Sam (v. kennedy) @ work bitloos training L1/L2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Sam (v. kennedy) @ work bitloos training L1/L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 18:25

Het zijn echt niét alleen de haflingers de tinkers en de fjorden die bitloos rijden! Ook mijn topknollie loopt veel fijner op mijn bitloze hoofdstel. :) We zijn nu 2 wedstrijden bitloos gestart in het L1 waarvan alles gewonnen en 6 winstpunten gereden, dat betekent dat we nu bijna L2 startgerechtigd zijn, want ik had er al 2 met bit. :) Misschien kennen jullie ons wel van de vorige topics met bit!? Sam is geen makkelijke pony waar een heel boek als gebruiksaanwijzing bij zit. het lastigste punt is voor ons dat hij echt onwijs gevoelig in zijn mond is, daarom bood dit voor ons zo'n mooie uitkomst. :+:

Eigen commentaar:

- Ik moet niet teveel naar achteren hangen, dit is ook een beetje onbalans omdat ik moeite heb met hem uit te zitten :o
- Ik moet soms om mijn handen denken
- Hem van achter goed voorwaarts houden
- Hem niet achter de l.l. laten gaan
- Juiste stelling/buiging aanemen, op links wil die nog wel eens heel erg naar buiten kijken, goede stelling vind hij erg lastig en ik ook
- Niet naar mijn knappe ventje kijken maar recht voor me :D

Genoeg gekletst, hier de foto's :D

Uiteraard hebben we ook heel veel gestapt, hier alleen geen foto's van
rustig drafje, ik moet opletten dat ik niet teveel naar achter hang, verder fijn beeld :)
Afbeelding

Hier moet ik hem niet te diep laten gaan :)
Afbeelding

Hier zie je een beetje dat hij zich verkeerd stelt en idem achter de l.l.
Afbeelding

Galopje
Afbeelding

Mag meer gebogen door de hoek, ook wel een beetje een momentopname :)
Afbeelding

Fijn beeld :) ik mag alleen iets meer rechtop en ontspannen zitten
Afbeelding

Wijken rechts gaat al heel netjes :)
Afbeelding

Wijken links neemt ie teveel stelling aan en loopt ie teveel weg en word ie erg voorwaarts, gaat normaal gesproken ook wat beter als vandaag :j
Afbeelding

En nog een plaatje van onze eerste bitloze wedstrijd :+:
Afbeelding

En nog even zijn mooie hoofdje na het rijden <3
Afbeelding

Sorry voor de kwaliteit soms, in de binnenbak krijg je niet echt mooie shots :o
hou het lief! :D

:wave:

KarinvdM

Re: Sam (v. kennedy) @ work bitloos training L1/L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:34

Dat het wijken niet goed gaat is niet de schuld van je pony, maar je moet hem zelf beter begrenzen aan de buitenkant en zelf minder stelling vragen.

Jammer dat je de neusriem nog steeds te laag hebt hangen, hij werkt nu onnodig scherp in.

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:39

Ik vind de neusriem ook veel te laag hangen, en loopt je paardje op de meeste foto's naar mijn idee te ver achter de loodlijn maarja dat geef je zelf ook aan. Verder wel leuk ik vind bitloos zelf ook fijn rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:42

ga eerst die neusriem maar hoger instellen, en kijk dan maar verder.
Sorry voor mijn commentaar, maar je paardje loopt absoluut niet fijn!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 18:49

Mijn neusriem zit helemaal niet zo laag meer, er zit een dik bontje omheen dus dat lijkt misschien zo.
En volbloedfan mijn pony loopt absoluut wel fijn, dat bevestigt zo'n beetje iedereen dus kan me totaal niet in jou commentaar vinden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:55

Je neusriem zit toch nog steeds te laag hoor en dat bontje verandert echt niet veel aan de inwerking als jij kracht zet.
Ik vind het prima dat je bitloos wilt rijden, maar verdiep je er dan wel eerst in en zorg er voor dat je alles goed hebt zitten.

Dat je mijn commnetaar zwaar irritant vind boeit me trouwens niet.

Of je pony fijn loopt kan ik op deze foto's niet beoordelen.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 02-11-10 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:58

@karinvdm sorry voor mijn offtopic vraag, maar hoort zo'n neusriem dan net zo hoog te zitten als een niet-bitloos hoofdstel???

@ts wat betreft het wijken ga ik met het commentaar van de rest mee.
Kwa ontspanning vind ik je paard nog niet eens zo slecht lopen!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 18:59

Ik bedoel dat het door het bontje kan lijken alsof de neusriem lager zit gezien het nog al een groot bontje is. Zolaag zit ie echt niet, ik heb er op concoursen, in de lessen, op de manege's etc. geen mens over gehoord, kracht hoef ik amper te zetten. Maarja kun jij misschien anders over denken dan ik en dan mag uiteraard.
KarinvdM schreef:
Je neusriem zit toch nog steeds te laag hoor en dat bontje verandert echt niet veel aan de inwerking als jij kracht zet.
Ik vind het prima dat je bitloos wilt rijden, maar verdiep je er dan wel eerst in en zorg er voor dat je alles goed hebt zitten.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 19:00

Bedankt. klopt wijken gaat soms nog lastig!

Megg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:06

KarinvdM schreef:

Dat je mijn commnetaar zwaar irritant vind boeit me trouwens niet.

Wow, relax ff! :+ Het mag allemaal best ff wat aardiger worden gezegd hoor.

Ik vind je pony wel lekker lopen. leuk dat je ervoor kiest om bitloos te gaan.
ik vind het er goed uitzien! :9

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:07

laura1987 schreef:
@karinvdm sorry voor mijn offtopic vraag, maar hoort zo'n neusriem dan net zo hoog te zitten als een niet-bitloos hoofdstel???

Nee, hierbij moet de neusriem daar liggen waar je op de neus kan voelen waar de botloze inhammen beginnen. Als je voor je paard gaat staan en met je vingers vanaf beide neusgaten omhoog gaat, heb je tussen je vingers een stuk bot zitten en je vingers op een botloos deel. Daar waar je de botloze inhammen stoppen, daar overheen moet de neusriem liggen.
Hij ligt hier wat te laag op het neusbeen en dat is best een gevoelig stukje.

Edit, toevoeging: Hier een linkje naar een stukje van de site van www.bitloos.nl , daar staat het duidelijk uitgelegd: http://www.bitloos.nl/downloads/bruikle ... riem_a.pdf

Waar ben ik onaardig Megg? TS geeft zelf elders aan dat ze commentaar op de neusriem zwaar irritant vindt.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 02-11-10 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Megg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:10

@t KarinvdM: Dat je mijn commnetaar zwaar irritant vind boeit me trouwens niet.

Ik weet niet wat jij, maar aardig vind ik anders.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:10

Mooi paard,
Ik vind hem soms wel erg hoog lopen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 19:11

Klopt
ik vind dat commentaar idd een beetje erg irritant worden gezien dit al vaker gezegt was, in het begin hing die lager door medische redenen, hij zit nu hoger als eerst en hij zit prima zo :)

Dankjewel Megg

Ik sta uiteraard open voor commentaar maar over die neusriem hoef ik niks meer te horen. :)

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:11

De neusriem van zo'n bitloos hoofdstel als dit hoort op de overgang te liggen van waar je voelt dat de neusholtes beginnen, ongeveer 3 a 5 cm boven de mondhoeken van het paard. De neusriem ligt dus lager dan de riem van bv een gecombineerde neusriem. Of het op deze foto's goed zit kan ik niet zo goed zien omdat ze zo donker zijn, daar ga ik dus niks over zeggen. Op deze site een duidelijkere uitleg dan die van mij: http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=04

Wel leuk dat je bitloos rijdt. Deed ik met mijn fjord ook en ook mn jonge paard heeft dit hoofdstel al eens omgehad.
Probeer bij het wijken links om eerst recht te stellen en dan langzaam stapje voor stapje, dus stapje opzij, rechtstellen, stapje opzij, rechtstellen, dus niet teveel in 1 keer want dan geef je m de kans om zoals nu over zn schouder weg te vallen.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:11

ik vind het nogal apart dat mensen zeggen dat die te laag hangt en dus te scherp inwerkt, wie bevestigd hier dat haar pony dat niet nodig heeft ?
ik vind hem als ik hem zo zie ook te laag , maar ts zal zelf echt wel weten hoe ze met een bitloze neusriem bij haar pony moet omgaan.
misschien dat het bontje toch vertekend ja, en alsnog vind ik dat dit je eigen keus is om hem zo laag te doen, misschien is dit nodig en ik kan dat aan een kant best een beetje begrijpen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 19:12

Ik mag hem idd somsm een beetje minder hoog instellen en wat meer uitschuiven, hier zijn we ook wel mee bezig maar het mag idd hier en daar wat beter :)
fenna1995 schreef:
Mooi paard,
Ik vind hem soms wel erg hoog lopen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 19:13

Bedankt! Ga er aan werken!
Searcher schreef:
De neusriem van zo'n bitloos hoofdstel als dit hoort op de overgang te liggen van waar je voelt dat de neusholtes beginnen, ongeveer 3 a 5 cm boven de mondhoeken van het paard. De neusriem ligt dus lager dan de riem van bv een gecombineerde neusriem. Of het op deze foto's goed zit kan ik niet zo goed zien omdat ze zo donker zijn, daar ga ik dus niks over zeggen. Op deze site een duidelijkere uitleg dan die van mij: http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=04

Wel leuk dat je bitloos rijdt. Deed ik met mijn fjord ook en ook mn jonge paard heeft dit hoofdstel al eens omgehad.
Probeer bij het wijken links om eerst recht te stellen en dan langzaam stapje voor stapje, dus stapje opzij, rechtstellen, stapje opzij, rechtstellen, dus niet teveel in 1 keer want dan geef je m de kans om zoals nu over zn schouder weg te vallen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 19:13

Dankje ayla <3

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:23

KarinvdM schreef:
laura1987 schreef:

Nee, hierbij moet de neusriem daar liggen waar je op de neus kan voelen waar de botloze inhammen beginnen. Als je voor je paard gaat staan en met je vingers vanaf beide neusgaten omhoog gaat, heb je tussen je vingers een stuk bot zitten en je vingers op een botloos deel. Daar waar je de botloze inhammen stoppen, daar overheen moet de neusriem liggen.
Hij ligt hier wat te laag op het neusbeen en dat is best een gevoelig stukje.

Edit, toevoeging: Hier een linkje naar een stukje van de site van http://www.bitloos.nl , daar staat het duidelijk uitgelegd: http://www.bitloos.nl/downloads/bruikle ... riem_a.pdf

Waar ben ik onaardig Megg? TS geeft zelf elders aan dat ze commentaar op de neusriem zwaar irritant vindt.

bedankt voor je antwoord :)

yaelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:13

Wauw! ziet er echt goed uit, ga zo door!

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:07

xAylie schreef:
ik vind het nogal apart dat mensen zeggen dat die te laag hangt en dus te scherp inwerkt, wie bevestigd hier dat haar pony dat niet nodig heeft ?
ik vind hem als ik hem zo zie ook te laag , maar ts zal zelf echt wel weten hoe ze met een bitloze neusriem bij haar pony moet omgaan.

Sorry hoor, maar ik vind jouw reactie nogal apart! Nodig hebben??!! Zo hoor je zo'n bitloze optuiging gewoon niet te gebruiken! Dus als een groen ruiter met groen paard er een stang in hangt heeft dat paard dat misschien wel nodig?? Er zijn helaas nog genoeg mensen op de wereld die materialen bij hun paarden gebruiken die dan vanzelf martel werktuigen worden omdat ze geen kennis van zaken hebben!!

Ik refereer hier niet naar de TS hoor! Ik kan op de foto's slecht beoordelen of de neusriem te laag zit i.v.m. het bontje en de kwaliteit van de plaatjes.. Maar het lijkt i.i.d. wel zo... Ik vind je paard op de foto's in de bak ook echt niet fijn lopen sorry... Wel vind ik het heel positief dat je naar je paard luistert en probeert op zo'n manier naar ontspanning te zoeken zodat je paard zich ook prettiger voelt! Maar dat had ik in jouw vorige topic ook al gezegd geloof ik...

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:34

Ik vind je openingszin niet zo geslaagd, zo lijkt het net alsof Haflingers, Fjorden en Tinkers minder zijn. Je hebt een mooi paard en ik vind het knap van je dat je zo rijdt, maar op sommige foto´s loopt ie echt wel een heel stuk te diep, zoals al vaker gezegd is. Wat het wijken betreft gebruik je je binnenteugel te veel, je vraagt veel te veel stelling, waardoor je paardje zo ´scheef´ gaat lopen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:38

Jammer dat je neusriem zo laag hangt, hij werkt nu scherper in dan nodig. Zelfs als je geen druk zet.

Op de eerste foto's vind ik hem wat opgekropt in de hals lopen, voor de rest vind ik het er wel redelijk fijn uitzien.

xxsamm_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:30

Coldplay90 schreef:
Ik vind je openingszin niet zo geslaagd, zo lijkt het net alsof Haflingers, Fjorden en Tinkers minder zijn. Je hebt een mooi paard en ik vind het knap van je dat je zo rijdt, maar op sommige foto´s loopt ie echt wel een heel stuk te diep, zoals al vaker gezegd is. Wat het wijken betreft gebruik je je binnenteugel te veel, je vraagt veel te veel stelling, waardoor je paardje zo ´scheef´ gaat lopen.

Hier ben ik het mee eens.

Als je nog niet helemaal het wijken beheerst (iig op de linkerhand), probeer de oefening dan ook niet te rijden, maar zorg eerst dat je basis in orde is ;) Oefening baart kunst zeggen ze, dus met wat oefenen komt dat wel goed ;)