Paard is niet te rijden in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nozemnozem

Paard is niet te rijden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 10:53

Vroeger reed ik altijd in het bos, maar ik ben nu weer wat serieuzer gaan rijden.
Dit doe ik dan in een groot vierkant weiland, waar op moment dat ik rij geen paarden staan.
nu komt het probleem....
omdat hij met rijden nogal sterk is zet ik de wei altijd met een lint af.
Als ik dan aan het rijden ben, is er in het begin helemaal niks aan de hand.
maar na een tijdje rent hij recht op dat lint af, en als ik hem dan de andere kant op probeer te sturen geeft hij een paar flinke bokken.
Dit gebeurd meestal een keer of 3, en daarna heeft hij nu al een aantal keer gewoon door het lint heen gerend.
Iemand vertelde mij dat het misschien beter werkte als ik in plaats van een lint, pionnen neer zou zetten.
Toen ik dit probeerde sprong hij er overheen, maar gleed hij na z'n landing uit. waardoor hij in de 'zit-houding' terecht kwam....

Dit paardje is trouwens ook heel slecht aan het been, maar in het bos had ik daar nooit zo'n last van dus ik merkte het nu pas.

Ik denk wel dat jullie snappen dat het rijden in de wei voor mij nu niet echt leuk meer is, want ik kan zo nog geen normaal 'rondje' rijden.

owwja.... en ik heb les op een manege, maar daar in de bak is hij heel lief. En mijn instructrice is niet bereidt om een keer bij het rijden in de wei te komen kijken.

en.. hij is nu nog maar 6 jaar, ik weet niet of dat daar nog iets mee te maken heeft?

ik hoop dat jullie tips kunnen geven! :)
Laatst bijgewerkt door Elles op 04-11-10 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topictitel aangepast. "drama drama drama" is géén duidelijke titel.

LOLLYYwood

Re: drama drama drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:24

Staat hij ook in het weiland waar je rijd?
Mijn paardjes gaan ook altijd gek gaan doen als ik in het weiland rij (als we parcour springen)
Maar als ik dan thuis in de bak/piste rij, zijn ze doodbraaf om het zo te zeggen.
Ze zien nl. de weide als hun speelgebied, en niet om te werken.
Anders als je op de weide rijd waar hij anders ook staat te grazen,..
Sluit een stuk af ' een soort piste ' en laat die afsluiting staan.
Zodat hij daar al niet kan grazen.
en dan als je gaat rijden, in dat afgesloten pistegedeelte, doet hij hopelijk normaal.

Zo is het bij mij 'in de tijd' toch gelukt toen ik nog geen piste had.
Veel succes!
x

midgie

Re: drama drama drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:52

Ja ligt toch helemaal bij jou zelf, ga eerst eens wat los en grondwerk doen op de wei , ga zorgen het dier zoveel vertrouwen in jou gaat krijgen dat hij niet weg wil van je , dat ligt ook aan jou rijtechniek, je begint dan gaat het goed, maar dan wil het paard weg van je , wat doe jij als dat gebeurd?
Maak je het te moeilijk?
Heb je teveel druk op je teugel met je benen zit enz.

Zoek een goeie instructrice die jou les kan geven in het rechtrichten en de theorie er ook bij kan vertellen het waarom en hoe en wat .
Op de meeste maneges leer gewoon niet goed rijden.
Leer je miss op een paard te zitten, maar er komt meer bij kijken zeker als je alleen in een wei wil rijden, dat vergt samenwerking het paard met jou , maar heel veel jij en het paard, leer wat een paard is en hoe hij reageert en wat zijn instinct hem verteld, wat is wijken voor druk en waarom komt een paard er tegen in enz enz, dus heel veel lezen wil ook nog wel eens helpen.

Amorah

Re: Paard is niet te rijden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:27

Een goede instructrice zoeken die je wel wil helpen met het rijden op de wei.
Daarnaast zal ik ook een stapje terugdoen, om het vertrouwen van je paard (weer) te winnen.
Na hoeveel tijd gaat het meestal fout, als dat na een half uurtje is misschien, stop dan gewoon. Dan sluit je je training goed af.
Is het bijvoorbeeld of een bepaalde kant of plek dat je er vandoor gaat, wees dan extra alert en probeer je paard aan te leren voelen zodat je hem voor kan zijn.
Ik weet dat dit moeilijk is en veel tijd vergt, maar ik kwam er uiteindelijk sterker uit.