probleem ik kan u helpen.

IK ben een rustig persoon die vriendelijk in de mond is.
ik rij erg veel opgevoel soms een beetje te veel.

Enige probleem is dat ik 16 jaar ben en niet in de buurt komt van uw paarden.
Eventuweel heb ik een leuke oplossing,
Ik zou best 1 paard wille op mijn stal. Dan rij ik hem voor u tot bepaald nivo en dan krijg u hem weer terug.

Onze accemedatie is geweldig.
We hebben een stapmolen waar hij 3 kwartier in gezet word, Zomer de wei op 4 uurtjes,
krijgen 7 keer per dag eten maar alles in beetjes.
Hebbe 2 binnebakken 1 voor Z en de ander een standaart bak.
we hebben 2 , Z buiten bakken met een heerlijk boodum.
ze gaan binnekort beginne aan de longeer circel en dan hebe we nog een losgooi bak.
2 wasplaatsen met warm en koud water een soort solarium en nog een 2 poetsplaatsen.
Het is heel rustig op onze stal
Wij hebbe ons paard daar neer gezet omdat bij ons op de andere stal erg druk was en ons paard niet lekker in z'n vel zit.

Ik zou dan een kleine bijdrage wille per maand.

Voor meer info of foto's of intresse of geen intresse
laat het me even weten

mvg Esther.

HIHIHI en zie bovenstaand bericht

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:59

esspet schreef:
ik bedoel, dat ik vanuit het lang laag. pasje vooruit doet veel tempo wisselingen , en dan verterug dan voel ik hem inderdaat al wat omhoog komen. met z'n hals. maar soms duurt dat zo lang. en stukje voor stukje pak ik hem iestjes op.

Tja je moet nou eenmaal geduld hebben, als je alles in een keer wilt kan je beter een robot kopen. ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:03

esspet schreef:
Probleem bij mijn paard is dat hij al snel onder iets vandaan loopt waar hij moeite mee hebt. En ik ben een persoon die ook me tegeugel nie goed vasthoud. (bij mijn gelijden ze beetje dus ze worden steeds langer, op moment gaat dat wel beter )
En voordat wij hem kochte is hij inderdaat veel op de voorhand gereden.

Als hij onder je vandaan wil lopen moet je iets langzamer gaan lichtrijden, hij komt dan automatisch terug in tempo. Wat betreft teugel verliezen, doe een stuk tape een paar keer om de teugel draaien waar je hem vast wil blijven houden. Zo verlies je ze minder snel, en kun je hem beter van je been naar je hand toerijden. Als hij nageeft en niet hangt belonen met stemhulp of eventueel een aai.

Een paard gaat enkel op de voorhand lopen als de berijder hem daar de kans toe geeft. Zorg er zelf dus voor dat je goed rechtop blijft zitten en zo min mogelijk naar beneden gaat kijken maar meer vooruit kijken waar je rijd. Je knijpt in je teugels (vuistje maken, niet langer dan een paar tellen!) en geeft tegelijkertijd een paar tellen kuitdruk om hem nageeflijk te rijden en als hij wil zakken ontspan je je hand lichtjes, dus je ringvinger en middelvinger klein tikje openen.

Als je je kuiten op de juiste plek hebt liggen blijft hij al heel snel op de juiste plek en gaat hij zelf meer dragen :)

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:27

petitparis schreef:
goed die achterhand activeren en vooruit rijden. Van hieruit ook tempowissels en steeds meer oppakken, Maar zoals aerdenhout aangeeft kost dit tijd en je gaat altijd een periode hebben dat je veel gewicht in je handen hebt, want een paard dat altijd lang en laag heeft mogen lopen dat gaat niet vanaf de eerste pas dat jij hem meer opneemt, korter en ronder in de hals lopen. Je paard moet hier ook aan wennen en z'n spieren anders gaan gebruiken

daar ben ik het helemaal mee eens niks meer aan toe te voegen ! :)