mijn pony; bokken, bokken en bokken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annemijnn

mijn pony; bokken, bokken en bokken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 21:50

mijn pony van 9 jaar is qua karakter erg lui maar vind springen altijd erg leuk. ze is langzaam en heel stug in haar mond, is dus ook heel moeilijk om haar aan te teugel te krijgen.. maar ze is alleen maar aan het bokken:

in het begin deed ze heel erg bokken ( vorig jaar toen ik haar net had) want ze is lui en ik wil graag dat ze loopt en voor me werkt dan uurtje van de dag maar zij heeft daar meestal geen zin in. toen was ze dus erg aan ht staken en bokken. dat ging daarna gelukkig over ( na iets minder dan een jaar ) maar nu ( sinds iemand haar een week heeft gereden toen ik op vakantie was) is alles weer terug !
sloom lopen, niet meer aan de teugel lopen ( wat ze eerst na heel veel moeite vaker deed , daar was ik heel blij mee ) alleen maar bokken maar dan om niet gewoon echt om niks en soms ook echt gemeen! opeens weigeren met springen en ik heb gwn het gevoel dat ze me er echt af wil hebben !
van de week nog, wij hebben een springbak en een dressuurbak en tussen die bakken zit een hek, ze draaide haar hoofd naar het hek deed der kop naar beneden en gaf me toch een gemene bok! ik bleef nog net zitten maar had het gevoel dat ze me gewoon over het hek had willen zien vliegen.
gelukkig ben ik er nog nooit afgevallen door haar gemene bokken maar heb deze week 3x op der nek gelegen dat ik echt bijna viel en heb het gevoel dat ik in een korte tijd toch ga vallen.
met longeren wil ze alleen gaan staken en je meesleuren door de bak, maar dat vind ik grappig en is al een stuk minder geworden.
met buitenritten is ze erg braaf, alleen af en toe een bokje maar dat kan ik wel hebben.

ik weet niet hoe dit komt en wil er graag vanaf
grondwerk heb ik al met een ervaren iemand geprobeert maar dat helpt niet bij haar.

ik zoek hier echt een oplossing voor want ik moet elke dag weer een strijd aangaan en word er gewoon gek van.

Elin_

Re: mijn pony; bokken, bokken en bokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:52

heb je les ?

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:52

Is ze medisch helemaal in orde? Tanden, rug, etc.?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:53

Misschien een keer lichamelijk laten onderzoeken?

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 21:55

@ Elin ik heb les ja, ik rij met haar in de caroussel maar dan is ze superbraaf ! dan word ze ook helemaal los en gaat ze aan de teugel. maar als ik bijv. dezelfde proef in me eentje rij dan loopt ze weer niet aan de teugel. maar als we niet carousselen loopt ze ook met der neus in de lucht maar ze bokt wel een stuk minder.

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 21:56

@ PreciousViva
medisch is ze helemaal in orde !
het kan zijn dat haar zadel weer opgevuld moet worden. maar ik heb ook een bontje om en de ene dag is ze superbraaf dan weer niet dan heel poedersuiker en dan weer braaf, en het zadel ligt altijd hetzelfde dus daar kan ik het niet aan liggen..

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:57

Hmm lastig, ik kan niet zeggen dat ik het zo heftig ken. Maar herken je verhaal wel een klein beetje. Ik denk dat je pony
onder het werk uit wil komen, dus dat alleen echt boos worden echt helpt. Niet pikken als ze van die truukjes op je probeert, gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk :) Zeker omdat het in het bos niet gebeurt, want dan hoeft ze vast een stuk minder. Maar als je zegt; na een jaar ging dat gedrag over. Dat vind ik toch wel schrikbarend lang!
(en misschien het springen nog maar even achterwege laten en naar de basis).

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:57

laat het zadel maar eens na kijken door een goede zadelpasser.. Je kan zelf echt niet zien of het zadel goed past. En nee mensen met veel ervaring in de paarden hebben ook niet dezelfde kijk als een gediplomeerd zadelpasser ;)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:00

Zou idd je paard + tuig eens na laten kijken want als ze het werkelijk met alles doet lijkt het me niet omdat ze het grappig vind..

Je paardje snapt het ook niet, onder het zadel mag ze niet staken maar met longeren wel? Nee dat mag niet! Als jij met haar bezig bent hoort ze te luisteren naar jou!

Wees duidelijk tegenover je pony en laat er iemand naar kijken!

Succes :) !

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 22:01

@ xNursiex
ik kan ook echt boos worden, als ze bijv langzaam is geef ik een harde schop in haar buik ( heb redelijk scherpe sporen) maaar dan gaan ze bokken en dan geef ik haar ook een harde tik! ze gat dan bokken maar na nog een paar tikken loopt ze toch door. maar na een tijdje is ze weer langzaam en gaat het weer precies het zelfde.
ik spring ong 2x per week en doe dat omdat ze dan minder bokt. alleen soms in wendingen en ze is dan voorwaatser maar ze let ook niet op me als ik bijv buitenrij .
als ik helemaal alleen in de binnenbak rij is ze best fijn maar zodra er iemand bijkomt is ze weer vervelend. en ik kan bijna nooit alleen staan omdat ik op een drukke manege sta.

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 22:03

@ Shauni
het gekke is dat ze in draf niet bokt
en dan bijv. in de rechtergalop ook niet maar wel in de linkergalop omdat dat haar moeilijke kant is.
met longeren mag ze ook niet van me staken! maar ik weet niet hoe ik dat kan oplossen haar slaan heeft echt geen invloed op der...

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:05

In je opening staat dat je het grappig vind als ze staakt aan de longe. Dat voelt je pony wel aan hoor!

Zou toch echt beginnen met grondwerken, je paard met scherpe sporen vooruit schoppen en met de zweep slaan lijkt me niet zo fijn :n !

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:05

Hmmm meteen schoppen of ook eerst normaal aandrijven? ;)
Rijd je haar voorwaarts? Lekker tempowisselingen? Tempo maken komt natuurlijk niet met alleen heel hard en constant door willen laten lopen.
En ligt het niet stiekem ook een beetje aanjezelf? Dat je met een ander in de bak niet helemaal 100% je aandacht erbij hebt?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:06

Toch onderzoeken en een bondje is niet de uitkomst van niet correct zadel.

Even eerst medisch onderzoeken , zadel in orde , tandarts even laten komen.
Dan pas verder

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 22:07

xNursiex
ik geef eerst normaal been en dan iets harder en dan als ze nog niet reageert een schop.
ik rij haar wel voorwaarts omdat ze van zichzelf langzaam is.
maar ik maak ook tempowisselingen en bijv in galop ga ik ook wel eens verzamelen etc.
en neee, ik laat haar niet constant hard lopen ;)
ik heb altijd mijn aandacht er bij. maar ze is gwn erg afgeleid door andere paarden.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:08

PreciousViva schreef:
Is ze medisch helemaal in orde? Tanden, rug, etc.?

Daar zou ik eerst eens even naar kijken en anders les nemen!
En hij móet lopen.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:09

Annemijnn schreef:
xNursiex
ik geef eerst normaal been en dan iets harder en dan als ze nog niet reageert een schop.
ik rij haar wel voorwaarts omdat ze van zichzelf langzaam is.
maar ik maak ook tempowisselingen en bijv in galop ga ik ook wel eens verzamelen etc.
en neee, ik laat haar niet constant hard lopen ;)
ik heb altijd mijn aandacht er bij. maar ze is gwn erg afgeleid door andere paarden.

Bij mij is het zo, 2 keer been en anders een tik.
Ik wil gewoon dat m'n paar naar me luisterd en voorwaarts is en dat bereik je alleen door consucuent te zijn.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:09

Annemijnn schreef:
@ xNursiex
ik kan ook echt boos worden, als ze bijv langzaam is geef ik een harde schop in haar buik ( heb redelijk scherpe sporen) maaar dan gaan ze bokken en dan geef ik haar ook een harde tik! ze gat dan bokken maar na nog een paar tikken loopt ze toch door. maar na een tijdje is ze weer langzaam en gaat het weer precies het zelfde.
ik spring ong 2x per week en doe dat omdat ze dan minder bokt. alleen soms in wendingen en ze is dan voorwaatser maar ze let ook niet op me als ik bijv buitenrij .
als ik helemaal alleen in de binnenbak rij is ze best fijn maar zodra er iemand bijkomt is ze weer vervelend. en ik kan bijna nooit alleen staan omdat ik op een drukke manege sta.

Hmm.. hoe zou jij reageren als er met scherpe sporen in je buik geschopt word?! Zou jij dr vrolijk van worden als je dan boos word en dan ook nog ns gemept word?
Probeer eens die sporen af te doen en je pony met meer respect te gaan behandelen. Probeer haar voorwaats te krijgen met veel overgangen. Wacht even met dat naar beneden rijden, maar ga eerst aan die activiteit werken, want een pony gaat nooit lekker zakken als je haar van achteren niet fatsoenlijk naar voren kunt rijden.

Verder zou een conrole van je paard en zadel denk ik ook geen overbodige luxe zijn..
Want je zegt wel dat dr niks mis is, maar wanneer is dat allemaal voor het laatst gecontroleerd?

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 22:10

@ xSOULSISTER
ze is pas naar de tandarts geweest en naar de smid.
van haar rug heeft ze geen last daar is al naar gekeken.

wat word er verder bedoelt met medisch in orde?

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:11

Annemijnn schreef:
@ xSOULSISTER
ze is pas naar de tandarts geweest en naar de smid.
van haar rug heeft ze geen last daar is al naar gekeken.

wat word er verder bedoelt met medisch in orde?

Misschien zijn er verdere problemen, in de benen spieren noem maar op.
Misschien zou je haar eens een keer helemaal kunnen laten nakijken door een dierenarts.
Het zou natuurlijk vervelend zijn voor jou en je pony als jullie allebei er veel aan doen maar het niet gaat omdat ze bvb ergens last van heeft.
Misschien kun je eens een Klinische keuring laten doen.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:14

Lastig lastig. Moeten jullie geen stapje terug doen? Ik weet niet hoevaak je rijd? Maar kan me voorstellen dat je er met de balen al opstapt. Is één keer in de week een prive les haalbaar? Dan kun je de rest van de week aan het geleerde werken. En laat eens kijken wat eigenlijk haar basistempo is, dan weet je zeker wat 'snel of langzaam' is voor haar.
Raar ook dat ze in de carousel dan niet reageert op de andere paarden!.
Ik ga wel mee in; twee keer aansporen en dan een tik. En dat soort lelijke truukjes is gewoon direct afstraffen met een paar tikken en proberen door te rijden.

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 22:15

@ ImkeTarek

toen wij terug van vakantie kwamen, 2 weken terug begon het dus opnieuw en heeft mijn vader naar haar gekeken ( die is dierenarts )
hij weet niet hoe het komt , maar weet wel dat ze nergens last van heeft.

zonder sporen / zweep reageerde ze al helemaal niet dan deed ze gwn echt niks !
ik heb dat echt wel geprobeert voordat ik met sporen enzo ging rijden !
en waarom loopt ze dan de ene dag wel super fijn mt sporen en zweep die ik dan hetzelfde gebruik
en de andere dag niet ???

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:17

Annemijnn schreef:
@ ImkeTarek

toen wij terug van vakantie kwamen, 2 weken terug begon het dus opnieuw en heeft mijn vader naar haar gekeken ( die is dierenarts )
hij weet niet hoe het komt , maar weet wel dat ze nergens last van heeft.

Ík denk dat het gewoon iets van eigenwijsheid en uitproberen is.
Als er van te voren niks aan de hand was en nu wel.

Als de DA verder niks kan vinden, gewoon lekker sporen aan houden en streng zijn.
Moet ze maar doorlopen dan heeft ze ook geen last van die sporen.

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 22:18

@ xNursiex
ik rij ong 5 keer in de week en een haar oude eigenaar longeert haar 1 dag en 1 dag heeft ze vrij.
ik probeer altijd een zo goed mogelijk basistempo te behouden maar ze valt heel vaak terug, als ik dan weer been geef gaat ze opeens redelijk snel en dan neem ik haar iets terug tot het goede tempo maar dan na een tijdje valt ze weer terug, en zo blijft het doorgaan..
ik ga wel een keer kijken voor het priveles ! ik ben al een x geholpen door een ervaren ruiter die heeft erook op gereden en toen ging alles goed maar sinds ik dus terug ben van vakantie loopt ze weer poedersuiker..
begint het verhaal dus weer opnieuw..

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 22:20

xSOULSISTER
ja ik denk het ook maar ze weet best dat ze dat niet mag doen bij mij.
maar soms hou ik me in met straffen als er bijv. veel mensen in de bak rijden. ze kijken me soms raar aan als ik een harde tik geef maar zij weten dan niet hoe mijn pony is..