Teugelkreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobel1

Teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 22:03

Hello,

Ik zit met een probleempje:

Sinds twee dagen staan 2 van mijn paarden in Nederland waar ik zowaar in een binnenbak kan rijden!
Nu merk ik met een van mijn paarden dat hij vooral in draf gaat teugelkreupelen.
Let wel, het gaat hier om twee dravers die altijd recreatief buiten gereden hebben.
Los,aan de longe en op het land loopt hij rad,maar in de bak wil ik hem in een rustiger tempo laten draven, hij wil harder,maakt zich druk en gaat daardoor zijn passen niet goed afmaken waardoor hij linksvoor niet meer rad loopt.
Ik rijd hem vooral naar beneden momenteel en leer hem op mijn zit terug te gaan,wat hij al redelijk oppakt (na twee dagen).
Nu zit ik dus alleen met dit probleem,ik wil hem niet vastrijden en relaxed laten lopen,maar op deze manier lukt het niet.

Tuurlijk, hij staat er nog maar twee dagen en alles is nieuw,maar om erger te voorkomen zou ik graag tips willen horen!

Duhelo

Re: Teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:38

stoppen met naar beneden te rijden, en hem op eigen benen zijn tempo laten vertragen
dus voornamelijk door jezelf lang en zwaar te maken, min of meer wat tegen te zitten (dus niet vast zetten, maar net iets trager op en neer gaan en iets langer blijven zitten dan hij zijn passen maakt, zo zit je hem niet in de weg, maar geef je eerder een zeurend gevoel waardoor hij zijn passen trager gaat maken)

ook op letten, let op het tempo van de passen en niet op de snelheid waarmee je vooruit gaat, een paard dat grote passen met een laag zweefhoogte maakt zal op hetzelfde draftempo vlugger vooruit gaan dan een paard met kleine passen en een hoog zweefmoment.

barbaravanv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:20

ik heb ook een tijdje zo'n paardje gereden, maar die was altijd met slof gereden en omdat ik die niet had miste hij een bepaalde druk en ging hij onregelmatig lopen. Helemaal nagekeken, verder kerngezond paardje.

Heb die van mijn indd veel laten ontspannen, en rechtgericht. zoals hierboven al gezegd is, op zit langzamer laten gaan.

En uiteraard een ander medisch probleem uitsluiten ;)

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 16:58

barbaravanv schreef:
ik heb ook een tijdje zo'n paardje gereden, maar die was altijd met slof gereden en omdat ik die niet had miste hij een bepaalde druk en ging hij onregelmatig lopen. Helemaal nagekeken, verder kerngezond paardje.

Heb die van mijn indd veel laten ontspannen, en rechtgericht. zoals hierboven al gezegd is, op zit langzamer laten gaan.

En uiteraard een ander medisch probleem uitsluiten ;)

Hij is nooit met slof gereden, maar heeft ook nooit echte teugeldruk gehad (rijdt hem altijd bitloos en met los teugeltje buiten), daar komt ook nog bij dat hij nu niet meer alleen rechtuit gaat,maar ook bochten moet maken...ik denk dat het een combi van dit alles is,maar ik laat voor de zekerheid volgende week even een osteopaat kijken om evt. rug/schouderproblemen uit te sluiten ;)

cindybijl

Re: Teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:05