Korte of lange teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurningPoint

Korte of lange teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 15:02

Hallo :)
Ik ben 2 weken geleden van manege veranderd met mijn merrie.Op de vorige manege,laten ze die even manege A noemen,had ik elke week les door de eigenares (heeft gestudeerd in Engeland,heeft diploma's en springt) en reed ik met korte teugels.
Nu heb ik een paar dagen geleden les gekregen voor de eerste keer van de eigenares van de manege waar ik naar ben verhuisd,manege B.
De eigenares van manege B heeft gestudeerd in Duitsland (of Spanje,ik ben niet meer zeker),heeft diploma's en rijdt alleen dressuur.
Nu is het eerste wat ik te horen krijg 'langere teugels'.Er wordt dus van mij verwacht dat ik met lange teugels rij,en ze amper gebruik voor te stoppen.Nu heb ik nooit alleen mijn teugels gebruikt voor te stoppen enzovoort,ik gebruik ook mijn gewicht,stem,benen...Maar zij wil dus echt dat ik ze amper gebruik,net of het is decoratie.
Mijn merrie is hevig,en heeft een eigen willetje.Toen ik ze net kreeg heeft het me enorm veel tijd ingenomen om ze naar een normaal ritme te krijgen,en om ervoor te zorgen dat ze niet steeds wegliep.Nu gebruikt ze natuurlijk de gelegenheid om snel te gaan,inneens weglopen,en te doen waar zij zin in heeft.En als ik ze dan wil stoppen : 'langere teugels,halve stop met je rug,niet je teugels gebruiken!'.
Ik heb echt geen controle over haar,en ze wil dat ik zo spring.
Wat vinden jullie? Korte teugels of lange teugels?
Ik ben niet tegen lange teugels,en ik probeer er meer over te leren,maar ik voel dat ik er geen controle mee heb.

chrisje_83

Re: Korte of lange teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:10

Waarom neem je geen privé lessen van iemand?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:13

Met langere teugels heb je geen goede aanleuning in de mond. Ik vind het zelf fijn om met langere teugel te beginnen (neerwaarts), maar pak haar toch op een gegeven moment op.
Hoe wil je met lange teugel een parcours springen? Weinig mensen die dat voor elkaar krijgen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:18

nicole3939 schreef:
Met langere teugels heb je geen goede aanleuning in de mond. Ik vind het zelf fijn om met langere teugel te beginnen (neerwaarts), maar pak haar toch op een gegeven moment op.
Hoe wil je met lange teugel een parcours springen? Weinig mensen die dat voor elkaar krijgen.

Ookal is jou paard aan het stofzuigeren dan kan je alsnog een goede aanleuning hebben. ;)

Waarom zou je willen springen als je je paard nog niet goed onder controle hebt? Dat levert alleen maar gevaarlijke situaties op.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:20

Air schreef:
nicole3939 schreef:

Ookal is jou paard aan het stofzuigeren dan kan je alsnog een goede aanleuning hebben. ;)

Waarom zou je willen springen als je je paard nog niet goed onder controle hebt? Dat levert alleen maar gevaarlijke situaties op.

Wel als hij of zij neerwaarts is :D Leg het misschien niet goed uit.
Ik bedoel meer als TS rijdt met lange teugel en geen contact heeft als zij praat over decoratie.

TurningPoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 15:25

@chrisje: het zijn privé lessen ;)
@nicole: Ik begin ook met een langere teugel normaal,en als ik begin te draven en galopperen,maak ik ze wat korter.Ik heb niet gesprongen,dat vindt ik veel te gevaarlijk,maar zij wil dat ik spring ;)

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:27

Andere instructrice zoeken dan lijkt mij?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:31

Met lange teugel draven en galopperen is niets verkeerd mee, mits het paard zijn hoofd dan naar beneden doet (neerwaarts), zo loopt het paard mooi over zijn rug. Maar je moet niet de teugel los gooien. Net zoveel geven als het paard nodig heeft, om netjes neerwaarts te lopen

Springen aan de lange teugel zie ik persoonlijk het nut niet van in.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:35

Is het "lange" teugel of "langere" teugel (dan op je vorige manege)?
Zit ook nog al verschil in he ;)

En betekend langere teugel dan dat je geen contact meer hebt, of een lichter contact dan je gewend bent?

TurningPoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 20:08

Ups,inderdaad,langere teugel,sorry ;)
Ik mag ze amper gebruiken de teugels,en heb geen contact met haar,en ze kan doen wat ze wil.Maar meningen verschillen,dus wou ik eerder weten wat jullie zouden doen,en hoe jullie rijden ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:16

Ik rijdt met zo'n langere teugel, zonder druk,wel contact, met groot succes, juist op drukke paarden. Als er niks is om tegen te vechten, vechten ze meestal niet. Uiteraard mag het niet ontaarden in weglopen! Maar controle zit niet in het bedwingen van het paard met de teugels, ik denk dat dat de boodschap van die instructrice is.
Wel vind ik dat ze moet accepteren dat niet elk paard en elke ruiter op elk niveau dat principe kan volgen. Je moet aanpassen naar de combinatie en niet elke ruiter maar in je eigen stramien proberen te krijgen door maar te herhalen wat je geleerd hebt zonder te kijken of het effect heeft.

Enfin, ik raad je aan wel zoveel mogelijk te proberen wat ze zegt, tenslotte ziet ze je van de grond en heeft ze ervoor geleerd en moet dus kunnen beoordelen wat je zou moeten kunnen doen, en misschien verbetert je paard er enorm van, maar geef, als het nodig is, ook aan dat je liever iets anders doet en waarom en regel het tijdens het rijden ook zelf naar hoe het beter voelt.
Rijden heeft alles te maken met aanpassingen omdat nu eenmaal elke combinatie uniek is.

TurningPoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 20:18

Bedankt voor je reactie Lusitana,ik zal het zeker proberen :)

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:25

Als ik het zo lees, vind ik een middenweg.
Ik lees het nu alsof jij je paard te veel op de teugels rijdt. Als je daar moet stoppen en haar tempo moet bepalen door met de teugels te werken, dan doe je toch iets fout.
Ik leer ook altijd: je moet je paard eigenlijk met lange teugel ook onder controle hebben. En dan bedoel ik dus: tempo bepalen, richting bepalen. Je moet dit echt alleen op je zit en benen kunnen doen. Als dit lukt, dan pas ga je denken aan aanleuning en moeilijkere dingen doen waar je per se contact en dus je teugels bij nodig hebt.
Dan ga je het contact zoeken en dan zul je ook zien dat het benodigde contact veel lichter is dan voorheen nodig was om iets voor elkaar te krijgen. Dan gebruik je je teugels voor de verfijning en wanneer het echt even nodig is om wat harder in te werken.

Als je iets niet snapt, mag je het altijd vragen :)

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:26

Hoi ik leer het volgende, niet veel druk en mijn paard moet de druk gaan zoeken. Doet hij dit niet een beetje druk en aanvullen met mijn been, druk weer afnemen been etc. Lastig inderdaad zoals lusitana ook zegt elke combinatie is uniek. Succes ermee

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:28

Ik zou toch eerder gaan voor, kortere teugels.
In ieder geval dat je haar onder controle hebt,
en dat je er gewoon mee kan springen.
Het lijkt me toch wel dat je zelf mag weten hoe je je paard rijd?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:43

spoekie schreef:
Als ik het zo lees, vind ik een middenweg.
Ik lees het nu alsof jij je paard te veel op de teugels rijdt. Als je daar moet stoppen en haar tempo moet bepalen door met de teugels te werken, dan doe je toch iets fout.
Ik leer ook altijd: je moet je paard eigenlijk met lange teugel ook onder controle hebben. En dan bedoel ik dus: tempo bepalen, richting bepalen. Je moet dit echt alleen op je zit en benen kunnen doen. Als dit lukt, dan pas ga je denken aan aanleuning en moeilijkere dingen doen waar je per se contact en dus je teugels bij nodig hebt.
Dan ga je het contact zoeken en dan zul je ook zien dat het benodigde contact veel lichter is dan voorheen nodig was om iets voor elkaar te krijgen. Dan gebruik je je teugels voor de verfijning en wanneer het echt even nodig is om wat harder in te werken.

Dat is het principe, maar als je als instructrice een ruiter voor je hebt die in een springles op een paard zit dat duidelijk heet wordt van springen, en zich hol trekt bv, dan heeft roepen van "maak een halve stop met je rug" weinig zin. Dan moet je aanpassen naar de situatie, eerst het paard weer "daar" hebben (en dan bedoel ik niet de houding, maar werkwillend)voordat er ook maar sprake kan zijn van controle zonder teugels. Uiteraard moet dat niet gebeuren door maar aan de teugels te gaan hangen, maar je kunt wel tijdelijk beter voelbare halve ophoudingen geven bv of het paard op een volte dwingen met behulp van de teugels.
De staat van denken van het paard en de rust van de ruiter is cruciaal om effect te hebben zonder teugels.
Je kunt niet zeggen van laat maar los dan gaat alles goed. Het is een weg en niet even omschakelen.
Wat je zegt, werk eens aan de echt lange teugel om te merken wat er allemaal kan en hoe je dingen kunt doen zonder contact. Maar dat gaat meestal niet in een les, dat moet je thuis oefenen.

TurningPoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 15:11

Bedankt voor al jullie reacties,ze helpen enorm ^^

morgantuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:47

Ik denk dat je instructrice van manege B jou wil leren je zit meer te gebruiken als middel en niet je handen. sturen heb je bijv. geen teugels voor nodig als het met je zit en beenhulpen doet,
Ik rijd zelf met lange teugel waarmee ik bedoel deze hangen in een klein boogje maar ik heb wel contact zodra ik naar rechts of links wil probeer dit eerst met zit een beenhulpen te doen en dan eventueel een kleine handhulp. maar zeker nooit rukken

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:12

Ik rij zelf liever met wat langere teugels. Ik heb ook het idee dat de paarden die ik rij hierdoor ook sneller ontspannen en zakken. Ik probeer gewoon licht contact te houden en af en toe even teugeldruk als ze te hard gaan, om die ook meteen weer los te laten. Naar mijn ervaringen werkt dit het beste. Dit zullen ze bij manege B misschien ook zo ervaren hebben en willen ze jou dit zo leren.
Het is natuurlijk een hele omschakeling als je dit helemaal niet gewerkt bent. Maar het kan natuurlijk werken.
Met korte teugels kun je ook prima rijden. Het is maar net wat je gewend bent en wat je fijn vind, denk ik. Het belangrijkste is dat je lekker rijd met je paard en dat het zonder ruzies of struggelingen gaat. Als jij niet prettig rijd zo, zou ik een andere instructeur zoeken. Je moet rijden hoe jij en je paard dat het prettigst vinden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:15

Ik ga met lusitana mee.
Ik denk dat de bedoeling van je instructrice is dat je meer met je zit en je lijf doet (halve ophoudingen kun je ook zonder teugels rijden) en minder met je teugels. En drukke paarden kun je ook terug rijden op met je lijf.

Verder kan ik bitloos met een halster en een halstertouw nog wel een parcours doorkomen (in opmerking van iemand hierboven). Je hebt je teugels NIET persé nodig om je paard te laten terug komen, om te schakelen of te stoppen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:05

Nee zoals het hier beschreven staat is volledig fout.
Neem nooit een kortere teugel om daar dan je paard mee onder controle te kunne rijden, ik zeg hier niet dat het nooit mag gebeuren als correctie bijvoorbeeld, maar zeker niet als manier van rijden.
En dan die laatste zin van , "je mag zelf toch bepalen hoe je je paard rijdt" nee natuurlijk niet, waarom denk je dan dat les nog nodig zou zijn.

Zoals "Spookie en Lusitana" al zeiden is heel juist.
Eigenlijk zijn je teugels niet echt noodzakelijk, het is wel makkelijker, en zeker voor de net iets moeilijkere oefeningen zal je ze idd nodig hebben , maar echt nooit om een paard onder controle te houden.
Ik geloof best dat dat bij jou niet anders kan nu, maar dat geeft alleen maar aan dat de opleiding van ruiter en ook van het paard nog niet ver genoeg gevorderd zijn, dus werk daaraan.
Bouw op, en tracht naar verfijning te gaan.
Het aanleren om te stoppen is idd nog één van de makkelijkere dingen, ook als je die teugel bijna enkel als versiering gebruikt.
Maar het is dan wel noodzakeijk je daar dan ook specifiek op toe te leggen, en te vergeten van hoe goed het allemaal wel ging toen je aan die teugels kon en mocht trekken.
Het is gewoon een andere manier om beter te rijden.
Geloof er in , en volg je instructie, geef het even de tijd, als je binnen enkele maanden net veel verbetering ziet ben je idd verkeerd bezig , maar dat kan je echt nooit zeggen na een paar keer proberen hoor.

boylover09 schreef:
Ik zou toch eerder gaan voor, kortere teugels.
In ieder geval dat je haar onder controle hebt,
en dat je er gewoon mee kan springen.
Het lijkt me toch wel dat je zelf mag weten hoe je je paard rijd?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:15

misschien moet je je nieuwe instructrice vragen om een betere uitleg van wat ze precies wil bereiken met de langere teugels?

ze heeft er vast goede bedoelingen bij, misschien wil ze jou paard op deze manier laten ontspannen en zo het tempo terugbrengen.